Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-22, 14:08   #16
hugaligen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Jag tror garanterat att kampsport typ mma/brottning är bäst
Inte fan är det gym iaf
Du menar att mma, en fullkontakts-kampsport där man regelbundet nitar på varandra utan skydd, skulle vara "bäst för den allmänna hälsan". Mmmkay...
hugaligen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 15:21   #17
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av hugaligen Visa inlägg
Du menar att mma, en fullkontakts-kampsport där man regelbundet nitar på varandra utan skydd, skulle vara "bäst för den allmänna hälsan". Mmmkay...
Förutsatt att du inte drar på sig skador ja.. vilket man oftast inte gör på amatörnivå
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 15:56   #18
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Hur mycket kan man lita på en hälsokontroll egentligen? Jag har flertalet sjukdomar, tar flera mediciner och är fet som fan (Inte "bulkig" eller "lönnfet" utan fet som fan), men på de där vanliga testerna de tar, blodfetter, blodtryck, puls, med undantag av det höga järnvärdet och konstant förhöjd sänka är jag frisk.

Jag har förmodligen bättre värden (Vid en vanlig hälsokontroll) än många betydligt sundare som är betydligt yngre.

Jag säger inte att det är en dålig mätmetod, men den kan bevisligen vara missvisande för en del.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 16:04   #19
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Intressant frågeställning tycker jag eftersom många tränat just för hälsans skull. Men så måste man först definiera vad man menar med "hälsa".

Själv tränar jag också främst för hälsans skull. För att leva länge, känna mig pigg och inte ha ont i kroppen. Och dessutom (måste jag erkänna) ha en fysik som jag trivs med utseendemässigt. Hur man optimalt tränar för att uppnå detta vet jag inte, säkert inte alls som jag tränar idag. Men jag tänker att det viktigaste är AT jag tränar, och att jag inte gör något dumt så att jag skadar min hälsa.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 16:30   #20
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jag antar att det är individuellt.
Jag gjorde en hälsokontroll förra veckan och fick nyss svar. Det säger inte mig så väldigt mycket, men läkaren sa att alla värden var mycket bra. Av mitt fysiska skick gick det inte att se att jag är 49,5 år...
Jag tränar kampsport 3-6 pass i veckan, på gym - blandar SL, Crossfit och Kroppsviktsövningar - 3-6 pass i veckan, springer 1-2 pass i veckan, inte fort men ändå - ca 50 minuter på milen, cyklar ca 10 km varje dag (till och från jobbet) och äter hyfsat sunt och dricker aldrig alkohol. Pigg, frisk och stark!

Ska jag hålla mig strikt till topic så gissar jag löpning utomhus!
Din träning samt allmänna hälsosamma livsstil, med vardagsmotion och kost, är faktiskt föredömlig, och vad jag hade själv skrivit som exempel för vad som är bäst för den allmänna hälsan!

Bra jobbat!
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 17:15   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Hur mycket kan man lita på en hälsokontroll egentligen? Jag har flertalet sjukdomar, tar flera mediciner och är fet som fan (Inte "bulkig" eller "lönnfet" utan fet som fan), men på de där vanliga testerna de tar, blodfetter, blodtryck, puls, med undantag av det höga järnvärdet och konstant förhöjd sänka är jag frisk.

Jag har förmodligen bättre värden (Vid en vanlig hälsokontroll) än många betydligt sundare som är betydligt yngre.

Jag säger inte att det är en dålig mätmetod, men den kan bevisligen vara missvisande för en del.
Nä, det har du troligen inte, vad baserar du det på?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 17:18   #22
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Jag tror garanterat att kampsport typ mma/brottning är bäst
Inte fan är det gym iaf
Menar du enbart själva brottningen eller inkluderar du den övriga träningen som kvävs för att klara lite mer avancerad brottning/mma
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 19:40   #23
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Menar du enbart själva brottningen eller inkluderar du den övriga träningen som kvävs för att klara lite mer avancerad brottning/mma
Allt inklusive
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 22:03   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Allt inklusive
Så brottning, löpning, hopprep, styrketräning och rörelseträning med andra ord?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 22:14   #25
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Såhär tror jag:

-Styrketräning med globala övningar, ca 6-8 övningar x 3-4 set per övning x 10-15 reps 2-3 gånger i veckan med stretch/rörelseträning efteråt.
-Hårdare konditionsträning (bli flåsig/varm) ca 30-45 minuter 2-3 gånger i veckan.
-60-90 minuters vardagsmotion om dagen (promenera/cykla till jobbet, röra sig på lunchen och inte sitta still under arbetstid)
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 13:18   #26
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
För styrketräningen så skulle jag också lägga till:
*Man bör hålla sig en bra bit från max de flesta passen. Man ska inte bara gå dit och köra igenom övningarna utan att ta i men man behöver inte heller ta i allt man kan varje gång.
*Något system så belastningen varieras mellan de olika passen som gärna är lätt att följa.
*Försök få in fler övningar och/eller övningsvarianter
*Gör inte en sak av att undvika isolationsövningar bara för att de är "sämre" eller något annat stolligt och en viss andel isolation (med en bra rotation/variation) kan t o m vara en fördel.
*Byt ut eller variera övningarna med rimliga tidsintervall.
*Eftersom man tänker träna hela livet så hitta något sätt att få det att bli kul, lär dig nya övningar, växla mellan superset, kort vila, lång vila, sätt upp klara kortsiktiga mål osv.

Sen vill jag ha in lite höga reps för en del av träningen men stödet för det vetenskaplig är mig veterligen ganska så svagt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 15:51   #27
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
https://revival-strength.com/functional-bodybuilding/

http://instagram.com/functional.bodybuilding




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 16:52   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nä, det har du troligen inte, vad baserar du det på?
+1. Jag hade inget fel överhuvudtaget på min senaste hälsokontroll, inklusive järnvärde och sänka. Trodde det var standard.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 20:02   #29
Rakkaren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 5
Som studerande tycker jag träningens påverkan på hjärnan är intressant så läste en bok, Hjärnstark, som tar upp just det. Det är visserligen något år sedan men det det fanns några saker som var slående när man jämförde styrketräning och löpning.
I princip alla kognitiva förmågor stärktes av löpning på minnst trettio minuter om pulsen var över 70% av max. Hur gick det då för styrketräningen? Den gav inga signifikanta förbättringar på de kognitiva funktionerna, förutom att namnminnet blev bättre vilket var en av få saker som inte förbättrades av löpningen.

Så om du ska cykla, försök att trampa på lite mer tills det blir jobbigt att prata.


Rakkarn
Rakkaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 07:05   #30
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Alla vuxna från 18 år och uppåt, rekommenderas att vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Intensiteten bör vara minst måttlig. Vid hög intensitet rekommenderas minst 75 minuter per vecka. Aktivitet av måttlig och hög intensitet kan även kombineras. Aktiviteten bör spridas ut över flera av veckans dagar och utföras i pass om minst 10 minuter.

Ytterligare hälsoeffekter kan uppnås om man utöver detta ökar mängden fysisk aktivitet. Detta kan ske genom att öka intensiteten eller antal minuter per vecka eller bådadera.

Exempel på fysisk aktivitet som uppfyller denna rekommendation är 30 minuters rask promenad 5 dagar per vecka, 20 – 30 minuters löpning 3 dagar per vecka eller en kombination av dessa.

Muskelstärkande fysisk aktivitet bör utföras minst 2 gånger per vecka för flertalet av kroppens stora muskelgrupper.
http://www.fyss.se/rekommendationer-...tet-for-vuxna/
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)