Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-23, 22:18   #691
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Men varför ska du gå upp och maxa varje pass? Nöt volym istället, bättre för bibehålla musklerna vid kaloriunderskott!
Fast ser ut som din plan är upp till tung 2a sedan några dropbacksets/offbacksets/offdropbacksets/backoffsets?

Känns livsfarligt (för mig iallafall) att köra bältlyft sedan slänga av det nästkommande (tunga) set. Har faktiskt aldrig vågat prova det! Alltså t.ex köra 4x5reps på 80% med bälte, sista (5x5) setet slänger man av sig bältet.

Kanske deffar du väl fort? Fast ett kilo fettviktnedgång per vecka ska vara ok över 15% fetthalt? Finns någon formel hur fort en kan gå ner, utan allt för stor muskeltapprisk, baserat på fettprocent. (Orkar inte leta upp den!)
Hahaha, för att jag är en smultrare som vill testa var gränsen går. Känner mig levande av det på gymmet och får en kick. Kan inte låta bli när jag väl är där. Men att göra det i Smithen var ren och skär kretinism. Det får inte hända igen. Dessutom tänkte jag inte maxa utan bara köra en negativ på 160 kg. Jag har fått för mig att negativa reps borde vara ett jävligt bra sätt att bli starkare på egentligen. Så jag försöker implementera det i både hantelpressar och så småningom även böj. Tänkte bara testa lite i lördags.

Sen kanske det finns forskning på att negativa reps inte alls är något magiskt men jag kommer ge det en chans sen när jag försöker öka i böjen. Läste att någon amerikansk elitlyftare börjar att känna på en ny vikt i böjen genom att först bara landa den, d.v.s. en negativ rep. Minns inte vem det var, oviktigt.

Jo, mina pass har innehållit låg volym under deff. Ganska tungt men låg volym. Egentligen inga maxningar förutom sista veckan nu i strumplästen, annars bara tung tvåa på 140 kg typ som du säger, med någon rep kvar i tanken och sen ett par backoffs. Har också hört att lite högre reps ska göra att man behåller mer av musklerna men så länge jag inte drar på mig för mycket fatigue med många tunga lyft och hög volym så hoppas jag att mina ganska tunga tvåor ändå är överkomliga för att behålla både styrka och muskler.

Fast nu körde jag samtliga set i böjen utan bälte. Bara i sumon jag hade bältet. Så det du beskrev skulle jag heller aldrig våga göra.

Har ändå inte tappat nämnvärd styrka nu under deff så jag tror inte jag går ner för fort. Han Daniel på Styrkelabbet gick ju ner 8 kg på 10 veckor och det var ännu snabbare takt. Jag snittar bara 0,64 kg per vecka. Sen vet du ju att jag kör på känn och inte efter något program, och då blir det antagligen mindre logiskt allting.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-08-23 klockan 22:19.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 16:50   #692
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Kan inte tänka mig hur stark jag skulle känna mig ifall jag gjorde en 4a på 150 medans jag vägde 14kg mindre(Ifall vi nu tänker 5 rm som i ditt exempel) :P

Räknade ut att det vore en 4a på dubbla kv? lol

Låter trevligt :P
Jo, fast jag hade inte tränat så länge när jag vägde 98-99 kg, för ett år sen. Bara ett år på gym typ. Sen dess har jag gått ner mycket i vikt men bräckt mitt pers i knäböj. I frontböj har jag inte bräckt mitt pers på 120 kg som jag satte för nästan exakt ett år sen snart, men jag har heller inte satsat på det. Tror jag kommer kunna persa där när jag börjar äta på igen snart. Men klart det känns skönt att bli starkare trots att man tappar kilon.

Sen hade jag säkert 30 kg "övervikt" när jag vägde 99 kg. Jag kommer inte ha synliga rutor när jag väger 80 kg ens. Skulle behöva komma ner mot 70 kg antagligen innan jag ligger på 10 % fett. Så det har funnits en del att förbränna.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 22:12   #693
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Cardio och conditioning

Drog av ett sent pass för att hålla förbränningen uppe.


Crosstrainer - 35 min

Fartlek. Maxpuls 155. Snittpuls 125-130.


Husmorsgymnastik med 10 kg viktplatta - 10 min

Ganska högintensiv ledsmörj som avslutning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 21:35   #694
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Överkropp

Planen var bröstfokus med lite armar och nån dragövning på det.

Kände mig härligt starkare idag än förra veckan. Riktigt bra känsla i hantelbänken och sen en våldsamt stark känsla i det avslutande latsdraget. Fint pass!


Sned hantelbänk (ss1)

12, 18, 22, 28 kg värmning
34 kg 5
38 kg 3 (PB! +2 kg) @ 10
42 kg 4 (negativa)
34 kg 6 @ 10
28 kg 15 @ 10

Personbästa! Satt riktigt fint. Den 15 september 2016 gjorde jag 36x6 i övningen men vägde då 99 kg. Nu är jag äntligen lika stark igen men på 84 kg kv. Går framåt bra i pressövningar just nu med andra ord, efter att jag fimpade bänkpressen. Axlarna känns också friskare utan stångpressar. Kommer fortsätta att jaga dessa 40-kiloshantlar!


Stångcurl (ss1)

20, 25, 30, 35 kg värmning
40 kg 4
45 kg 4
37,5 kg 8x4 (explosivt)

Kände mig däremot inte råstark i curlen idag så valde att testa en specialare med flera explosiva set. Starkare mot slutet.


Armhävningar

5x10


Dips- eller tricepsmaskin med växelspaksliknande handtag, sittande

100 kg 10 (hela magasinet)
110 kg 3x10

Rätt skön maskin men ska komma igång med dips igen inom kort.


Latsdrag, breda med överhandsgrepp

45, 60, 75 kg anpassning
85 kg 3
95 kg 3 (PB! +5 kg)
85 kg 8 (RPB! +5 reps)
70 kg 10 (strikt)

Kanonform! Kör förvisso med cheat (gung) på toppvikterna, men aldrig kört på 95 kg innan. Hade 90x4 (med sämre känsla minns jag) samt 85x3 som bäst. 70x10 stillasittande lär också vara pers.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-08-25 klockan 21:38.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 19:57   #695
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Cardio och conditioning


Crosstrainer - 25 min

10 min uppvärmning.
6 högintensiva intervaller på vardera 20 sek på motstånd 20 av 25, med hjälp av armarna.
3 min nedvarvning.
Snittpuls 130.


Roddmaskin - 10 min

Jämnt tempo. Drygt 2000 m.


Husmorsgymnastik med 10 kg viktplatta - 5 min
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-08-26 klockan 19:58.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 19:10   #696
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Underkropp

Böj som första övning även idag. Tror jag får ut mer av att köra böjen först då ländryggen kanske kommer att gnälla i marken.

Fick till ett riktigt skönt pass även idag. Aningen långt kanske då jag blev lätt illamående sista kvarten, men kände för någon extra övning. Inget gnäll från länden och fina vikter trots defftryck. Bådar gott!

Rätt trötta morgonviktsnoteringar den här veckan för övrigt. Det lossnade aldrig riktigt. Halvplatå liksom. Senaste sex dagarna: 84,6-84,3-84,3-84,2-84,1-83,8. Ätardag idag och sen nya tag mot låga 83 nästa vecka!


Pausböj (highbar, 1-2 sek stopp i botten)

40 kg 6
60 kg 6
80 kg 2
100 kg 1 (Gud, vad tungt det kändes.)
110 kg 1 (Något lättare än 100 kg, jag fortsätter.)
120 kg 1 (Helt okej, som på 110.)
130 kg 1 @ 8 (Bra träff! Nu kom jag igång!)
140 kg 1 @ 9 (Lika bra igen! Såg lätt ut enligt passaren.)
150 kg 1 (PB! +10 kg) @ 10 (Ja då! Jämnt och bra tryck hela vägen, ingen supergrind.)
127,5 kg 2x1 @ 9 (Fuck, nu sinade krafterna!)
115 kg 3x1
80 kg 1x10

Backoff-seten på 127,5 kg kändes oväntat tunga efter maxningen. Valde att sänka till 115 kg för att få ihop fem ettor. Det var som att luften gick ur. Annars riktigt nöjd.


Marklyft till knäna ("skrapa smalben")

60 kg anpassning
80 kg 2x8

För att hitta bentrycket. Hört av en kompis att Janne Salmela kör denna övning med sina elever i marklyftslägret på SATS. Tänkte jag kunde testa.


Rumänska marklyft

60 kg anpassning
80 kg 8
100 kg 2x8

Blev ovanligt djupa. Fokus på bentryck.


Utfall bakåt med frontgrepp (reps per ben)

40, 50, 60 kg anpassning
70 kg 2x5


Stående vadpress i maskin (150 kg viktmagasin)

65, 80 kg anpassning
100 kg 4
115 kg 4
130 kg 4
145 kg 2x4-6 (PB! +5 kg)
115 kg 3x8

Ruggigt bra svar i vaderna för en gångs skull. Behövde knappt anstränga mig på 100 kg. Antagligen för att jag var ordentligt påslagen. Bara 5 kg kvar på magasinet nu som jag aldrig har maxat ut. Sparar dessa till senare.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 20:58   #697
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Överkropp

Prioritet axlar. Armar där det passar och nån dragövning.

Kände mig småseg idag. Tog ändå ut mig mer än jag borde ha gjort. Blev tyvärr så då jag vaknade till efter uppvärmningen även om styrkan inte var topp-topp. Och kunde förstås inte hålla igen. Godkänt pass men inte mer.

Tycker för övrigt jag börjar se helt utmärglad ut i spegeln nu. Har verkligen smalnat av. Bortsett då från det lilla midjefläsket som guppar sådär envist under tröjan. Men det måste ha minskat för midjemåttet har äntligen börjat röra på sig. 95 cm den 20 juli har blivit 92 cm idag. Så många cm midja har inte försvunnit på en dryg månad tidigare. Ny lägstanotering morgonvikt: 83,6 kg imorse!


Sittande skruvpress (ss1)

8, 12, 16, 20, 24 kg värmning
28 kg 4 (RPB! +1 rep)
30 kg 3 (till hakan)
34 kg 3 (negativa)
Styrkedropset: 22-20-18-16-14-12 kg 3-3-3-4-4-6 reps (explosiva, ej fail)

En rep extra på 28 kg från senast men de negativa på 34 kg kändes lite tyngre än förra gången. Helt okej ändå.


Hantelcurl (ss1)

12-18 kg 6-8 set

Den här övningen blev helt ostrukturerad idag. Körde några set med fler och några med färre reps. Några med ett lite annat utförande där man drar upp överarmen med axeln, och några normala.


Sittande press bakom nacken i smith

15, 35, 45 kg anpassning
55 kg 4x3 (explosivt)
40 kg 12


Dips @ 83,6 kg morgonvikt

-30 kg anpassning i dipsmaskin
kv. 5x5

Tungt. Var ett tag sen. Lossnade lite på slutet och hade fler reps i tanken.


Pullups @ 83,6 kg morgonvikt (ss2, ss3)

45, 60, 75 kg anpassning med latsdrag

kv. 5 (V-grepp)
kv. 5 (neutralt grepp)
kv. 5 (V-grepp)
kv. 5 (neutralt grepp)
kv. 5 (V-grepp)


Triceps pushdown (vinklat handtag, ss2)

12,5, 15, 17,5 kg anpassning
20 kg 2x10


Framåtlutande french i hiss (vinklat handtag, ss3)

20 kg anpassning
25 kg 2x16
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 20:35   #698
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Underkropp

Planen var att köra lite lättare böj och mark idag och avsluta med lite mage.

Vilodag igår. Tog det väldigt lugnt och kände mig sliten. Hade också tappat mycket vikt under ett dygn och vägde in på 82,7 kg igår morse. Så gårdagens vila kombinerades med lite refeed och imorse var det mer acceptabla 83,4 kg igen.

Blev ett helt okej pass ikväll. Lassade på lite i böjen men gick inte onödigt tungt.


Knäböj (lowbar)

20, 40, 60, 80, 100 kg värmning
120 kg 2
130 kg 2

Tekniken i lowbar kändes inte hundra. Har blivit lite för mycket highbar på sistone.


Frontböj

60 kg 8
70 kg 5x2
60 kg 15

På 70 kg körde jag en explosiv rep + en med långsam excentrisk fas och lång paus i botten. Planlöst, men why not liksom.


Smalmark

60, 80 kg anpassning
90 kg 2x5


Raka marklyft

70 kg 2x12


Crunchmaskin

25 kg anpassning
40 kg 2x10


Ryggresningar

+00 kg anpassning
+20 kg 5
+40 kg 5
+60 kg 3x5

Lite bonus som avslutning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 22:36   #699
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Cardio (lågintensivt)

Kvällspass på crossen. Trött i armarna efter att ha skurat butikshyllor på jobbet i tre timmar.


Crosstrainer - 55 min

Snittpuls runt 120. Bara med benen idag.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-09-01 klockan 22:37.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-01, 22:40   #700
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Trött i armarna efter att ha skurat butikshyllor på jobbet i tre timmar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 07:07   #701
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Slitig rörelse faktiskt. Värsta är att den är omöjlig att utföra effektivt med fel arm. Så det blir högern som får ta allt. Känns som något man borde kunna göra med fel arm också men icke sa nicke. Helt handikappad.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 08:01   #702
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Slitig rörelse faktiskt. Värsta är att den är omöjlig att utföra effektivt med fel arm. Så det blir högern som får ta allt. Känns som något man borde kunna göra med fel arm också men icke sa nicke. Helt handikappad.
Ja, det tar typ 3 ggr så lång tid med vänstern. Samma sak när jag fick "äran" att handpacka typ X tusen kuvert flera gånger Dock så lärde jag mig till slut att göra det på en fullgod hastighet med vänstern också. Och så fick man variera sittande, stående osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 10:27   #703
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, det tar typ 3 ggr så lång tid med vänstern. Samma sak när jag fick "äran" att handpacka typ X tusen kuvert flera gånger Dock så lärde jag mig till slut att göra det på en fullgod hastighet med vänstern också. Och så fick man variera sittande, stående osv.
Packa kuvert. Monoton skitgöra i sitt esse. Mitt första sommarjobb var på ett kuverteringsföretag så jag vet vad du menar.

Hyllorna var i alla fall på olika höjder så jag kunde trycka på med vänstern i rätt höjd för att få bort det värsta, men precisionstorka med vänstern var lika segt som att skriva.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 15:37   #704
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Packa kuvert. Monoton skitgöra i sitt esse. Mitt första sommarjobb var på ett kuverteringsföretag så jag vet vad du menar.

Hyllorna var i alla fall på olika höjder så jag kunde trycka på med vänstern i rätt höjd för att få bort det värsta, men precisionstorka med vänstern var lika segt som att skriva.
Haha japp, snudd på att man skulle utveckla ett studiemotiverande program där sökande får handpacka kuvert i typ 6 månader

Jo, vissa grejer behöver man ju dominanta handen för liksom :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 22:08   #705
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Haha japp, snudd på att man skulle utveckla ett studiemotiverande program där sökande får handpacka kuvert i typ 6 månader
Kuvertering är bland det mest själsdödande man kan göra, ja. Jag skötte iofs en maskin som gjorde jobbet men det är ju millimeterprecision för att den ska skjutsa in det vikta pappret i kuvertet så mycket tid gick åt till att justera maskinen. Allt pappersdamm var värst. Och så blev man torr om fingrarna.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)