Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-23, 07:20   #46
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Jag kan dunka med en hand, jag har aldrig tränat basket i ett lag/en förening och jag har små händer. Inte ens i närheten av att kunna greppa en basketboll med en hand Låter som en dålig tränare som slänger ut såna saker.

Det är ju fruktansvärt bra grepp på en basketboll, det är ju inte så att den kommer att glida ur handen bara för att du inte kan greppa fast den med fingrarna á la dom bästa mörkhyade spelarna. Men det krävs ju att du kommer lite högre upp över ringen för att få kraften neråt/snett neråt iallafall.

Det är bara att öva. Han kommer att hitta tekniken som är rätt. När man väl har satt den första dunken så vet man hur det ska kännas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2017-10-23 klockan 07:23.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 18:32   #47
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Tote Visa inlägg
Det går att enhandsdunka utan att kunna greppa bollen. Man kan behöva ett par cm till i hopphöjd för att få handen lite över bollen när man passerar ringkanten plus att det kräver lite mera bollkontroll a föra bollen dit utan greppet som hjälp. Det är dock något som vilken basketspelare som helst kommer att kunna hantera. Är han 15 år så är det bara att han slutar försöka som kan stoppa honom, han kommer ju att både växa mer och fortsätta utvecklas fysiskt.
Det låter bra, han blir nog glad attt höra detta för han verkade bli lite besviken av beskedet från tränaren. Han har inte tränat basket så länge, gör det för att det är kul och har inga elitambirioner, och att kunna dunka (med "riktig" fullstor boll) är något som han verkligen sett fram emot.

Men han kommer dock nog inte att växa någe mer på längden verkar det som, men han kan bli mycket starkare (och hoppa ännu högre). Han väger idag 64kg och knäböjer fulldjup 110kg (utan att ha styrketränat speciellt mycket).
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)