Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-20, 22:27   #16576
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av tobiass Visa inlägg
Jag undrade med mitt första inlägg om det var möjligt att nå. Det råder ju som sagt delade meningar om detta. 1.5h tycker jag som väldigt oinsatt låter jävligt bra. Och det hade väl varit häftigt att vara jävligt bra. Men ja, det är kanske ett för högt ställt mål.

Ska köra efter tipsen iallafall och springa 4-5 gånger i veckan sen får jag väl utvärdera om ett tag igen. Är det så "simpelt" så att klarar du milen på runt 40 har du chans på 1.5h på 21km? Är det inte stor skillnad på att pressa sig 10km mot 21. Kanske dumma frågor men är verkligen dåligt insatt men tycker det var kul att springa. Kanske bör ändra målet till 2h igen :-)
Det är inte så enkelt som att grejar man milen på 40min så klarar man halvmaran på 90min.

Det finns diverse kalkylatorer (tex https://runsmartproject.com/calculator/) som kan ge en fingervisning om jämförbara resultat (baserade på vilken syreupptagningsförmåga som krävs) på olika distanser.

Man kan nog säga att ifall du klarar milen på 40min så bör du kunna klara halvmaran på 90min ifall du har tränat lika bra specifikt för halvmaran som för 10k.

Det blir mer tydligt ifall man tar några lite mer extrema exempel. Säg att du springer 5k på 17min men aldrig sprungit längre än 10km på träning. Det är säkert fullt möjligt. Ett ekvivalent resultat på ett maraton skulle då vara 2h43min och halvmaraton på 1h18min. Men hur troligt är det att man skulle greja detta om man aldrig sprungit längre än 10-12km?

Med det sagt så är 10k och halvmaran ganska likartade distanser och det är ju troligt att man kört långpass på över 20-25k ifall man springer milen på 40min. Så det kanske inte krävs så stor omläggning av träningen för att kunna prestera likvärdigt bra på en halvmara.

Själv sprang jag dock milen på 42min då jag gick i gymnasiet på en terrängbana som var rätt kuperad. Det skulle säkert ha motsvarat 40min på en någorlunda platt landsväg. På den tiden sprang jag aldrig längre än 10km. Så jag skulle definitivt inte ha haft tillräcklig aerob uthållighet för en halvmara. Jag levde bara på snabbhet på den tiden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 06:27   #16577
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Tycker flera av loppen som är på 10k kostar runt 300-350 pix numera. Helt galet.
Vansinne. Irriterande med packet som går med på att betala överpriser.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 10:03   #16578
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Angående priser för lopp så betalar jag gärna lite mer om det är en idrottsförening med barnverksamhet etc. som arrangerar än om det är ett bolag som vill generera vinst.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:17   #16579
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Har bestämt mig för att ge mig själv en ordentlig utmaning för att på så sätt verkligen få kontinuitet i träningen (förhoppningsvis) men funderar på vad som är en rimlig utmaning att ta sig för.

Är sugen på Lidingöloppet men är rädd att 30 km inkl alla backar är väl tufft, möjligen 15km varianten?

Vill gärna ha loppet på hösten då jag skyr värme starkt och vill ha vettigt med tid på mig.

Idag kan jag jogga typ 20 min i kanske 6.30 fart och har lite småproblem med en häl som jag dock hoppas ska lösa sig snart.

Väger några kg (6-7) för mycket också så klart

Så vad tror ni man kan sikta på?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:23   #16580
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
10km eller kanske halvmara innan ännu längre distanser. Det är vad mitt nybörjarhuvud säger, särskilt eftersom kroppen behöver grundtränas en hel del.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:28   #16581
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
10km eller kanske halvmara innan ännu längre distanser. Det är vad mitt nybörjarhuvud säger, särskilt eftersom kroppen behöver grundtränas en hel del.
Är lite inne i samma tänk. Funderar på att anmäla mig till vårmilen och testa samt ett 5 km lopp i vinter som går lokalt.

Sen är ju frågan...vad orkar/klarar man i september
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:39   #16582
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Egen erfarenhet från sensommar och höst: lägg en tidsskillnad på 8 veckor mellan lopp där du vill försöka slå PB eller prestera. Jag försökte förbättra en miltid med bara 4 veckors träning (3 veckor effektiv träning) och misslyckades på många sätt.

Sen förstår jag att kraven är annorlunda mellan t.ex. 5km och halvmara. Den förra kräver snabbhet, den senare kräver uthållighet. Milen ligger emellan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 11:50   #16583
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
5 km 30min, sen milen på 60 eller under.
Därefter putsa på 5km, milen på 50min osv...
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 19:30   #16584
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Låter som du vill göra ett arbetsprov med ekg + spirometri (typ astmatest?) direkt efter löpning? Tror inte någon jobbar riktigt så utan man delar upp arbetsprov och spirometri. Inte riktigt mitt område dock.

Vo2max är ett slags spirometritest och det kanske är enklare att få till än arbetsprov? Ex här http://idrottslabbet.se/priser/
Känner inte till stället personligen utan det var en träff från google. Tror Bosön är stängt för privatpersoner numera men du kan ju dubbelkolla där med.

Ett vo2max test bör ge dig siffror på bla andningsfrekvens, mängd luft vid andning samt kroppens förmåga att ta upp syre vid löpning. Här gör du med puls istället för ekg dock.

Berätta om din frågeställning för en testledare innan bokning och se om de kan göra dig klokare?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Anledningen till att jag ville göra test i samband med löpningen var att jag läste på lite random sidor på nätet att det var så man gjorde vid ansträngningsastma. Typ:
"Vid misstanke om ansträngningsutlöst astma utförs fysisk ansträngning, t.ex. löpning i 6 minuter så att pulsen överstiger 160 slag/min (eller < 85% av maxpuls). Sedan mäts FEV1 efter 1, 3, 5, 10 och 20 minuter."

Men nu börjar jag bli tveksam igen om jag ens är på rätt spår Körde ett långpass utomhus idag och kände inget konstigt alls med andningen. Förra veckan gav dock varje pass symptom oavsett längd och miljö (ute/inne). Funderar på om jag haft något underliggande långdraget förkylningsvirus i ett par månader (hade vanliga förkylningssymptom i ett par veckor bara) som orsakat problemen. Vore ju underbart om det var så enkelt.

Men hur som helst verkar det där vo2max-testet vettigt att göra ändå, får nog bli så! Tack för tipset!
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 21:23   #16585
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Har bestämt mig för att ge mig själv en ordentlig utmaning för att på så sätt verkligen få kontinuitet i träningen (förhoppningsvis) men funderar på vad som är en rimlig utmaning att ta sig för.

Är sugen på Lidingöloppet men är rädd att 30 km inkl alla backar är väl tufft, möjligen 15km varianten?

Vill gärna ha loppet på hösten då jag skyr värme starkt och vill ha vettigt med tid på mig.

Idag kan jag jogga typ 20 min i kanske 6.30 fart och har lite småproblem med en häl som jag dock hoppas ska lösa sig snart.

Väger några kg (6-7) för mycket också så klart

Så vad tror ni man kan sikta på?
Sikta på LL om ett år. Det hinner du träna dig till att klara om du sköter din träning. Ska man sätta ett mål som lockar så måste det vara utmanande. Fast såklart inte ett omöjligt mål. Men att jogga/springa LL efter ett års träning ska vara möjligt.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 21:26   #16586
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Är löpträning som styrketräning att utvecklingen tar stopp efter typ 5 år om man sköter träningen väldigt bra?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 14:32   #16587
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Sikta på LL om ett år. Det hinner du träna dig till att klara om du sköter din träning. Ska man sätta ett mål som lockar så måste det vara utmanande. Fast såklart inte ett omöjligt mål. Men att jogga/springa LL efter ett års träning ska vara möjligt.
Så det kan vara aktuellt med ett fullt LL med andra ord kanske ska satsa på det. Planen är att börja lite försiktigt nu och vänja kroppen till man når 10 km sedan köra en omgång SL 5x5 (2-3 mån)under värsta vintern och då springa något mindre och sedan ta upp löpningen 100% .

Tror jag kommer ha nytta av den extra styrka gymmet ger oclså längre fram.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 14:50   #16588
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är löpträning som styrketräning att utvecklingen tar stopp efter typ 5 år om man sköter träningen väldigt bra?
Tror du fått det här svaret förr: hur långt är ett snöre?

Det saktar definitivt ner, men det är försvinnande få som kan sköta sin träning prickfritt i 5 år.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 16:23   #16589
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Idag fick jag lära mig en läxa då jag körde en kortare tävling (10 km) förra veckan, två rätt så milda löppass i veckan och ett benpass på gymet i förrgår. Idag på tävling i 16 km trail (700 höjdmeter) i ren överdjävlig lera, så kände jag mig grymt stark och hade bra tryck ända fram till 11 km. Därefter fick jag en helt fruktansvärd kramp i vaderna. Jag var i praktiken stunlockad och kunde bara ta mig fram stötvis mellan krampattackerna och maxlåsningar och i 35 minuter försökte jag gång på gång kriga mig till ett löpsteg som hela tiden låstes ut i kramp.

Jag kan bara konstatera att det är så jäääääävla svårt att få till benträning på gymet i kombination med löpning och att jag hädanefter måste vila mer när det är två tävlingar inom en veckas tid.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-22, 16:49   #16590
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är löpträning som styrketräning att utvecklingen tar stopp efter typ 5 år om man sköter träningen väldigt bra?
Pratade med en skidtränare som påstod att det tog 10 år innan man var i sin bästa form inom en konditionsgren.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)