Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-23, 01:07   #526
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Kanske eran mormor och morfar står där bakom, hahaha,
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 02:02   #527
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Skulle tro att denna kanal har potential, om de publicerar alla klipp de kan tänkas ha tillgång till. Så många artister som hängt på Polarstudion och samarbetat etc, skickat ljud och slingor kors och tvärs,

https://www.youtube.com/user/ABBATheMuseum/feed
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 02:17   #528
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Deep Purple, av somliga ansetts som ett one hit wonder band i USA, Smoke on the Water, idiotiskt. Alla tror att den låten handlar om en vattenpipa och tycker det är skit coolt. Låten var bara en utfyllning på Machine Head fast själv är inte den min favorit alls, låter som en gapig hockey sång. Jag spelar gitarr kasst men glider alltid in på Purple Haze när jag spelar den. Fast detta separerade gitarrspår stöder sig nästan självt...


Senast redigerad av Hemi den 2019-06-24 klockan 02:19.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 01:03   #529
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Min favoritlåt med Deep Purple, samma skiva. Tycker att de spelar ungefär som CCCP superfemma spelade hockey.

Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:59   #530
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Min favoritlåt med Deep Purple, samma skiva. Tycker att de spelar ungefär som CCCP superfemma spelade hockey.
Synd på videon dock, undrade först varför du inte postade en liveversion men såg efter lite sökning att en viss person vägrade spela den live, någon aning om varför?

När Deep purple ändå är på tapeten... kanske kan be om några rekommendationer då jag inte lyssnat till dem nämnvärt. Det enda jag gillar av vad jag hört är: The mule, Fools, Child in time, och Lalena.

On topic, bas:



3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 22:12   #531
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 22:44   #532
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
Synd på videon dock, undrade först varför du inte postade en liveversion men såg efter lite sökning att en viss person vägrade spela den live, någon aning om varför?
Ja, det hade varit bättre med en stillbild. Skitvideon tar bort effekten hur nära varandra de spelar, på hele den skivan förresten. Det är som den ryska superfemman, hej kom och lira lite med oss, typ när de börjar passa varandra och lobbar puckar i en hink från långsida till långsida inser man att man kanske inte borde ara i vägen, den känslan får jag när det bandet spelar som bäst.

Ingen aning, Blackmore va? Han diggade inte Roger Glover på den tiden tror jag, men flera av de andra var oersättliga. Glover har ett solo i låten men vad vet jag, Blackmore var som bäst när han var utmanad på något sätt, att bevisa någonting, jnta bara jamsa med och tummen upp som Beatles, så förstår jag allas problem att jobba med honom, han var för bra, typ, och han hade sina ideer om allt.

Senast redigerad av Hemi den 2019-06-25 klockan 22:52.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:11   #533
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ja, det hade varit bättre med en stillbild. Skitvideon tar bort effekten hur nära varandra de spelar, på hele den skivan förresten. Det är som den ryska superfemman, hej kom och lira lite med oss, typ när de börjar passa varandra och lobbar puckar i en hink från långsida till långsida inser man att man kanske inte borde ara i vägen, den känslan får jag när det bandet spelar som bäst.

Ingen aning, Blackmore va? Han diggade inte Roger Glover på den tiden tror jag, men flera av de andra var oersättliga. Glover har ett solo i låten men vad vet jag, Blackmore var som bäst när han var utmanad på något sätt, att bevisa någonting, jnta bara jamsa med och tummen upp som Beatles, så förstår jag allas problem att jobba med honom, han var för bra, typ, och han hade sina ideer om allt.

Hittade detta i en intervju med Glover. Brutalt ärlig snubbe. Fast om det förklarar varför Blackmoore aldrig ville spela "Pictures of home" live vet jag inte. Jag tror det var Richie som skrev större delen av låten (förutom lyrics). Han kanske bara inte tyckte den blev bra live?

Citat:
Given the level of musicianship in Purple, are you comfortable with your level of technical ability?

“Comfortable is not a word I would use. I think I improved when Steve Morse joined the band in 1994, because I started to take myself much more seriously as a musician. I think Ritchie Blackmore wasn’t happy with me because I didn’t practise very much. What I did was good enough to keep my place in the band, but I didn’t stand out as a bass player.

Steve Morse was a revelation - someone with the patience to show me something

“When Steve joined the band, I said to him, ‘Don’t expect me to play like the bass players you’ve worked with - I’m not that kind of bass player.’ He said that was fine, and that I had feel in my playing, which was a nice compliment from him. I learned a lot from Steve.”

What, specifically?

“So, he played a riff on the bass, and I said ‘Steve, I can’t do that. Trust me, it’s not within my capability’. And he said ‘Yes it is, give me 15 minutes!’ and he showed me some things. After that I could do the part he played. It was a revelation - someone with the patience to show me something. I’d never had that before.

“I’ve improved a lot with his help. If people say I’m a great bass player I feel uncomfortable; I don’t feel good about taking praise for something that I don’t actually believe is true. I’m told I am good because people hear me with Deep Purple, and that’s down to the musicians I play with, rather than anything that I do.”
https://www.musicradar.com/news/roge...tise-very-much
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:19   #534
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Jag tror jag kan hålla med om "superfemman". Rätt mycket klapp-klapp i hur tajta de är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:52   #535
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Bara trummat av Ian Paice där med, jag förstår Mickey Dee att han har honom som favorit, att han gillar runda trummisar, rrrrrrrrrunda trummisar, typ det är inget påtisdapåtorsdag... det är flytande musik.

Vet inte varför men Jon Lords orgeltricksdär inne nånstans påminner mig om Steve Millerbands gitarr konversation på Abracadabra...


Senast redigerad av Hemi den 2019-06-25 klockan 23:53.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 00:18   #536
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Bara trummat av Ian Paice där med, jag förstår Mickey Dee att han har honom som favorit, att han gillar runda trummisar, rrrrrrrrrunda trummisar, typ det är inget påtisdapåtorsdag... det är flytande musik.

Vet inte varför men Jon Lords orgeltricksdär inne nånstans påminner mig om Steve Millerbands gitarr konversation på Abracadabra...

Jag kom att tänka lite på denna.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 00:32   #537
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kom att tänka lite på denna.

Och där var min favoritlåt med Led Zeppelin. Jag minns inte och det var skitlänge sedan jag lyssnade på dem men var inte den skivan den första de gjorde med stereo? Just den låten har jag för mig var helt otrolig att sitta och lyssna på med hörlurar, speciellt instrumentlekarna inne i låten, som en flygand cirkus med racer bilar. Innan det var det inte så vanligt med stora stereoanläggningar a la 70-80 tal heller utan man lyssnade på monoskivor i små trägrammofoner och radioapparater, möjligen någon bandspelare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 00:50   #538
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Och där var min favoritlåt med Led Zeppelin. Jag minns inte och det var skitlänge sedan jag lyssnade på dem men var inte den skivan den första de gjorde med stereo? Just den låten har jag för mig var helt otrolig att sitta och lyssna på med hörlurar, speciellt instrumentlekarna inne i låten, som en flygand cirkus med racer bilar. Innan det var det inte så vanligt med stora stereoanläggningar a la 70-80 tal heller utan man lyssnade på monoskivor i små trägrammofoner och radioapparater, möjligen någon bandspelare.
Ingen aning om stereo eller inte. Själv upptäckte jag Led Zeppelin nån gång på slutet av åttiotalet och hade typ alla skivorna inspelade på kassett och lyssnade dem sönder och samman. Nu är det väldigt sällan jag orkar lyssna på dem. Tror jag har hört låtarna för mycket.

Jag har jävligt svårt att plocka ut nån favorit. Men denna låten är en av de jag först kommer att tänka på. Lite underligt kanske, då den inte alls är särskilt "typisk" för Zeppelin.


Kashmir är nog också en av de låtar jag främst kommer att tänka på ifall jag ska plocka en favorit. Jävlar vilket skönt riff alltså. Gåshud.


Men jag pallar inte att länka mer. Kommer på fler och fler låtar hela tiden. Kanske "When the levee breaks" är favoriten? Eller Black Dog? Eller Ramble on (heter den ens så?). Jag tror fan inte de gjort en enda dålig låt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 01:38   #539
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ingen aning om stereo eller inte. Själv upptäckte jag Led Zeppelin nån gång på slutet av åttiotalet och hade typ alla skivorna inspelade på kassett och lyssnade dem sönder och samman. Nu är det väldigt sällan jag orkar lyssna på dem. Tror jag har hört låtarna för mycket.
...
Samma här. Ärligt talat tycker jag Robert Plant är 50% cool rätt bra sångare, under första halvan a 70 talet och hårdrockens, om det nu kunde kallas för det, storhetstid och 50% drygt ylande. Var nog fantastiskt att uppleva det då, live.

Fast det gäller mycket de andra gamla banden likaså, klickar nåt på kvällen men klickar det inte igen lol.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 04:42   #540
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hittade detta i en intervju med Glover. Brutalt ärlig snubbe. Fast om det förklarar varför Blackmoore aldrig ville spela "Pictures of home" live vet jag inte. Jag tror det var Richie som skrev större delen av låten (förutom lyrics). Han kanske bara inte tyckte den blev bra live?
Blackmore var också ovanligt ärlig, han redogjorde för alla framgångsrika låtar han gjort och vart han fick dem från.

Ozzy är eller snarare var en annan, när han var arg på Sabbath efter att han fick sparken brukade han säga att de bara stal riff från gamla band i Sabbath. Inget han skulle säga i dag när de stämmer varandra hit och dit för rättigheter, pengar och skitsaker, greed kanske.

Jag har lyssnat mycket på alla dessa gamla metal band och har teorier om en hel drös med låtar vart de egentligen föddes. Men så är det, Bärs på forumet skrev en gång att unika original är ovanligt, allt är utveckling och tur. Fst det gäller att göra någonting av det. Sedan snickrar producenter ihop prudukterna, de är oftast musiker själva,
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)