Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-02-15, 14:40   #406
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Mambo Visa inlägg
Ja då blev det nog kanske en liten chockstart Det är möjligt man kan hjälpa tarmfloran genom att äta probiotika. Annars köp en näsklämma till frugan och gasa på
Kanske ska ta o köpa mig provivas blåbärssoppa då, den är god. Det är probiotika i deras drycker väl?

Fast det låter mer än vad det luktar haha
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 21:19   #407
phpoker
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 24
Är det någon som har bra koll på seitan?

Jag har provat att göra på vetegluten, men konsistensen blev väldigt mycket som att tugga i gummi, inte alls så köttlikt som folk "på internet" får det att låta.

Finns det några knep att ta till för att styra konsistensen lite?
phpoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-17, 04:51   #408
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av phpoker Visa inlägg
Är det någon som har bra koll på seitan?

Jag har provat att göra på vetegluten, men konsistensen blev väldigt mycket som att tugga i gummi, inte alls så köttlikt som folk "på internet" får det att låta.

Finns det några knep att ta till för att styra konsistensen lite?
Det blir gummilikt. Punkt slut.
Jag brukar skära i skivor och köra dem i stekpannan eller airfryern.
Det blir inte "köttlikt" (vilket jag iofs är glad för) men det blir mindre gummilikt iallafall. Tärnad seitan i pyttipanna är också rätt nice. I så må bitar känns inte gummikänslan lika påtagande.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 13:45   #409
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag vill slå ett slag för något som förvisso varken är nytt eller okänt, men har en trofast roll i alla mina fruktsallader som en del av kvällens megamåltider. Apelsiner och blodapelsiner. Förstås ska de vara skalade så att det vita skinnet är borta (vilket förstås äts upp också, men separat). Ett rött äpple och ev. lite druvor och dylikt och fruktsalladen är komplett.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 18:56   #410
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Någon som vet vart det går att få tag i hälsans kök kebab i Malmö? Den ska vad jag läst vara väldigt bra så blev sugen på att testa. F.ö inne på 3e dagen av lakto-ovo. Inget jag kommer att gå över till helt men eftersom jag älskar att laga mat och att testa nytt så kommer det definitivt bli att utforska det vegetariska köket
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 20:32   #411
Mjuggen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Någon som vet vart det går att få tag i hälsans kök kebab i Malmö? Den ska vad jag läst vara väldigt bra så blev sugen på att testa. F.ö inne på 3e dagen av lakto-ovo. Inget jag kommer att gå över till helt men eftersom jag älskar att laga mat och att testa nytt så kommer det definitivt bli att utforska det vegetariska köket
Inte testat hälsans köks kebab men den nya kebaben som är släppt från Anamma provade jag för ett par dagar sedan, rekommenderas starkt!
Mjuggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 07:17   #412
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuggen Visa inlägg
Inte testat hälsans köks kebab men den nya kebaben som är släppt från Anamma provade jag för ett par dagar sedan, rekommenderas starkt!
Låter spännande! Sålänge jag hittar någon av dom blir det att testa Sugen på oumph pulled pork också, den ska vara riktigt bra.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 07:25   #413
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Om du älskar att laga mat så skippa halvfabrikaten.

Det är ju fantastiskt mycket roligare (och i mitt tycke godare) att skapa maträtter från grunden med bra råvaror än att bara "värma upp" färdiga frysrätter.

Därmed inte sagt att det är något "fel" på Anammas, Hälsans köks och Oumphs produkter, jag använder en hel del av dem själv.
Men det tar ju bort mycket av själva "matlagningen", om det nu är den man gillar.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 08:00   #414
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Om du älskar att laga mat så skippa halvfabrikaten.

Det är ju fantastiskt mycket roligare (och i mitt tycke godare) att skapa maträtter från grunden med bra råvaror än att bara "värma upp" färdiga frysrätter.

Därmed inte sagt att det är något "fel" på Anammas, Hälsans köks och Oumphs produkter, jag använder en hel del av dem själv.
Men det tar ju bort mycket av själva "matlagningen", om det nu är den man gillar.
Jag lagar till 95% all mat från grunden, inkl. vegetariska rätter. Men är man sugen på färs / kebab / filéer av något slag är det smidigt med dessa halvfabrikat. Det är svårt att få till en vegetarisk pulled "något" utan att köpa färdigt känns det som
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 08:10   #415
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Jag lagar till 95% all mat från grunden, inkl. vegetariska rätter. Men är man sugen på färs / kebab / filéer av något slag är det smidigt med dessa halvfabrikat. Det är svårt att få till en vegetarisk pulled "något" utan att köpa färdigt känns det som
Provat att göra egen seitan. Kan man göra mycket kul med.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 08:16   #416
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Provat att göra egen seitan. Kan man göra mycket kul med.
Googlade det, ser ju väldigt spännande ut. Hur lång tid tar det att göra? Om inte allt för lång tid blir det nog att testa det idag Kan man strimla "filéerna"?
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 19:51   #417
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Googlade det, ser ju väldigt spännande ut. Hur lång tid tar det att göra? Om inte allt för lång tid blir det nog att testa det idag Kan man strimla "filéerna"?
Tar för mig drygt en kvart att mecka i ordning. Sen en timma i ugnen. Ja det går att filea, strimla, tärna eller vad man nu kan tänkas vilja göra med den.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 20:16   #418
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Tar för mig drygt en kvart att mecka i ordning. Sen en timma i ugnen. Ja det går att filea, strimla, tärna eller vad man nu kan tänkas vilja göra med den.
Då gör du på glutenmjöl antar jag? Jag stod och knådade degen i vatten i en timme idag för att få ut all stärkelse Blev en philly cheese steak gjord på seitan. Inte helt övertygad, den var väldigt gummi-aktig. Kanske blir bättre om man gör pulled seitan / allt som innebär att den står i ugnen?
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 13:57   #419
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Jag brukar köpa seitan i asiat-butikerna. Blir hemmagjord bättre eller bara billigare?
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 14:40   #420
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag brukar köpa seitan i asiat-butikerna. Blir hemmagjord bättre eller bara billigare?
Ingen aning, har aldrig köpt färdig.
Jag tycker den jag gör själv blir bra nog för mina ändamål. Dessutom är det roligt att göra saker själv (och ganska billigt också som du nämner)
Har gjort en massa olika smaksättningar på den, bara fantasin som sätter gränserna.

I grunden direkt ur ugnen är den jag brukar göra väldigt gummiaktig. men om man tillagar den extra, exempelivs steker skivor av den, tycker jag det blir en ganska angenäm textur.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)