Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-16, 20:16   #91
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Typ sundsvall, nej det är en liten stam som smitit ur ett privat hägn, 2-6st kanske. Jag ska ha ett eget hägn när jag köper nästa gård, frågan är hur man fångar några, dom var större än vad jag trodde

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Fånga några tror jag blir extremt svårt så länge dom skall komma ur fångsten levande. Dess utom har dom både hörsel och syn som sopar banan med vår... Det är riktigt stora och vackra djur och ger riktigt fint kött.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-16, 23:10   #92
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det blev ett Trangia 27 med gasbrännare. Trangias vindskydd verkar svårslagen och såg att det finns bränsleflaskor som klarar ner mot - 20 grader. Kommer nog inte vistas i fjällmiljö vid kallare väder än så. I skogen möjligtvis men då kan jag alltid göra upp eld.

Sedan kompletterade jag min ryggsäck med ett vattensystem.
Gott, fixa en fin vinterbild till oss sedan när du sitter och myskockar!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 07:17   #93
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Fånga några tror jag blir extremt svårt så länge dom skall komma ur fångsten levande. Dess utom har dom både hörsel och syn som sopar banan med vår... Det är riktigt stora och vackra djur och ger riktigt fint kött.
Nu är du negativ, men ja, man blir avis på de som har möjlighet att ha egna stammar

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 10:13   #94
siveron
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 2
Någon som är sugen på att bestiga kebnekaise under februari månad?
siveron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 11:39   #95
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nu är du negativ, men ja, man blir avis på de som har möjlighet att ha egna stammar
Det är inte tekniskt svårt att fånga hjortar men det är olagligt utan en hel rad med tillstånd. Det är också olagligt att släppa ut uppfödda hjortar så vill du ha en egen stam får du satsa på hägn.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 08:58   #96
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är inte tekniskt svårt att fånga hjortar men det är olagligt utan en hel rad med tillstånd. Det är också olagligt att släppa ut uppfödda hjortar så vill du ha en egen stam får du satsa på hägn.
Jag har börjat kolla på det här nu, de hjortar som är i mitt område har smitit från ett hägn i sundsvallsområdet för många år sedan, denna stam verkar vara självgenererande eftersom det var många år sedan det hände.

Men det fanns mycket intressant på denna sida

http://svenskhjortavel.se/


Vi bör gå ihop ett gäng och köpa mark och stängsla, Kolozzeumhjortavel.se "det godare proteinet!"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 10:11   #97
gatewarden
Registered User
 
gatewardens avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har börjat kolla på det här nu, de hjortar som är i mitt område har smitit från ett hägn i sundsvallsområdet för många år sedan, denna stam verkar vara självgenererande eftersom det var många år sedan det hände.

Men det fanns mycket intressant på denna sida

http://svenskhjortavel.se/


Vi bör gå ihop ett gäng och köpa mark och stängsla, Kolozzeumhjortavel.se "det godare proteinet!"
Haha, det hade varit något. Om jag fick välja ett protein jag skulle hålla mig till hade det varit hjort, ingen tvekan!
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 02:27   #98
lei
Bergseremit
 
leis avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 779
Bor uppe på fjellet i Tuddal (Norge) halvägs upp på Gaustatoppen med Hardangervidda runt knuten och känner att jag måste ta tag i mitt friluftsande lite mer.. Har ledigt hela Maj så tänkte om nån har tips på trevliga turer i närheten.

Ska ta med tält och sovepose nu nästa vecka när jag är hemma och om folk har tips på allmänna snö-tältnings saker så är det också fint, har skidor och pulka osv.. Aldrig tältat på vintern utan kamin..
__________________
Träningsjournal lite on hold: Landsförvisad till de norska bergen

2013: Träning: 200-130-207,5 Tävling: 190-120-200
2014: Träning: 200-125-210 Tävling: 000-000-000
2015: Träning: 170-102,5-190 Tävling: 155-100-172,5
lei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 02:51   #99
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av lei Visa inlägg
Bor uppe på fjellet i Tuddal (Norge) halvägs upp på Gaustatoppen med Hardangervidda runt knuten och känner att jag måste ta tag i mitt friluftsande lite mer.. Har ledigt hela Maj så tänkte om nån har tips på trevliga turer i närheten.

Ska ta med tält och sovepose nu nästa vecka när jag är hemma och om folk har tips på allmänna snö-tältnings saker så är det också fint, har skidor och pulka osv.. Aldrig tältat på vintern utan kamin..
Du behöver något att värma tältet med om du ska vara ute mer än en natt, för att få bort is/kondens från innertält och utsida sovsäck.
Typ Trangia-kök e.d.
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 15:57   #100
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
Du behöver något att värma tältet med om du ska vara ute mer än en natt, för att få bort is/kondens från innertält och utsida sovsäck.
Typ Trangia-kök e.d.
Jag är ingen expert men jag har aldrig använt kök för att få bort kondens. Problemet torde väl uppstå igen under natten när du andas i tältet. När det är kallt borde kondensen frysa snabbt och då kan man skapa av isen.

Jag skulle vara mycket försiktig med att använda köket i tältet både med tanke på gasen (om man använder gas) men också så klart att tältet är lättantändligt.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 16:05   #101
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen Visa inlägg
Jag är ingen expert men jag har aldrig använt kök för att få bort kondens. Problemet torde väl uppstå igen under natten när du andas i tältet. När det är kallt borde kondensen frysa snabbt och då kan man skapa av isen.

Jag skulle vara mycket försiktig med att använda köket i tältet både med tanke på gasen (om man använder gas) men också så klart att tältet är lättantändligt.
http://www.utsidan.se/blogs/explorer...ar-det-att.htm
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 16:05   #102
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Citat:
Ursprungligen postat av lei Visa inlägg
Bor uppe på fjellet i Tuddal (Norge) halvägs upp på Gaustatoppen med Hardangervidda runt knuten och känner att jag måste ta tag i mitt friluftsande lite mer.. Har ledigt hela Maj så tänkte om nån har tips på trevliga turer i närheten.

Ska ta med tält och sovepose nu nästa vecka när jag är hemma och om folk har tips på allmänna snö-tältnings saker så är det också fint, har skidor och pulka osv.. Aldrig tältat på vintern utan kamin..

Några tips! Välkända men beprövade:
- använd ett rejält liggunderlag, gärna två st! Markylan vill man komma bort från. Använd ett klassiskt liggunderlag, de nya moderna uppblåsbara liggunderlagen (som förvisso är bekväma) funkar inte lika bra för att skydda mot markkylan
- använd plastflaska som du fyller med varmt vatten, placera i sovsäcken som "element", kraftiga plastflaskor som pallar varmt vatten finns i välsorterade friluftsbutiker
- sov i ett torrt ullunderställ, jag tycker det är säkrast att ha ett i ryggan som du vet är helt torrt

Övriga tips:
- rör dig rejält innan du lägger dig i sovsäcken

Senast redigerad av Grisen den 2016-01-22 klockan 16:09.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 16:08   #103
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
Ja det låter ju rimligt att göra så!

Jag har inte upplevt det som ett så stort problem men har inte tältat i extremt kallt väder.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 17:14   #104
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen Visa inlägg
Några tips! Välkända men beprövade:
- använd ett rejält liggunderlag, gärna två st! Markylan vill man komma bort från. Använd ett klassiskt liggunderlag, de nya moderna uppblåsbara liggunderlagen (som förvisso är bekväma) funkar inte lika bra för att skydda mot markkylan
Huh? Min Exped Winterlite har R-värde på 8.0. Vilka klassiska liggunderlag har bättre isolering menar du?

De flesta cellplastunderlag har R-värden runt 2.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 20:03   #105
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Har nån nåt trevligt tips på en 2-dagars tur man kan göra i Östergötland? Vandra, slå läger och sen vandra tillbaka nästa dag är väl tanken ungefär.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)