Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-29, 19:29   #1
brobban
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 77
Förvirrad nybörjare på kosttillskott

Hej, har tränat hela mitt liv men i stort sett aldrig använd kosttillskott. har funkat bra men nu vill jag utvecklas lite mer och har förstått att det kan vara bra med tillskott, men totalt okunnig som jag är så är det en total djungel för mig. Väldigt förvirrad, trodde protein var just protein inte, kasein, vassle, mjölk olika BV osv. Jag vill bara ha det "bästa" för någon produkt brukar man ju alltid kunna peka ut som bättre än andra. Alla dessa olika proteintillskott har de olika syften om man är ute efter olika mål eller är det "Same shit different name"? Och BCAA, vad jag har förstått så ingår det i proteinpulver så att köpa till det extra är lite onödigt? Om någon kan reda ut begreppen skulle jag bli glad.

Sen med kreatin, vad jag har förstått påverkar det endast energinivån och återhämtningen eller har det en anabol effekt också? Jag är inte ute efter så mycket mer volym men ger kreatin mer styrka och ökad träningsintensitet är det helt klart intressant. Men dock så varnar Paulun för att kreatin kan hämma konditionsträning, någon har erfarehet av detta eller är det BS? V-12 verkar också vara en bra produkt, någon som har testat?

Sen de produkter som ni tycker är oumbärliga får ni gärna säga.
brobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 19:33   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
1. Du får berätta vilket "mål" det är du är ute efter. Är det ett proteintillskott att tas i samband med träning går det utmärkt med i princip vilket vassleprotein som helst. Att du märker någon praktisk skillnad i "effekt" av olika märken av rent vassleprotein är osannolikt. Kasein går lika bra vid ovan nämnda tillfälle, men är dyrare.

2. Kreatin har en anabol effekt, ja. Kreatin ger ökat antal satellitceller och ökat antal nuklei i muskelfibrerna. Kreatin förändrar alltså muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt.

Har kreatin en negativ effekt på konditionsträning är det på längre distanser där en ökad kroppsvikt försämrar prestationsförmågan. Går en marathonlöpare upp ett par kilo blir han en sämre löpare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 20:33   #3
brobban
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 77
Målet jag är ute efter är resultat, jag skiter i att jag inte har 8% bf och sexpack. Givetvis vill jag inte se ut som en gris men att jag får resultat är viktigare utseendet. Jag är inte ute efter att bli störst eller starkast snarare så stark som möjligt på min volym. 180 cm lång och väger ca 83-85 pannor och vill öka mer kvalikativt än volymmässigt.
brobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 21:10   #4
nutz
Banned User
 
nutzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 092
De tillskotten som i allra högsta grad fungerar och är absolut vettiga köp är kreatin och proteinpulver.

Fettförbränningspiller hit och dit verkar mest vara slöseri med pengar.

Sen huruvida du vill ha kvalité eller kvantite så ska du se över träningen enbart.
nutz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 22:06   #5
brobban
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av nutz
De tillskotten som i allra högsta grad fungerar och är absolut vettiga köp är kreatin och proteinpulver.
Jo men vilket proteinpulver är det som står ut ur mängden eller allt i stort sett samma sak? Eller är det så att företagen försöker slå sig in på en fylld marknad och behöver olika "argument" för att sälja just sin produkt?
brobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-01, 05:38   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Det som skiljer är hur en tillverkare instanticerar ( gör det lättlösligt ) pulver och vilka aromämnen som tillsätts.
Sett till själva proteinet är det liten skillnad. Sett till hur, och hur länge du vill använda ett pulver är mer avgörande.

Satsa på:
http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21
så får du utmärkt protein till ett bra pris och god smak.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)