Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-14, 23:59   #196
Flexipop
Registered User
 
Flexipops avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Vart har du sett nån som kör LCHF med ett dagligt kcalintag på 5000-6000 som går ned i vikt?
Folk på de mest kända LCHF-sidorna snackar väl dagarna i ända om hur de vräker i sig fett och inte behöver räkna kalorier.
5000-6000 tog jag från killen som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Ska kolla om jag hittar den sidan.
Flexipop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 04:38   #197
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Folk på de mest kända LCHF-sidorna snackar väl dagarna i ända om hur de vräker i sig fett och inte behöver räkna kalorier.
5000-6000 tog jag från killen som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Ska kolla om jag hittar den sidan.
Du pratar om Sten Stue Skaldeman. Han påstår det.

Han är den enda jag vet som gjort så extrema uttalanden. Annars handlar "jag kan äta så mycket jag vill" om att personerna känner sig mätta när de ätit tillräckligt.

Personer som tidigare fått gå hungriga för att inte öka i vikt har hittat en kost där de äter tills de känner sig mätta och belåtna men trots att energimängden inte överstiger deras behov. Det är inte svårare än så.

Och att många äter mer kcal är ju heller inte konstigt om de mår bättre, vem är inte mer aktiv om man mår bättre?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 05:57   #198
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Vad vill du ha för regler? Får man adda i princip renodlade fettkällor till sina redan feta mål?
Tänker på grädde, olivolja, majonnäs m.m.
Jag tänker mig ganska rena fettkällor, vilket utesluter mejeriprodukter. Majonnäs (med inte för mycket kolhydrater) är OK, samma med olivolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Hur högt sätter du gränsen för kolhydrater? (a.k.a får man äta nötter?)
Säg 20-30g. Ska ju gå att leva också. Du får plats med mandlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Kroppen blir väl illamående och spyr upp till slut? Typ hälla i sig en liter olja/kokosfett/whatever el nåt varje dag, vad vet jag, man kanske inte går upp i vikt men vilket liv att uthärda ngt sånt... Tror få skulle klara av att underkasta sig en sådan diet under en studie.
Ja, det är just väldigt svårt att äta fett. Jag gjorde ett försök att få i mig just extra kokosfett, men det är stört omöjligt. Inte för att jag blir illamående av smaken, utan för att magen inte tål särskilt mycket. Grädde och liknande är lättare, men även där blev jag bara illa av att överäta. Resultatet av en vecka av att lägga till kokosfettsoppa, extra creme fraiche o dyl gjorde bara att jag mådde konstant illa, inte orkade äta och i slutändan var det plus minus noll på vågen.

Så, min personliga erfarenhet är att det är förbannat svårt att överäta fett. Hade det varit en riktig studie hade jag nog försökt att ligga i lite mera, däremot.

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Sorry, men att bli frälst av fett passar inte alla, men grattis till dem vars smaklökar och fysik kan utstå det. Om det nu är särdeles opti.
Ah, nu syftade jag på något som inte alls är opti: överätning för överätningens skull. :-)

Det med smaklökar anpassar man sig till rätt snabbt, förresten. Förr avskydde jag smaken av fullfet mjölk och annat, men jag tror att det till stor del är en socialt betingad (= "ät fettsnålt") grej. Små barn slickar alltid av smöret på mackan och lämnar brödet. Eller äter smör direkt ur paketet. Och vi elaka vuxna hindrar dem.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 06:00   #199
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Det fanns någon länk här på forumet om någon kille i USA som hade testat att dra i sig obegränast med kalorier i form av fett i en månad utan att gå upp ett uns i vikt. Han redovisade vad han åt varje dag och skrev in det i ett forum. Sen om han talar sanning eller inte har jag ingen aning om. Det var ju ingen vetenskalplig undersökning.
Jeff's MAM Experiment. Det var uppe som en kommentar på Leangains.com i LCHF-talibaner-tråden, men ingen fick någon klarhet där. Underrapportering och underskattning av energibehov, etc, förekom, men han fick ju ändå i sig >3500 kcal/dag utan att träna (om jag minns rätt).
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 07:31   #200
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Det finns en gammal studie där man lät deltagarna överäta olika typer av fetter, den ena gruppen gick upp i vikt medan den andra gruppens vikt förblev nästan oförändrad. Det va usel rapportering av hur studien utfördes så det är svårt att dra några slutsatser från den.

Ska se om jag kan hitta den, har den liggandes på dator någonstans...
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 07:32   #201
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Om den inte var strikt ketogen behöver du inte leta ihjäl dig, Guddi. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 08:08   #202
pia
Registered User
 
pias avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Härligt att det funkar och att du mår bra!

Sen att LCHF skulle vara hatat håller jag inte med om, ifrågasatt och diskuterat är det helt klart. Det är snarare förespråkarna för LCHF som utmålar sig som en hatad och ständigt ifrågasatt grupp, i vilket syfte de gör det får man spekulera i. Det finns så många olika sätt att förhålla sig till kost, man kan som jag, ha ett yrkesmässigt förhållande till kost, man kan ha ett beroendeförhållande, ett kärleksförhållande, ett "nödvändigt ont" förhållande. eller ett likgiltigt förhållande. Den enda grupp jag upplever som påfrestande är de som har ett religiöst förhållande till sin kost, dit räknar jag veganer, LCHF, levande föda osv OM de är missionerade. Dvs de lägger massor av tid och energi på att tala om för alla andra att de minsann gör fel.

Självklart förstår och respekterar jag folks olika kostläggningar, på samma sätt som jag förstår och respekterar olika religioner, men missionärer är tröttsamma oavsett om det är Jehovas eller LCHF som vill frälsa mig.
pia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 08:14   #203
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Hittad:

Jag hade missat lite i min redogörelse. Även om dieten kallades för lågkolhydrats så åt man 165g/dag vilket inte direkt är LCHF eller atkins. Hur som helst fick deltagarna först överäta med hjälpa av majsolja och sen med hjälp av olivolja. Som ni kan se i graferna så skiljde sig viktuppgången beroende på om de fick majs eller olivolja.

Graferna är missledande då de inte börjar på samma kaloriintag och inte heller slutar på samma men man kan se en liten skillnad ändå om man tittar efter.

Majsolja


Olivolja

Kasper H, Thiel H, Ehl M.
Response of body weight to a low carbohydrate, high fat diet in normal and obese subjects.
Am J Clin Nutr. 1973 Feb;26(2):197-204.
Hela studien finns tillgänglig gratis för de som är intresserade, http://www.ajcn.org/cgi/reprint/26/2/197.pdf

Studierna från tyskland under 70 talet har fått kritik för att de som sagt redogör för väldigt lite information och man får inte reda på många faktorer som behövs om man vill kunna återskapa experimenten

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Om den inte var strikt ketogen behöver du inte leta ihjäl dig, Guddi. :-)
Studien är ju, trots det dåliga genomförandet och redovisandet, intressant även om den inte är ketogen
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 08:26   #204
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Kasper H, Thiel H, Ehl M.
Response of body weight to a low carbohydrate, high fat diet in normal and obese subjects.
Am J Clin Nutr. 1973 Feb;26(2):197-204.
Hela studien finns tillgänglig gratis för de som är intresserade, http://www.ajcn.org/cgi/reprint/26/2/197.pdf
Tackar för den!

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Studien är ju, trots det dåliga genomförandet och redovisandet, intressant även om den inte är ketogen
Jodå, den är intressant i sig. Jag skulle vilja veta kvoten AA:EPA i blodet efter all majsolja de fått i sig. *rysa*
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 08:34   #205
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tackar för den!
Inga problem, använd den ansvarsfullt nu bara. Jag vill inte se dig använda den som bevis för någonting förutom att olika fetter möjligen har olika effekter vid överätning.

Studien är som sagt usel och när den tas upp i reviews så blir den alltid sågad.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 08:43   #206
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Inga problem, använd den ansvarsfullt nu bara. Jag vill inte se dig använda den som bevis för någonting förutom att olika fetter möjligen har olika effekter vid överätning.
Haha, nejdå mamma, jag lovar. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 10:44   #207
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Haha, nejdå mamma, jag lovar. :-)
Låter bra
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 11:01   #208
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Folk på de mest kända LCHF-sidorna snackar väl dagarna i ända om hur de vräker i sig fett och inte behöver räkna kalorier.
5000-6000 tog jag från killen som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Ska kolla om jag hittar den sidan.

Om man inte behöver räkna kalorier så gör man rimligtvis inte det heller, och då är det svårt att påstå att man klämmer i sig 5000-6000kcal. Eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 13:10   #209
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag tänker mig ganska rena fettkällor, vilket utesluter mejeriprodukter. Majonnäs (med inte för mycket kolhydrater) är OK, samma med olivolja.

Säg 20-30g. Ska ju gå att leva också. Du får plats med mandlar.
Ok, om jag skulle testat en sån diet hade jag nog ätit fett kött, ägg samt ätit grönsaker för cirka 30g kolhydrater då för smaklökarnas skull (de kalorisnålaste), fyllt på med renodlade fettkällor för att ytterligare lägga till kalorier. Nötter hade jag nog skippat. Hmm undrar hur det hade sett ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 13:17   #210
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Ok, om jag skulle testat en sån diet hade jag nog ätit fett kött, ägg samt ätit grönsaker för cirka 30g kolhydrater då för smaklökarnas skull (de kalorisnålaste), fyllt på med renodlade fettkällor för att ytterligare lägga till kalorier. Nötter hade jag nog skippat. Hmm undrar hur det hade sett ut.
Du kan göra bearnaise och hollandaise på smör & ägg!

* 1000g kött ger 200g fett, 200g protein
* 250g smör ger 200g fett
* 4 små ägg (50g/st) ger 11g fett, 12g protein

4550 kcal totalt, på 411g fett och 212g protein.

Smaklig måltid. ;-)

(ett kilo kött och ett kvarts kilo smör, puäh för att klämma i sig så mycket på en dag)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)