Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-13, 18:03   #1171
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Blev lite armbrytning också, är nog fräschare nästa helg än jag var idag
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 12:24   #1172
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Mixtrade med diverse olika rehab-övningar idag och hittade en variant på en övning med rem som jag inte sett tidigare, och fan vad bra den var. Perfekt motstånd mot pronation, rise, cup, både i start från neutralt men även stoppsqueeze halvvägs mot vinst. Exakt så som jag vill ha det, och den kändes riktigt skön även när man har ont. Fan inte helt omöjligt att den här övningen kommer ta upp 75% av min gymvolym framöver
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 13:25   #1173
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Idag i samband med coachning körde jag lite mer genomblödning och provade lite olika saker med spännband. Det krångliga är att hitta övningar som är lagom relevanta, för om de är 100% som armbrytning, så är det bättre att köra armbrytning och desto mer likt det blir, i alla olika riktningar och sånt, desto mer behöver man göra si och så för att det ska ta rätt, och det gillar jag inte i kraftövningar, man ska bara behöva ta i så ska det alltid ta rätt. Det mest extrema exemplet är Hammercurl, bara lasta på och köra så tar det alltid där det ska, oavsett hur mycket man än lastar på. Finlirövningar där man inte kan lasta på för mycket, för då tar det inte rätt, må vara bra inom BB men gillar dem inte som komplement till kraftsport. Tror jag har hittat ett gäng optimala övningar nu, återstår att se hur brytningen går allt eftersom man ökar i de övningarna
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 13:34   #1174
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Måste vara svårt att mäta vad som är bra styrkeövningar för en tekniksport när tekniken utvecklas samtidigt som styrkan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:11   #1175
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Måste vara svårt att mäta vad som är bra styrkeövningar för en tekniksport när tekniken utvecklas samtidigt som styrkan
Såhär ser jag det! På bordet ska jag bli stark och bra i armbrytningsstyrka

I gymmet ska jag bli fräsch och stark i armbrytningsmuskler
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 16:21   #1176
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Måste vara svårt att mäta vad som är bra styrkeövningar för en tekniksport när tekniken utvecklas samtidigt som styrkan
Armbrytning är inte mer av en tekniksport än styrkelyft. För att lyfta tungt krävs bra teknik men du lyfter inte automatiskt tungt bara för att du har bra teknik. Armbrytning är precis likadan.

Att använda progression i kompletterade övningar är ett rätt bra sätt att mäta utvecklingen i armbrytningen. Sålänge styrkan från övningarna är något sånär överförbara till armbrytning så kommer du starkare på bordet i ungefär samma takt som du lyfter tyngre i de kompletterande övningarna.

En av höjdarna inom armbrytning, Devon Laratt, sa något nyligen som jag håller med fullständigt. ”Whatever you do. If you get strong enough, it’s going to work”.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 16:24   #1177
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Måste vara svårt att mäta vad som är bra styrkeövningar för en tekniksport när tekniken utvecklas samtidigt som styrkan
I slutändan så kvittar det dock. Om Rikard exempelvis vinner över någon som han tidigare förlorat mot så spelar det ju ingen roll ifall framgångarna berodde på ökad styrka eller förbättrad teknik. Utgången blir liksom densamma
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 21:31   #1178
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Ja man får försöka släppa sin tidigare styrkelyftsautism så gott det går, sålänge man blir starkare så gör man väl något rätt iallafall börjar bli mindre sliten av att bryta också så kommer kunna få till lite progression i några av gymövningarna iallafall så, lagom till SM ska jag vara stark nog för att vinna det hehe
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 22:12   #1179
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det som kan vara frustrerande med armbrytningen är just hur man mäter progression. Dom man bryter mot är ju inte konstanta som siffrorna på en stång. Man kanske tror att man utvecklas när det i själva verket kanske är ens träningskamrater som har en dålig period.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 22:22   #1180
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det som kan vara frustrerande med armbrytningen är just hur man mäter progression. Dom man bryter mot är ju inte konstanta som siffrorna på en stång. Man kanske tror att man utvecklas när det i själva verket kanske är ens träningskamrater som har en dålig period.
Ja! Men därför har man min armbrytarmaskin hehe. Men ja, enligt mitt sätt att se på saken är den bara till för att testa eller värma upp med, den är så lik armbrytning att man lika gärna kan bryta arm
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 17:56   #1181
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Vila idag och ev. bryta lite imorn beroende på om någon dyker upp till gymmet, sen köra lite övningar får ju slita ut sig lite så david har en chans om de blir nåt bryta mot honom i helgen! (eller så har jag något att skylla på)
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 20:21   #1182
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Vila idag och ev. bryta lite imorn beroende på om någon dyker upp till gymmet, sen köra lite övningar får ju slita ut sig lite så david har en chans om de blir nåt bryta mot honom i helgen! (eller så har jag något att skylla på)
Vill inte skrämmas, men idag höll jag både Andreas och Micke i vänstern med lätthet vi kommer förresten bryta igen på torsdag, så om jag kommer ner i helgen kommer jag också va lite sliten (så jag också har något att skylla på )
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 20:27   #1183
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Vill inte skrämmas, men idag höll jag både Andreas och Micke i vänstern med lätthet vi kommer förresten bryta igen på torsdag, så om jag kommer ner i helgen kommer jag också va lite sliten (så jag också har något att skylla på )
Hade en gammal bekant på besök idag som provade att bryta idag, har tjatat på honom ett tag! Ser definitivt fram att introducera även han nästa gång kommer köra ganska hårt imorn så jämnar nog ut sig

Så vilar man istället hehe
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 18:13   #1184
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Bröt lite idag och sen lite gymkomplement på det pronation med band på knogar/handrygg upp till 10 reps med 17 kg. Får nog få upp det till det dubbla om det ska vara nåt att ha!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:09   #1185
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Hittade till slut övningen med stort Ö den perfekta övningen att nöta för att bli stark i armbrytning! Krävde väl att man lärde sig att bryta lite så man fattade vad man behövde men nu är den bestämd iallafall! Klarade 17.5*10 idag. Ska ta hela magasinet!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)