Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-03-28, 13:02   #16
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Det ena utesluter inte det andra. Det blir bara lättare att få till en bra brygga med höftböjare som inte är korta och stela.
Nu syftade inte jag på att gå från stel till normalt rörlig utan att stretcha för att bli extra rörlig så som det är bra att vara i tex ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag upplever att jag får högre brygga om jag flyttar bak fötterna iaf. Dock kräver det även rörlighet i fotlederna, som jag skrev innan.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ju höftböjaren som "drar upp" ryggraden vilket skapar spänning och bättre brygga, om man är så rörlig att fötterna kommer för långt bak så att det bli en omöjlighet att få i hälarna, då förlorar man ju spänning när man måste flytta fram fötterna för att få i hälarna. Sen så spelar förmodligen benlängden in här.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 13:32   #17
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ju höftböjaren som "drar upp" ryggraden vilket skapar spänning och bättre brygga, om man är så rörlig att fötterna kommer för långt bak så att det bli en omöjlighet att få i hälarna, då förlorar man ju spänning när man måste flytta fram fötterna för att få i hälarna. Sen så spelar förmodligen benlängden in här.
Klart är att någon av oss cyklar, eller åtminstonde pratar vi runt varandra.

Jag lägger ut två stilförebilder som exempel på vad jag menar med att flytta bak fötterna, själv har jag aldrig fått problem att hålla ner hälarna och förstår inte hur jag ska kunna flytta bak fötterna så långt att det blir ett problem. Men givetvis är benlängd en viktig faktor. Först en lyftare med stil som en långbenad varelse:

Priscilla


Sen en med sannolikt kortare ben:
Krylova
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 14:06   #18
jokem
Registered User
 
jokems avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 1 897
Borde väl finnas någon bra form av bryggstretching ? Själv har jag ingen aning, jag har bara tränat på att brygga varje arbetsset och den har förbättrats avsevärt jämfört med hur det såg ut för ett halvår sedan!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Över 1000 i RAWtotalen är man stark. Det där är inte starkt.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 22:19   #19
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Klart är att någon av oss cyklar, eller åtminstonde pratar vi runt varandra.

Jag lägger ut två stilförebilder som exempel på vad jag menar med att flytta bak fötterna, själv har jag aldrig fått problem att hålla ner hälarna och förstår inte hur jag ska kunna flytta bak fötterna så långt att det blir ett problem. Men givetvis är benlängd en viktig faktor. Först en lyftare med stil som en långbenad varelse:
Vi kanske har olika preferenser men jag tror inte att det behövs någon större rörlighet i höften för att få fötterna sådär långt bak, därför anser jag att det inte behövs någon större rörlighet i höften för att få en bra brygga.
Själv behöver jag få tillbaka fötterna mer än sådär för att få en bra spänning, men det blir inte direkt någon skillnad på bryggan. Eller snarare så behöver jag få samma vinkel på låret som hon på första bilden för att få rätt spänning men då är mina knän nästan i backen

Den här vinkeln får jag på låret om jag ska ha fötterna i och då får jag inte rätt spänning.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 14:00   #20
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
*bild*
Det var extrem rörlighet i ryggraden. Har du några ryggproblem?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 14:21   #21
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Det var extrem rörlighet i ryggraden. Har du några ryggproblem?
nej, trotts/tack vare ganska mycket markande Peppar peppar ta i trä.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 14:27   #22
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Rörliga axlar/skuldor och inte framåtroterade dito. Så se till att träna lika mycket drag och baksida som du pressar. Att orka hålla tillbaka axlarna blir faktiskt ganska tungt när man börjar komma upp i vikt och gör mycket för pressvägen.

"Kompletterande övningar

Drag uppifrån, chins, sittande rodd, stående rodd, facepulls med rep, framåtlutande hantellyft och horisontella räckhävningar. Samtliga dessa övningar tränar de rörelseantagonister som bidrar till stabiliteten för en lyckad bänkpress."
från http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-...kpresstraning/
Så hur ska man öva upp rörligheten bäst i axlar och skuldror?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 14:50   #23
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Som jag skrev ovan, med övningar för baksidan och inte ensidig träning med bara pressar även om det är skoj med bänk, biceps, mage... Köra övningar som tillåter full rom och att man jobbar på att få bak skuldrorna, facepulls med rep, roddar med "cykelstyren", hantelövningar, etc. Räckhävningar med D-handtag är en övning som patrik har testat lite Men viktigast av allt är att man omsätter det i bänkträningen och lär sig spänna upp ordentligt. Jag tyckte det var bra att träna i smidefixbänken där man kunde veva ner halvcentimetrar åt gången och jobba på bryggan/axlarna hela tiden.

Frågor på det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 15:32   #24
wird
Registered User
 
wirds avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Kiruna
Inlägg: 1 243
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Frågor på det?
Hur ser en smidefixbänk ut? Gärna bild
__________________
Journal

Kiruna AK på webben
wird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 19:36   #25
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Det är steglös höjd som man handvevar. Vi har haft den som böjrack sista åren men den användes mest som bänkpress förut. Det går snabbare att höja med ER/Eleikos hävstänger men smidefixen är en riktigt fin ställning, steglös bredd också



__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.

Senast redigerad av Arf Pingvin den 2011-03-30 klockan 19:38.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 19:51   #26
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av KniveN Visa inlägg
nej, trotts/tack vare ganska mycket markande Peppar peppar ta i trä.
Skönt, vi har en med liknande brygga fast han har problem med ryggen. Han har dock aldrig orkat träna mark/rygg. Har du problem att hålla ryggen i mark och knäböj?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 20:08   #27
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Som jag skrev ovan, med övningar för baksidan och inte ensidig träning med bara pressar även om det är skoj med bänk, biceps, mage... Köra övningar som tillåter full rom och att man jobbar på att få bak skuldrorna, facepulls med rep, roddar med "cykelstyren", hantelövningar, etc. Räckhävningar med D-handtag är en övning som patrik har testat lite Men viktigast av allt är att man omsätter det i bänkträningen och lär sig spänna upp ordentligt. Jag tyckte det var bra att träna i smidefixbänken där man kunde veva ner halvcentimetrar åt gången och jobba på bryggan/axlarna hela tiden.

Frågor på det?
Jag tänkte mer på rörlighetsövningar. De du nämner är förstås rörlighet men kanske mest styrka.

Ja smidefix är fina saker. Skönt också kunna ställa in bredden själv som du skrev. Så man slipper klämma sönder handen ifall man vill köra bredare bänk.
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:41   #28
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Asså jag tror inte så mycket på stretchövningar per se. Jag tror man sabbar axlarna före man vinner något i bänken. Det jag tagit upp går under aktiv rörlighet där du använder agonist/synergister för att träna upp rörligheten på det sättet. Så man kan se det som att man blir stark i ytterlägen. Det är som hållning. Man får jobba på det så blir det bättre
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:48   #29
KniveN
Registered Abuser
 
KniveNs avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sundsvall
Inlägg: 886
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Skönt, vi har en med liknande brygga fast han har problem med ryggen. Han har dock aldrig orkat träna mark/rygg. Har du problem att hålla ryggen i mark och knäböj?
Fäller ryggen mycket när jag böjer men håller nog bra form. Är det max i marken så är det kanske lite sådär men inte när det är lite lättare.
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-01, 13:20   #30
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Rörliga axlar/skuldor och inte framåtroterade dito. Så se till att träna lika mycket drag och baksida som du pressar. Att orka hålla tillbaka axlarna blir faktiskt ganska tungt när man börjar komma upp i vikt och gör mycket för pressvägen.

"Kompletterande övningar

Drag uppifrån, chins, sittande rodd, stående rodd, facepulls med rep, framåtlutande hantellyft och horisontella räckhävningar. Samtliga dessa övningar tränar de rörelseantagonister som bidrar till stabiliteten för en lyckad bänkpress."
från http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-...kpresstraning/
Vad är horisontella räckhävningar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)