Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-21, 15:47   #1
Zenon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 6
Diskbråck, stretchning viktigt?

Jag hörde nå om att stretchning var viktigt vid ishas, men jag har ju diskbråck, kanske är lika viktigt då, framsida lår och sätesmuskeln, kanske också är viktigt med massage samt kiropraktor och knäcka kotor titt som tätt?
Zenon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 16:40   #2
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Stretching gör inget för din trasiga disk, i värsta fall kan du förvärra den beroende på vilken stretch du gör, som när du t.ex. ligger på rygg och lyfter benen mot bröstet för att stretcha erector spinae, vilket resulterar i att ländryggen rundas, och det är det något du ska undvika vid diskskada.
Massage kommer inte heller att göra något för din disk, men det kan ge temporär smärtlindring om du har muskulära smärtor.

När det kommer till kiroprakti och ledmanipulation (knäcka kotor) så är även det något som du med en skadad disk ska undvika som om det vore pesten, sen så har varken kiroprakti eller naprapati någon nämnvärd vetenskaplig evidens bakom sig, så spara dina pengar och gå istället till en fysioterapeut när du har problem i rörelseapparaten framöver.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 17:39   #3
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Föregående talare verkar vara insatt i ämnet,
Men faktum är att själva strechingen hjälper ju en kort stund när muskler/ mjukdelar runt bakre rygg/midja
är förjävligt ansatta av molande värk.

Det har mao. Inget med själva diskarna att göra.

Senast redigerad av Tjenis den 2019-08-21 klockan 17:44.
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 18:14   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon Visa inlägg
Jag hörde nå om att stretchning var viktigt vid ishas, men jag har ju diskbråck, kanske är lika viktigt då, framsida lår och sätesmuskeln, kanske också är viktigt med massage samt kiropraktor och knäcka kotor titt som tätt?
Diskbråck kan ge ischias. Ischias är en symtombeskrivning på att ischiasnerven ger symtom av någon anledning (alltså t.ex. diskbråck).

Framsida lår kan vara stel och bidra till ev. någon grad av främre bäckentippning (vilket kan svanka ryggen mer i teorin), men är väl sällan (aldrig?) någon huvudsaklig orsak till att du har de besvären du har. Muskler blir dock säkerligen stela runtomkring ditt skadeområde, både som en ökad muskeltonus som ett skydd för kroppen att försöka att undvika att röra ryggen, men även som en sekundär inaktivitetseffekt / detraining.

Att stretcha (styrketräning i fullt ROM, specifika mobilitetsövningar med någon grad av belastning för att på ett aktivt sätt återställa någon rörlighet, osv) kan ha sin plats i en rehabilitering, men vet man inte vad som är bra eller ej så kan man även provocera saker och ting.

Nämnda sätesmuskel är en bra muskel att lära sig att använda bl.a. för bakre bäckentippning (tillsammans med magmusklerna) för att i diverse övningar kunna kontrollera sin rygg och ej svanka (t.ex. plankan och dylikt om man nu vill köra det).

Massage: om det känns skönt för din del (mental avslappning?) och ger någon form av muskulär avslappning i tillägg så lär det inte skada i alla fall, men kommer inte att påverka hur snabbt ditt diskbråck läker.

Manipulation kan du ge fan i. I bästa fall gör det ingenting annat än vad ovan nämnda ryggstretching gjorde, ger någon tillfällig symtommodulering av smärtan som sedan troligtvis kommer tillbaka, i sämsta fall skadar disken mer (snabb ryckig rörelse i en struktur som kanske inte är speciellt sugen på ett snabbt vridvåld när den försöker läka). Hade en patient som gick till kiropraktor pga diskbråck (mellan två behandlingsserier) och kom tillbaka med urinläckage. Ska väl mycket till för den graden av otur, men varför chansa.

Avseende ovannämnda ryggliggande och dra benen mot sig så vill man vid något tillfälle börja återintroducera en förmåga att kunna böja ryggen, men detta får man utvärdera patient och terapeut när det är lämpligt att göra, inte chansa och göra lite hur som. Det är dock en viktig del att behandla och komma över den sannolika rörelserädsla som man utvecklar (i alla fall många av de som får diskbråck) så att man inte fastnar i ett "patologiskt" stelt rörelsemönster där man aldrig mer våga böja sin rygg av rädsla att dra upp någonting igen.

Boka tid med någon fysioterapeut som kan utvärdera dina symtom som de ser ut i nuläget och lägga upp en vettig plan för hur du bör komma igång och röra dig och aktivera din kropp bit för bit mer och mer för att komma tillbaka till en normal aktivitetsgrad utifrån dina målsättningar.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 13:50   #5
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Jag kan bara prata om mina personliga erfarenheter här då jag ej är utbildad i området.

Stretchning är hjälpsamt när smärtan är som värst, och för att utveckla en grundläggande flexibilitet om du rör dig lite stelt. Den har dock inte gett mig någon läkande effekt. Notera dessutom att vilka övningar som passar är väldigt individuellt baserat på hur ditt diskbråck ser ut samt hur dina muskler och rörelsemönster utvecklats. Den bästa övningen för mig har varit att ligga på rygg och lyfta upp böjda knän mot bröstet samtidigt som ryggen pressas ner och tvingas rak. Detta framförallt vid mer akut smärta.

Vad som har hjälpt något är att cykla mer och promenera noll.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)