Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-10, 12:18   #46
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Och här ser du hur nära nyckelbenet plexus brachialis löper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Plexus_brachialis
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:21   #47
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Nu skriver jag detta i all hast, mitt i husrenovering och med tre småttingar som önskar lunch. Det kan vara lite fel och eller inte nog utförligt beskrivet.

Normalpositionen för ett skulderblad på bröstryggen är följande.

Acromion (betyder ungefär kulle på svenska) ska vara skulderbladets högsta punkt. Ingen del av skulderbladet ska befinna sig högre när en människa står upp med armarna efter sidan.

Angulus superior ska befinna sig ungefär i nivå med spinosen på andra kotan i bröstryggen (T2). Spinae scapulaes mediala hörn ska befinna sig i nivå med spinosen tillhörande T3 och projicera mot spinosen på T4. Dvs spinae scapulae ska luta snett utåt/uppåt.

Ett streck som skär genom punkterna angulus superior och angulus inferior ska vara precis vertikalt.

Margo medialis ska befinna sig 5-6 cm lateralt om spinoserna i thorakal rygg och befinna sig i en vinkel som är 15-30° i förhållande till transversalplanet.

När jag tittar på dina bilder ser det ut som att angulus superior är skulderbladets högsta punkt, dvs närmare taket än acromion. När det ser ut så har skulderbladet tippar lateralt nedåt och sannolikt också tippat framåt (jag tycker det ser ut så.

När detta har skett måste clavicula stå rakt lateralt från ursprunget vid SC-leden och gå rakt horisontellt ut till fästet på AC-leden, det kan till och med vara så att clavicula pekar snett nedåt mot marken från urspunget vid SC-leden. Under clavicula går plexus brachialis, dvs din nervfläta som försörjer armarna.

Jag förstår att mycket av ovanstående låter som grekiska i dina öron men om du skriver "scpulae dysfunction" på Google kommer du att finna bilder på skulderblad där du kan se de latinska namnen på skulderbladets olika deler och du kan också se hur det ser ut när skulderblad står felställda på kroppen. Jag hoppas att rätt träning kan göra så att skulderbladen roteras tillbaka i rätt position. Då slutar clavicula (nyckelbenet) klämma mot nerverna. Om jag på väldigt enkel svenska ska säga vad felet är skulle jag säga att dina skuldror gör så att det ser ut som att de bildar en flaskhalsnacke.
Skrev fel. Ska stå såhär:

Margo medialis ska befinna sig 5-6 cm lateralt om spinoserna i thorakal rygg och skulderbladet ska befinna sig i en vinkel som är 15-30° framåt i förhållande till transversalplanet.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:23   #48
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så, bilder då.

Lite sämre hållning till vänster, lite bättre hållning till höger. Ingen av dem överdriven och båda är att betrakta som "stående viloställning". Kan ha varit så att kameran inte var perfekt rak mot ryggen eller att jag stod lite snett mot den och jag har lite ojämn solbränna på axlarna men på det stora hela så tror jag att det är ganska raka bilder.

Nedre delen av bilderna är precis ovanför.. "Delningen" av vänstra och högra sätesmuskeln så att säga.
Skulle nog ha nöjt mig med att skriva att du har flaskhalsnacke och att nerverna därför kan klämmas under nyckelbenet. Men antog att du är vetgirig.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:34   #49
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Och när man har flaskhalsnacke beror det naturligtvis aldrig på att någon magiska kraft har dragit huvudet uppåt mot taket utan alltid på att skulderbladen har ramlat nedåt på bröstryggen. Eftersom skulderbladet sitter fast i nyckelbenet via ac-leden kommer nyckelbenet, clavicula också att sjunka nedåt på kroppen. Det blir då mindre utrymme mellan revbenen och nyckelbenet och mellan dessa ska nervtrådarna till dina armar passera. Det kan alltså mycket väl vara så att samtliga upplevda symtom i armarna beror på den felaktiga skulderbladspositionen.

Nåväl; nu är det slut för idag.

/David Holmberg, sjukgymnast, OMT-examen (steg tre).
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 14:31   #50
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Intressant Fetknoppen. Hoppas du har satt fingret på problemet nu så att Bob kan slippa ovissheten och börja rehabilitera.

Skulle kunna bidra själv med en vingscapula. Har fått dubbelsidig konstaterad men värre på höger sida.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 12:16   #51
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag titta på bilden för att försöka förstå detta men jag lyckas inte
Nu fick du ju en lång utläggning av Fetknoppen, men enkelt förklarat (vilket jag slarvigt nog inte såg förrän jag tittade andra gången) så är ju skulderbladen lite felplacerade i normalläget med armarna hängandes.

Den innersta kanten, som ligger "längs med" ryggraden, ska vara med en viss lutning, där den övre kanten av skulderbladet ska ligga närmare ryggraden än nedre delen. I ditt fall ligger det på ungefär samma avstånd, eller till och med att det är så pass "nedåt"roterat att nedre delen ligger närmast.

Det har också släppt från bröstryggsväggen så pass att hela skulderbladet ligger lite för långt ut på ryggen, åt sidan. Det är alltså ett för stort avstånd mellan skulderblad och ryggrad.

Så steget nu är ju egentligen att först få reda på vad som orsakar/har orsakat det här, och sedan rehabilitera upp det. Det kan handla om någon stramhet/svaghet i diverse strukturer, och troligen nedsatt rörelsekontroll mellan överarm och skulderblad.

Man skulle kunna hitta bra övningar som tränar upp både nedre delen av trapezius samt serratus anterior som ser till att skulderbladet hålls på plats, och dessutom träna på att, med armen till viss del eleverad, provocera stabiliteten i skuldran.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 16:52   #52
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
När detta har skett måste clavicula stå rakt lateralt från ursprunget vid SC-leden och gå rakt horisontellt ut till fästet på AC-leden, det kan till och med vara så att clavicula pekar snett nedåt mot marken från urspunget vid SC-leden. Under clavicula går plexus brachialis, dvs din nervfläta som försörjer armarna.

Jag förstår att mycket av ovanstående låter som grekiska i dina öron men om du skriver "scpulae dysfunction" på Google kommer du att finna bilder på skulderblad där du kan se de latinska namnen på skulderbladets olika deler och du kan också se hur det ser ut när skulderblad står felställda på kroppen. Jag hoppas att rätt träning kan göra så att skulderbladen roteras tillbaka i rätt position. Då slutar clavicula (nyckelbenet) klämma mot nerverna. Om jag på väldigt enkel svenska ska säga vad felet är skulle jag säga att dina skuldror gör så att det ser ut som att de bildar en flaskhalsnacke.
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Inte konstigt att du provoceras av marklyft och press över huvudet om det är det fel jag beskriver här ovan. Skuldrorna vill ramla ner på kroppen, mot din ländrygg, i båda övningarna och då retas nervsmärtan ännu mera. Du måste få hjälp av en duktig sjukgymnast med att återställa normal skulderposition. Det är en kombination av rätt övningar och hållningskorrigering i vardagliga aktiviteter som gör det möjligt. Hur bra det går att återträna detta beror naturligtvis på andra faktorer också. Ehler Danlos Syndrom gör det svårt att förkorta uttöjda muskler.
Ja det verkar som en rimlig bedömning, då gäller det bara att hitta en vettig sjukgymnast, de jag varit hos har kollat på och undersökt skuldrorna och inte reagerat på något konstigt.
Och ännu mindre förvånande då att push press eller stöt provocerar ännu mer, eftersom det blir en snabb utlåsning med högre vikt som säkert måste bromsas upp av skuldrorna i större utsträckning.
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Skulle nog ha nöjt mig med att skriva att du har flaskhalsnacke och att nerverna därför kan klämmas under nyckelbenet. Men antog att du är vetgirig.
Flaskhalsnacke hade ju räckt men jag är tacksam att du tog dig tid att gå förklara så ingående, det är alltid kul att dyka ner lite djupare i olika ämnen och anatomi är inget undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Och när man har flaskhalsnacke beror det naturligtvis aldrig på att någon magiska kraft har dragit huvudet uppåt mot taket utan alltid på att skulderbladen har ramlat nedåt på bröstryggen. Eftersom skulderbladet sitter fast i nyckelbenet via ac-leden kommer nyckelbenet, clavicula också att sjunka nedåt på kroppen. Det blir då mindre utrymme mellan revbenen och nyckelbenet och mellan dessa ska nervtrådarna till dina armar passera. Det kan alltså mycket väl vara så att samtliga upplevda symtom i armarna beror på den felaktiga skulderbladspositionen.

Nåväl; nu är det slut för idag.

/David Holmberg, sjukgymnast, OMT-examen (steg tre).
Tack för analysen och förklaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Nu fick du ju en lång utläggning av Fetknoppen, men enkelt förklarat (vilket jag slarvigt nog inte såg förrän jag tittade andra gången) så är ju skulderbladen lite felplacerade i normalläget med armarna hängandes.

Den innersta kanten, som ligger "längs med" ryggraden, ska vara med en viss lutning, där den övre kanten av skulderbladet ska ligga närmare ryggraden än nedre delen. I ditt fall ligger det på ungefär samma avstånd, eller till och med att det är så pass "nedåt"roterat att nedre delen ligger närmast.

Det har också släppt från bröstryggsväggen så pass att hela skulderbladet ligger lite för långt ut på ryggen, åt sidan. Det är alltså ett för stort avstånd mellan skulderblad och ryggrad.

Så steget nu är ju egentligen att först få reda på vad som orsakar/har orsakat det här, och sedan rehabilitera upp det. Det kan handla om någon stramhet/svaghet i diverse strukturer, och troligen nedsatt rörelsekontroll mellan överarm och skulderblad.

Man skulle kunna hitta bra övningar som tränar upp både nedre delen av trapezius samt serratus anterior som ser till att skulderbladet hålls på plats, och dessutom träna på att, med armen till viss del eleverad, provocera stabiliteten i skuldran.
Orsaken torde i huvudsak vara simning, eftersom det är det enda som jag ändrat i min träning och livet i övrigt. Har inte bytt arbetsergonomi eller hur jag sitter eller rör mig på fritiden. Och jag knappt ökat vikterna i styrketräningen så det är inga märkbara ökningar i "belastning" på kroppen där heller.

Jag är ju snudd på, om inte på "riktigt" överrörlig så det är mycket möjligt att min rörelsekontroll/stabilitet i skuldrorna är icke-optimal för de aktiviteter jag håller på med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 22:51   #53
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja det verkar som en rimlig bedömning, då gäller det bara att hitta en vettig sjukgymnast, de jag varit hos har kollat på och undersökt skuldrorna och inte reagerat på något konstigt.
Och ännu mindre förvånande då att push press eller stöt provocerar ännu mer, eftersom det blir en snabb utlåsning med högre vikt som säkert måste bromsas upp av skuldrorna i större utsträckning.

Flaskhalsnacke hade ju räckt men jag är tacksam att du tog dig tid att gå förklara så ingående, det är alltid kul att dyka ner lite djupare i olika ämnen och anatomi är inget undantag.

Tack för analysen och förklaringen.


Orsaken torde i huvudsak vara simning, eftersom det är det enda som jag ändrat i min träning och livet i övrigt. Har inte bytt arbetsergonomi eller hur jag sitter eller rör mig på fritiden. Och jag knappt ökat vikterna i styrketräningen så det är inga märkbara ökningar i "belastning" på kroppen där heller.

Jag är ju snudd på, om inte på "riktigt" överrörlig så det är mycket möjligt att min rörelsekontroll/stabilitet i skuldrorna är icke-optimal för de aktiviteter jag håller på med.
Simningen kan mycket väl vara det som utlöste symtomen, men det grundläggande felet med felställda skuldror har du garanterat haft en mycket längre tid. Ett sätt att få reda på om det är orsak till dina symtom är att bedriva träning som återställer normal skulderposition och funktion. Du kan ju testa att elevera armarna så att de pekar rakt upp i taket när du står upp. Sträck dig sedan upp mot taket som en volleyboll-spelare som försöker blockera en boll. Håll kvar i detta läge i tio sekunder och upprepa genom att göra tio reps. Gör detta flera ggr/dag, minst fem ggr/dag. Inom några veckor ska du ha mindre symtom.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 23:53   #54
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Simningen kan mycket väl vara det som utlöste symtomen, men det grundläggande felet med felställda skuldror har du garanterat haft en mycket längre tid. Ett sätt att få reda på om det är orsak till dina symtom är att bedriva träning som återställer normal skulderposition och funktion. Du kan ju testa att elevera armarna så att de pekar rakt upp i taket när du står upp. Sträck dig sedan upp mot taket som en volleyboll-spelare som försöker blockera en boll. Håll kvar i detta läge i tio sekunder och upprepa genom att göra tio reps. Gör detta flera ggr/dag, minst fem ggr/dag. Inom några veckor ska du ha mindre symtom.
Ja absolut, har säkert haft taskiga förutsättningar länge och så blev kanske simningen här i så fall droppen som fick bägaren att rinna över.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar övningen som en "shrug" men med armarna över huvudet? Dvs att (eller händerna) ska komma så nära taket som möjligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 00:26   #55
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja absolut, har säkert haft taskiga förutsättningar länge och så blev kanske simningen här i så fall droppen som fick bägaren att rinna över.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar övningen som en "shrug" men med armarna över huvudet? Dvs att (eller händerna) ska komma så nära taket som möjligt?
Du har förstått rätt. Du tränar då en övning som eleverar skulderbladen i ett läge där de är roterade i motsatt riktning till hur de står nu, när du har armarna vilande mot sidan av kroppen. Övningen är inte vidare specifik men å andra sidan kan jag inte ge en sådan utan att ha undersökt dig. Du borde i vart fall bli bättre kan jag tycka. Men träna ofta och mycket, och tänk på korrekt hållning i vardagen.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 10:29   #56
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Du har förstått rätt. Du tränar då en övning som eleverar skulderbladen i ett läge där de är roterade i motsatt riktning till hur de står nu, när du har armarna vilande mot sidan av kroppen. Övningen är inte vidare specifik men å andra sidan kan jag inte ge en sådan utan att ha undersökt dig. Du borde i vart fall bli bättre kan jag tycka. Men träna ofta och mycket, och tänk på korrekt hållning i vardagen.
Alright, då provar jag det. Nej det är väl knepigt att ge övningar över nätet, men en kvalificerad gissning kan knappast skada.

Det intressanta om diagnosen stämmer, är hur benen är relaterade. Men det behöver de kanske inte vara heller, kan ju vara en slump.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 12:50   #57
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Hur skulderbladen hänger i vila är en sak, hur de beter sig vid rörelse och belastning är en annan sak. Att sätta en diagnos/gissning utifrån endast "inspektion i vila" från ett håll är modigt. Det är ju endast ett fynd. Det är knappast något man förespråkar i OMT:en.

Om det nu är en sjukgymnast/fysioterapeut med OMT på avancerad nivå som har undersökt Bob90 rent fysiskt och inte kommit fram till något speciellt så ska man nog börja misstänka något annat. Eventuellt söka en annan sjukgymnast/fysioterapeut för en second opinion som kan göra en fullständig undersökning.

Senast redigerad av Smklnn den 2017-07-12 klockan 12:52.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 14:42   #58
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Hur skulderbladen hänger i vila är en sak, hur de beter sig vid rörelse och belastning är en annan sak. Att sätta en diagnos/gissning utifrån endast "inspektion i vila" från ett håll är modigt. Det är ju endast ett fynd. Det är knappast något man förespråkar i OMT:en.

Om det nu är en sjukgymnast/fysioterapeut med OMT på avancerad nivå som har undersökt Bob90 rent fysiskt och inte kommit fram till något speciellt så ska man nog börja misstänka något annat. Eventuellt söka en annan sjukgymnast/fysioterapeut för en second opinion som kan göra en fullständig undersökning.
Absolut, jag har inte tagit det som en fastställd diagnos och jag har inte fått intrycket av att varken Fetknoppen eller Scratch säger sig vara helt toksäkra på sina bedömningar. Jag tror att de flesta, kanske i synnerhet våra kära sjukgymnaster, vet att det är oerhört svårt om inte omöjligt för en sjukgymnast/naprapat/whatever att ställa en helt korrekt diagnos över nätet. Det är ett yrke som kräver en hands-on undersökning.
Men det är ju väldigt tacksamt att kunna diskutera med kunniga för att bilda sig en uppfattning och kunna prova de tips som ges för att se om det hjälper.

Sjukgymnasten som undersökte mig senast hade något steg av OMT, framgick inte vilket, så då tolkar jag 1-2, eftersom om man har steg 3 så skulle jag gissa att man "skyltar" med det.

Jag har för övrigt en film där jag kör chins och strikt press med bar överkropp med ganska bra ljus där man ser hur musklerna beter sig i rörelse, men det är innan den här komplikationen så jag vet inte om det är relevant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-07-12 klockan 14:43.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 17:25   #59
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Hur skulderbladen hänger i vila är en sak, hur de beter sig vid rörelse och belastning är en annan sak. Att sätta en diagnos/gissning utifrån endast "inspektion i vila" från ett håll är modigt. Det är ju endast ett fynd. Det är knappast något man förespråkar i OMT:en.

Om det nu är en sjukgymnast/fysioterapeut med OMT på avancerad nivå som har undersökt Bob90 rent fysiskt och inte kommit fram till något speciellt så ska man nog börja misstänka något annat. Eventuellt söka en annan sjukgymnast/fysioterapeut för en second opinion som kan göra en fullständig undersökning.
Undrar om en annan sjukgymnast hade funderat så mycket på problemen som Bob90 har som är en aning diffust och kan kanske vara något psykologiskt som i många fall gör att personer som Bob90 hamnar hos en psykolog för att diskutera om Bob90 egentligen är deprimerad. Det onda är bara ett symptom på att han egentligen är behov av SSRI-preparat och KBT. Jag tycker att fetknoppen gör en bra analys och förslag på hur Bob90 kan pröva sig fram med olika tekniker och se om det släpper. Det är en bra metod som även fungerar på personer där det onda hänger ihop med psykiska besvär.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 21:31   #60
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Undrar om en annan sjukgymnast hade funderat så mycket på problemen som Bob90 har som är en aning diffust och kan kanske vara något psykologiskt som i många fall gör att personer som Bob90 hamnar hos en psykolog för att diskutera om Bob90 egentligen är deprimerad. Det onda är bara ett symptom på att han egentligen är behov av SSRI-preparat och KBT. Jag tycker att fetknoppen gör en bra analys och förslag på hur Bob90 kan pröva sig fram med olika tekniker och se om det släpper. Det är en bra metod som även fungerar på personer där det onda hänger ihop med psykiska besvär.
Mja alltså, jag har diskuterat det med både sjukgymnasten och läkaren och jag vet själv att "psykologiskt" kan ge väldigt diffusa symtom.
Men jag har varit i den sitsen tidigare för ca 7 år sen när jag hade dragit på mig två rejäla muskelinflammationer i armbågar och underben så att jag knappt kunde gå eller ens bära ett paraply. Hade lite vändor fram och tillbaka till en KBT-terapeut, som inte tyckte det fanns något att hjälpa mig med, jag mådde helt enkelt dåligt över att kroppen mådde dåligt just då och KBT tyckte jag skulle fortsätta hos läkare och sjukgymnast istället.

Den tiden var jag såklart nere, men upplevde att detta berodde enbart pga ovan. Har också fått känna på hur det är att vara snudd på utbränd, men detta var mycket lättare att hantera än när det var kopplat till något kroppsligt. Och det kändes också helt annorlunda än detta. När jag är stressad eller deppig så, utöver att jag mår dåligt mentalt så brukar jag snarare få ansträngd andning, kramp i hals och tunga samt tinnitus (rimligtvis pga anspänning i bröst, hals och käke).

Så med det sagt så tycker jag mig känna mig så väl att jag inte tror att detta skulle vara något psykiskt. Särskilt eftersom det finns ett så oerhört tydligt samband mellan orsak och verkan med simningen. När jag tar en vilovecka (och jag mår ju bra av att träna, så det blir ju en "psykisk dipp" av att vila) så blir symtomen bättre och när jag tränar (vilket jag tycker är kul, så jag blir ju glad av det) så ökar symtomen. Vilket för mig låter motsägelsefullt om det skulle vara något psykologiskt.

Så i min åsikt finns det ingen som helst anledning till att prata med någon KBT eller ta någon psykofarmaka i det syftet. Om det skulle vara SSRI för att gynna nervernas avslappning så kanske det är en annan femma. Men rent mentalt så mår jag prima förutom någon enstaka tillfällig dipp efter ett par riktigt kassa sömnlösa nätter och ökade symtom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)