Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-05, 13:10   #1
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nervproblem

Tänkte göra en uppdaterad tråd av den tidigare eftersom det utvecklats och ändrats en del från originaltråden samt att jag även fått MRT-bilder att gå utifrån också. (gammal tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230271)

Vad som är nytt är att benen/fötterna ibland domnar när jag sitter ner eller klättrar i "överhäng". I framförallt höger biceps (men vänstern har börjat komma lite smygande nu också) känner jag när jag spänner armen någon konstig domnande/smärtande känsla som strålar ut mot triceps och högt upp på underarmen på "tummens sida" nära armvecket. Även mer eller mindre konstant pulserande-/värmekänsla i bägge underarmarna.
Därtill ett konstant pirr i bröstrygg, särskilt kring höger skuldra.

Var och på MRT och undersökte halsrygg och ländrygg och fick precis nedan svar;

MRT halsrygg bedömbar ned t.o.m. Th3:
Diskerna är u a. Inget diskbråck och ingen central spinal stenos. Ryggmärgen och foramina u a.

MRT ländrygg:
Fem ländkotor förutsätts. Disken L5-S1 lätt dehydrerad, övriga disker u a.
På nivå L5-S1 buktar disken lätt bakåt, men detta förorsakar ingen rotpåverkan. Övriga nivåer inklusive ryggmärgen och foramina u a.

Remitterande läkarens bedömning är att detta inte är något som behöver åtgärdas.

Jag har utöver ovan nämnda fortfarande problem med att jag kan vakna av att axlar, armar och händer domnar (blodstoppskänsla i fingertoppar) men upplever att det är möjligtvis lite mindre frekvent. Nacken också fortsatt ansträngd/trött/stel utan synbar anledning.

Har för mycket problem med detta för att känna att jag vill acceptera situationen just nu, så är att vid återbesök hos läkaren se vad hon har för idéer för hur vi ska gå vidare och troligtvis besöka en fysioterapeut/naprapat igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 13:20   #2
Joe Hardgainer
Registered User
 
Joe Hardgainers avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Skelleftå
Inlägg: 690
Vad är det du har svårt att acceptera? Att du upplever att kliniken inte stämmer överens med rtg? Du har ingenting på mr som utgör en operationsindikation. Du har knappt några fynd alls faktsikt. Allt är väsentligen u.a utifrån utlåtandet. Fokusera på fysioterapi framöver
__________________
"Du börjar bli oaptitligt fet"- Martin Berkhan

Journal

Senast redigerad av Joe Hardgainer den 2017-06-05 klockan 13:27.
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 13:32   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Hardgainer Visa inlägg
Vad är det du har svårt att acceptera? Att du upplever att kliniken inte stämmer överens med rtg? Du har ingenting på mr som utgör en operationsindikation. Du har knappt några fynd alls faktsikt. Allt är väsentligen u.a utifrån utlåtandet. Fokusera på fysioterapi framöver
Tror du missförstod mig, jag har svårt att "acceptera", eller "leva med" min "hälsosituation" och vill därför fortsätta min vårdrelation för att bli bra igen. Oavsett om det går via läkare eller fysio.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 13:35   #4
Joe Hardgainer
Registered User
 
Joe Hardgainers avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Skelleftå
Inlägg: 690
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tror du missförstod mig, jag har svårt att "acceptera", eller "leva med" min "hälsosituation" och vill därför fortsätta min vårdrelation för att bli bra igen. Oavsett om det går via läkare eller fysio.
Ok . Då missförstod jag. Bara o ge det tid då . Lycka till. Uppdatera gärna
__________________
"Du börjar bli oaptitligt fet"- Martin Berkhan

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 06:14   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Var bor herrn?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 07:17   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Hardgainer Visa inlägg
Ok . Då missförstod jag. Bara o ge det tid då . Lycka till. Uppdatera gärna
Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Var bor herrn?
Bor i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Förövrigt låter det som en nervpåverkan från den nedre delen av nacken, eller övre delen av bröstryggen (de tvinnas ihop en del och det följer inte exakta mönster, i praktiken):

Jobbigt att jag känner igen mig på C2-C8 samt Th1-Th7, L3-L4 och S1-S2 när inget syntes på MRT Om man då blint går utifrån den grafiken.
Dock så tror jag inte heller att de alls kollade på nerverna, utan snarare på diskarna, även om jag googlade mig till att nerver ingår i "foramina".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 07:22   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Du får också tänka på att du gör din MR i ryggliggande, och du hade säkert inga symptom under tiden du låg där. Om du istället hade suttit ihopsjunken och fått fram dina symptom under tiden du gjorde din MR kanske man hade sett en tydligare nervpåverkan från disken. Vi är ju unga och har rätt så flyktiga diskar, så det kan fortfarande vara en disk (eller facettled, eller annat) som ger skumma symptom.

EDIT: De här verkar vettiga. http://www.fysiokungsholmen.se/vi-pa-kliniken/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2017-06-06 klockan 07:24.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 10:41   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du får också tänka på att du gör din MR i ryggliggande, och du hade säkert inga symptom under tiden du låg där. Om du istället hade suttit ihopsjunken och fått fram dina symptom under tiden du gjorde din MR kanske man hade sett en tydligare nervpåverkan från disken. Vi är ju unga och har rätt så flyktiga diskar, så det kan fortfarande vara en disk (eller facettled, eller annat) som ger skumma symptom.

EDIT: De här verkar vettiga. http://www.fysiokungsholmen.se/vi-pa-kliniken/
Jo, kände faktiskt lite i benen, armarna och nacken (jag har ju det nästan alltid, särskilt i överkroppen, när jag ligger ner). Var faktiskt oerhört svårt att ligga still den 40 min eller vad det nu tog att undersökas

Sen så tyckte jag också iof att det pirrade lite konstigt på flera ställen, men det kanske var en effekt av det starka magnetfältet eller kanske mer troligt (?), inbillning från dito. Men absolut, hade jag fått sitta med dålig hållning så hade det kanske visats annorlunda.

Tack för tipset, verkar helt klart ha ändamålsenlig kompetens. Får ringa dit och kolla hur det ser ut med tider imorgon. Idag är det ju vår kära nations dag så då ska man inte jobba
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 06:42   #9
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Skönt att MR visade i stort sett inga fynd alls, då kan man ju bli lite lugnare. Då symtomen är intermittenta bör det gå att påverka dem rent mekaniskt, de som scratch länkade till verkar som du sa ha ändamålsenlig kompetens.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 09:00   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Skönt att MR visade i stort sett inga fynd alls, då kan man ju bli lite lugnare. Då symtomen är intermittenta bör det gå att påverka dem rent mekaniskt, de som scratch länkade till verkar som du sa ha ändamålsenlig kompetens.

Ja precis, lätt bukt och dehydrerad L5-S1 är också förmodligen en bidragande orsak till att jag får smärta i rygg och framförallt ner i vänster SI-led när jag kör böj eller om jag kör för mycket och för tung mark. Så det är ju också "skönt" att få på bild att det faktiskt verkar finnas en konkret, men inte oroande anledning till det. Nu kör jag dock utfall eller splitböj istället för böj, och marklyft kör jag mer för underhåll och då fungerar det mycket bättre med rygghälsan.

Absolut intermittenta och vissa av dem kan jag verkligen provocera fram som om jag skulle trycka på en knapp
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 17:36   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Dock värt att tillägga att det är väldigt dålig korrelation mellan upplevda symptom och röntgenbild, och det blir värre ju äldre man blir.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-07, 19:52   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Dock värt att tillägga att det är väldigt dålig korrelation mellan upplevda symptom och röntgenbild, och det blir värre ju äldre man blir.
Jo så är det ju, det är bara jag som gärna vill att kroppen ska vara logisk. Men så är det ju väldigt sällan :p
Kommer ihåg att Jim skrev något liknande i "Bulletproof your shoulder"-boken. Tror han snackade om att flera som undersökt axeln hade muskelbristningar, konstiga benutskott och dylikt men saknade helt symtom på det och till synes och enligt egen upplevelse hade problemfria axlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-07 klockan 19:54.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 21:05   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Exakt. Jag skrev det här i en annan tråd häromdagen:

- “prevalence … high enough for degeneration … to be considered a common aspect of human ageing …” (Miniaciet al 2002; Milgrom et al 1995; Sheret al 1995)
- Smärta och funktion korrelerar inte med rupturens storlek (Curry et al 2015)
- Symptomens varaktighet korrelerar inte med ”more advanced RC disease”.
greater tear size, more pain, less function, decreased range of motion, less strength (Unruh et al 2014)
- Inte nödvändigt att reparera rupturerna för att minska symptomen (Kukkonen 2014)
- Signifikant höga tal av reruptur efter operation utan återkommande symptom (Jost et al 2000; Thomazeau 1997)
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 08:16   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Exakt. Jag skrev det här i en annan tråd häromdagen:

- Inte nödvändigt att reparera rupturerna för att minska symptomen (Kukkonen 2014)
- Signifikant höga tal av reruptur efter operation utan återkommande symptom (Jost et al 2000; Thomazeau 1997)
Särskilt de sista två tycker jag är lite galet om man vill ha någon form av logik i det :p

Uppdatering
Rejäl svacka på symtom vid sängliggande nu, får knappt någon sömn alls.

Har noterat att jag ser ut som en kassler när jag vaknar av domningar och "nervsmärta". Verkar som att jag i sömnen byter position från att sova på rygg till att sova på sidan. Vilket i sig inte är något problem, jag brukar sova på sidan ibland men nu ser det ut såhär (har försvunnit lite eftersom det tog lite tid att yrvaken mitt i natten försöka leta upp min lånade kamera ). Märkena följer ner längs bålen till låren. Lakanet ser liksom inte ens ut att vara särskilt skrynkligt, fattar inte hur det kan bli såhär
Det är dock ett ofelbart samband med att den sida som jag har kasslerstämpeln på är den sida som har domnat, kanske dock föga förvånande med tanke på att det är den sida som jag legat mot.

Undra om det finns något som gör att man blir känsligare för mekaniskt tryck mot huden? Har för övrigt fått en tid v26 hos den där fysiokliniken, var typ 3 veckors väntetid tyvärr.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp.JPG (24.5 KB, 390 visningar)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-06-13 klockan 08:19.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 00:31   #15
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Fortfarande tydlig upplevd försämring, särskilt när jag ska sova men även i vaket tillstånd.

Haft konstant känselbortfall och smärta från tryck (typ skriva på tangentbord) i vänster lång+pekfinger i några dagar nu. Även höger biceps, underarm och deltoid är värre. Hela kroppen liksom pirrar och rycker lite, känns det som. Men det är nog sömnbristen som är värst, 2-3 timmar i snitt ger ju inte superb återhämtning och vila.

Utöver det så hoppas jag att det inte går att dra på sig några permanenta åkommor/skador från detta.

Det jag börjar fundera på är om typ hela nervsystemet är inflammerat, så att grejerna ligger och kläms in överallt och inte glider/följer med som de ska.
Men så är det troligtvis inte, märker ju ingen större skillnad i reflexer, styrka osv. Bara smärta och obehag hittils.

Längtar hur som helst tills jag får träffa fysio och läkare nästa gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)