Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-22, 17:33   #286
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag var beroende av foamrolling eller liknande för att ha rörlighet för att fixa böj och mark när jag tränade ofta. 5 gånger i veckan. Tog väl 10-15 min att bli mjuk nog. Skönt att det funkade men tråkigt att utföra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:41   #287
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Är det bara jag som anser att foam Rolling är som en mirakelkur för stelhet och ökad rörlighet? Om så placebo därav manipulation så anser jag att det som funkar håller man sig till. Finns självfallet motargument mot foam Rolling, om hur liten effekt det har och vice versa. Vilket inte är betydande för individen som upplever effekt, man är ju olika kroppsmässigt.

Hur som helst. Ländryggsproblem i flera år ända sedan jag fick mitt första ryggskott för 3 år sedan. Varit hos sjukgymnasten och beskrivit mitt ländryggsbesvär där jag fick en övning när jag skulle kuta ryggen svanka och tippa bäckenet framåt, sedan göra motsatsen och tippa bäckenet bakåt. Kände ingen skillnad av att göra denna.
Haft en lokal smärta nere vid ländryggen till och från dagligen. Inte varit något märkvärdigt förutom att jag känner mig oerhört stel och svag där. Speciellt på morgonen, därav ingen träning morgon utan försöker alltid kväll när ryggen är mer "rörligare?" inte lika stel hursomhelst. Knäböj och marklyft funkar inte som morgonpass följaktligen. Har råkat ut för ryggskott 5 gånger under min styrkekarriär av olika anledningar. En gång råkade jag översvanka i marklyft, en annan gång i knäböj när ryggen inte var särskilt neutral i bottenläge, har för mig att ryggen gjorde arbetet mer än höft och lår under uppfasen. Jag vet att jag har korta hamstrings och därför väldigt stel enligt naprapaten jag varit hos. Höften/ljumskarna är jag något fruktansvärt stel i och där har jag också cam pincher (stavning) vilket jag fick bekräftat via röntgenbilder av både ortoped och fysioterapeut. Dock inte mycket, men en liten friktion finns där i höftleden vilket jag känner av. Har flera gånger försöka väga om det är lönt eller inte att operera, men jag avvaktar tillsvidare då jag hört att dem som faktiskt har opererats fått sämre funktion efteråt och blivit stelare.

Jag tror att det finns ett samband mellan min ländrygg, höften, samt mina korta stela lår. Stretching har funkat helt ok! Vissa dagar... Men jag kan vara så sjukt svag från dag till dag, kontrasterna är bara absurda i styrka från ena marklyft/knäböjspasset till det andra. Frustrerade jag vet. Men nu i veckan började jag foam rolla, Baksida lår, framsida, ljumskar och höft. Väldigt långsamt och där jag hittar ömma punkter där det smärtar mer än andra områden försöker jag rulla mer
Ömheten och smärtan brukar alltid avta ju mer jag rullar just på dem ömma punkerna och ju hårdare jag trycker. Stretchar höftböjare också där jag har böjt knä intill väggen, andra benet ståendes där jag spänner rumpan och trycker fram höft något.

Detta hjälper väldigt mycket innan mina pass, vare sig det är bänkpress, marklyft eller knäböj. För den delen kan jag inte vara stel i höften om jag ska köra Bänkpress då jag behöver trycka ut höften och använda benstyrka även där.

Men störst skillnad märker jag av mitt foam rollande på sistone, mindre stelhet, rörligare (som att jag tryckt bort alla punkter som är spända?). Och detta får jag väl göra som uppvärmning i kanske 20 minuter innan mina pass, men när jag väl gör det så känner jag inte av den lilla smärtan, irritationen i ländryggen som oftast begränsar mig i övningar. Någon som upplevt liknande?
Citerar min egna text igen då folk kan få se inlägget även på nästa sida. Hoppas någon kan testa något av ovanstående och märka skillnad
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:42   #288
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag var beroende av foamrolling eller liknande för att ha rörlighet för att fixa böj och mark när jag tränade ofta. 5 gånger i veckan. Tog väl 10-15 min att bli mjuk nog. Skönt att det funkade men tråkigt att utföra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Något du än idag fortsätter med?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:45   #289
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Något du än idag fortsätter med?
Nej jag har blivit mjukare sedan jag slutade träna böj och mark. Märkligt nog.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 20:23   #290
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Är det någon som testat dessa rehabövningar för ländryggen med bra resultat?

https://www.youtube.com/watch?v=DWmGArQBtFI
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 06:49   #291
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Är det någon som testat dessa rehabövningar för ländryggen med bra resultat?

https://www.youtube.com/watch?v=DWmGArQBtFI
Det är inga dumma grejer men man får ju såklart undersöka och komma fram till vad problemet är. Att bara köra på "det här fixar alla ländryggsmärta"-spåret är så jäkla oprofessionellt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 18:45   #292
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Jag förstår, testade övningarna och det verkade lätta något i ländrygg efteråt.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-31, 13:53   #293
Utbölingen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 13
Jag har varit i kontakt med sjukgymnast tidigare för problem med ländryggen men fått några övningar och det kanske hjälper men långt ifrån såpass bra Jag skulle önska. För att slippa läsa mer text så söker jag bra stretchningövningar så jag klarar att köra benböj utan att se ut som en fällkniv.

Jag har i princip hoppat över all benträning då det är så deprimerande då ingen övning fungerar. Jag är så sjukt stel i kroppen även om jag stretchar så gott jag kan. Vissa dagar får jag knappt på mig sockarna och andra dagar går det lättare men jag känner ständigt av ländryggen.
Marklyft är bara att glömma då jag inte kan komma upp utan att hjälpa till med armarna.
Frontböj går bättre
Jag är troligast så jäkla stel i kroppen så jag inte får upp ryggen utan den är mer parallell mot marken vilket antagligen blir fel belastning på ryggen. Jag har testat utan vikter och de gör lika ont? Så finns det några fantastiska stretchövningar? Sökt på Youtube men de finns ju otroligt många olika förslag.
Utbölingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 03:05   #294
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag hade ont i ryggen varje dag hela tiden i många år. Sen slutade jag med styrkelyft. Efter två år utan böj och endast försiktig marklyft så är smärtan borta. Känns konstigt att inte ha ont. Har nog varit smärtfri i några år nu.

Så det kan finnas ljus i tunneln. För ryggont är så satans tråkigt.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 06:29   #295
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 854
Citat:
Ursprungligen postat av Utbölingen Visa inlägg
Så finns det några fantastiska stretchövningar? Sökt på Youtube men de finns ju otroligt många olika förslag.
Finns nog precis lika många förslag på kolo som på youtube, inget som man vet kommer fungera för dig. Har du fortsatt kontakt med sjukgymnast, någon uppföljning?
Saker blir oftast inte bra efter ett besök och några övningar, man behöver följa upp och utveckla den träning som man fått. Om du inte har någon uppföljning planerad tycker jag att du ska kontakta dem igen och efterfråga mer hjälp, om du inte har förtroende för den som du träffade, så sök efter någon annan.
Att be om hjälp här när man redan är undersökt och har fått en tänkt behandling kan vara kontraproduktivt.
Även om jag har behandlat många med ryggbesvär så tror inte jag att min bedömning och behandling ska ha bättre effekt än den du fått av någon som sett dig röra dig, som sett dig knäböja, som undersökt dig.

Med det sagt;
Om du har problem med att du måste böja dig mycket framåt, så kan det bero på att du har långa lårben i förhållande till överkroppen, eller att du har stela fotleder vilket inte tillåter att knät hamnar framför foten.
Prova att ställa dig bredare och se om det hjälper. Om det hjälper så ändra din ställning till att stå bredare i knäböj, samt jobba på fotledsrörlighet.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 11:50   #296
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Jag funderar på att ge upp marklyft och knäböj helt. Är enbensövningar generellt bättre för någon som lätt får diskbuktningar? Jag får enbart problem av tunga övningar där ryggen riskerar att flexera (vilket den gör oavsett hur noggrann och hur mycket jag spänner mig). Kan gå runt problemfri några månader, men sen värmer man upp i exempelvis marklyft och pang så är veckan förstörd.

Jag tänker mig utfallsteg med skivstång, rumänska enbenlyft, hip thrust i maskin? Vad mer kan man göra förutom tråkiga maskinsparkar och bencurls för underkroppen?
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-12, 15:22   #297
Auror
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2023
Inlägg: 5
Multipla diskbråck +inflammerad ändplatta

Hej!
Har till och från sen 20års åldern fått ryggskott, men smärtan har lagt sig där emellan. Varit hos läkare, kiropraktor ggr flera. De har alltid sagt att det ej är diskbråck. Så för 1 årsedan fick jag även ont i höften och en smärta i ryggen som ej vill gå över. Då höften skulle skickas för MR bad jag även om MR för ländrygg.
Visade 3 diskbråck, samt inflammation i täckplattan L4.
Diskbråcken var ej säker nervpåverkan men trånga förhållande.
Rehabat i 1 år nu, fortfarande ont rygg högersida, samt höften där det visade sig vara en Tendopati i gluteus minimus som fortfarande gör ont när jag går står.
Är det liksom helt kört för denna stackars kropp?
Någon som har någon solskenshistoria, tips på bra sjukgymnast i Gbg? Egen erfarenhet av dessa skador. Vet ju ej hur länge jag haft dessa diskbråck så vet inte på om man kan hoppas på att de går tillbaks mer.
Längtar tillbaks till gymmet, men känns långt bort just nu.
Auror är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-12, 17:43   #298
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Auror Visa inlägg
Hej!
Har till och från sen 20års åldern fått ryggskott, men smärtan har lagt sig där emellan. Varit hos läkare, kiropraktor ggr flera. De har alltid sagt att det ej är diskbråck. Så för 1 årsedan fick jag även ont i höften och en smärta i ryggen som ej vill gå över. Då höften skulle skickas för MR bad jag även om MR för ländrygg.
Visade 3 diskbråck, samt inflammation i täckplattan L4.
Diskbråcken var ej säker nervpåverkan men trånga förhållande.
Rehabat i 1 år nu, fortfarande ont rygg högersida, samt höften där det visade sig vara en Tendopati i gluteus minimus som fortfarande gör ont när jag går står.
Är det liksom helt kört för denna stackars kropp?
Någon som har någon solskenshistoria, tips på bra sjukgymnast i Gbg? Egen erfarenhet av dessa skador. Vet ju ej hur länge jag haft dessa diskbråck så vet inte på om man kan hoppas på att de går tillbaks mer.
Längtar tillbaks till gymmet, men känns långt bort just nu.
Hej!
Det är absolut inte kört för din rygg. Diskbråck och diskbuktningar på MR är ett mycket vanligt fynd, även på smärtfria individer som är 20-30+. Det betyder inte att din rygg är paj eller att smärtan är permanent. Jag känner inte till fysio-utbudet i Gbg, men det är nog en god idé att träffa någon för stöd med rehab i syfte att återgå till din normala gymträning.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-12, 21:31   #299
Auror
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2023
Inlägg: 5
Tack för svar.
Känns som sjukgymnasten är försiktig pga inflammationen i täckplattan, förstått det som att den kommer vara där för alltid och skapar även då inflammation i kotorna. Vi har försökt stegra upp med lite mer vikter men slutar alltid med mer ryggont. Samt att Tendopatin i höften verkar vara otroligt seg.
Ja, jag kanske annars får leta efter en bra PT som kan ryggskador.
Första gången jag känner mig osäker på att gå till gymmet, rädd för att skada ryggen mer.
Auror är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-12, 23:32   #300
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Jag är ingen expert på ryggar, men varför skulle inflammationen vara där för alltid? Har du fått någon förklaring till vad den orsakas av (nån infektion eller annat?). Har läkaren sagt något om vidare utredning och behandling, eller har den bara sagt "gå till sjukgymnasten"?
henok är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)