Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-11, 21:00   #1
Ean
Registered User
 
Eans avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 346
Gym som luras på pengar

Hej braintrusten!

Jag vet inte om detta är rätt forum då det lutar lite åt juridik, men eftersom det rör sig om ett gym så testar jag här ändå då vi alla är vana gymbesökare.

Jag har varit på ett gym de senaste fyra åren som har betett sig otroligt dåligt åt, lutar mig (och andra) mer eller mindre löpande. Nu har de gått lite över gränsen och jag känner mig inte alls rättvist behandlad:

1. De höjer priserna (på autogiro) utan att ge en notis, de börjar alltså bara dra mer pengar.

2. Då och då stänger de av kortet (misstag tror jag, eller dåligt system), 90% av personalen vet inte hur man ändrar så man får hålla sig till bemannade tider (trots att man betalat extra för obemannat).

3. Jag sa till slut upp mitt medlemsskap och skrev kontrakt på det. Sedan stängde personalen av mitt kort en månad för tidigt, och de var som vanligt helt omöjliga att prata med så jag blev mer eller mindre utslängd. Trots kontrakt. De tog dock inte betalt för den sista månaden men jag blev uppsagt tidigare än jag ville.

4. Jag vill lämna tillbaka taggen man lagt in pengar som deposition för. "Vi har slutat med depositionen" säger de då, så pengarna som man skulle fått tillbaka har de nu tagit istället. Utan min veto.

Nu slipper jag dom dock, tack och lov, men jag är så missnöjd så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det känns som småsummor (hundralappar) men gång på gång, och av alla dessutom. Irriterande som tusan. Någon som har erfarenhet hur man kan slå tillbaka mot en sådan här aktör?
Ean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:01   #2
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Bit ihop och kom igen.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:07   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Arn
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:07   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Det är konsumentköplagen som gäller om gymmet är ett företag men i det här läget är det en förening/idrottsförening och då regleras det enligt föreningslagen och det är frivilligt att gå med en förening. Hur det går till beskrivs i föreningens stadgar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-07-11 klockan 22:08.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 22:30   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gå på årsmötet och förklara hur uselt det är...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 23:56   #6
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Jag tycker inte att det låter som att dom försöker "luras på pengar", det låter bara som söndercurlade skitungar som inte bryr sig om något annat än sig själva, som med allt annat i dagens samhälle.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 04:53   #7
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Jag upplever att gym är självsanerande, gymmet du nämner straffas redan när kunderna( tex. Du) slutar återkomma.
Trösta dig med att de pga sin dåliga service redan nu tjänar mindre än de hade kunnat göra.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 08:15   #8
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Ean Visa inlägg
4. Jag vill lämna tillbaka taggen man lagt in pengar som deposition för. "Vi har slutat med depositionen" säger de då, så pengarna som man skulle fått tillbaka har de nu tagit istället. Utan min veto.
Asså... vilken bra förklaring, vilka idioter .
Tänk er om man har pengar på banken, sen säger dom när man vill ta ut lite "neee, du vet vi har slutat med att folk kan ha pengar här så att..." :P
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 09:11   #9
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Asså... vilken bra förklaring, vilka idioter .
Tänk er om man har pengar på banken, sen säger dom när man vill ta ut lite "neee, du vet vi har slutat med att folk kan ha pengar här så att..." :P
Precis! Vi har slutat med sparkonton så vi har annulerat ditt konto och behåller pengarna!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 10:32   #10
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vilken avhyvling som skulle delats ut om det försökte komma undan med något så kasst.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 11:02   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Asså... vilken bra förklaring, vilka idioter .
Tänk er om man har pengar på banken, sen säger dom när man vill ta ut lite "neee, du vet vi har slutat med att folk kan ha pengar här så att..." :P
Kan ju finnas mer fakta till berättelsen än vad vi känner till.
Exempelvis så kan TS missat att de slutat med deposition redan då han skaffade taggen. Han kan alltså ha betalat för taggen.

Jag säger inte att det är så, men det är väldigt ofta så att man inte får hela sanningen när man bara får höra ena sidan. TS kan även helt enkelt missuppfattat något?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:57   #12
Ean
Registered User
 
Eans avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 346
Goddag igen mina herrar!

Jag gick in på gymmet idag och fick tag i "huvudpersonen" som va uppe på gymmet, som jag tidigare inte fått tag på face-to-face. Jag var måttligt nöjd med deras management så han fick en relativt (o)vänlig konfrontation, inget tankelöst skällande men jag kanske var lite hög i rösten. Jag var föga imponerande av framförallt deras hanterande av deposition. De betalade tillbaka depositionen på bums och han bad om ursäkt för allt det andra.

Det var väl bra att det hände, men att det ska ta flera besök under veckor att få tillbaka en småpeng. Nu känns det i alla fall som ett avslutat kapitel och jag kommer nog aldrig sätta min fot där igen.

Senast redigerad av Ean den 2018-07-12 klockan 17:00.
Ean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 17:04   #13
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Kan du inte hänga ut gymmet så fler slipper hamna i samma sits?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 18:30   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Tråden är intressant för oss alla som tränar men Kolozzeum har inget med varken TS eller gymmet att göra.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)