Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-07, 22:17   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Vad är det för socker i havre och sojamjölk?

Min flickvän köper med jämna mellanrum hem alpros soja och havremjölk och medan vissa av smakerna har tillsatt socker, är det flera som inte har det. Trots detta står det däremot med sockerarter under kolhydrater, bland annat 1.9 på soja kokos och 3.3 på den naturliga havremjölken.

Är detta laktos eller vad för sockerarter är detta?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 07:37   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Vegetabilier innehåller aldrig laktos och man skulle aldrig tillsätta detta eftersom en stor kundgrupp är, eller inbillar sig att dom är, laktosintoleranta. Naturligt förekommande sockerarter i vegetabilier är vanligen glukos, fruktos samt blandmolekylen sackaros (vanligt rörsocker). Tillsatt socker är i regel sackaros i de här dryckerna, efter vad jag sett.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 17:58   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Vegetabilier innehåller aldrig laktos och man skulle aldrig tillsätta detta eftersom en stor kundgrupp är, eller inbillar sig att dom är, laktosintoleranta. Naturligt förekommande sockerarter i vegetabilier är vanligen glukos, fruktos samt blandmolekylen sackaros (vanligt rörsocker). Tillsatt socker är i regel sackaros i de här dryckerna, efter vad jag sett.

Tack!

Vet du vad anledningen till att havre som innehåller 1.2g sockerater enligt fineli.fi har 3.3g i drycken?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 04:09   #4
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Tack!

Vet du vad anledningen till att havre som innehåller 1.2g sockerater enligt fineli.fi har 3.3g i drycken?
om det står 1.2 på paketet och 3.3 på nån random hemsida så är det förmodligen hemsidan som har fel.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 04:13   #5
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Exakt mängd socker i vanligt havre:

Kolhydrater
Ämne Mängd per 100g Enhet
Monosackarider 0.4 g
Disackarider 0.9 g
Sackaros 0.9 g

Total mängd 2.2

Så rent logiskt är det nog mindre kolhydrater i havremjölk än vad det är i rent havre. Men det är dessa 3 sockerarter som finns i havre.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 13:11   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Exakt mängd socker i vanligt havre:

Kolhydrater
Ämne Mängd per 100g Enhet
Monosackarider 0.4 g
Disackarider 0.9 g
Sackaros 0.9 g

Total mängd 2.2

Så rent logiskt är det nog mindre kolhydrater i havremjölk än vad det är i rent havre. Men det är dessa 3 sockerarter som finns i havre.
Jo, fast nu står det ju 3.3g på själva mjölken (som inte har något tillsatt socker) och 2.2g i havre (enligt din fakta ovan) så det är ju mjölken som av någon anledning har mer? Såvida det inte är faktafel.

Jag har inte en aning om hur havremjölk görs, men i processen kanske sockerarterna helt enkelt blir mer koncentrerade?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 13:29   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jo, fast nu står det ju 3.3g på själva mjölken (som inte har något tillsatt socker) och 2.2g i havre (enligt din fakta ovan) så det är ju mjölken som av någon anledning har mer? Såvida det inte är faktafel.

Jag har inte en aning om hur havremjölk görs, men i processen kanske sockerarterna helt enkelt blir mer koncentrerade?
Om det är mjölken som har mer, så kan det ju vara så att mjölken blir kontaminerad av någon sockerart. Typ att havremjölken "innehåller spår av" något annat som görs i samma fabrik, som har tillsatt socker.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)