Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-16, 01:38   #1
Fet123
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 2
Question Bygga musker vid fettminskning

Hej alla!

Tänkte skriva ”bygga muskler vid viktminskning” i rubriken men ni hör ju hur det låter, så ursäktar för mitt val av synonym, hoppas ni förstår min fråga ändå:

Jag vill gå ner i vikt, fett alltså. Å andra sidan vill jag också bygga muskler så jag faktiskt orkar träna. Kan man ha ett kaloriunderskott samtidigt som man har ett högt proteinintag för att går ner i fettprocent samtidigt som man bygger muskler? (Tillsammans med styrketräning såklart) Eller spelar det ingen roll hur mycket protein man får i sig under ett kaloriunderskott, måste man ändå ha högt proteinintag OCH kaloriöverskott för att kunna bygga muskler? Vill inte gå ner i vikt och bli ännu svagare än vad jag redan är, kommer aldrig orka träna då..

PS: är tjej - spelar detta någon roll?
Fet123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 11:32   #2
gustav957
Registered User
 
gustav957s avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 65
Är du ny i din träningskarriär är det absolut möjligt. Detta blir med tiden svårare och svårare. Håll proteinintaget högt-det är det viktigaste så ska det gå vägen för dig. Experimentera lite och se hur det funkar. Allt är inte skrivet i sten dvs
gustav957 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 12:50   #3
Fet123
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 2
Jo jag är väldigt ny. Tack för att du ville hjälpa mig! Vill gärna göra rätt från dag 1. Som nybörjare - är ca 2,5g protein mycket och något jag borde köra på tills vidare?
Fet123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 16:54   #4
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
2,5gr kg/kroppsvikt ska du sträva efter att inte komma under, optimalt är ju mellan 2,5-3 gr protein per kg kroppsvikt. Det är ett måste om du ska kunna öka muskelmassa och går ner i fett. Försök att sova tillräckligt med antal timmar också, det är väldigt viktigt för återhämtning och muskeluppbygganden, det är ju rätt basic så det vet du nog redan.

Sen är det ju en fördel om du får macrosen att stämma skapligt, kontra ditt kaloriunderskott. Syftar du på protein/kolhydrater och fett.
Lycka till
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 00:58   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Hur har du tänkt att styrketräna?

Fokusera på att hålla dessa i schack:

Vettig styrketräning (progression, volym, hålla dig skade- och uppehållsfri)
Kaloriintag (underskott för viktnedgång)
Proteinintag (2-3 g x kg kv)
Återhämtning (sömn, stressreducering)


Senast redigerad av 1x0 den 2018-07-17 klockan 01:00.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 07:45   #6
zodiac
Registered User
 
zodiacs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Visby
Inlägg: 57
Gör som ovanstående sagt så kommer det gå kanon!
En faktor som många glömmer är tålamod, bli inte rädd, tveka inte utan kör på och nöta.
Dagsformen och motivationen varierar. Men så länge du går och köra dina passa varje dag oavsett (eller de dagar du tänkt köra) så är det väldigt nyttigt för både det mentala och fysiska.
Ska du fuska något, se till så att du får i dig dina proteiner och variera de andra makrosarna.
__________________
Bänk: 121kg Mark: 200kg Böj: 150kg
10km: 48min 5km: 21min
zodiac är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)