Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-21, 10:29   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Stillasittande och cancer

Citat:
Purpose of Review

Sedentary behavior is an emerging risk factor for several cancers. Here, we review the current epidemiologic evidence on sedentary behavior and cancer risk and summarize potential underlying molecular mechanisms.

Recent Findings

High compared to low sedentary behavior is associated with a 28–44% increased risk of colon cancer, a 8–17% increased risk of breast cancer, and a 28–36% increased risk of endometrial cancer. For other cancer sites, the current evidence is insufficient, mainly due to sparse numbers of available studies. Potential underlying biologic mechanisms linking prolonged sedentary behavior to increased cancer risk include metabolic dysfunction, alterations in circulating levels of sex hormones, and low-grade systemic chronic inflammation.

Summary

Prolonged sedentary behavior is positively related to cancers of the colon, breast, and endometrium. For other cancer types, the current evidence is inconclusive. Underlying biological mechanisms are poorly understood and need to be an integral part of future research.
The Influence of Sedentary Behavior on Cancer Risk: Epidemiologic Evidence and Potential Molecular Mechanisms. Current Nutrition Reports, pp 1–8, 18 March 2019.

https://link.springer.com/article/10...668-019-0263-4
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:49   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Är forskningen på en cancer spree nu på morgonen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:59   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om man smaskar i sig massa komplexa kolhydrater samtidigt som man sitter och slöar så kanske det blir plus minus noll? ^^
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 13:33   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Om man smaskar i sig massa komplexa kolhydrater samtidigt som man sitter och slöar så kanske det blir plus minus noll? ^^
Mer gröt till folket
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 15:25   #5
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Jahapp, skit också. Kan väl bara hoppas min framtida cancer får hjärtattack istället för tvärtom.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)