Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-07, 15:56   #106
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Framförallt så att man klarar av att hålla ihop och ro ett stort projekt i hamn. Det är ju en del arbete bakom en disputation.
Absolut! Personligen gav det mig jättemycket, även rent kunskapsmässigt. Metoder, arbetssätt osv som jag använde i forskningen har jag extremt stor användning av även i näringslivet. Dock var min avhandling väldigt tillämpad, ägnar man sig mer åt grundforskning kan det såklart vara ganska annorlunda.

I arbetslivet har jag lärt mig helt andra saker - att samarbeta t.ex., forskningen är extremt individualistisk i jämförelse. Den position jag har nu innebär massor av interaktion och det gäller att bita sig i läppen x antal gånger per dag när man anser att folk/beslut/rutiner är korkade Också en viktig egenskap, hehe.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 16:06   #107
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är det till privatpersoner eller till företagskunder?

Man får ha lite olika approach beroende på vad det är för kund du säljer till.
Både och.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 16:09   #108
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ja, det är beforskat inom lite olika discipliner (nationalekonomi, sociologi, psykologi osv) och ett ganska samstämmigt resultat. Ödmjukhet är såklart bra, samt att inse sina egna svagheter/begränsningar så att man kan jobba på dessa, men att ständigt nedvärdera sig själv är ganska kontraproduktivt. Många tjejer skulle behöva en spark i baken, samtidigt som vissa snubbar (även på världens mäktigaste positioner) hade behövt en stor portion självinsikt kring sin egen ofullkomlighet.
Det är samma sak inom läkaryrket. Och på läkarprogrammet så har det gång på gång visat sig att manliga studenter svarar på mycket mer frågor och uttrycker sig mer självsäkert trots en markant lägre korrekt svarsfrekvens, och motsatsen gäller för kvinnliga studenter. Jag har upplevt att det blir bättre och bättre, men att det går lite väl långsamt för att man ska se väldigt positivt på utvecklingen.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 13:24   #109
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag var på två intervjuer igår

1. Teknisk support. Killen som intervjuade kände igen mig sen ca 8-10 år tillbaka då vi hade gemensamma vänner. Han sade att ända orsaken varför jag inte skulle kunna få platsen var pga mitt löneanspråk. Jag tar det inte så hårt för jobbet ligger på en jävlig plats vilket leder till lång arvetsväg.

2. Köpare på stort byggföretag. Blev väldigt intresserad. Tyvärr fick jag känslan igen att det bara var en formell intervju och att beslutet redan hade gjorts. Svarade kanske inte tillräckligt bra på alla frågor heller. Tror inte jag får jobbet.


Jag har gjort framsteg. Dessa gick bättre än tidigare. Jag svarade rätt ärligt och gjorde klart att jag är intresserad. Jag gissar på att jag går tomhänt dock. För högt löneanspråk på första intervjun och helt enkelt för oslipade svar i den andra.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:44   #110
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jobbet jag trodde att jag eventuellt hade chans att få fick jag inte. Misslyckades igen. Funderar seriöst på att ge upp.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:45   #111
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jobbet jag trodde att jag eventuellt hade chans att få fick jag inte. Misslyckades igen. Funderar seriöst på att ge upp.
Den enda säkra vägen till nederlag är att ge upp.
Om du bara vill få ett jobb så skulle jag höra av mig till något bemanningsföretag, exempelvis Adecco. Så har du åtminstone en inkomst medan du letar jobb som du skulle trivas bättre med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 15:52   #112
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Den enda säkra vägen till nederlag är att ge upp.
Om du bara vill få ett jobb så skulle jag höra av mig till något bemanningsföretag, exempelvis Adecco. Så har du åtminstone en inkomst medan du letar jobb som du skulle trivas bättre med.
I slutändan är det ändå alltid kunden som avgör vem dom vill ha, inte bemanningsföretaget.

Men man ökar så klart sina chanser genom att ha en fot inne hos bemanningsföretagen, då dom kan rekommendera dig till fler tjänster. Och ofta tjänster som inte kommit ut på marknaden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:14   #113
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Öppna ansökningar är piss. Har skickat till företag, bemanningföretag osv och aldrig fått svar. Senast nyss sökte ett företag en försäljare som jag var rätt så kvalificerad för men icke.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:18   #114
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Vad för återkoppling har du efterfrågat?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 16:39   #115
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Återkoppling?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:14   #116
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Återkoppling?
Ja, om du söker en massa jobb och kommer på intervju utan att få något måste du ju be om återkoppling. Ta reda på vad du gjort bra och vad du kan förbättra.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:21   #117
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, om du söker en massa jobb och kommer på intervju utan att få något måste du ju be om återkoppling. Ta reda på vad du gjort bra och vad du kan förbättra.
Nu senast sade dom under intervjun att det enda dom kan komma på är mitt löneanspråk är för högt. Själv tror jag att jag kanske inte varit tillräckligt självsäker och kanske gett för klyschiga svar.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:33   #118
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Fick ett sommarjobb idag. En annonserade på Facebook, jag mailade, badabing-badaboom, klart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:35   #119
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
I slutändan är det ändå alltid kunden som avgör vem dom vill ha, inte bemanningsföretaget.

Men man ökar så klart sina chanser genom att ha en fot inne hos bemanningsföretagen, då dom kan rekommendera dig till fler tjänster. Och ofta tjänster som inte kommit ut på marknaden.
Vågar dock påstå med risk för att vara förolämpande, att om ett bemanningsföretag inte med enkelhet kan placera en omedelbart (behöver inte vara ett fast-/långtidsuppdrag) åtminstone i backup-poolen, så spelar man i en egen liga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-03-27 klockan 17:37.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 17:46   #120
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad för återkoppling har du efterfrågat?
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Återkoppling?
Jag förutsätter att du haft dialog med den fiktiva personen nedan, och att du inte fått besked än.

"Hej X,

Tack för intervjun. (Fyll i lite tankar kring tjänst eller intervju som dykt upp.)

Om det finns tid och möjlighet vill jag gärna be om en tjänst. Oberoende av hur ert beslut landar kring tjänsten så tar jag väldigt gärna feedback och era tankar kring vår intervju. Då har jag någonting att ta med mig och bearbeta till nästa tillfälle.

Väldigt tacksam för all tid du har möjlighet att ge.

Mvh
Läskeblask"

Det är mitt första utkast och vad jag använt med framgång. Det är ungefär så jag uttrycker mig när jag ber någon avsätta extra tid för min skull--tid de inte behöver offra.

Du kan inte bli bättre om du inte vet hur den andra personen reagerade på olika påståenden och typer av information.

*Edit* Om löneanspråket är för högt har man alltså inte råd att anställa dig. Om det visar sig att du konstant får den anledningen kanske du behöver se över vad du begär.

Senast redigerad av Rahf den 2019-03-27 klockan 17:47.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)