Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-05, 16:30   #226
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Bra pris på den bänken. Just nu så lutar det åt den här för min del.

http://www.trimutstyr-frydenlund.no/...kombinert.html

En kompis har den hemma och säger att den är ok. 14k för ett kombinerat böj/bänk känns prisvärt.

Nu kollar jag på viktskivor. Det verkar kosta en hel del. Gym2000 sålde 190kg för 6000. Fast det hade ju varit trevligt med lite bättre kvalitet.
testat den?

Håller den IPF-mått?
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 23:34   #227
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av de_dave Visa inlägg
en kanske dum fråga, men om man vill att bänken ska hålla IPF-mått, hur mäter jag då?
Saxat från http://www.powerlifting-ipf.com/file...ck_section.pdf


Squat Racks
1. Only Squat Racks from commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
2. The squat racks shall be designed to adjust from a minimum height of 1.00 m in the lowest position to extend to a height of at least 1.70 m in 5 cm increments.
3. All hydraulic racks must be capable of being secured at the required height by means of pins.
Bench
Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of
the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a
minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-07, 09:12   #228
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Saxat från http://www.powerlifting-ipf.com/file...ck_section.pdf


Squat Racks
1. Only Squat Racks from commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
2. The squat racks shall be designed to adjust from a minimum height of 1.00 m in the lowest position to extend to a height of at least 1.70 m in 5 cm increments.
3. All hydraulic racks must be capable of being secured at the required height by means of pins.
Bench
Only Bench Racks and Benches from Commercial Manufacturers officially registered and approved by the Technical Committee shall be permitted for use in International Powerlifting Championships.
The bench shall conform to the following dimensions:
1. Length - not less than 1.22 m and shall be flat and level.
2. Width - not less than 29 cm and not exceeding 32 cm.
3. Height - not less than 42 cm and not exceeding 45 cm measured from the floor to the top of the padded surface of
the bench without it being depressed or compacted. The height of the uprights, which must be adjustable, shall be a
minimum of 75 cm to a maximum of 110 cm measured from the floor to the bar rest position.
4. Minimum width between insides of bar rests shall be 1.10 m.
5. The head of the bench shall extend 22 cm beyond the center of the uprights with a tolerance of 5 cm either way.
6. Attached safety stands must be used in all events.
grymt, tack
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 23:12   #229
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Byggde en sälrodd-bänk till mitt rack. Blev riktigt bra, och lätt att bygga! 130 cm x 30 cm. Fyra reglar och en plywood. Sedan limmade jag fast ett klippt liggunderlag och klädde med fuskskinn.

2.JPG
3.jpg
4.jpg
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 23:16   #230
Kel Varnsen
Registered User
 
Kel Varnsens avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Byggde en sälrodd-bänk till mitt rack. Blev riktigt bra, och lätt att bygga! 130 cm x 30 cm. Fyra reglar och en plywood. Sedan limmade jag fast ett klippt liggunderlag och klädde med fuskskinn.
Kom du på idén själv? Riktigt listigt i så fall måste jag säga. Bra jobb!
__________________
Lifting with Varnsen
Kel Varnsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 23:24   #231
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Kel Varnsen Visa inlägg
Kom du på idén själv? Riktigt listigt i så fall måste jag säga. Bra jobb!
Heh, nej, jag hade sett iden i något youtube klipp någon gång och sedan glömt bort det tills jag såg Janne Salmela häromdagen träna på ett gym med just en sådan här.

https://www.instagram.com/p/BQQX3g1D...esalmela&hl=sv

Sen var det bara att fixa lite matrial och sätta igång. Frun har precis klätt en sänggavel så hon hade köpt en bra häftapparat, lämplig för detta endamål med. Fuskskinnet kostade 56 kronor. Blev lite sugen på att bygga en egen bänkpressbänk på samma sätt.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-22, 16:52   #232
Kel Varnsen
Registered User
 
Kel Varnsens avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 121


Jag gjorde en knäböjställning häromdagen. Det kostade inte många kronor, och den blev stabil. De sitter inte ihop med varandra, eftersom det ska vara enkelt att flytta runt. Har testat den upp till 120kg, tror att det borde gå att lasta ca 200kg.
__________________
Lifting with Varnsen
Kel Varnsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 15:05   #233
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Kel Varnsen Visa inlägg


Jag gjorde en knäböjställning häromdagen. Det kostade inte många kronor, och den blev stabil. De sitter inte ihop med varandra, eftersom det ska vara enkelt att flytta runt. Har testat den upp till 120kg, tror att det borde gå att lasta ca 200kg.
Ser stabilt ut.

"Stöden" som går inåt(hoppas du förstår vad jag menar) du upplever inte att de är i vägen för fötterna när du ska hämta och lägga tillbaka stången?
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 16:06   #234
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Jag har ett rum som är 2,7m*2,8m som jag planerar att göra till hemmagym.

golvet är ett gammalt parkettgolv och jag tänkte att det här gymgolvet kunde vara lämpligt https://gymkompaniet.se/stotdampande...v-30mm-50x50cm
Fokus på träningen är böj,bänk,mark.

Jag hoppas att golvet inte är för mjukt, någon som har erfarenhet av det här golvet eller välgrundade gissningar så mottages det varmt
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 12:44   #235
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av FyllSkalle Visa inlägg
Jag har ett rum som är 2,7m*2,8m som jag planerar att göra till hemmagym.

golvet är ett gammalt parkettgolv och jag tänkte att det här gymgolvet kunde vara lämpligt https://gymkompaniet.se/stotdampande...v-30mm-50x50cm
Fokus på träningen är böj,bänk,mark.

Jag hoppas att golvet inte är för mjukt, någon som har erfarenhet av det här golvet eller välgrundade gissningar så mottages det varmt
Jag har inte testat just det golv du länkar till. Men i allmänhet så blir den typen av golv för mjuka att stå på i mitt tycke. De brukar funka bra att ha som landningsplats för viktkakorna.

Jag föreslår att du bygger ett parti i mitten av trä, t.ex. plyfa, så att de kommer i samma höjd som mattorna. Som ett lyftarflak.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 13:33   #236
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Jag har inte testat just det golv du länkar till. Men i allmänhet så blir den typen av golv för mjuka att stå på i mitt tycke. De brukar funka bra att ha som landningsplats för viktkakorna.

Jag föreslår att du bygger ett parti i mitten av trä, t.ex. plyfa, så att de kommer i samma höjd som mattorna. Som ett lyftarflak.
Ok, det var lite som jag befarade.
Man vill ju inte att det ska vara för mjukt, speciellt inte när man böjer och markar även om jag inte är uppe på nå monstervikter direkt.

Jag får söka på lite flakbyggen.

Tack för tipset
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 14:32   #237
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Slitskyddsplywood överst och sedan obs eller plywood under. Skruvar du ihop skivorna så kan du byta översta lagret när/om det blir slitet men för ett hemmagym så slits inte skiktet så mycket och det är inte heller så dyrt att byta ut allt på en gång någon gång då och då (Det tar år att slita ut det även på ett vanlig gym men man kan tappa en viktskiva etc på fel ställe och skapa ett jack).
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 08:03   #238
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Slitskyddsplywood överst och sedan obs eller plywood under. Skruvar du ihop skivorna så kan du byta översta lagret när/om det blir slitet men för ett hemmagym så slits inte skiktet så mycket och det är inte heller så dyrt att byta ut allt på en gång någon gång då och då (Det tar år att slita ut det även på ett vanlig gym men man kan tappa en viktskiva etc på fel ställe och skapa ett jack).
Tack för riktigt bra tips, det ska jag kika närmare på.
Lät inte alltför dyrt eller svårt heller 🙂
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 18:11   #239
Kel Varnsen
Registered User
 
Kel Varnsens avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av FyllSkalle Visa inlägg
Ser stabilt ut.

"Stöden" som går inåt(hoppas du förstår vad jag menar) du upplever inte att de är i vägen för fötterna när du ska hämta och lägga tillbaka stången?
Jag burkar stå relativt smalt både vid utgång och utlyft, så för mig är det inget problem Men med facit i hand hade det inte behövt vara så långa på insidan.

Har förbättrat den lite sedan sist. Nu kan även kortare lyftare böja. Sen en hake perfekt för stångcurl
__________________
Lifting with Varnsen
Kel Varnsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-28, 18:21   #240
Kel Varnsen
Registered User
 
Kel Varnsens avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 121
Har gjort safety rack till bänken också. Ställbar i två lägen. Simpelt, inte så snyggt. Men fyller sin funktion så länge man inte bänkar 200kg eller mer


__________________
Lifting with Varnsen
Kel Varnsen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)