Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-04, 15:56   #10951
RTB
Trötter
 
RTBs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 28
Tack vare min extraordinära medhjälpare magsjukan så började deffen redan innan nyår (strax efter julafton kring mellandagarna någon gång) där jag tappade 4 raska kilon för att nu åter igen ligga precis under 100 kg (på 175 cm) vilket jag inte gjort på länge... demaskuliniserad, utsvulten men skönt att rädda buken och armarna från ytterligare striae kanske? Dom började inkräkta på min ena tatuering!
RTB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 17:53   #10952
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Det är intressant hur mycket kroppen kan justera kaloribehovet. Låg uppemot 4k innan och är nu nere nära 2kkcal för att tappa vikt. Händer det inte ett skit nu heller blir det en all out VLCD
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 08:39   #10953
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det är intressant hur mycket kroppen kan justera kaloribehovet. Låg uppemot 4k innan och är nu nere nära 2kkcal för att tappa vikt. Händer det inte ett skit nu heller blir det en all out VLCD
Hur mycket önskar du tappa?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 08:50   #10954
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det är intressant hur mycket kroppen kan justera kaloribehovet. Låg uppemot 4k innan och är nu nere nära 2kkcal för att tappa vikt. Händer det inte ett skit nu heller blir det en all out VLCD
Kroppen är ett väldigt effektivt biologiskt anpassningsbart system. Man ska inte underskatta hur effektivt den är på att anpassa sig till omständigheter och stress. Om du inte jobbar med kroppen så kommer den sätta stopp för allt du önskar att tvinga den till. Din kropp är mycket smartare än dig. Man måste jobba med den och ge den vad den vill för att få vad man själv vill.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 09:00   #10955
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Kroppen är ett väldigt effektivt biologiskt anpassningsbart system. Man ska inte underskatta hur effektivt den är på att anpassa sig till omständigheter och stress. Om du inte jobbar med kroppen så kommer den sätta stopp för allt du önskar att tvinga den till. Din kropp är mycket smartare än dig. Man måste jobba med den och ge den vad den vill för att få vad man själv vill.
Kroppen anpassar sig, det stämmer väl, men fysikens lagar gäller dock ändå.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 11:05   #10956
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Kroppen anpassar sig, det stämmer väl, men fysikens lagar gäller dock ändå.
Förutom att kroppen inte är en maskin eller ett slutet system. Just because it's logical, doesnt mean it's physiological.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 13:08   #10957
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Hur mycket önskar du tappa?
Vikten har nu helt plötsligt börjat rasa, vid 2400 kcal och högt proteinintag. Jag började på 84kg och är nu nere på 82kg, så ett kilo minst av njedgången är väl initiell vikt pga minskat intag. Tanken är att gå ned dit som krävs för att i påfylld form ligga på 80kg, vilket är var jag uppskattar att jag kommer ligga i bra utgångsläge för ny långsam bulk (ca 10% fett).

Senast redigerad av smerk den 2019-01-05 klockan 13:10.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 15:22   #10958
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur har ni tacklat hunger på bästa sätt under deff? Jag tycker att det verkar hjälpa att spara den största delen av kalorimängden till kvällen. Tar jag typ en kvarg på morgonen följt av ett lätt mål (typ gröt+whey) till lunch följt av kaffe så kan jag klara mig fram till kvällen på knappt några kalorier. Sen kan man trycka i sig typ 2000kcal i ett massivt mål
Tänker att det borde vara hyfsat opti så länge man har ett utspritt proteinintag?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 17:18   #10959
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Tänkte skriva en sammanfattning av hur det gått under året.

Förra julen vägde jag precis över 90kg efter flera års inaktivitet och dålig mat, vilket innebär en ganska ordentlig övervikt på mina 170 cm.
Gick ner några kilo under våren utan att göra något särskilt. Minskade lite på mängden läsk jag drack.

I mitten på juni bestämde jag mig dock för att göra ett seriöst försök att gå ner i vikt, jag vägde då 87-88 kg ungefär.
Började träna på gym och körde blandat styrketräning och cardio. Tyvärr så skadade jag ryggen under våren när jag spelade volleyboll så ryggsmärta hindrade mig från att göra många övningar och blev den begränsande faktorn på crosstrainern snarare än uthålligheten.
Gick även promenader varje kväll på en timme ungefär.

Jag har inte räknat några kalorier på måltider eller följt någon särskild diet utan bara försökt äta lite mindre och undvika skräpmat helt enkelt.
Detta räckte alldeles utmärkt och kilona rasade.
Körde en 3-split under hösten med vilodagar där det kändes som att det behövdes, tränade ofta 6 dagar i veckan men jag körde inte så hårt utan tog det försiktigt för att inte skada mig (är lite skadebenägen tyvärr).

Tyvärr så blev jag lite små krasslig i slutet på november och tappade en veckas träning, då vägde jag strax under 75kg. Var sedan iväg på en resa och när jag kom hem blev jag sjuk igen men denna gången betydligt värre. Egentligen var inte själva sjukdomen så allvarlig, det kändes som en vanlig förkylning, men jag blev extremt trött. Tröttheten försvann inte heller efter att jag upplevde att förkylningen gett med sig. Det var såpass illa att jag tyckte det var väldigt jobbigt att gå och handla trots att det bara rör sig om några hundra meters promenad och en trappa tillbaka upp till lägenheten.
Ringde aldrig till vårdcentralen då jag misstänkte att de bara skulle säga åt mig att vila en vecka och se om det går över, vilket var vad jag själv tänkte att det borde göra också.
När jag kom hem till mina föräldrar till jul så tyckte dock min pappa att jag borde gå till en läkare så han ringde helt enkelt och bokade en tid åt mig och sa "Nu åker vi till vårdcentralen".
Läkaren där lyssnade på hjärta och lungor och man tog ett EKG och allt var bra. Man försökte ta ett CRP men maskinen bara pep sa de och gav inget värde så de trodde att maskinen gått sönder. Det enda som stack ut var att min puls gick upp till 130 av att gå snabbt i korridoren. Han ordination blev dock "vänta en vecka och se om det blir bättre".
Åkte tillbaka till vårdcentralen för ett par dagar sedan då det inte blivit bättre och träffade en annan läkare. Drog min historia för honom och han räknade upp lite olika prover han ville göra. Vi kom dock inte längre än Hb. Efter att sjuksköterskan tagit Hb så skickade hon in mig till läkaren som sa "Du har strax över 30 i Hb, åk till akuten omedelbart". (Normalt för vuxna män och över 135 ungefär, det är den nedre gränsen.)
På akuten gjorde man om Hb-testet och konstaterade att det verkligen var så lågt, det var inget felvärde.

Så nu har jag fått behandling för lågt Hb och ska fortsätta utredningen hemma i Linköping om varför jag har/hade så lågt värde. Alla läkare var överens om att mitt Hb måste ha sjunkit under väldigt lång tid, annars hade jag inte klarat av att göra något alls om det sjunkit så lågt på kort tid utan kroppen måste successivt ha anpassat sig. Så inte så konstigt att jag varit trött och inte orkat göra saker.
Jag testade trappmaskinen på gymmet vid ett tillfälle under hösten men orkade bara ett par minuter, blev sanslöst trött på den korta tiden trots att jag körde på lägsta hastigheten nästan. Nu fattar jag att det nog berodde mer på mitt Hb än att jag verkligen har så dålig kondition.

Jag väger fortfarande 75kg så det har varit en lyckad viktnedgång, jag ser verkligen stor skillnad i spegeln och fått kommentarer från folk att det verkligen är stor skillnad från innan. Jag vill fortfarande gå ner några kilo till men deffen kom av sig lite kan man ju säga... Jag tänker givetvis undvika ytterligare viktnedgång tills dess att mina blodvärden är normala igen.
Jag pratade såklart mycket med läkarna om min viktnedgång och hur jag ätit men jag kan inte se att min kost skulle vara en orsak till mitt låga Hb värde, jag har nog ätit bättre under hösten än vad jag någonsin gjort tidigare.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 17:20   #10960
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Förutom att kroppen inte är en maskin eller ett slutet system. Just because it's logical, doesnt mean it's physiological.
Hur har du fått sån jävla mage med stora rutor? Vilka övningar kör du för den? Eller rättare sagt, exakt vilken/vilka gjorde rutorna? Du måste ha rutor på högt kroppsfett också?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 09:20   #10961
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Hur har du fått sån jävla mage med stora rutor? Vilka övningar kör du för den? Eller rättare sagt, exakt vilken/vilka gjorde rutorna? Du måste ha rutor på högt kroppsfett också?
1. Sluta trolla.
2. Jag har kört enorm mycket hypertrofiträning för magen. Huvudsakligen excentriska övningar med hög end range tension som GHD-Situps, Cable Crunches och många varianter av hängande strikta full-range benlyft.
3. Ja. Du har väl synliga biceps på högt kroppsfett? Varför inte ha synliga magrutor på högt kropsfett? Om de är tillräckligt utvecklade så syns de alltid.
4. Jag har aldrig högt kroppsfett.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 09:43   #10962
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur har ni tacklat hunger på bästa sätt under deff? Jag tycker att det verkar hjälpa att spara den största delen av kalorimängden till kvällen. Tar jag typ en kvarg på morgonen följt av ett lätt mål (typ gröt+whey) till lunch följt av kaffe så kan jag klara mig fram till kvällen på knappt några kalorier. Sen kan man trycka i sig typ 2000kcal i ett massivt mål
Tänker att det borde vara hyfsat opti så länge man har ett utspritt proteinintag?
Äter runt 60g protein per måltid så hinner nätt och jämnt bli hungrig till nästa.
Kombinera med grönsaksfibrer. Fördel om middagen är varm och smakar salt & gott.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 11:15   #10963
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur mycket vikt är normalt att tappa vid den initiella viktnedgången? Har verkligen rasat i vikt nu. Låg kring 83-84 under juldaganrna, låg igår på 82 och ligger idag på 81.4. Bara att köra på?

Tycker inte att jag har ett helt orimligt kaloriunderskott. Jag låg stilla på runt 3300 kcal när jag började försöka gå ned i vikt. Ligger nu på 2500 kcal.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 20:59   #10964
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
1. Sluta trolla.
2. Jag har kört enorm mycket hypertrofiträning för magen. Huvudsakligen excentriska övningar med hög end range tension som GHD-Situps, Cable Crunches och många varianter av hängande strikta full-range benlyft.
3. Ja. Du har väl synliga biceps på högt kroppsfett? Varför inte ha synliga magrutor på högt kropsfett? Om de är tillräckligt utvecklade så syns de alltid.
4. Jag har aldrig högt kroppsfett.
Trollar inte och tack för svaren.

Önskar jag tränat magen hårt alla dessa år jag slösat på gymmet men jag trodde på myten som går här på forumet - det är bara att deffa så kommer rutorna fram.. tur att jag inte gick på den om att armarna inte behöver tränas separat för de har jag manglat ordentligt och det syns.

Grym fysik har du hur som helst
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:22   #10965
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur mycket vikt är normalt att tappa vid den initiella viktnedgången? Har verkligen rasat i vikt nu. Låg kring 83-84 under juldaganrna, låg igår på 82 och ligger idag på 81.4. Bara att köra på?
Tycker inte att jag har ett helt orimligt kaloriunderskott. Jag låg stilla på runt 3300 kcal när jag började försöka gå ned i vikt. Ligger nu på 2500 kcal.
Det är helt rimligt att tappa så mycket som du tappat. Fortsätt så, ser bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Trollar inte och tack för svaren.

Önskar jag tränat magen hårt alla dessa år jag slösat på gymmet men jag trodde på myten som går här på forumet - det är bara att deffa så kommer rutorna fram.. tur att jag inte gick på den om att armarna inte behöver tränas separat för de har jag manglat ordentligt och det syns.

Grym fysik har du hur som helst
Alla muskler behöver tränas för att utvecklas. Du har ju chans att mangla magen nu och se den utvecklas. Jag har tränat magen/bålen så hårt vissa perioder att jag gränsat på överträning och hållt på att slita i sönder den. Den utvecklas också mer och mer för varje år! Både i funktion, stabilitet och ur estetisk synpunkt. Så kör på bara, men träna den smart.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)