Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-25, 13:53   #10321
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag funderar på att köra 48h i samband med vilodag någon gång snart, mest för att se hur kroppen svarar på det. Sist jag gjorde det var våren 2013 då jag gav upp efter 36h (och var kraftigt överviktig, fattar inte vad jag trodde skulle hända). Nu är det ju faktiskt intressant och se hur kroppen ser ut efter något sånt.
Jag har bara kört några 24-26 timmars fastor, det är inga problem som du säkert också vet, och jag hade nog utan problem kunnat gå och lägga mig utan att äta (Jag har alltid ätit på kvällen) och på det sättet uppnå närmare 36h utan problem.

Det är ju rätt skönt att ligga på minus ett par tusen kcal på ett par dagar, även om man äter mycket första måltiden så tror jag man tappar en hel del bara man besinnar sig lite...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 14:15   #10322
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Problemet med för långa fastor är (för mig) att det är svårt att träna/prestera, och träningen verkar inte lika mycket "värd" om man inte alls kan timea näringen runtomkring. Då blir alternativen att antingen träna och äta som vanligt, eller att fasta och inte träna - och då verkar alternativ ett bättre.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 14:21   #10323
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Problemet med för långa fastor är (för mig) att det är svårt att träna/prestera, och träningen verkar inte lika mycket "värd" om man inte alls kan timea näringen runtomkring. Då blir alternativen att antingen träna och äta som vanligt, eller att fasta och inte träna - och då verkar alternativ ett bättre.
Om du börjar fastan dagen innan vilodag undviker du ju dock detta. Ex:

Fastan börjar måndag 12.00, se till att träna på morgonen och äta precis innan dess. Fasta tisdag som är vilodag, käka kl 12.00 på onsdag och träna på eftermiddag. 48h fasta utan att det går ut något värst över träningen. Eller?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 16:23   #10324
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Om du börjar fastan dagen innan vilodag undviker du ju dock detta. Ex:

Fastan börjar måndag 12.00, se till att träna på morgonen och äta precis innan dess. Fasta tisdag som är vilodag, käka kl 12.00 på onsdag och träna på eftermiddag. 48h fasta utan att det går ut något värst över träningen. Eller?
Det låter som ett rimligt förslag. Om man nu nödvändigtvis ska fasta så länge, känns snarare som "skademinimering" om jag ska vara fullt ärlig. Men om man inte kan gå ner i vikt på något annat sätt så ^^
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 06:58   #10325
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
v1: 96,6 kg
v2: 96,5 kg
v3: 96,0 kg
v4: 94,9 kg
v5: 92,7 kg
v6: 93,3 kg
v7: 93,6 kg
v8: 94,1 kg
v9: 94 kg
v10: 94,1 kg
v11: 94,1 kg
v12: 94,7 kg
v14: 93,6 kg
v15: 92,4 kg
v22: 91,1 kg
v23: 90,8 kg
v24: 89,1 kg
v25: 88,7 kg
I morse vägde jag in på 89,0 kg. Har fortfarande en del "skit" i systemet efter helgen, gissar jag på i vilket fall, så morgondagens mätning borde kunna bli lite bättre. Ikväll ska jag ta den avslutande efter-bilden.

Citat:
Vad gör jag/vad har jag förändrat?
- Skippat småätandet(mycket vanligt innan), förutom att jag kan ta ett äpple då och då.
- Går minst 10.000 steg/dag, låg tidigare på 6-10.000 steg/dag. Skillnaden består egentligen i att jag har infört en 40 min lunchpromenad.
- Skippar kolhydratkällan och ersätter med sallad under ett av dagens två lagade mål.
- Inte äta mig proppmätt utan nöjd/mätt.
- Göra storkok för att eliminera utemat i vardagen.

Vad är målet?
1. Att vid januaris slut ha sänkt kroppsvikten med något kilogram. Började som sagt på 96,5 kg. Någonstans mellan 94 och 95 kg känns rimligt.
2. Att vid början av juni väga >90 kg.

Mål 1 existerar egentligen främst för att bevisa för mig själv att jag kan gå ned i vikt(så att det inte blir någon chock under våren) samt att se ungefär vad jag kan äta och göra och trots detta/m.h.a. detta gå ned i vikt.

Mål 2 är för att se okej ut utan kläder.
Kan vara lite kul att sammanfatta när man för en gångs skull har lyckats driva någonting i mål:

Småätandet har varit minimalt under hela året. En av mina sämre vanor innan deffen var min ovana att köpa en chokladkaka var och varannan morgon samt den återkommande godispåsen efter jobbet. Avvänjningen av detta har nog varit en av de absolut största framgångsfaktorerna.

Har inte varit nitisk med 10.000 steg/dag även om jag snittar ungefär den mängden per dag. Däremot har jag varit väldigt duktig på att hålla igång med löpning där jag sedan ett gäng månader tillbaka har ett snitt på två löppass/vecka.

Salladen har varit frånvarande under längre perioder. Däremot har jag varit duktig på att äta mig belåten och nöja mig där. Storkoken har blivit mer och mer sällsynta. Jag har under stora delar av året deffat på typ pasta och köttbullar

Mål 2 hann jag inte riktigt, blev ett par veckors försening. Huruvida man ser bra ut utan kläder kan väl diskuteras. Det ser dock otroligt mycket bättre ut jämfört med deffstart. Slipper gå och störa mig på kärlekshandtag och utputande mage. I.o.m. att jag har förbättrat min kondition markant skulle jag säga att den största förbättringen är mitt allmänna mående. Jag minns att jag blev flåsig av att gå till jobbet när det var som värst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 07:28   #10326
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Härligt att läsa MackeJuve!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 07:47   #10327
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Härligt att läsa MackeJuve!
Tack, kul att höra
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 10:38   #10328
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Fortfarande här, och kör lite mer seriöst nu, installerat myfitnesspal och det är den snålaste appen jag har stött på. Man får ju inte äta något =(

Ligger på 1970 kcal per dag nu, och när man mäter upp salladsdressing etc så blir det fan inte mkt mat.
Detta på inställningen -0,8kg i veckan.

Sen jag började med appen har jag gått ner från den näst senaste snittmätningen från 77.44 till 76.82, alltså 0,62kg.

En hög mätning efter midsommarfirandet som låg 1kg över dagen före och efter ger ett lite för högt resultat i snittvikt (jag har dock hämtat igen dom kalorierna, så det lär bli bättre senare) gör att nedgången är lite för låg egentligen. Hade jag låtit bli midsommarfirandet borde vikten teoretiskt ha gått ner 0,76kg vilket ju stämmer väldigt bra överens med inställningarna i MFP. (Speciellt som jag upptäckt att jag ätit lite för mkt pasta när jag uppskattat 1/5 av paketet, mina sista 2/5 är vääääldigt små) så när jag väl kommer till dom lär jag gå ner lite extra istället.

Två plågsamma matdagar efter midsommarens överätande (och drickande) så är jag tillbaka på balans över veckan vilket är jävligt skönt.

Ska ligga på -0.8kg i veckan i alla fall till 6/7 då jag hoppas att nå 75kg och efter det gå ner till -0,5kg per vecka i 2 veckor, och sen gå över till -0,2kg per vecka i 2 veckor innan jag eventuellt lägger mig på balans.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 11:00   #10329
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Fortfarande här, och kör lite mer seriöst nu, installerat myfitnesspal och det är den snålaste appen jag har stött på. Man får ju inte äta något =(
Vad menar du, du anger ju själv hur mycket du vill äta?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 11:03   #10330
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Finns det människor som på riktigt dietar under midsommar och/eller bajram
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 12:08   #10331
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Vad menar du, du anger ju själv hur mycket du vill äta?
Jaa, och jag vill gå ner 800g i veckan, och då får jag ju inte äta något. Det var bättre på den gamla goda tiden när jag själv uppskattade hur mycket jag åt på ett ungefär och "fick" äta mycket mer. Dock med lägre viktnedgång som följd såklart =(

Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Finns det människor som på riktigt dietar under midsommar och/eller bajram
Midsommar tog jag uppehåll på, eller ja, dagen innan firade vi här då det passade bättre, var ju ändå inte i Sverige.

AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 15:41   #10332
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Haha. Det blev uppehåll i deffen hela förra veckan för mig. Ingen morgonvägning, ingen myfitnesspal, ingen PF, ingen matvägning. All out refeed blev det ! Klämde en hel gyrospizza för att inte tala om midsommaraftons buffé Mycket lite alkohol dock.

Vågen visade något kilo över imorse men f-k it, spegeln visar samma form som innan iaf så bara o fortsätta glatt igen.

Det kändes gött o köra igång med träning, myfitnesspal och rutin idag iaf.
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 16:03   #10333
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Jamescon Visa inlägg
Haha. Det blev uppehåll i deffen hela förra veckan för mig. Ingen morgonvägning, ingen myfitnesspal, ingen PF, ingen matvägning. All out refeed blev det ! Klämde en hel gyrospizza för att inte tala om midsommaraftons buffé Mycket lite alkohol dock.

Vågen visade något kilo över imorse men f-k it, spegeln visar samma form som innan iaf så bara o fortsätta glatt igen.

Det kändes gött o köra igång med träning, myfitnesspal och rutin idag iaf.
Det är mest vattenvikt ändå.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 16:27   #10334
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är mest vattenvikt ändå.
En del säkert. Försökte ändå hålla mig hyffsat sansad med intaget och grovriktade för att ligga på balans. Blev också några löpturer för att balansera ytterligare och egentligen, för att kunna äta det som bjuds utan att tänkta för mycket. Var ganska skönt ändå att göra uppehåll helt
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-26, 22:04   #10335
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Skiter i att vänta tills imorgon, lär inte hända så mycket med vikten. Visade sig även vara hopplöst att få till samma ljus på bilderna, det fick bli vad det blev.

97,4 kg vägde jag in på som högst och 88,7 som lägst. Väldigt glad över att ha minskat buken ganska rejält, den störde mig något enormt under vintern.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)