Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-12, 14:01   #586
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fan vad coolt med skill tree, jag har alltid velat göra mig själv till en Diablokaraktär IRL.
Bara att sätta upp några calisthenicsmål och köra igång
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 14:03   #587
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Bara att sätta upp några calisthenicsmål och köra igång
Jag har alltid velat kunna front lever + planche pushup. Det ena kräver grym styrka i framsida bål, det andra i baksida. Känns som om man har en väldigt komplett fysik om man klarar de två. Några "finnen" och pistol squats på det så har man grym underkroppsstyrka också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 14:20   #588
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag har alltid velat kunna front lever + planche pushup. Det ena kräver grym styrka i framsida bål, det andra i baksida. Känns som om man har en väldigt komplett fysik om man klarar de två. Några "finnen" och pistol squats på det så har man grym underkroppsstyrka också.
Kolla in Mindful Mover på instagram med bra inspiration och tips på dynamiska och roligare progressioner mot de målen (han coachar även online). Finnen och pistol squats är ju dock betydligt lättare mål att nå än de andra två.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 14:26   #589
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Pseudo planche pushup progressions.
Mot tuck planche pushups.

Mål som Mindful Mover har satt upp för straight arm strength.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 15:52   #590
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ingen aning, men GHR ska väl vara snäppet lättare än nordic curls / finnen pga kortare hävarm. Den å andra sidan har ju iaf gjorts det dubbla av:
Osäker på hur mycket lättare GHR är än Finnen (på golvet) men jag gav AMRAP ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
film på PB i GHR'

hams r on fyre
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt, men pinsamt ostrikt. Oerhört böjd höft. Lär ju minska momentet med typ 5-10% mot 0/180 grader i höften.
Klämmer med röven för att tilta bäckenet bakåt och spänner magen åt helvete men hamstringsen drar ju i svanken på sista repsen ändå. Bara ett par grader måste minska belastningen med 10-20kg. På en GHD sträcker man å andra sidan ut fullständigt i knäna jämfört med om man kör dem på golvet.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:09   #591
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Osäker på hur mycket lättare GHR är än Finnen (på golvet) men jag gav AMRAP ett försök.











Klämmer med röven för att tilta bäckenet bakåt och spänner magen åt helvete men hamstringsen drar ju i svanken på sista repsen ändå. Bara ett par grader måste minska belastningen med 10-20kg. På en GHD sträcker man å andra sidan ut fullständigt i knäna jämfört med om man kör dem på golvet.
Mmm. De där små graderna gör troligen väldigt mycket. Dels minskar de hela momentet, och vid utförande av finnen minskar även vinkeln som knät måste jobba i, ytterligare.

Det är som i simhoppning. Utförande x svårighetsgrad = poäng
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 21:19   #592
gunnargren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 115
Har en dotter på 9 år som tränar artistisk gymnastik. Tänkte höra med er angående träningsmängd i den här åldern. Som det är nu så tränar hon gymnastik på klubben två gånger i veckan, men tränar själv nästan varje dag. Hon har tävling om några veckor och vill klara steg 1, men har lite problem med speciellt barren och framförallt då att klara att hålla benen i 90 grader när hon går ned (dålig kvalitet på videon):


Man (läs alla fall jag) har alltid hört att man också måste vila för att bygga muskler, gäller det även i den här åldern och den här typen av träning? Som det är nu så måste jag säga till henne att hon får ta det lite lugnt och inte träna för hårt. Men ger jag fel råd?

Hon har inget riktigt chinsstång, bara en enkel som man hänger i dörröppningen, men vi har gymnastikringar som hon brukar träna i. Dock är det lite lågt i tak där vi har ringarna så det är svårt att träna fullt ut i dem, men tar gärna emot lite tips på övningar som man kan köra för att bli bättre i barren.
gunnargren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 22:26   #593
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nån på reddit BWF skapade en tråd som länkade till ett bodyweight skill tree. Direktlänk (med länkar till videos).
Riktigt härlig idé
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 09:27   #594
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Osäker på hur mycket lättare GHR är än Finnen (på 8golvet) men jag gav AMRAP ett försök.

Klämmer med röven för att tilta bäckenet bakåt och spänner magen åt helvete men hamstringsen drar ju i svanken på sista repsen ändå. Bara ett par grader måste minska belastningen med 10-20kg. På en GHD sträcker man å andra sidan ut fullständigt i knäna jämfört med om man kör dem på golvet.
Ser riktigt stabilt ut! Önskar att vi hade en sådan maskin här också. Jag kör en mellanvariant mellan vanliga nordic curls samt GHR(dvs medvetet mer böjd höft) för att kunna köra koncentriskt också och inte bara excentriskt, men jag hakar fast vaderna i nedersta metallfotstöden av en brutalbänk och har knäna på en stepupbräda med matta på.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:54   #595
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
På tal om hamstringsövningar. En av de mest detaljerade summeringarna i hamstrings olika anatomiska och funktionella skillnader som jag någonsin läst.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 12:56   #596
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ser riktigt stabilt ut! Önskar att vi hade en sådan maskin här också. Jag kör en mellanvariant mellan vanliga nordic curls samt GHR(dvs medvetet mer böjd höft) för att kunna köra koncentriskt också och inte bara excentriskt, men jag hakar fast vaderna i nedersta metallfotstöden av en brutalbänk och har knäna på en stepupbräda med matta på.

På tal om GHR maskiner. Kolla in den här jävla maskinen som jag antar Loui själv har byggt. Ser helt perfekt ut!
(Time stamped - om inte time stamp funkar gå till 6min in i videon)
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 20:03   #597
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
På tal om GHR maskiner. Kolla in den här jävla maskinen som jag antar Loui själv har byggt. Ser helt perfekt ut!
(Time stamped - om inte time stamp funkar gå till 6min in i videon)
Bra uppfinning för progressiv belastning (avlastning) där! Betydligt enklare att hålla reda på än att köra gummiband och sånt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 09:52   #598
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Bra uppfinning för progressiv belastning (avlastning) där! Betydligt enklare att hålla reda på än att köra gummiband och sånt.
Jag kan inte se länken. Kan ni länka igen?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 10:27   #599
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag kan inte se länken. Kan ni länka igen?

https://www.youtube.com/watch?v=H9gLOucYTzc 6min in
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 09:42   #600
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Funderar på ett motviktssystem / counterweights för front lever likt vad denna kille gör här. Ingen dream machine alltså utan avlastningspunkten blir via fötterna kopplat till en vikt som gör att man kan hålla koll på hur mycket avlastning man behöver i kilo och att man då kan satsa på hela front lever pulls och inte hålla på med tucks och sådant.

Någon som har designat något liknande eller är mer teknisk än jag och kan ge tips? Jag frågade honom där i länken också, får se om han svarar.

I en av de övre stängerna i buren på bilden här är där jag skulle kunna fästa någon anordning, t.ex. ett par stänger ifrån stången som jag greppar, alternativt samma stång som killen i länken kör. Vikten måste ju gå åt sidan på något sätt så den inte är i vägen för benen/fötterna.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)