Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-23, 09:18   #1
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Mjölkprodukter och acne?

Hej! Jag har sedan ungdomen haft en del problem med acne, och jag har från flera håll hört att mjölkprodukter gör att man får mer acne, ligger det någon sanning i detta?

Mvh
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 09:47   #2
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
ja, det är mjölproteinet som triggar aknen. Jag har bytt ut allt mitt mjölkprotein mot andra källor och det har gjort stor skillnad.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 10:45   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Tror det finns en viss korrelation mellan mjölk och akne. Men tror inte det är något sådär "dricker du mjölk kommer du garanterat få finnar" Dricker själv väldigt mycket mjölk/äter mjölkprodukter och har inte problem med det
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 11:14   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
hade också mycket finnar i tonåren. Ingenting nu i tidiga tjugoårsåldern. Varje gång jag har provat att återintroducera mjölk så ploppar det upp finnar efter några dagar. Så ja det känns som att så kan vara fallet för oss som verkar vara känsliga mot det
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 07:12   #5
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Har haft semidålig hy hela livet och konsumtion av mjölkprodukter har absolut noll påverkan för mig. Har provat leva helt mjölkfritt i perioder.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 20:08   #6
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Hej! Jag har sedan ungdomen haft en del problem med acne, och jag har från flera håll hört att mjölkprodukter gör att man får mer acne, ligger det någon sanning i detta?

Mvh
Jag ser konstant anekdotiska berättelser på följande konto med bilder från människor som blivit av med sin acne. I vilket fall tror jag att om du tror acnen är relaterad till kosten så är det bästa kött + vatten som uteslutningskost. Jag körde det i 3 månader(superstrikt) och kunde samtidigt göra rejäla ökningar på gymmet så ingen dålig uteslutningskost.
https://twitter.com/sbakermd/status/963875896686927872
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 11:43   #7
hellspawn1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 6
Olika människor får olika hälso- eller hudproblem av olika livsmedel, vissa är vanligare triggers än andra t.ex mjölkprodukter men det finns självfallet
de som inte alls har hudproblem och som äter mjölkprodukter.

Många med hudproblem har dietrelaterad lymfatisk stagnering (dåligt "flow" i lymfsystemet) och när systemet
inte rensar biprodukter i kroppen effektivt ansamlas yttre orenheter i ytliga hudlager. Mjölkprodukter (framförallt kasein) är bland de mest lymfatiskt krävande
livsmedlen (anledningen till att många upplever "slembildning" i samband med mjölkproduktintag), men även sädesslag (oavsett gluteninnehåll) och överdrivet generellt proteinintag oavsett källa kan också vara krävande för lymfystemet vid fall av dålig hy.

Vissa kör en temporär "high water content" fruktfasta 30 dagar och tar lymfatiska naturmedel samtidigt för att åtgärda och rensa lymfsystemet, andra kör uteslutande karnivordiet som Sagacity nämnde - olika metoder fungerar olika bra för olika individer. Är man livrädd att tillfälligt tappa gains kanske karnivormetoden passar bättre, men bryr man sig mindre om det och kanske ändå tänkt droppa lite i vikt + köra cardio så kanske temporär fruktfasta är lämpligare approach.

Senast redigerad av hellspawn1 den 2019-07-11 klockan 11:53.
hellspawn1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)