Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-09, 21:41   #181
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Så jäkla snyggt hemmagym! Är i planerna att börja bygga ordentligt själv och håller på att tråla internet över allt från ny stång till golvskydd osv. Min fråga just nu gäller din stång, fick uppfattningen att du köpte stången från nordicfighter? Är det denna du köpte:

http://www.nordicfighter.com/x-fit/s...i-216-200.html

Du skrev att du inte var jättenöjd med den? Hur är kvaliteten på rullar, lettringen osv. Är det milsvid skillnad från exempelvis Eleikos XF-Bar? Så jävla svårt det här med stång. Känner mig inte redo att lägga 7000+ på en riktig Eleiko SL, samtidigt vill jag inte lägga 3000 på något jag ångrar. Är det lettring i mitten av stången?
You talking to me? - Svar ja, det är den stången jag kör med. Stången i sig är klockren, skön känsla och perfekt styvhet. Jag är van att köra med Eleikos proffsstänger vanligtvis på atletklubben, och tycker att Thor-stången gör riktigt bra ifrån sig. Däremot vet jag inte hur den kommer funka om säg 5-10 år iofs. Det märks.

Det jag tycker är halvsådär är just att lättringarna syns jeffla dåligt, jag har fått sätta något varv silvertejp för att markera. Stången är svart med svart lättring =/
Stången ligger bra på nacken i böj också, den är bra refflad i mitten.

Senast redigerad av Fettecke den 2016-03-09 klockan 21:42.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-10, 10:50   #182
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Var och hämtade stålet för bänken och racket igår, och idag kunde jag börja montera ihop skiten. Har väl borrat runt 60-65 hål idag, med en bra borrmaskin förvissor, och svetsat i närmare 4 timmar. Ni får inte kolla på svetsfogarna, de ser ut som skit, men det håller...

Började med ramen till självaste bänken


Ramen till sitsen:


Borrade en jävla massa hål, och ännu fler hål:


Ramen till bänken, inlastad i bilen:


Ena sidan av ställningen, syns lite dåligt mot bilen:



Imorgon ska jag åka och köpa lite mer plattstång för att bocka till stångklykan och lite stopp på skyddsräckena. Ska försöka klä in bänkdynan också i ett gallontyg jag köpte, riktigt tjockt och strävt. Lyckades dra på mig nån influensa så jag får se hur mycket jag orkar imorgon
Grymt!

Vad har du köpt för stoppning till dynan?
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-10, 15:06   #183
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Har använt typ liggunderlag, gillar när dynan är riktigt kompakt utan svampighet

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-10, 23:25   #184
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
You talking to me? - Svar ja, det är den stången jag kör med. Stången i sig är klockren, skön känsla och perfekt styvhet. Jag är van att köra med Eleikos proffsstänger vanligtvis på atletklubben, och tycker att Thor-stången gör riktigt bra ifrån sig. Däremot vet jag inte hur den kommer funka om säg 5-10 år iofs. Det märks.

Det jag tycker är halvsådär är just att lättringarna syns jeffla dåligt, jag har fått sätta något varv silvertejp för att markera. Stången är svart med svart lättring =/
Stången ligger bra på nacken i böj också, den är bra refflad i mitten.
Tack för en bra recension! Det var nog din tråd jag skulle skriva i egentligen men snurrade bort mig. Du som byggde med konstgräsmattan va? Otroligt snygg lösning, funderar på samma här hemma
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-11, 19:53   #185
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Tack för en bra recension! Det var nog din tråd jag skulle skriva i egentligen men snurrade bort mig. Du som byggde med konstgräsmattan va? Otroligt snygg lösning, funderar på samma här hemma
Japp, det var det - Tack!
Det är rätt så enkelt faktiskt att sätta. Limma och tryck fast.
Och hittils verkar den rätt tålig. Däremot är den inge rolig att dammsuga då det fastnar rätt hårt i luddet, I-landsproblem nr 1!!!!!
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 14:21   #186
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Så kom då dagen då jag tillfrisknade och kunde slutföra bänken. Ska ta lite fler bilder så fort jag slipat ner mina enormt fula svetsfogar! Tänkte jag skulle försöka hinna med det i helgen, och eventuellt hinna lacka delarna också. Den känns stabil, lite småfix att korrigera.

Pelarborren i skolan var lite glapp i vredet för y-leden, så hålen hamnade inte riktigt centrerade, får åtgärda det genom att borra upp passhållet i det större röret helt enkelt, inte snygg, men det funkar rent praktiskt.

RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 15:34   #187
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Grymt snygg bänk. Jag är avis!
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 09:37   #188
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Snyggt jobbat!

Kul om du utvärderar efter ett tags användande hur du tycker att den fungerar. Om det är något du skulle gjort annorlunda etc.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 11:14   #189
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Snyggt jobbat!

Kul om du utvärderar efter ett tags användande hur du tycker att den fungerar. Om det är något du skulle gjort annorlunda etc.
Tack! Absolut, det lär garanterat dyka upp en hel del saker som inte blev som man tänkt, vis av tidigare byggen brukar det bli så.

Skulle kunna slänga upp lite ritningar sen om någon skulle vara intresserad av det, tror jag har på alla delarna, inklusive en kaplista för stålhandeln. Går ju smidigt att modifiera om man skulle vilja ändra på saker själv
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-15, 12:16   #190
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Tack! Absolut, det lär garanterat dyka upp en hel del saker som inte blev som man tänkt, vis av tidigare byggen brukar det bli så.

Skulle kunna slänga upp lite ritningar sen om någon skulle vara intresserad av det, tror jag har på alla delarna, inklusive en kaplista för stålhandeln. Går ju smidigt att modifiera om man skulle vilja ändra på saker själv
Det vore väldigt generöst. Jag är sugen på att göra ett liknande bygge själv. Om inte annat en bra anledning att lära sig svetsa till slut.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-19, 10:38   #191
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Nån som vet vart man får tag på matta som liknar den som är på tävlingsflak?
Har du hittat något? Jag ska också bygga mig ett hemmagym och nu funderar jag på den här mattan DeLaval Gummimatte R18P. Dom finns hos felleskjöpet (Lantmännen) Vi har dom mattorna till ett marklyftsflak på klubben. Har inte slitits någonting efter 6 månader med konstant marklyftande. Vi är 100 aktiva medlemmar så det dras mark hela tiden.

Jag funderar på att köpa ett ordentligt rack. Gillar inte power-rack så mycket och ligger ofta långt ifrån fail på träning. Vad finns det för alternativ till ER och Elaiko? Vad kostar ER och Elaiko? Hittar inte priser på deras sidor.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-19, 10:51   #192
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har du hittat något? Jag ska också bygga mig ett hemmagym och nu funderar jag på den här mattan DeLaval Gummimatte R18P. Dom finns hos felleskjöpet (Lantmännen) Vi har dom mattorna till ett marklyftsflak på klubben. Har inte slitits någonting efter 6 månader med konstant marklyftande. Vi är 100 aktiva medlemmar så det dras mark hela tiden.

Jag funderar på att köpa ett ordentligt rack. Gillar inte power-rack så mycket och ligger ofta långt ifrån fail på träning. Vad finns det för alternativ till ER och Elaiko? Vad kostar ER och Elaiko? Hittar inte priser på deras sidor.
Eleiko runt 36'

Jag tror att ER ligger i ungefär samma prisklass.

Ett alternativ kan vara, om du har plats, att köpa en böjställning och en separat bänkpresställning.

Jag har den här sedan ett par år tillbaka och är väldigt nöjd:
https://www.strengthshop.de/equipmen...yle-bench.html

Är inte tävlingsgodkänd men har de korrekta måtten för IPF. Dynan är tjockare än ER och Eleiko men är samtidigt stum, jag gillar dynan bättre än t.ex. Eleiko. Däremot så är allt annat bättre på Eleiko och ER men det är två helt olika prisklasser.

De brukar ha kampanjer då och då med runt 100 Euro i rabatt.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-19, 11:59   #193
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Bra pris på den bänken. Just nu så lutar det åt den här för min del.

http://www.trimutstyr-frydenlund.no/...kombinert.html

En kompis har den hemma och säger att den är ok. 14k för ett kombinerat böj/bänk känns prisvärt.

Nu kollar jag på viktskivor. Det verkar kosta en hel del. Gym2000 sålde 190kg för 6000. Fast det hade ju varit trevligt med lite bättre kvalitet.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-19, 12:50   #194
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Bra pris på den bänken. Just nu så lutar det åt den här för min del.

http://www.trimutstyr-frydenlund.no/...kombinert.html

En kompis har den hemma och säger att den är ok. 14k för ett kombinerat böj/bänk känns prisvärt.

Nu kollar jag på viktskivor. Det verkar kosta en hel del. Gym2000 sålde 190kg för 6000. Fast det hade ju varit trevligt med lite bättre kvalitet.
Ställningen ser grymt prisvärd ut.

Svårt att hitta bra kakor billigt. Jag härdade ut med billiga skivor tills rätt tillfälle dök upp på beg Eleiko. Enklaste stället att hålla koll på är Eleikos hemsida under begagnat fliken.
http://www.eleiko.com/sv/category.as...&categoryId=-1
Finns lite viktkakor där just nu såg jag.

Nackdelarna med de billiga är bland annat att viktavikelsen kan vara upp till 10% och vissa skivor har för stort hål så att det är svårt att få stången i bra position för marklyft t.ex. Vissa bumper vikter är väldigt breda så det kan vara svårt att få plats på stången för tyngre lyft.

Ser fram mot bilder och reflektioner när du fått ihop ditt gym.
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-20, 18:30   #195
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
Någon som vet vart man kan få tag på en prisvärd plan bänk som är IPF mått eller i närheten. De flesta bänkar verkar vara 25cm och det tycker jag är lite smalt. Vill helst ha 29-30cm om man ska ligga bra under bänkpress.
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)