Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-25, 09:27   #20866
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Som kuriosa kan jag säga att Garmin Connect mäter Hammarbybacken på udda vis. Backen är ju kontrollmätt till runt 87 meter, men jag får kanske hälften efter ett pass.
Jag tror inte det är så "udda". Det är den typen av fel man får räkna med vid gps-mätningar.

Har du kollat vad Strava ger för höjddata på samma pass?

Man kan ju tycka att den backen borde finnas loggad i deras basemap-databas med mer tillförlitliga data (eftersom det rimligen är rätt många som sprungit den backen).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:39   #20867
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant med lite input från nån som faktiskt vet nåt.

Jag tror jag läste nåt på Strava om att de sänkt tröskeln för när barometerdata används, för att få med data även på kortare backar. Ska inte svära på detta, men jag har för mig det i alla fall.

Själv har jag mer eller mindre gett upp hoppet om att höjddata i Strava (eller motsvarande) faktiskt ska ge ens i närheten av korrekta värden. Jag har ett antal löprundor som jag har räknat höjdkurvor på en orienteringskarta, så jag tror mig ha hyfsat bra koll på backarna. De värden jag får på Strava brukar vara helt offside.
Generellt på turer med långa stigningar eller kuperade rundor med större backar tycker jag barometerklockan visar väldigt korrekt. Det tråkiga är när den missar en lång backa som kanske bara har 2-3 meters vertikal stigning men som är lång. Då känns det surt. Man överskattar lätt en sådan backa och tänker att den var sjukt jobbig. Men speciellt många höjdmeter var det ju faktiskt inte.

Du får gå på händerna!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:49   #20868
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror inte det är så "udda". Det är den typen av fel man får räkna med vid gps-mätningar.

Har du kollat vad Strava ger för höjddata på samma pass?

Man kan ju tycka att den backen borde finnas loggad i deras basemap-databas med mer tillförlitliga data (eftersom det rimligen är rätt många som sprungit den backen).
Jämförelse: jag sprang 94km ultra som totalt hade 3600 höjdmeter över 129km. Garmin Connect mätte 1700m medan Strava slår ut det till 2750m.

Det jag blir förundrad över är att Strava ju importerar från GC.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:58   #20869
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Tror den här diskussionen sådde ett frö i min hjärna. Kände ganska snart efter det här att jag troligtvis gör min allra första mara i Tromsö 2019. Så blev det och debuten skrevs till 3:27:26. Regnet öste ner men i övrigt relativt behagligt. Runners high.
Grattis till debuten och en stark tid. Gav distansen mersmak?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 10:06   #20870
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Kan bidra lite:

Sierre Zinal ska ha 2200 m elevation gain --> Strava säger 2226 m.
Strava får Lidingöloppet till 410 m elevation gain.
Omberg runt ska ha ca 800 m elevation gain --> Strava säger 812 m.

Jag kan ju dock tänka mig att i alla fall Omberg runt skulle kunna vara uppmätt just via Strava och att det därmed stämmer överens så väl. Det mer seriösa Sierre-Zinal lär de ju ha mätt på annat vis.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 10:11   #20871
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jämförelse: jag sprang 94km ultra som totalt hade 3600 höjdmeter över 129km. Garmin Connect mätte 1700m medan Strava slår ut det till 2750m.

Det jag blir förundrad över är att Strava ju importerar från GC.
Fast det som importeras är ju gpx-datat. Sedan gör ju Strava diverse helt egna beräkningar utifrån dessa mätpunkter. Tex höjdmätningarna (men också sådant som total löptid kan variera).

Ifall du tex skriver egna noteringar till passet på garmin connect så lär ju inte detta följa med till Strava sedan. Så funkar det i alla fall när jag importerar fån Polar Flow (motsvarigheten till garmin connect om man har polarklocka).

Jag skulle tro att Strava producerar bättre höjddata än Garmin Connect och Polar Flow just tack vare att de har den där basemap-databasen med användardata. I alla fall om man springer på ställen där många andra också sprungit så att databasen har lite bra värden. Springer man ute i ödemarken så lär både Strava och Garmin Connect få använda sig av de höjddata som finns i den karta som används (Open Street Map för Strava).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 10:15   #20872
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan bidra lite:

Sierre Zinal ska ha 2200 m elevation gain --> Strava säger 2226 m.
Strava får Lidingöloppet till 410 m elevation gain.
Omberg runt ska ha ca 800 m elevation gain --> Strava säger 812 m.

Jag kan ju dock tänka mig att i alla fall Omberg runt skulle kunna vara uppmätt just via Strava och att det därmed stämmer överens så väl. Det mer seriösa Sierre-Zinal lär de ju ha mätt på annat vis.
Sierre Zinal och LL lär ju vara sprugna av flera med barometerklockor, och de som sprungit har ju rimligtvis sprungit precis samma bana. Så det finns nog en hel del bra data i basemap-databasen där.

Omberg vet jag inte ens vad det är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:58   #20873
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan bidra lite:

Sierre Zinal ska ha 2200 m elevation gain --> Strava säger 2226 m.
Strava får Lidingöloppet till 410 m elevation gain.
Omberg runt ska ha ca 800 m elevation gain --> Strava säger 812 m.

Jag kan ju dock tänka mig att i alla fall Omberg runt skulle kunna vara uppmätt just via Strava och att det därmed stämmer överens så väl. Det mer seriösa Sierre-Zinal lär de ju ha mätt på annat vis.
26 meters skillnad förklaras lätt vid olika val av höjdmodell och mätmetod.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 12:05   #20874
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
26 meters skillnad förklaras lätt vid olika val av höjdmodell och mätmetod.
Ja, jag tycker att det är försumbart på så lång distans och så många höjdmeter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:25   #20875
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Grattis till debuten och en stark tid. Gav distansen mersmak?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack så mycket! Ja faktiskt, det gav mersmak. Trots att jag är en gammal styrkelyftare på 90 kg så känns det som att jag levererar bättre ju mer uthållighet som krävs.

Apropå höjdmeter i Garmin och Strava. Garmin kan inte alls hantera terrängen i Tromsö där vi springer längs vattnet vid foten av höga berg. Kolla skillnaden i höjdangivelsen mellan GC och strava. Strava är närmare sanningen Det var samma sak förra året.

Apropå skor så blev jag under loppet omsprungen av en kille som sprang barfota. Tror han "bara" sprang halvmaran, men ändå.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20190626_001243.jpg (85.6 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg Screenshot_20190626_001312.jpg (93.7 KB, 0 visningar)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:45   #20876
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Till att börja med, grattis till ett bra lopp Landström.

Angående Strava vs GC så känns det som att skillnaden rimligen beror på att gps-datat från klockan inte är helt korrekt, och att du har en hel del gps-punkter några hundra meter inåt landet, vilket säkert kan ge en hel del höjdmeter jämfört med konstant havsnivå. Alternativt kan det ju vara så att kartorna som GC tar sina höjddata ifrån har superdålig upplösning, och att gps-koordinaterna är korrekta, men att höjden är felaktigt angiven på kartan för den punkten.

Det finns ju nästan garanterat en drös med segment där som Strava har korrekta data från folk som sprungit med barometerklocka, medans Garmin inte har sådana data att tillgå.

Jag tycker det blir mer och mer uppenbart att det är en sjujävla skillnad på vilken kvalitet man får i höjddatat beroende på ifall man springer på nån "känd plats" eller inte.

Men det är också rätt uppenbart att Strava verkligen är på rätt väg. Rimligtvis kommer deras databas med barometerdata bli mer och mer välfylld över tiden. Så tillslut kanske till och med nån jäkel springer mina slingor med barometerklocka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:49   #20877
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Eftersom GPS mäter mot geoiden, som ju är en matematiskt slät modell av medelhavsnivån kan man få väldigt roliga resultat just nära havet gällande höjdmätning. Just där du står kan gravitationen göra att det är extra stor skillnad mellan geoiden och havsnivån. På så sätt kan din GPS-höjdmätare visa att du står flera meter under havsytan trots att du befinner dig på stranden
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 07:32   #20878
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Joggade upp och ner för Dundret igår, Garmin visade 482 meter, Strava samma. Men jag har ju barometerklocka med.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 11:10   #20879
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Joggade upp och ner för Dundret igår, Garmin visade 482 meter, Strava samma. Men jag har ju barometerklocka med.
Bra! Jag ska springa ett ultralopp i helgen med ganska många höjdmeter. Ska bli intressant att se hur klockan mäter.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 15:58   #20880
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag har ju gnällt lite tidigare om en app jag använt, att jag tyckte den verkade mäta fel antal höjdmeter, och att jag till slut kontrollerade mot en backe jag vet höjdmeter på. Nu har jag laddat ner Strava och sprungit efter ett elljusspår i stan, som är populärt bland både löpare och skidåkare.
Exakt samma sträcka så skiljer det drygt 100% mellan de båda apparna. I det här fallet litar jag mer på Strava än bajsappen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)