Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-17, 15:06   #2221
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
När de gäller styrketräning visar de flesta studier inte på någon skillnad i prestation beroende på kolhydratintag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 15:28   #2222
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag har förresten skrivit en artikel om saken.

https://www.styrkelabbet.se/kolhydrater/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 20:56   #2223
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Tack för artikeln
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 14:48   #2224
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Fråga gällande sockerintag i kosten. Hur ska man se på det. Tänker väl mest på tillsatt socker men även totala mängden.
Antar att det är individuellt och också beroende på hur man tränar och ens totala energibehov!
Är det nått att bry sig om och tänka på?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 09:11   #2225
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Hur påverkar protein en person som inte tränar?
Ponera att vi har två personer med exakt samma förutsättningar (enäggstvillingar) och den ena får 20g extra protein per dag medan den andra får en lika stor dos extra kalorier men utan proteinet och att deras övriga kost är identisk.

Kommer då Tvilling a som får extra protein att bygga muskler "gratis" jämfört med tvilling B som bara skulle bli lite tjockare? Eller kommer båda två bara bli lite tjockare för att dom äter lika många extra kalorier?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 20:09   #2226
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Hur står sig sesamfrön (förslagsvis i form av tahini) som protein-och fettkälla? Kan lite youghurt komplettera det vegetariska sesamproteinet bra, och är det "bra fetter"?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 11:42   #2227
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tja, jag kan nästintill noll om kost och har en lite dum fråga Om man varierar proteinkällan och varje vecka äter fisk, kött och kyckling, varierar kolhydratkällan mellan potatis, pasta och ris samt äter sallad(isbergssallad, paprika, gurka, fetaost och balsamvinäger) - kan man då utgå från att man har en fullvärdig kost? Jag hör själv hur jävla svepande den här frågan är så jag ber om ursäkt på förhand. Jag försöker i alla fall börja äta bättre och min lösning på detta har kortfattat bestått av att äta mindre rött kött, addera fisk, variera kolhydratkällorna samt äta sallad varje dag. Det känns sunt och vettigt men jag har egentligen inga bevis på att jag får i mig allt som jag bör få i mig, allt är baserat en känsla Finns det något som man lätt glömmer i kosten som är bra ur ett hälsoperspektiv?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:17   #2228
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tja, jag kan nästintill noll om kost och har en lite dum fråga Om man varierar proteinkällan och varje vecka äter fisk, kött och kyckling, varierar kolhydratkällan mellan potatis, pasta och ris samt äter sallad(isbergssallad, paprika, gurka, fetaost och balsamvinäger) - kan man då utgå från att man har en fullvärdig kost? Jag hör själv hur jävla svepande den här frågan är så jag ber om ursäkt på förhand. Jag försöker i alla fall börja äta bättre och min lösning på detta har kortfattat bestått av att äta mindre rött kött, addera fisk, variera kolhydratkällorna samt äta sallad varje dag. Det känns sunt och vettigt men jag har egentligen inga bevis på att jag får i mig allt som jag bör få i mig, allt är baserat en känsla Finns det något som man lätt glömmer i kosten som är bra ur ett hälsoperspektiv?
Jag läser frågan som ett bra svar faktiskt. Du varierar vilket är bra.

Sallad kanske du kan byta ut mot mer "kraftiga" grönsaker. Rotfrukter som blomkål,broccoli osv.

Du har mer koll än vad du tror
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:31   #2229
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Jag läser frågan som ett bra svar faktiskt. Du varierar vilket är bra.

Sallad kanske du kan byta ut mot mer "kraftiga" grönsaker. Rotfrukter som blomkål,broccoli osv.

Du har mer koll än vad du tror
Ja, alltså jag förstår ju att den kost jag beskriver är helt okej. Det var mer om det ur hälsosynpunkt var bra att addera något mer då jag lika gärna kan göra detta nu när jag tar tag i mat-livet lite

Det är sant, det mesta i min sallad är ju ganska intetsägande. Vatten rentav. Bra tips!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:38   #2230
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, alltså jag förstår ju att den kost jag beskriver är helt okej. Det var mer om det ur hälsosynpunkt var bra att addera något mer då jag lika gärna kan göra detta nu när jag tar tag i mat-livet lite

Det är sant, det mesta i min sallad är ju ganska intetsägande. Vatten rentav. Bra tips!
Vitlök,bladspenat kan du steka. Nyttigt och "gott".

Enklast är de färdiga 500 grams grönsakspåsar med blomkål,broccoli,morötter. 1 sådan påse om dagen så är du hemma
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 12:41   #2231
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Vitlök,bladspenat kan du steka. Nyttigt och "gott".

Enklast är de färdiga 500 grams grönsakspåsar med blomkål,broccoli,morötter. 1 sådan påse om dagen så är du hemma
Ja, jag har varit lite sugen på spenat. De där färdigpåsarna har jag kört med emellanåt men aldrig fastnat för. Den sallad jag äter nu är så jävla mycket godare. Men det är ju så pass smidigt att man kanske borde ge det en andra chans.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 13:12   #2232
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, jag har varit lite sugen på spenat. De där färdigpåsarna har jag kört med emellanåt men aldrig fastnat för. Den sallad jag äter nu är så jävla mycket godare. Men det är ju så pass smidigt att man kanske borde ge det en andra chans.
Menar du färdigpåse med fryst spenat? För det finns ju färdig babyspenat på påse bland vanlig sallad. Smakar typ vanlig sallad också.
https://www.google.com/url?sa=i&sour...62155909668296
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 13:19   #2233
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Menar du färdigpåse med fryst spenat? För det finns ju färdig babyspenat på påse bland vanlig sallad. Smakar typ vanlig sallad också.
https://www.google.com/url?sa=i&sour...62155909668296
Nae, tänkte på babyspenat Hafthors favorit
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-08, 07:06   #2234
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Funderar på att försöka bli helt nykter under resten av sommaren.
Tror ni det kommer kunna ge någon positiv effekt på min träning eller är risken bara större att jag kommer svälja färre kalorier och bara rasa i vikt?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 11:57   #2235
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Om det börjat mögla på ett livsmedel, t.ex. en frukt eller grönsak, går det då fortfarande bra att äta om man skär bort delen där det synliga möglet är? Eller bör man slänga hela om det finns minsta synligt mögel? Har för mig att jag läst någonstans att mögelbakterierna kan ha spridit sig till resten av livsmedlet utan att det alltid syns.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)