Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-12, 11:24   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Havregryn inkomplett proteinkälla?

Vet inte hur aminosyraprofilen på havregryn ser ut men vet att många vegetabiliska proteinkällor inte är fullständiga. Min fråga iaf om man tex tillsätter en äggvita i i sin havregrynsgröt räcker detta för att väga upp för den eventuella bristen på aminosyror i havregrynen och på så sätt få en bra stimulering av proteinsyntesen? Brukar köra 120 g havregryn+ 1 äggvita vilket blir ungefär 20 g protein
Mvh
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 11:28   #2
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Följer
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 11:51   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
En bra hemsida för sånt är https://cronometer.com/
Där kan du slå på typ alla livsmedel och se diverse proteinprofil, mineraler, vitaminer etc.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 12:13   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ja.

Man pratar mer och mer sällan om huruvida vissa råvaror är fullständigt eller ej, eftersom det mer handlar om ifall det finns tillräckligt av vissa aminosyror för att man ska kunna tillgodogöra sig allt protein. Även om man tar något som är ofullständigt, typ majs, så kommer du fortfarande tillgodogöra dig, typ, hälften av allt protein. Det innebär alltså att man kommer få äta mer majs för att få i sig tillräckligt med protein.

Det blir dock relativt ointressant om man äter en normal kost i övrigt och inte bara baserar sin kost på majs eller i ditt fall havregryn. Har man mjölk till, eller ägg, så kompletteras det fint. Man får också se på hela dygnet och veckans mat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 15:17   #5
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Jag har frågat liknande frågor i "Tråden för dumma frågor". Som jag har förstått det så är någon typ av mejeriprodudukt, som har ett överskott på lysin, ett ypperligt komplement till måltider med vegetariskt protein. Sverker har nämnt ett 2:1 förhållande mellan vegetariskt protein i förhållande till mjölkprotein. Så, om du får i dig 15 gram protein från havre, "behövs" 7-8 gram protein från mjölk. Att dricka 2-3 dl lättmjölk till vegetariska måltider eller ha 1 dl lättkvarg till maten borde alltså räcka långt. Sparar på både miljön och din plånbok att äta mer vegetabiliska proteinkällor.

Sverker får gärna rätta mig om jag har förstått det fel.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-08-12 klockan 15:18.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 16:14   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Många som ställt denna fråga, prova sök efter trådar.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)