Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-20, 11:28   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Hur vet du att trådskaparen ens är etniskt svensk? Vad har du som backar upp att etniska svenskar skulle vara mindre biologiskt anpassade att äta vegetarisk kost förövrigt? Uppriktigt nyfiken
1. Att vara svensk är inte begränsat till etnicitet även om de flesta svenskar delar mer förfäder med varandra än med folk i andra länder. Det är i huvudsak en fråga om vilken kultur man anammar.

2. Jag pratar om trådskaparens specifika kost. Det finns säkert vegetarisk kost som inte misshandlar magen i samma utsträckning.

3. Jag säger ingenstans att det skulle vara unikt för svenskar att inte kunna trycka mängder med baljväxter. Jag pratar om svenskar i mitt inlägg eftersom vi är svenskar som skriver på ett svenskt forum och vad som är normalt och extremt är således grundat på vad svenskar håller på med och hållit på med genom tidens gång, inte vad tidelagsutövande kolombianer, hundätande kineser, eller kannibaler på Nya Guinea håller på med.

Det är för övrigt inte märkligare att vissa klarar av mer fibrer i kosten än andra än att vissa klarar av att dricka mjölk medan inte andra klarar av det. Generna skiljer sig åt. De som klarat sig bättre på den kost de tvingats äta under historiens gång har vuxit i frekvens i genpoolen. Vi lever i en global värld nu där vi har tillgång till all världens matkultur men steget därifrån till att man skulle kunna frodas på alla olika former av matkultur som finns världen över är oöverstigligt.

Om man tittar på exempelvis spannmål så gick de specifikt i nordvästeuropa från en tredjedel av kosten till 2 tredjedelar av kosten mot slutet av medeltiden. Norr om dalälven betydligt senare än så. Det kan vara något att beakta för den som inte lever i villfarelsen att varje människa föds som ett oskrivet blad.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 11:56   #47
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Är väl inte vegetariskt i sig jag reagerar på utan att en hårt tränande person käkar så mycket kikärtor, får ont i magen och inte verkar så intresserad av att ”normalisera” sin kost utan förr verkar vilja debattera...
Om du syftar på att jag väljer att debattera istället för att anpassa så måste jag faktiskt säga ifrån. Läs de senaste posterna så ser du att jag har tagit till mig de tips som många har gett och försökt förstå var min problematik kan ligga. Jag har inget intresse av att debattera vegetarisk kosts vara eller icke vara, som vissa andra i den här tråden kanske har. Mitt intresse ligger i att diskutera och förstå hur jag kan äta bättre för att undvika magproblem och gynna min prestation på träningen.

Att "normalisera" sin kost som högenergiförbrukare och idrottare erkänner jag att jag tycker är svårt. Överallt i medier ges tips om fiberrik viktminskningskost och det är lätt att påverkas av detta om man är minsta osäker i sin kosthållning.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 12:31   #48
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
OK, ursäkta om du fick en släng där kanske andra var mer ”skyldiga”.

Fiberrik viktminskningskost är nog inget för oss högenergiförbrukare att lägga som bas.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 12:35   #49
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Fortfarande : skippa laktosen och FODMAP. Linser och kikärter får du vänta med några veckor. Behöver du mkt energi finns det bröd, nötter och malto. Tofu och lax går även det utmärkt.

Utvärdera 5-6 veckor.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 12:43   #50
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
De gör väl mycket väsen av sig men betvivlar att de är så många rent numerärt. Livsmedelsverkets undersökning från 2001 påvisar 0.5% strikta laktovovegetarianer och 3.5% om man inkluderar alla som äter små mängder kött och då mest fågel, fisk, skaldjur. Att befinna sig i 97% percentilen är ganska extremt i min bok. Sedan om man jämför med våra färfäder miljontals år tillbaka i tiden så är det betydligt mer "fringe" än så.
Som skrivet, 17 år senare nu. Sen är jag faktiskt lite nyfiken på hur många som deltar i en sådan undersökning. Har du länken till den? Även om den är ute

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det uttalandet indikerar att du käkar mycket grönt och lutar politiskt åt vänster.

Hur som helst, faktum kvarstår. Trådskaparen äter en kost som hans och de flesta andra svenskars matspjälkningsapparat inte klarar av. Lösningen är väldigt enkel.
Vegaphobia

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 12:44   #51
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
OK, ursäkta om du fick en släng där kanske andra var mer ”skyldiga”.

Fiberrik viktminskningskost är nog inget för oss högenergiförbrukare att lägga som bas.
Håller med dig egentligen, även om en del av mig vill känna att jag äter "nyttigt" i någon mening. Jag har förmodligen en alldeles för snedvriden och ensidig bild av vad som är nyttig kost. Att äta vit pasta är för exempelvis något onyttigt, hur sjukt det än kan låta.

Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Fortfarande : skippa laktosen och FODMAP. Linser och kikärter får du vänta med några veckor. Behöver du mkt energi finns det bröd, nötter och malto. Tofu och lax går även det utmärkt.

Utvärdera 5-6 veckor.
Ska testa och utvärdera hur magen och måendet känns av mindre fibrer och baljväxter. Min kost idag efter 80 minuters roddträning och 20 min cykling blev:

1 och 1/2 banan, 1/2 dl havregryn och ett glas lättmjölk direkt efter träningen
-
1 burk makrill i tomatsås
150 gram okokt ris
200 gram tomatsås
ett mindre glas lättmjölk

Magen känns väldigt bra faktiskt, trots att det för mig var en ganska stor portion.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-07-20 klockan 12:45.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 13:19   #52
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
1. Att vara svensk är inte begränsat till etnicitet även om de flesta svenskar delar mer förfäder med varandra än med folk i andra länder. Det är i huvudsak en fråga om vilken kultur man anammar.

2. Jag pratar om trådskaparens specifika kost. Det finns säkert vegetarisk kost som inte misshandlar magen i samma utsträckning.

3. Jag säger ingenstans att det skulle vara unikt för svenskar att inte kunna trycka mängder med baljväxter. Jag pratar om svenskar i mitt inlägg eftersom vi är svenskar som skriver på ett svenskt forum och vad som är normalt och extremt är således grundat på vad svenskar håller på med och hållit på med genom tidens gång, inte vad tidelagsutövande kolombianer, hundätande kineser, eller kannibaler på Nya Guinea håller på med.

Det är för övrigt inte märkligare att vissa klarar av mer fibrer i kosten än andra än att vissa klarar av att dricka mjölk medan inte andra klarar av det. Generna skiljer sig åt. De som klarat sig bättre på den kost de tvingats äta under historiens gång har vuxit i frekvens i genpoolen. Vi lever i en global värld nu där vi har tillgång till all världens matkultur men steget därifrån till att man skulle kunna frodas på alla olika former av matkultur som finns världen över är oöverstigligt.

Om man tittar på exempelvis spannmål så gick de specifikt i nordvästeuropa från en tredjedel av kosten till 2 tredjedelar av kosten mot slutet av medeltiden. Norr om dalälven betydligt senare än så. Det kan vara något att beakta för den som inte lever i villfarelsen att varje människa föds som ett oskrivet blad.
1. Jag åsyftar alltså precis det du skriver.

3. Har du några vetenskapliga belägg för det? Frånvaron av laktas är ju välbelagt men det du skriver har jag inte sett nämnt tidigare.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 13:34   #53
EyeOfTiger
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 15
Kan det vara Helicobacter pylori?
EyeOfTiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 22:39   #54
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
3. Har du några vetenskapliga belägg för det? Frånvaron av laktas är ju välbelagt men det du skriver har jag inte sett nämnt tidigare.
Well vi i väst äter ju generellt betydligt mindre fibrer relativt till energi än vad folk i mindre utvecklade länder gör. Jag gissar att det som driver denna process primärt är en inneboende preferens för mindre fibruös kost snarare än en bieffekt av en oberoende teknologisk utveckling. Sedan är det ju en observation att ingen svensk jag stött på mår bra på högt fiberintag med vanliga bieffekter som gaser, kramper och även hemoröjder i många fall. Nu vet jag ju inte hur andra folkslag i stort mår på fibruösa dieter men om de i samma utsträckning led av gaser, kramper och hemoröjder så gissar jag att den fibruösa maten skulle ha fasats ur.

Edit: En förmildrande faktor är ju förvisso att folkslag som har stora mängder fibrer i kosten precis som jag skrev tidigare förmodligen äter hälften så mycket energi som trådskaparen.

Senast redigerad av Klein den 2018-07-20 klockan 22:43.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-20, 23:01   #55
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
1. Jag åsyftar alltså precis det du skriver.
Nå nu har ju trådskaparen problem med magen och är sannolikt av nordvästeuropeiskt ursprung. Det är i bästa fall en irrelevant tangent att diskutera detta vidare.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 06:39   #56
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Ät mer kokt potatis. Både nyttigt och rätt lättsmält för magen.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 12:23   #57
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
150 gram okokt ris
Varför ris istället för pasta? Vete är näringsrikare än ris och ris har dessutom relativt höga halter arsenik.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 13:17   #58
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Varför ris istället för pasta? Vete är näringsrikare än ris och ris har dessutom relativt höga halter arsenik.
Försöker variera, men ris gillar jag väldigt mycket. Är medveten om arseniken. Pasta är jag också kulinariskt sämre med eftersom jag sällan lagar italieninspirerade rätter. Ska dock, bland annat tack vare denna tråd, läsa mig in på pasta mer, för att få ner fiberinnehållet i kosten.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 14:34   #59
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Försöker variera, men ris gillar jag väldigt mycket. Är medveten om arseniken. Pasta är jag också kulinariskt sämre med eftersom jag sällan lagar italieninspirerade rätter. Ska dock, bland annat tack vare denna tråd, läsa mig in på pasta mer, för att få ner fiberinnehållet i kosten.
Alltså, bara en kontrollfråga. Du väger riset och kokar det sen innan du äter det?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 14:59   #60
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Alltså, bara en kontrollfråga. Du väger riset och kokar det sen innan du äter det?
Jag hat bra koll på både kaloriinnehåll och livsmedelsmängd sen tid av frenetiskt kaloriräknande och vägande. Väger ingenting idag men måttar med dl och vet ungefär vad det blir i gram.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)