Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-08, 11:16   #3076
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429



En färdig produkt!

Ursäkta svordomar, men helvette vad lyckad! Frostingen på light Philadelphiaost vispad med citronskal och vaniljarom samt flytande sötningsmedel kunde jag ju dräpt som den var! Skulle egentligen behövt ett paket till till denna storlek på kaka, då lagret blev lite tunt.

Var lite för hastig med att öppna formen så kakan sprack lite på sidan, men ska inte klaga för det innebar ett litet smakprov, och okej har aldrig sett fram emot att provsmaka något som nu! Den var ASGOD, och då smaka jag bara på den "torra" kanten! Den är helt mjuk och saftig inuti!

Nu blir det att bunkra upp vita bönor och färskost! Tur att min ica har erbjudande på just detta i veckan! Ska testa göra en kladdkaka/chokladkaka av liknande recept i veckan!

Måste rekommendera hermesetas flytande sötningsmedel förresten. Enkelt, drygt och utan äcklig kemisk bismak!

Makros för hela är ca:
Kalorier 922
Protein: 53g
Kolhydrater: 112g
Fett: 19g

Senast redigerad av Maximal den 2018-03-08 klockan 11:23.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 12:38   #3077
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Ser bra ut, ska definitivt göra den på lördag!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 15:23   #3078
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Okej, i fucked up

Uppdate

Hade kakan i kylen, såg riktigt riktigt fin ut. Skulle smaka en bit bara, så vände den upp och ner och skakade ur den

1. Skakningarna gjorde att den sprack lite + var lite undercooked, började rinna liiite

2. Glömde bort att formen hade en spärr på sig, skaka ur den uppochner var onödigt som fan

3. Kastade i den på samma sätt som jag tog ur den (hade inte upptäckt spärren här ens), upptäckte spärren, suckade, slängde in den i ugnen igen på 150 grader.

4. Vi får se vad som händer. Låter den nog stå i kylen tills imorgon så hoppas vi att den är bättre

Fahhhkkk, ibland är man lite för hetsig.

Den smakade underbart dock!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 16:48   #3079
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Okej, i fucked up

Uppdate

Hade kakan i kylen, såg riktigt riktigt fin ut. Skulle smaka en bit bara, så vände den upp och ner och skakade ur den

1. Skakningarna gjorde att den sprack lite + var lite undercooked, började rinna liiite

2. Glömde bort att formen hade en spärr på sig, skaka ur den uppochner var onödigt som fan

3. Kastade i den på samma sätt som jag tog ur den (hade inte upptäckt spärren här ens), upptäckte spärren, suckade, slängde in den i ugnen igen på 150 grader.

4. Vi får se vad som händer. Låter den nog stå i kylen tills imorgon så hoppas vi att den är bättre

Fahhhkkk, ibland är man lite för hetsig.

Den smakade underbart dock!
Hur länge lät du stå inne och vilken temperatur?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 17:10   #3080
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Förresten, hur smakar egentligen choklad cheesecake? Eller hur smakar cream cheese/ Philadelphia med chokladsmak? Får man bort den syrlig smaken om man skulle blanda med socker och kakao?

Tanken var att kanske I så fall göra en frasig botten av bönor, samt blanda Philadelphiaost med gelatin och chokladsmak, och sen frysa in för en cheesecake.

Eller göra en chokladkaka med Philadelphia mixat in för en krämig konsistens.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 18:07   #3081
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Ja, rivet citronskal kanske? För det är väl ganska "standard" med cheesecakes? Syrligt som du säger alltså.

Två st Ica stora vita bönor förpackningar, 230g avrunnen vikt per pack. (Spara vätskan i, denna kan man vispa till hårt skum och smaksätta! Hade i lite av skummet i smeten bara för att!)
285g kokat morot och sen mosad till pure, + 100g riven morot.
1 ägg vispat fluffigt
27g mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
Kanel, Vanilj och saffran extrakt efter eget tycke.
Flytande sötningsmedel eller liknande, också efter eget tycke.


Har den just nu inne på 160grader i varmluft, och varit inne i 40min. Än så länge känns den riktigt jävla saftig ut inne i, och lite torrare utanpå, som en lyckad kladdkaka dvs! Verkar lovande!

Ska snart ta ut och ha den i kylen till kvällen så återkommer med betyg!
Följde " receptet " så gott jag kunde. Nu har den stått i ugnen i ca 2+ timmar på 170 grader större delen av tiden. fortfarande är den kladdig. Smakar inte speciellt gott och beter sig som ett misslyckande. Vill du förtydliga hur du lyckades? Tider och ordning. Hur utför man momenten? Jag älskar morotskaka vanligtvis.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 18:53   #3082
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Följde " receptet " så gott jag kunde. Nu har den stått i ugnen i ca 2+ timmar på 170 grader större delen av tiden. fortfarande är den kladdig. Smakar inte speciellt gott och beter sig som ett misslyckande. Vill du förtydliga hur du lyckades? Tider och ordning. Hur utför man momenten? Jag älskar morotskaka vanligtvis.
Hmm jadu jag följde inte något recept mer än att provsmakade mig fram med konsistensen och smaken.

2+ timmar låter märkligt haha, tog ut min efter ca 50 då ytan började bli lite för "krispig" så att säga, dock var den fortfarande lite fuktig inuti. Men efter att den fick svalna fick den en perfekt konsistens!

Vad var det du inte gillade med smaken? Genom gradvis tillsättning av sötningsmedel och Vanilj aromen försvann all smak av bönor(som egentligen inte smakar något innan heller) och det blev bara en go, söt smet med smak av morot och vanilj!

Min ordning var:
Mixa bönor till helt slät smet med stavmixer.
Blanda i kokta morötter och mixa slät
Blanda i riven morot.
Vispa ägg pösigt med sötningsmedel
Häll i äggsmeten i bön/morotsmeten
Tillsätt mjöl, bakpulver, bikarbonat
Häll i Vanilj arom och mer sötningsmedel om det behövs och vispa allt med elvisp.
Ner i formen och in i ugnen.

Senast redigerad av Maximal den 2018-03-08 klockan 19:00.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 19:08   #3083
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Hmm jadu jag följde inte något recept mer än att provsmakade mig fram med konsistensen och smaken.

2+ timmar låter märkligt haha, tog ut min efter ca 50 då ytan började bli lite för "krispig" så att säga, dock var den fortfarande lite fuktig inuti. Men efter att den fick svalna fick den en perfekt konsistens!

Vad var det du inte gillade med smaken? Genom gradvis tillsättning av sötningsmedel och Vanilj aromen försvann all smak av bönor(som egentligen inte smakar något innan heller) och det blev bara en go, söt smet med smak av morot!

Min ordning var:
Mixa bönor till helt slät smet med stavmixer.
Blanda i kokta morötter och mixa slät
Blanda i riven morot.
Vispa ägg pösigt med sötningsmedel
Häll i äggsmeten i bön/morotsmeten
Tillsätt mjöl, bakpulver, bikarbonat
Häll i Vanilj arom och mer sötningsmedel om det behövs och vispa allt med elvisp.
Ner i formen och in i ugnen.
Ungefär så gjorde jag också. Jag hade ingen mixer så jag körde med elvispen ett tag istället, men smeten blev tillräckligt slät ändå kan jag tycka. Det enda jag kan tänka mig eftersom allt annat är tillräckligt lika i text. Möjligen att ägget inte var tillräckligt vispat, jag vispade det med aromen, kanel och sötningsmedel och det blev inte superfluff.
Jag använde hermesetas pulver istället för flytande. Kanske det.
I smaken vet jag inte, förmodligen jag som smaksatt för dåligt.
Frugan spottade och fräste åtmimstone inte som hon gjorde med ostkakan (som blev perfekt), men hon bad inte om en bit till heller
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 21:09   #3084
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Ungefär så gjorde jag också. Jag hade ingen mixer så jag körde med elvispen ett tag istället, men smeten blev tillräckligt slät ändå kan jag tycka. Det enda jag kan tänka mig eftersom allt annat är tillräckligt lika i text. Möjligen att ägget inte var tillräckligt vispat, jag vispade det med aromen, kanel och sötningsmedel och det blev inte superfluff.
Jag använde hermesetas pulver istället för flytande. Kanske det.
I smaken vet jag inte, förmodligen jag som smaksatt för dåligt.
Frugan spottade och fräste åtmimstone inte som hon gjorde med ostkakan (som blev perfekt), men hon bad inte om en bit till heller
Ingen aning vad som kan gått snett! Jag försökte göra min smet så slät som möjligt utöver de rivna morötterna, möjligtvis påverkar det konsistens men smaken borde väl bli samma oavsett..

Har som sagt inte smakat på helheten ännu, nu har den stått och gottat sig i kylen hela dagen och ska ätas om någon timma! Langar bild på hur den ser ut uppskuren och ger fullständigt betyg då Kanske är jag för okräsen då jag aldrig I princip äter sötsaker längre!
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 21:47   #3085
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hur länge lät du stå inne och vilken temperatur?


30-35 min på ~150

50-60 min på ~100

Har gammal ugn, behövdes nog lite mer.

Brassade på ~20 min till på 150. Tror den blev bättre då!

Låter den stå i kylen över natten. Ser riktigt fin ut! Förlorade lite fluff av att skaka den ut och in :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 23:21   #3086
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Ingen aning vad som kan gått snett! Jag försökte göra min smet så slät som möjligt utöver de rivna morötterna, möjligtvis påverkar det konsistens men smaken borde väl bli samma oavsett..

Har som sagt inte smakat på helheten ännu, nu har den stått och gottat sig i kylen hela dagen och ska ätas om någon timma! Langar bild på hur den ser ut uppskuren och ger fullständigt betyg då Kanske är jag för okräsen då jag aldrig I princip äter sötsaker längre!


Jag tyckte den helt levde upp till mina förväntningar! Söt med smak av morot och krämig med fast konsistens! Glasyren gjorde dock det mesta, och det var en bra ide med citron i då det passade perfekt!
Kommer nog göra denna i morgon eller till helgen igen och finslipa receptet något, alternativt göra en choklad variant!
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 18:09   #3087
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Nästan ett klart mästerverk!

Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tror den skulle kunnat vara lite längre i ugnen. Rätt krämig! Men den blev fin!! Syns att jag fuckade upp med spärren, annars skulle den varit dubbelt så hög!!

Ska fixa till den sen, snygga till den lite.







Skickat från min iPhone med Tapatalk





Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 18:59   #3088
MatteÖhult
Svagast i pite
 
MatteÖhults avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: piteå
Inlägg: 182
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Nästan ett klart mästerverk!








Skickat från min iPhone med Tapatalk

What is that?
MatteÖhult är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 23:21   #3089
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Cheesecake!









Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 14:17   #3090
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Ser riktigt fint och gott ut.
Synd att du inte insåg att du hade en springform så kakan sjönk ihop lite.
List att dela med dig av recept/tillväga sätt på skapelsen?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)