Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-25, 17:53   #31
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden om sallader i alla dess former

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Förmodligen ganska många som har dött av rå svamp, men kanske inte av typen du hade i din sallad ^_^ Men ja, gott såg det ut att vara.


Oj, på riktigt?

Hade ingen aning om det. Ska tänka mig för!

Sköljer noga och låter svampen stå i vatten ett tag. Sen har jag på syra i form av ingefära/äppelcidervinäger/balsamico samt citron. Kanske motverkar lite?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 19:00   #32
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Oj, på riktigt?

Hade ingen aning om det. Ska tänka mig för!

Sköljer noga och låter svampen stå i vatten ett tag. Sen har jag på syra i form av ingefära/äppelcidervinäger/balsamico samt citron. Kanske motverkar lite?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ta det lugnt, han syftade nog på andra svampsorter (flugsvamp etc).
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-25, 20:05   #33
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Japp jag syftade på människors genom tiderna troliga snedtändningar efter mörka skogsvandringar mumsandes på fan vet vad. Hur många (om någon) som dött av eventuella hypotetiska carcinogena risker av champinjoner och dylika sorter har jag ingen aning om. Kunskapen ju är aldrig fel att ha oavsett. Vad vinäger osv har för effekt vet jag inte, jag har bara läst forskning avseende upphettning av dem.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 11:56   #34
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som har erfarenhet av att göra typ kvargbaserad glass utan att använda nån glassmaskin? Det blir väl aldrig riktigt fryst på ett bra sätt, eller finns det nått trick där, typ ta ut glassen och röra om manuellt var X:e minut?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 19:07   #35
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Är så van vid att posta i tråden om lågkalorisötsaker att det blev postat i fel tråd.. eller kan det räknas som en sallad? =/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 08:57   #36
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nån som har erfarenhet av att göra typ kvargbaserad glass utan att använda nån glassmaskin? Det blir väl aldrig riktigt fryst på ett bra sätt, eller finns det nått trick där, typ ta ut glassen och röra om manuellt var X:e minut?
Min tjej brukar göra "kvargglass" men den är fuskig. Hon tar en massa fryst banan och mixar och tillsätter kvarg. Blir som extremt kall, ganska hård kvarg, men inte riktig glasskonsistens.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 15:17   #37
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Räknas pastasallad som sallad, för i så fall äter jag det titt som tätt

Oftast fullkornspasta, babyspenat, sallat, tomat, röd lök och gurka. Till det kyckling, kassler eller tonfisk.
Eventuellt också hackade valnötter, avokado, fetaost och/eller soltorkade tomater, det beror på dressingen/vinägretten.
Smaksätts med pestovinägrett eller dressing på crčme fraiche.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 17:47   #38
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Räknas pastasallad som sallad, för i så fall äter jag det titt som tätt

Oftast fullkornspasta, babyspenat, sallat, tomat, röd lök och gurka. Till det kyckling, kassler eller tonfisk.
Eventuellt också hackade valnötter, avokado, fetaost och/eller soltorkade tomater, det beror på dressingen/vinägretten.
Smaksätts med pestovinägrett eller dressing på crčme fraiche.
Det räknas absolut Kör du kall sallad då eller, typ in i kylen 1 timme eller nått? Låter gott iaf. Jag blandar också nötter i sallader titt som tätt, t.ex. blandning av hasselnötter, mandel och pumpakärnor. Jag brukar mikra dem 1 minut först så de blir halvrostade, ibland med någon vätska på (hickoryarom är en favorit). Gott som synden.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 11:48   #39
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det räknas absolut Kör du kall sallad då eller, typ in i kylen 1 timme eller nått? Låter gott iaf. Jag blandar också nötter i sallader titt som tätt, t.ex. blandning av hasselnötter, mandel och pumpakärnor. Jag brukar mikra dem 1 minut först så de blir halvrostade, ibland med någon vätska på (hickoryarom är en favorit). Gott som synden.
Sköljer pastan i kallvatten bara så den blir kall, då kan jag ha middagen klar på 20 minuter
Har lärt mig den hårda vägen att fusilli och liknande fungerar bättre än tagliatelle iaf om jag ska göra pastasallad. Bandspaghetti och sånt har en tendens att bli jobbigt att hantera, inte alls lika smidigt som "makaronpasta".

Rostade hasselnötter är sjukt gott!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kasslerpasta.JPG (61.1 KB, 51 visningar)
Filtyp: jpg pasta.JPG (110.8 KB, 4 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 16:52   #40
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
En kall pastasallad med tonfisk och crčme fraichebaserad dressing, bestående av 1 dl crčme fraiche, 1 kruka dill, 1 st finhackad gul lök, citronpeppar och saften av en citron.

Ingredienser
200 g pasta fusilli
1 burk tonfisk ā 175g
1 st röd lök
8 st körsbärstomater
1 dm gurka
1 st avokado
3 st ägg kokta
0,5 kruka sallad

Energifördelning per portion 419kcal (14 gram Fett, 24 gram Protein, 43 gram Kolhydrater)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pastasalladtonfisk2[1].jpg (172.9 KB, 3 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)