Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-07, 11:45   #19486
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, det är klart. Jag vill väl egentligen bli allmänt bättre då jag tidigare har sett min förmåga att ta backar som relativt svag. Tränar väl egentligen främst inför något som kan liknas vid en fjäll-ultra. Passen är rätt låsta, det blir 2x långbacke tills det att slalombacken är tillgänglig. Passet i slalombacken kommer att påminna om det du beskriver i det andra stycket.

Frågan grundar sig främst i att jag nojar lite över om jag vaggas in i någon sorts falsk trygghet i att mina 300 höjdmeter utan tempo-fokus är skitbra och inte behöver utökas eller pushas i snabbare i tempo. Tänker liksom att efter en viss tidsperiod så kanske höjdmeterna bör utökas för att de ska fortsätta att ge lika mycket som de gjorde i början. Samtidigt så tänker jag att enbart faktumet att jag faktiskt bedriver backträning för första gången någonsin bör ge väldigt mycket och att det här med planerad progression inte är något som jag behöver tänka jättemycket på.
Hur lång är Ultran?

Som glad motionär utvecklas du av det mesta så där kan det inte bli speciellt fel. Gällande fjällmaror eller ultra så kommer dom allra flesta gå i uppförsbackarna. Iallafall efter några mil. Är det fjälltävlingar med många höjdmeter kommer det bli gång från början då det förmodligen rör sig om branta stigningar. Då blir det bäst att lära sig gå energieffektivt uppför och försöker springa på nedför. Efter ett par mil kommer du längta efter uppförsbackar och utförslöpning kommer vara det som gör ont.

Nu vet jag inte vilken nivå du ligger på, men inom ultra kommer det inte vara flåset som sätter begränsningarna för dom allra flesta. Det är förmågan att kunna få i sig energi och att hantera muskelvärk samtidigt som man ska ta sig framåt så fort det går. Det är i princip samma sak för eliten förutom att dom gör allt mycket snabbare.

Jag skulle kanske sikta på lite mer än 300 höjdmeter på rena backpass. 500 höjdmeter på en timme borde vara lagom. Då med rask gång uppför och försöka hålla tempo nedför så att man tränar låren för den belastningen.

En ytterligare faktor gällande fjälltävlingar i Sverige är stöket. Det är brötigt och det påverkar både ork och den mentala biten på ett annat sätt än vad det normalt gör i tex alperna.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:53   #19487
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Hur lång är Ultran?

Som glad motionär utvecklas du av det mesta så där kan det inte bli speciellt fel. Gällande fjällmaror eller ultra så kommer dom allra flesta gå i uppförsbackarna. Iallafall efter några mil. Är det fjälltävlingar med många höjdmeter kommer det bli gång från början då det förmodligen rör sig om branta stigningar. Då blir det bäst att lära sig gå energieffektivt uppför och försöker springa på nedför. Efter ett par mil kommer du längta efter uppförsbackar och utförslöpning kommer vara det som gör ont.

Nu vet jag inte vilken nivå du ligger på, men inom ultra kommer det inte vara flåset som sätter begränsningarna för dom allra flesta. Det är förmågan att kunna få i sig energi och att hantera muskelvärk samtidigt som man ska ta sig framåt så fort det går. Det är i princip samma sak för eliten förutom att dom gör allt mycket snabbare.

Jag skulle kanske sikta på lite mer än 300 höjdmeter på rena backpass. 500 höjdmeter på en timme borde vara lagom. Då med rask gång uppför och försöka hålla tempo nedför så att man tränar låren för den belastningen.

En ytterligare faktor gällande fjälltävlingar i Sverige är stöket. Det är brötigt och det påverkar både ork och den mentala biten på ett annat sätt än vad det normalt gör i tex alperna.
55 kilometer. Det kommer att vara mycket gång första 1,5-2 milen, därefter bör det flyta på lite bättre. Det är av denna anledning som jag kommer att nöta slalombacken. Att flåset inte blir den trånga faktorn är jag helt med på. Blir backar och kilometer i träningen inför.

Vi har tyvärr inte backarna just nu för att ta 500 höjdmeter på en timme, vi brukar hinna med ~280 höjdmeter på 50-55 minuter. Då joggar vi uppför och springer nedför. Det är även viktigt för mig att just jogga/löpa på dessa pass då det blir på tok för tråkigt annars. Gång passar bättre när det är lite brantare, långbacke-backarna har liksom en medellutning på ca sju procent.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:55   #19488
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har sprungit och cyklat en hel del med vagn. Bör vara en bra vagn med stora hjul och enkelt system för omkoppling (ofta ganska dyra vagnar). Helt klart en stor skillnad jämfört med att springa utan vagn.
Vilka vagnar har du testat?

Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag har testat lite olika varianter men ingen som slår Thule Glide (inte urbanvarianten). Ska du bara löpa någon gång ibland och använda till cykel så kan det vara värt att satsa på någon kombivagn. Dom är ju rätt dyra.

Jag är nöjd med min Glide och använder den för långpromenader. Tösen sover gott i den.
Har kollat på Thule Chariot, verkar finnas lite olika varianter. Oklart vilken man behöver. Är mest intresserad av den modellen eftersom den är en kombivagn.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 12:04   #19489
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
55 kilometer. Det kommer att vara mycket gång första 1,5-2 milen, därefter bör det flyta på lite bättre. Det är av denna anledning som jag kommer att nöta slalombacken. Att flåset inte blir den trånga faktorn är jag helt med på. Blir backar och kilometer i träningen inför.

Vi har tyvärr inte backarna just nu för att ta 500 höjdmeter på en timme, vi brukar hinna med ~280 höjdmeter på 50-55 minuter. Då joggar vi uppför och springer nedför. Det är även viktigt för mig att just jogga/löpa på dessa pass då det blir på tok för tråkigt annars. Gång passar bättre när det är lite brantare, långbacke-backarna har liksom en medellutning på ca sju procent.
Jag läste lite om loppet du hänvisar till. Det är alltså "bara" 500 meter att plocka? Isåfall skulle jag kanske inte lägga för mycket krut på backpass. Teknisk löpning i småkuperad terräng kanske är bättre.

Annars ser du ut att ha ungefär samma tider som jag på kortare distanser. Du är dock betydligt tyngre och det kan ju bli en faktor när man kommer upp i längre distanser.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 12:06   #19490
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vilka vagnar har du testat?



Har kollat på Thule Chariot, verkar finnas lite olika varianter. Oklart vilken man behöver. Är mest intresserad av den modellen eftersom den är en kombivagn.
Jag har testat några av dom billigare varianterna från babybutikerna. Dom rullar bra men jag tycker dom ofta rullar lite snett. Kanske går att justera om man orkar.

Chariot är nog ett säkert kort. Men ska du springa mycket och snabbt är nog en Glide värt pengarna.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 12:18   #19491
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vilka vagnar har du testat?
Hundvagnar, så det är ett lite annat segment.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 12:49   #19492
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag läste lite om loppet du hänvisar till. Det är alltså "bara" 500 meter att plocka? Isåfall skulle jag kanske inte lägga för mycket krut på backpass. Teknisk löpning i småkuperad terräng kanske är bättre.



Annars ser du ut att ha ungefär samma tider som jag på kortare distanser. Du är dock betydligt tyngre och det kan ju bli en faktor när man kommer upp i längre distanser.
Det är 1900 h.m. där den absolut största mängden är koncentrerade till de första två milen. Sedan är det mycket nedför.

Jo, vikten är ju knappast fördelaktig, brukar dock gå ned till 85-87 kg på sommaren, hjälper lite. Ajja, vi nöter på med backpassen, det blir väl progression automatiskt med tiden.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 13:31   #19493
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är 1900 h.m. där den absolut största mängden är koncentrerade till de första två milen. Sedan är det mycket nedför.

Jo, vikten är ju knappast fördelaktig, brukar dock gå ned till 85-87 kg på sommaren, hjälper lite. Ajja, vi nöter på med backpassen, det blir väl progression automatiskt med tiden.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ok, jag missförstod raceinfon.

55k är ändå hanterbart även om det såklart kommer göra ont . Kör hårt!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 13:33   #19494
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Ok, jag missförstod raceinfon.

55k är ändå hanterbart även om det såklart kommer göra ont . Kör hårt!
Tack Utmaningen blir att vara igång i strax under sju timmar, distansen är jag egentligen inte jätterädd för!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 13:48   #19495
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
https://www.marathon.se/traning/back...bygger-grunden

För den intresserade så hittade jag texten ovan om långbacke. Kontentan är väl att man inte ska pressa sig själv för mycket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 14:23   #19496
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg
Tror ni jag har något att vinna på att byta upplägg ?
Bara om du ökar mängden vilket du dock inte verkar göra i ngn nämnvärd mening. Nej alltså.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 14:27   #19497
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, det är klart. Jag vill väl egentligen bli allmänt bättre då jag tidigare har sett min förmåga att ta backar som relativt svag.
Monsterdeffen lär göra underverk!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 14:42   #19498
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Monsterdeffen lär göra underverk!
"Monsterdeffen" Jag utför faktiskt backpassen med min tunnaste kompis, väger nästan 30 kg mer än honom. Det är lite Helan och Halvan som susar uppför uppförslöpen. Där kanske jag har min naturliga progression, försöka hålla jämna steg med honom om han nu skulle utvecklas lite snabbare än mig i.o.m. att kilona är hans minsta problem.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 15:10   #19499
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vilka vagnar har du testat?







Har kollat på Thule Chariot, verkar finnas lite olika varianter. Oklart vilken man behöver. Är mest intresserad av den modellen eftersom den är en kombivagn.


Jag köpte en begagnad Thule Charlotte cx2 lite i förskott, knodden är för liten ännu, just pga möjligheten att cykla med den. Fick med skidor också som säljaren tyckte funkade bra.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 15:58   #19500
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Vilka vagnar har du testat?



Har kollat på Thule Chariot, verkar finnas lite olika varianter. Oklart vilken man behöver. Är mest intresserad av den modellen eftersom den är en kombivagn.
Vi hade en Chariot (pre-Thule), väldigt bra att springa med (men jag tror att Glide är bättre), barnet är bra skyddat vid dåligt väder. Dessutom väldigt bra som cykelvagn.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)