Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-20, 07:56   #1
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Metoder för att fixa obalans i bänkpress?

Har en obalans i bänkpressen som gör det mycket svårt för mig att ha en ordentlig progression, då varje bänkpass innebär en annorlunda teknik än passet innan.

Jag antar att detta grundar sig i mina skulderblad som i sin tur gör att axlarna hamnar i olika lägen.

Är väldigt noga med att trycka ihop och ned skulderbladen och brygga upp mig och få belastningen på övre ryggen, men så fort jag lyfter av vikten känner jag att det är en ojämn belastning, och att höger sida av bröstmuskeln är mer "platt" än vänster.

Det är svårt för mig själv att se i en plan press, men kör jag lutande så ser jag det mer tydligt att axlarna inte är i samma slags plan trots att jag tar lång tid på mig att hitta en bekväm position för ryggen på bänken.

Finns det några särskilda stretchövningar för mitt problem?
Har märkt att genom att pumpa in lite blod i ryggen med dragövningar ger en lite bekvämare bänkpress men det fixar inte problemet.
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 09:10   #2
BYGG1
Registered User
 
BYGG1s avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Mengu Visa inlägg
Har en obalans i bänkpressen som gör det mycket svårt för mig att ha en ordentlig progression, då varje bänkpass innebär en annorlunda teknik än passet innan.

Jag antar att detta grundar sig i mina skulderblad som i sin tur gör att axlarna hamnar i olika lägen.

Är väldigt noga med att trycka ihop och ned skulderbladen och brygga upp mig och få belastningen på övre ryggen, men så fort jag lyfter av vikten känner jag att det är en ojämn belastning, och att höger sida av bröstmuskeln är mer "platt" än vänster.

Det är svårt för mig själv att se i en plan press, men kör jag lutande så ser jag det mer tydligt att axlarna inte är i samma slags plan trots att jag tar lång tid på mig att hitta en bekväm position för ryggen på bänken.

Finns det några särskilda stretchövningar för mitt problem?
Har märkt att genom att pumpa in lite blod i ryggen med dragövningar ger en lite bekvämare bänkpress men det fixar inte problemet.
Hur länge har du pressat och ofta kör du? För mig i början har det alltid hjälpt att bara fortsätta nöta teknik och köra hög volym av övningen.

Senast redigerad av BYGG1 den 2019-07-20 klockan 09:13.
BYGG1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 09:25   #3
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Kanske testa hantelpress så att höger sida kommer ikapp.
Om det nu kan vara muskelobalans.
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 09:55   #4
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Jag är nyfiken, upplever du någon instabilitetskänsla, "upphakningar" eller missljud från någon av dina axlar? Någon smärta?
Min vänstra axels labrum har nämligen lossnat på ett par ställen och det har gjort att jag upplever samma sak som dig, dvs, att den ena sidan är i en annan nivå/linje än den friska axelns, så hantlar är det enda som fungerar för mig.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 14:11   #5
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Har samma sak. Tar även axeln över för mycket på en av sidorna? På mig så blir min högra axel trött så får avbryta setet. Högra bröstmuskeln är även mindre visuellt.
Högra axel knakar som fan med när man rör på skuldran, vet dock inte om det har något samband.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:20   #6
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Träna med hantlar och full rom. Kör bekväma vikter en längre period. Läs 3-6 månader. Samtidigt som ni försöker få ut extra reps eller någon extra vikt på tyngre arbetsset.

Hantlar är grymt bra för styrka och muskelns utveckling. Man får bra mer från att träna med hantlar jämförelsevis mot stång. Ja, det måste ju finnas hantlar som matchar vad man kan prestera också. Men det är ett senare problem för de flesta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)