Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-24, 19:28   #31
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Spännande att se hur pseudointellektualismen har spridits även till Sverige. Länge bott i södra Europa och kontrasten är enorm.

Gissar att samma personer tuggar fragma om man lyfter att vaccin kan ha biverkningar
De har väl sett någon youtuber "debunka" påståendet..
väntar med spänning om någon ska nappa..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 19:30   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
väntar med spänning om någon ska nappa..
Jag kan.
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
tuggar fragma
Det heter fradga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 20:59   #33
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Robotkirurgi: Det är vanlig jävla vedertagen kirurgi som utförs av en robot enligt ett program skapat av en människa. Att operera bort en blindtarm är samma sak oavsett om knivhållaren är en mänsklig hand eller en "robothand" styrd direkt eller indirekt (via kod).

Laparoskopi: Samma sak, att en operation för att åtgärda tex en skada utförs genom ett mindre invasivt ingrepp är ingen ny obevisad händelse. Det är en justering eller vidareutveckling av en befintlig och vedertagen metod.

Nya läkemedel: Nya läkemedel forskas fram. Hur många receptbelagda läkemedel tror du det finns på att vanligt svenskt apotek just nu som har noll effekt i vetenskapliga undersökningar?

IBS: Att oro och ångest kan utlösa ränneskita är känt sen gammalt. Ge en nervös människa ett sockerpiller och säg att detta är medicin och kommer att lugna dig, och kanske hälften anser sig hjälpta till någon grad.

Ditt sätt att argumentera med liknelser du tror är relevanta är felaktigt och ganska tramsigt.
Suck. Används det för svåra ord kanske?
Robotkirurgi är en människa som styr instrumenten, det är mycket likt laparoskopi. Det är inte någon maskin som opererar... Det är extremt dyrt, tveksam nytta. För vissa av indikationerna baserat på dålig data.

Laparoskopi infördes på bred front innan det fanns evidens - nog för att det var kul och verkade bra. Min poäng, som jag skrev, var att vidareutveckling kräver att man forskar och utvärderar saker. Som jag skrev.

Nya läkemedel : Min poäng, som jag skrev, var att vidareutveckling kräver att man forskar och utvärderar saker. Som jag skrev.

IBS: grejen var att homeopati tydligen hade större effekt än placebo/treatment as usual i två små studier. För att säga säkert behövs större studier.
IBS är inte rännskita, utan är tillsammans med bland annat fibro, WAD, och ME/CFS några av modern "medicins" större brister.


Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kan.


Det heter fradga.

Ingen som förstod min referens till tysk punkrock


Jag vänder mig mot det "edgy" avfärdandet utan tillräckligt vetenskapligt underlag, som flera av trådens debattörer för fram.
Klart att åtgärder ska ha vetenskapligt stöd, men i så fall behöver ju saker och beforskas? Cochrane rapporterna jag såg verkade föra fram att för lite för att säga något säkert, oc hde brukar vara kunniga

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-24 klockan 21:03.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 07:58   #34
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Homeopati faller på att det är extraordinära påståenden, det borde inte fungera enligt allt vi känner till idag, så det krävs extraordinära bevis för påståendet. Det gäller inte saker som rimligen borde fungera.

Klart vacciner kan ha biverkningar, de deklareras, utvärderas och riskbedöms.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:19   #35
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Klart vacciner kan ha biverkningar, de deklareras, utvärderas och riskbedöms.
Ja, och de som beforskar området fryses ut, mobbas, skambeläggs, hotas, får sin karriär förstörd... även för uppenbara biverkningar (lokala reaktioner)


och riskbedömningarna kan vara ganska generösa, retrospektiv data utan tillräcklig power..
*ljudet av sedlar*
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:31   #36
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ja, och de som beforskar området fryses ut, mobbas, skambeläggs, hotas, får sin karriär förstörd... även för uppenbara biverkningar (lokala reaktioner)


och riskbedömningarna kan vara ganska generösa, retrospektiv data utan tillräcklig power..
*ljudet av sedlar*
Inget är perfekt eller ovan kritik, det hoppas jag ingen tror jag påstår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:59   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ja, och de som beforskar området fryses ut, mobbas, skambeläggs, hotas, får sin karriär förstörd... även för uppenbara biverkningar (lokala reaktioner)


och riskbedömningarna kan vara ganska generösa, retrospektiv data utan tillräcklig power..
*ljudet av sedlar*
Nej de som forskar på området fryses inte ut. De som påstår att vaccin orsakar autism blir däremot utfrysta eftersom det bevisats gång på gång att så inte är fallet.
Det finns vissa risker med vaccin, men nyttan överväger vida nackdelarna.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 10:51   #38
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nej de som forskar på området fryses inte ut. De som påstår att vaccin orsakar autism blir däremot utfrysta eftersom det bevisats gång på gång att så inte är fallet.
Det finns vissa risker med vaccin, men nyttan överväger vida nackdelarna.
Bra kommentar!
Glömde att jag var på kolo, platsen där världseliten samlas

I verkligheten är bilden förstås annorlunda, där säkerhetsforskning är ett riskyrke som kan vara karriärsdödande

Kan du maila tidsskriften Vaccine och be dem dra tillbaka Nicola Luigi Bragazzi mfls artikel?

Citat:
Recently, the authors of many vaccine safety investigations are being personally criticized rather than the actual science being methodologically assessed and critiqued. Unfortunately, this could result in making vaccine safety science a “hazardous occupation”. Critiques should focus on the science and not on the authors and on the scientists that publish reasonably high-quality science suggesting a problem with a given vaccine. These scientists require adequate professional protection so there are not disincentives to publish and to carry out researches in the field. The issues for vaccine safety are not dissimilar to other areas such as medical errors and drug safety.
https://www.sciencedirect.com/scienc...64410X1731085X

Citat:
A highly internationally respected British epidemiologist based in Rome (Italy), Dr. Tom Jefferson, had to face hostile reactions from colleagues and to eat alone during a meeting on influenza because of his claims on relatively low influenza vaccination effectiveness, not exactly aligned with the currently mainstream orientation of the scientific establishment [20].
Kom ihåg att forskare ofta kanske inte har riktigt den sociala kompetensen heller att andra "kan ha rätt", brukar vara ett kriterium för doktorsringen.. inte sällan kombinerat med kämpiga skolgångar osv, så de har mycket "ge igen för" så att säga, om du förstår vad jag menar.


Undrar vad som kan ligga till grund för detta *ljudet av sedlar intensifieras"

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-25 klockan 10:54.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:12   #39
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Bra kommentar!
Glömde att jag var på kolo, platsen där världseliten samlas
Ajajaj.. du matade trollet.. (nu tror jag iofs (tyvärr) inte att Aryt är ett troll, men ny energi fick hen i varje fall..)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:56   #40
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Tyvärr är nog forskningsläget eftersatt

https://www.cochrane.org/CD000353/AI...chronic-asthma

Vetenskapen vet tyvärr inte tillräckligt mycket än.

Att använda placebo som behandling är nog VÄLDIGT effektivt. Skillnaden mellan antidepressiva och placebo eller ECT och placebo är båda minimala, och vi vet ju hur effektiva dessa interventioner är. Att åstadkomma lika bra effekt - och samtidigt käna en hacka låter som bra business.



Jag tror ju inte på en "fri marknad" - men för er som gör det, hur kan alternativmedicinen fortsätta att existera? Skulle inte den "fria marknades osynliga hand" tillintetgöra dessa tjarlataner?
Under planekonomin kommer förstås hälsa och välståndet vara så högt att vi inte kommer ha någon större mening av det.
Du kanske ska fråga dig själv varför forskningsläget eftersatt 223 år senare trotts världens alla homeopatiorganisationer borde ha visst intresse av att bevisa att deras saker fungerar.

2013 så gjordes det en systematisk översikt på 1800 studier: https://sciencebasedmedicine.org/ano...thy-worthless/ som fann att det var helt värdelöst. Din Cochrane Review om astma är från 1999 och det är möjligt att det har gjorts fler studier sedan dess.

Och vad har den fria marknaden med detta att göra? Fram tills att de förbjud det 2012 så såldes det tonvis med besvärjelser på Ebay. Tror du på besvärjelser också eftersom de nu lever på den fria marknaden?
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 16:09   #41
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Jag länkade nyss till Cochrane som säger att det inte finns tillräckligt med bevis bu eller bäh


Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan att inte finnas bevis för att fungerar, och bevis för att inte fungerar.
F ultra verkar besitta samma problemz
Nej jag har inte påstått att det är bevisat att det inte fungerar, jag påstår att det inte finns bevis för att det fungerar.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 16:33   #42
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Hehe ja det är så dumt.

Men homeopatins logik så skulle allt levande vara dött då det finns tillräckligt med gift (arsenik, cyanid etc) i vattnet vi dricker och badar i för att döda allt många gånger om. Detta då om man tror att utspädning förbi vansinne fortfarande har effekt.
De är betydligt tokigare än så. Efter att ha hört argument likt dina ovan i många år så bestämde sig homeopaterna för att skapa ett helt nytt vatten: Aqua Nova. Där de helt enkelt bryter ner bindningarna i väte- och syre-atomerna för att sedan sätta ihop dem igen och därmed skapa helt nytt vatten.

https://www.homeopathyschool.com/the...ngs/new-water/

Detta skickas sedan på "proving" vilket naturligtvis inte sker på vetenskaplig bas utan vad man gör är att man skickat ut det till X antal personer som får konsumera det under en viss tid, under denna tid så får personerna skriva dagböcker och när "proving"-perioden är över så samlar man in alla dagböcker och sammanställer alla de "effekter" som dessa personer råkat ut för under den tid de konsumerat preparatet (i det här fallet, det nya vattnet).

Sedan letar man upp sjukdomar som har samma indikationer som de man sammanställt (Homeopati baseras ju på att lika-botar-lika, dvs om du får rinnande ögon av rå lök så kommer rå lök att bota sjukdomar som också ger rinnande ögon som t.ex hösnuva).

Efter det och hur kommer ren riktigt komiska biten, så gör man ju som man alltid gör, nämligen man spär ut detta nya vatten med vanligt kranvatten i de vanliga 200c, 20x osv :-) och vipps så har vi nu ett nytt homeopatiskt preparat som du sedan kan köpa från t.ex här: https://www.helios.co.uk/shop/aqua-nova. Så det är bara att börja beställa utspätt vatten!
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 16:50   #43
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Nej jag har inte påstått att det är bevisat att det inte fungerar, jag påstår att det inte finns bevis för att det fungerar.
Bra, ditt uttalande "I välkontrollerade dubbelblindade studier så har inte Homeopatiska preparat någon som helst verkan, att då börja diskutera som att "vetenskapen kanske inte än vet hur det fungerar" är att börja i fel ände." var öppet för lite tolkning.
Skönt att vi ser lika på det här ämnet.



Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Du kanske ska fråga dig själv varför forskningsläget eftersatt 223 år senare trotts världens alla homeopatiorganisationer borde ha visst intresse av att bevisa att deras saker fungerar.

2013 så gjordes det en systematisk översikt på 1800 studier: https://sciencebasedmedicine.org/ano...thy-worthless/ som fann att det var helt värdelöst. Din Cochrane Review om astma är från 1999 och det är möjligt att det har gjorts fler studier sedan dess.

Och vad har den fria marknaden med detta att göra? Fram tills att de förbjud det 2012 så såldes det tonvis med besvärjelser på Ebay. Tror du på besvärjelser också eftersom de nu lever på den fria marknaden?
Schweiz svar var ju ganska snyggt dock
Citat:
The Swiss government has a long and widely-respected history of neutrality, and therefore, reports from this government on controversial subjects need to be taken more seriously than other reports from countries that are more strongly influenced by present economic and political constituencies.
Citat:
In late 2011, the Swiss government's report on homeopathic medicine represents the most comprehensive evaluation of homeopathic medicine ever written by a government and was just published in book form in English (Bornhoft and Matthiessen, 2011). This breakthrough report affirmed that homeopathic treatment is both effective and cost-effective and that homeopathic treatment should be reimbursed by Switzerland's national health insurance program.
Citat:
Further, about half of Swiss physicians consider CAM treatments to be effective. Perhaps most significantly, 85 percent of the Swiss population wants CAM therapies to be a part of their country's health insurance program.
Citat:
The subject of external validity is of special importance because some scientists and physicians conduct research on homeopathy with little or no understanding of this type of medicine (some studies tested a homeopathic medicine that is rarely used for the condition tested, while others utilized medicines not commonly indicated for specific patients). When such studies inevitably showed that the homeopathic medicine did not "work," the real and accurate assessment must be that the studies were set up to disprove homeopathy.
Schweizarna är väl inte direkt kända för att vara dåliga med pengar?? Undrar hur deras experter tänkte.. tror kanske några koloiter bör söka jobb därborta!!
Jag är inte kommenist, så självklart tror jag på den fria marknaden.
Jag tror att besvärjelser verkar ha varit en smart affärsidé (hade jag inte köpt bitcoins för under dollarn hade jag kanske grämt mig )

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-25 klockan 16:59.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 19:12   #44
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Bra, ditt uttalande "I välkontrollerade dubbelblindade studier så har inte Homeopatiska preparat någon som helst verkan, att då börja diskutera som att "vetenskapen kanske inte än vet hur det fungerar" är att börja i fel ände." var öppet för lite tolkning.
Skönt att vi ser lika på det här ämnet.





Schweiz svar var ju ganska snyggt dock





Schweizarna är väl inte direkt kända för att vara dåliga med pengar?? Undrar hur deras experter tänkte.. tror kanske några koloiter bör söka jobb därborta!!
Jag är inte kommenist, så självklart tror jag på den fria marknaden.
Jag tror att besvärjelser verkar ha varit en smart affärsidé (hade jag inte köpt bitcoins för under dollarn hade jag kanske grämt mig )
Tror du får förklara i mer detalj vad det är du ser som problematiskt med "I välkontrollerade dubbelblindade studier så har inte Homeopatiska preparat någon som helst verkan" och vad det har för koppling till "vetenskapen kanske inte än vet hur det fungerar" för jag tycker att min text där är ganska glasklar.

Schweizarna skämde ut sig ganska rejält där ja.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 20:22   #45
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Tror du får förklara i mer detalj vad det är du ser som problematiskt med "I välkontrollerade dubbelblindade studier så har inte Homeopatiska preparat någon som helst verkan" och vad det har för koppling till "vetenskapen kanske inte än vet hur det fungerar" för jag tycker att min text där är ganska glasklar.

Schweizarna skämde ut sig ganska rejält där ja.
Att slänga fram massa termer där man inte tar hänsyn till dålig studiedesign, inadekvat power etc... en metaanalys är bara så bra som de ingående studierna.. ett vanligt misstag många ofta gör.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)