Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-15, 13:25   #19576
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Batteri bak i nacken är inga problem. Gäller bara att inte spänna åt så hårt. Det kan också vara smart att ha någonting mellan pannlampa och hud.
Det är typ det där jag irriterat mig på de gånger jag testat sådana lampor. Jag vill ha en lampa som jag helst inte märker av alls.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 08:24   #19577
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Låt säga att jag nu springer 4-5 gånger i veckan för halvmaraton/maraton. Nu vill jag även lägga till 2 pass i veckan för styrketräning. Främst i syfte att bli en bättre löpare (dvs förbättra löpekonomin) och att undvika skador.
Vilka övningar bör jag då fokusera på under dessa 2 pass och hur många set/reps?
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 09:15   #19578
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har ju ältat detta en del så 95 % av er är väl vid det här laget införstådda med att jag har haft ett löparknä. Kortfattat: vilade en månad från löpning och fotboll där besvären var borta redan efter ca två veckor. Från januari har jag stegrat från 0 km/vecka till förra veckans 35 km. Har bara varit över milen två gånger i år. Egentligen så har allt gått rätt bra MEN jag blir smått galen över att jag inte vet hur det "ska" kännas. Det är inte så att jag har haft ett knä som inte har känts av ö.h.t. När jag springer kan det vara så att det känns lite i knät, det försvinner under passet, ibland återkommer det o.s.v. Det har inte känts som när jag fick besvären: en konstant ömhet som stegras under passets gång.

I min värld är knän kroppsdelar som känns av när man löper, det hör till. Men är det så? Jag vet inte hur jag ska värdera tendenser till ömhet. Jag vet heller inte hur mycket det är en faktor av att jag springer runt och känner efter eftersom att jag har haft besvär tidigare. Utan knäproblematiken i ryggen så hade jag kanske inte reflekterat över det alls.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 10:21   #19579
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har ju ältat detta en del så 95 % av er är väl vid det här laget införstådda med att jag har haft ett löparknä. Kortfattat: vilade en månad från löpning och fotboll där besvären var borta redan efter ca två veckor. Från januari har jag stegrat från 0 km/vecka till förra veckans 35 km. Har bara varit över milen två gånger i år. Egentligen så har allt gått rätt bra MEN jag blir smått galen över att jag inte vet hur det "ska" kännas. Det är inte så att jag har haft ett knä som inte har känts av ö.h.t. När jag springer kan det vara så att det känns lite i knät, det försvinner under passet, ibland återkommer det o.s.v. Det har inte känts som när jag fick besvären: en konstant ömhet som stegras under passets gång.

I min värld är knän kroppsdelar som känns av när man löper, det hör till. Men är det så? Jag vet inte hur jag ska värdera tendenser till ömhet. Jag vet heller inte hur mycket det är en faktor av att jag springer runt och känner efter eftersom att jag har haft besvär tidigare. Utan knäproblematiken i ryggen så hade jag kanske inte reflekterat över det alls.
Jag tror att man måste lära känna sin egen kropp helt enkelt. Vi är alla olika. Själv vet jag direkt numera om något inte är som det ska, men så var det inte i början.

Jag hade varit extra uppmärksam på sådant som sitter kvar efter passet, samt utvecklingen. Känner du mer ju mer du springer, eller är det ungefär samma lika? Är det olika ställen varje gång, eller samma ställe?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 10:27   #19580
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Låt säga att jag nu springer 4-5 gånger i veckan för halvmaraton/maraton. Nu vill jag även lägga till 2 pass i veckan för styrketräning. Främst i syfte att bli en bättre löpare (dvs förbättra löpekonomin) och att undvika skador.
Vilka övningar bör jag då fokusera på under dessa 2 pass och hur många set/reps?
Det är väl tung styrketräning framförallt för löpare. Marklyft, knäböj, olika utfallsteg osv.

Jag kör starting strenght-programmet. Det finns säkert andra upplägg som är mer effektiva för just löpare men man ska ju ha ett liv utanför löpningen också .
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 10:30   #19581
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har ju ältat detta en del så 95 % av er är väl vid det här laget införstådda med att jag har haft ett löparknä. Kortfattat: vilade en månad från löpning och fotboll där besvären var borta redan efter ca två veckor. Från januari har jag stegrat från 0 km/vecka till förra veckans 35 km. Har bara varit över milen två gånger i år. Egentligen så har allt gått rätt bra MEN jag blir smått galen över att jag inte vet hur det "ska" kännas. Det är inte så att jag har haft ett knä som inte har känts av ö.h.t. När jag springer kan det vara så att det känns lite i knät, det försvinner under passet, ibland återkommer det o.s.v. Det har inte känts som när jag fick besvären: en konstant ömhet som stegras under passets gång.

I min värld är knän kroppsdelar som känns av när man löper, det hör till. Men är det så? Jag vet inte hur jag ska värdera tendenser till ömhet. Jag vet heller inte hur mycket det är en faktor av att jag springer runt och känner efter eftersom att jag har haft besvär tidigare. Utan knäproblematiken i ryggen så hade jag kanske inte reflekterat över det alls.
Vissa typer av känningar får man nog leva med när man åldras. Jag tycker också man kan försöka effektivisera sin träning. Kanske blir man bättre på det man försöker uppnå med mindre och lite hårdare träning, eller kanske mer och betydligt lättare.

Du skrev ju innan att du kör väldigt mycket backe. Det är kanske inte optimalt för ett knä med svagheter. Ibland kanske man borde låta sina svagheter vara och förbättra sina styrkor .
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 10:42   #19582
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg

Jag hade varit extra uppmärksam på sådant som sitter kvar efter passet, samt utvecklingen. Känner du mer ju mer du springer, eller är det ungefär samma lika? Är det olika ställen varje gång, eller samma ställe?
Nja, jag skulle påstå att det kommer ganska random. Ibland kan det kännas lite i ett utförslöp under backträningen för att sedan inte kännas allt under nästa utförslöp. I lördags så kände jag av det efter kanske 12-13 km(15K totalt) innan det precis innan jag var klar avtog igen. Det har inte varit samma ställe varje gång. Oftast är det insidan av knät men någon gång har det varit framsidan och någon gång utsidan.

Jag ska bli bättre på att bokföra upplevelserna från passet och göra som du skriver; hålla koll på vartåt det barkar.

Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg

Du skrev ju innan att du kör väldigt mycket backe. Det är kanske inte optimalt för ett knä med svagheter. Ibland kanske man borde låta sina svagheter vara och förbättra sina styrkor .
Nej, utförslöpen är man ju lite rädd för. Det jag har gjort som åtgärd är att ta det lugnt utför, jag släpper inte lös kroppen som jag har gjort tidigare. Jag är inte beredd att ge upp dessa pass så jag får väl tänka på att vara ännu mer försiktig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 11:11   #19583
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg


Nej, utförslöpen är man ju lite rädd för. Det jag har gjort som åtgärd är att ta det lugnt utför, jag släpper inte lös kroppen som jag har gjort tidigare. Jag är inte beredd att ge upp dessa pass så jag får väl tänka på att vara ännu mer försiktig.
Det finns ju en miljon tips om bota löparknä (och vad det skulle bero på), men jag tror att det som så mycket annat beror på en överbelastning. Bästa chans att bli av med det är förmodligen att börja från noll och stegra löpningen långsamt. Tråkigt tips som du förmodligen inte kommer efterfölja. Det skulle nog inte jag gjort heller
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 11:19   #19584
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det finns ju en miljon tips om bota löparknä (och vad det skulle bero på), men jag tror att det som så mycket annat beror på en överbelastning. Bästa chans att bli av med det är förmodligen att börja från noll och stegra löpningen långsamt. Tråkigt tips som du förmodligen inte kommer efterfölja. Det skulle nog inte jag gjort heller
Jo, det är väl mer eller mindre vad jag har gjort. Sen gills säkert inte min stegring som "långsam". 0-35 km/vecka på lite drygt 1,5 månad.

Men det här har vi diskuterat ett otal gånger. Jag var mest intresserad av om även en person med friska knän får räkna med att dessa känns av emellanåt. Jag har haft det tänket, att det är en kroppsdel där man ofta känner något även om man inte har direkta besvär. Men det tänket kanske är helt felaktigt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 11:21   #19585
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, det är väl mer eller mindre vad jag har gjort. Sen gills säkert inte min stegring som "långsam". 0-35 km/vecka på lite drygt 1,5 månad.

Men det här har vi diskuterat ett otal gånger. Jag var mest intresserad av om även en person med friska knän får räkna med att dessa känns av emellanåt. Jag har haft det tänket, att det är en kroppsdel där man ofta känner något även om man inte har direkta besvär. Men det tänket kanske är helt felaktigt.
Nej, jag tror dom flesta har någon öm punkt som är svår att bli av med. Sen får man ju definitivt räkna med det om man har svårt att det lugnt och köra rehab.

Jag har nog iallafall hellre någon liten känning än att köra crosstrainer i 4 månader för att eventuellt bli av med det.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 11:43   #19586
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Nej, jag tror dom flesta har någon öm punkt som är svår att bli av med. Sen får man ju definitivt räkna med det om man har svårt att det lugnt och köra rehab.

Jag har nog iallafall hellre någon liten känning än att köra crosstrainer i 4 månader för att eventuellt bli av med det.
Okej. Det är fascinerande hur relativt ospecifika frågor tenderar att få ganska svävande svar, nästan så att det finns ett samband mellan frågan och svaret

Jag är väl annars av samma inställning som dig. Man vidtar de åtgärder som man är beredd att vidta, sedan om besvären kommer ändå så får de väl komma så tar vi det därifrån. Än så länge kan jag ju inte säga att de med 100 % säkerhet har kommit. Jag bör dock kanske helt överge tankarna på Omberg runt, 31K och 800 höjdmeter, som går av stapeln redan i mitten av april.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 13:15   #19587
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Kosthållning...

Hur ser en typisk dag i förhållande till kost ut för er? Har fått en förmåga att börja nojja höger o vänster men när man rör på sig så mycket som man gör så är det bara o äta!?
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 13:20   #19588
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Kosthållning...

Hur ser en typisk dag i förhållande till kost ut för er? Har fått en förmåga att börja nojja höger o vänster men när man rör på sig så mycket som man gör så är det bara o äta!?
Ärligt så bara äter jag. Men vare sig min kroppsform eller min prestationsförmåga är någonting att hänga i julgran. Däremot äter jag betydligt mer utan att gå upp i vikt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 13:22   #19589
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Kosthållning...

Hur ser en typisk dag i förhållande till kost ut för er? Har fått en förmåga att börja nojja höger o vänster men när man rör på sig så mycket som man gör så är det bara o äta!?
Sanning med modifikation Den senaste tiden har det blivit tre-fyra löppass/vecka för mig. Käkar lunch och middag samt typ en proteinshake innan läggdags. Hade jag slängt in en regelrätt frukost eller ett rejälare kvällsmål så hade nog mycket väl kunnat gå upp i vikt(kontorsjobb). Så vad du gör utöver träningen spelar ju en jävla stor roll.

I höstas sprang jag mycket, alltid över 40K/vecka och ofta 50K eller mer. Jag överskattade grovt hur mycket det brände och lade till ett rejält kvällsmål samt drack en massa kalorier i form av mjölk och juice. Blev även del godis och dylikt. Man kan väl säga att jag helt enkelt släppte kosten helt och tänkte att jag kunde trycka i mig vad som helst eftersom att jag förbrukade så mycket. Under denna period gick jag upp mycket, säkert en sex-sju kg. Spegeln hade skvallrat lite men fick ändå en chock när jag ställde mig på vågen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 14:08   #19590
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Kosthållning...

Hur ser en typisk dag i förhållande till kost ut för er? Har fått en förmåga att börja nojja höger o vänster men när man rör på sig så mycket som man gör så är det bara o äta!?
Riktlinjer för mig:

<10 h/vecka - Ha koll på att det inte blir för mycket energi.

>14 h/vecka - Ha koll på att det inte blir för lite energi.

Brukar bli ca fem måltider per dag.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)