Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-26, 12:36   #1351
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Det är väl numer teorin av vi har gener från lite andra människosläkten?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:37   #1352
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det är väl numer teorin av vi har gener från lite andra människosläkten?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Iallafall andra människoarter inom vårt släkte (Homo).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 12:37   #1353
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Iallafall andra människoarter inom vårt släkte (Homo).
Ja, precis.

Homo floresiensis är ju spännande t.ex. Även andelen gener från neandertalare beroende på vart i världen ens släkt hållit till.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-05-26 klockan 12:39.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 13:22   #1354
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Värt att hålla i minnet är att allt det här med arter, raser, familjer osv bara är hittepå. När Linné skapade klassificeringssystemet hade inte evolutionsteorin slagit igenom än, och han trodde att hans system var ett sätt att utröna den ordning som gud ställt upp. I verkligheten är naturligtvis inte allt levande inordnat i prydliga kategorier, och biologer tjafsar hela tiden om vad som är arter, underarter osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2020-05-26 klockan 13:23.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 17:11   #1355
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, fågel och hund är inte heller olika arter. Fåglar är en klass. Hundar tillhör klassen däggdjur. Men du har rätt i att varje art innehåller många raser.

Jag gillar liknelsen med datorfiler, som i sin tur innehåller andra filer, som innehåller andra filer osv.

Den första filen kallar vi ”Dios grejer”. Den motsvarar klass, t ex ”däggdjur”.

Inuti den filen hittar vi fyra andra filer. Den ena heter ”Jobbgrejer”, den andra ”Skolgrejer”, den tredje ”Andra viktiga grejer” och den fjärde ”Skojgrejer”. De motsvarar ordning, t ex ”rovdjur”.

Inuti filen ”Skojgrejer” hittar vi filerna ”Filmer”, ”Bilder” och ”Texter”. De motsvarar familj, t ex ”hunddjur”.

Inuti ”Filmer” hittar vi ”Gipsy midget takes giant black cock HD”. Den motsvarar art, t ex ”hund”.

Och sen brukar man dela in arter av tamdjur i olika raser. Vilda djurarter delas inte i raser, utan underarter.
Tillhör fåglar och hundar samma art?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:11   #1356
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tillhör fåglar och hundar samma art?
Är USA och Köpenhamn samma stad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 21:13   #1357
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är USA och Köpenhamn samma stad?
Okej, fattar din poäng
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 22:42   #1358
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Stör mig på det slarviga sätt förkortningen p.g.a. börjat användas på senare år, främst i sociala medier.

”Det blev ingen träning idag p.g.a. trött” istället för ”det blev ingen träning p.g.a. att jag var trött”.

”Jag avstod bullen till kaffet p.g.a. jag har ätardag på lördag” istället för ”jag avstod bullen till kaffet p.g.a. att jag har ätardag på lördag”.

Skulle låta lätt efterblivet i tal men i skrift är det tydligen OK att härja runt på det här viset. Någon annan som gjort samma observation eller är jag bara lättkränkt?
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 22:53   #1359
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Stör mig på det slarviga sätt förkortningen p.g.a. börjat användas på senare år, främst i sociala medier.

”Det blev ingen träning idag p.g.a. trött” istället för ”det blev ingen träning p.g.a. att jag var trött”.

”Jag avstod bullen till kaffet p.g.a. jag har ätardag på lördag” istället för ”jag avstod bullen till kaffet p.g.a. att jag har ätardag på lördag”.

Skulle låta lätt efterblivet i tal men i skrift är det tydligen OK att härja runt på det här viset. Någon annan som gjort samma observation eller är jag bara lättkränkt?
Jag trodde först du skulle anmärka på punkterna i pga. och/eller pga då jag började läsa ditt inlägg. Det du klagar på är inget jag tänkt på. Dock vet jag inte om jag helt enkelt inte blivit exponerad för detta eller om jag bara inte lagt märke till det pga slarvläsning från min sida. Jag håller dock med om att det är sunkigt skrivet, och definitivt inget jag skulle göra.

Själv stör jag mig mer på att folk har så svårt med de, dem och dom. Jag vet att det finns nån grammatisk regel för detta, som jag inte kan. Jag tycker å andra sidan det är helt uppenbart när folk skrivit fel, så jag antar att jag inte har nåt behov av att kunna den regeln. Men det sjuka är att det rätt ofta är ett fel som folk gör, trots att de i övrigt är rätt bra på att uttrycka sig i skrift.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 23:04   #1360
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag trodde först du skulle anmärka på punkterna i pga. och/eller pga då jag började läsa ditt inlägg. Det du klagar på är inget jag tänkt på. Dock vet jag inte om jag helt enkelt inte blivit exponerad för detta eller om jag bara inte lagt märke till det pga slarvläsning från min sida. Jag håller dock med om att det är sunkigt skrivet, och definitivt inget jag skulle göra.

Själv stör jag mig mer på att folk har så svårt med de, dem och dom. Jag vet att det finns nån grammatisk regel för detta, som jag inte kan. Jag tycker å andra sidan det är helt uppenbart när folk skrivit fel, så jag antar att jag inte har nåt behov av att kunna den regeln. Men det sjuka är att det rätt ofta är ett fel som folk gör, trots att de i övrigt är rätt bra på att uttrycka sig i skrift.
Har mest sett det på instagram, twitter etc och där är man kanske latare, alternativt vill spara utrymme, vad vet jag. Stör mig på sättet man kapar av meningarna, inte hur själva förkortningen skrivs. En av få gånger jag vill slänga ut telefonen genom fönstret när jag läser något dylikt

Håller helt med angående de, dem och dom. Kan inte heller regeln men det framgår när det används tokigt. I mer informella sammangang skriver jag oftast dom om jag är osäker.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 23:10   #1361
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag läser så lite som möjligt på sociala medier, eftersom jag tycker de är pest på alla möjliga sätt och vis. Så det kanske är därför jag varit förskonad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 17:31   #1362
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Ibland skriver folk "Lower odds of happening" om något som händer mer sällan i jämförelse med något annat. Det blir motsägelsefullt enligt mig när låga odds är något som upplevs hända mer frekvent, därav att man inte får ut lika mycket av något som har låga odds.

Vad är rätt?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 17:42   #1363
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Folk vill inte använda höga odds/låga odds på rätt sätt. Om du besöker en vadslagningsbyrå lär begreppen användas korrekt. I alla andra sammanhang kan du bara släppa det och gå vidare. Inte värt att bråka över
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 22:05   #1364
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Håller helt med angående de, dem och dom. Kan inte heller regeln men det framgår när det används tokigt. I mer informella sammangang skriver jag oftast dom om jag är osäker.
Regeln är objekt eller subjekt men du behöver inte kunna det för att göra rätt.

Använd ett enkelt test: byt ut de/dem mot vi/oss.

De = vi; dem = oss.

exempel: Han gick hem till dem. test: Han gick hem till oss. check.
Han gick hem till de - han gick hem till vi. Njae...

Dem är dumma. Oss är dumma. Njae...
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 22:42   #1365
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ibland skriver folk "Lower odds of happening" om något som händer mer sällan i jämförelse med något annat. Det blir motsägelsefullt enligt mig när låga odds är något som upplevs hända mer frekvent, därav att man inte får ut lika mycket av något som har låga odds.

Vad är rätt?
Höga odds = låg sannolikhet.
Låga odds = hög sannolikhet.

Personerna i fråga blandar gissningsvis ihop odds med sannolikhet och tror att de är synonymer.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)