Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-31, 00:04   #61
spacedog
Registered User
 
spacedogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 332
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Särskrivningar är ett gissel då meningen ofta får en annan innebörd (även om man förstår andemeningen). Dom tycker jag är fullt acceptabelt. Vad är nackdelen? Det är värre att läsa fel använda de och dem.
Snygg demonstration av problemet där!
__________________
Some people play hard to get - me, I play hard to want.

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 00:06   #62
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av spacedog
Snygg demonstration av problemet där!
Syftar du på fel använda är det korrekt svenska.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 00:11   #63
Cupofcoffee
Registered User
 
Cupofcoffees avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 395
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Syftar du på fel använda är det korrekt svenska.
Så klart.
Cupofcoffee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 00:12   #64
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Åtskilliga av våra "språkpoliser" är avsevärt yngre än jag.

allan
Där gör du en intressant sak som du själv argumenterat mot! Minns du: jag är större än honom/han-diskussionerna? Du hävdade att det handlar om ackusativobjekt, vi menade att det snarare handlade om: jag är större än han [är]. Nu skriver du som vi förespråkar. Intressant tycker jag. Sättet vars sak du drev tidigare innbär: Åtskilliga av våra "språkpoliser" är avsevärt yngre än mig.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 00:41   #65
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Särskrivningar är ett gissel då meningen ofta får en annan innebörd (även om man förstår andemeningen). Dom tycker jag är fullt acceptabelt. Vad är nackdelen? Det är värre att läsa fel använda de och dem. Jag själv kommer förmodligen aldrig skriva mej och dej, men jag begriper vad folk menar då de skriver så, så vad är problemet?
Apropå långa meningar var väl Lundell inte speciellt glad i punkt och (framför allt) stor bokstav i Jack?
Vad är felet med att man skriver så andra förstår men endå ändrar orden?

jA vaD kna dte gröa för skllinad? Jga mEanr folk föråstr ändå? sEn att dte tra länrge tid för adnra att försåt är ju itne mitt prolbem! LR hur?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 01:50   #66
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
... att dte tra länrge tid för adnra att försåt är ju itne mitt prolbem! LR hur?
Varför alls ha ett språk i så fall? Varför inte bara köra med diverse gutturala halsljud och låta det ta den tid det tar för folk att fatta ...?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 03:50   #67
bosse_brutal
Registered User
 
bosse_brutals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: utan häst i fjollträsk
Inlägg: 1 566
ja hjälptena så ho kunne komme igång, ho va ju så jävla kåt sårä fanns ju bare en sak å göre, man ställeju öpp fö brudera näröm ä pårä humöre
__________________
Allt var som det skulle. Grymt och Stabilt
bosse_brutal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 06:46   #68
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Där gör du en intressant sak som du själv argumenterat mot! Minns du: jag är större än honom/han-diskussionerna? Du hävdade att det handlar om ackusativobjekt, vi menade att det snarare handlade om: jag är större än han [är]. Nu skriver du som vi förespråkar. Intressant tycker jag. Sättet vars sak du drev tidigare innbär: Åtskilliga av våra "språkpoliser" är avsevärt yngre än mig.
Är du full? Det var inte jag. Blanda inte ihop mig med ackusativobjekt - jag har påpekat stavningen av det en gång men i övrigt håller jag mig långt från det.


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 09:10   #69
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Varför alls ha ett språk i så fall? Varför inte bara köra med diverse gutturala halsljud och låta det ta den tid det tar för folk att fatta ...?
Men är just det, ändrar man för mycket så får man till sist ett nytt språk...

Språket ändras alltid och lever i sin egna lilla värld, man behöver inte en massa språkförändrare, man behöver språkriddare som ser till att det hela går sakta men säkert. Om alla skulle prata som Fredrik Lindström, så skulle det inte dröja länge innan språket är kört.

Varför klaga på småbarns gramatik elle dåliga uttal?

Är väl skitsamma om folk säger "ett lastbil eller en lastbil" man fattar ju ändå?
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 09:28   #70
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Highlander: har du hört Fredrik Lindström prata? Om alla pratade som han gör skulle det svenska språket vara i bättre skick än vad det är nu.

Jag tycker inte alls att språket behöver några riddare som ska peka med svärden på de som gör fel och se till att regler följs. Jag tycker språket ska få utvecklas som det vill, så länge det fungerar som det ska. Det som blir fel som det är nu med den stora skillnaden mella tal- och skriftspråk, och framför allt det skriftspråk man finner i exempelvis politiska sammanhang, och även i vissa journalistiska dito, är att de som inte behärskar språket utestängs från viktiga delar av samhället. För att en demokrati ska fungera måste information vara tillgänglig. Det är den inte om folket inte förstår.
Så, varför inte bara låta det glida iväg och skriva därefter? Jo, för att nyanser försvinner i språket, och försvinner nyanserna försvinner även pricksäkerheten i beskrivningar. Språket blir mer och mer en tolkningsfråga (vilket det redan är i stor utsträckning. Hur många tänker på samma sak när jag säger RÖD?). Dessa nyaner försvinner inte av att man skriver mej istället för mig, så länge man vet att båda stavningarna är ok.

Hoppsan, det blev något korstågsliknande. Ska äta frukost istället.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 09:34   #71
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Highlander: har du hört Fredrik Lindström prata? Om alla pratade som han gör skulle det svenska språket vara i bättre skick än vad det är nu.

Jag tycker inte alls att språket behöver några riddare som ska peka med svärden på de som gör fel och se till att regler följs. Jag tycker språket ska få utvecklas som det vill, så länge det fungerar som det ska. Det som blir fel som det är nu med den stora skillnaden mella tal- och skriftspråk, och framför allt det skriftspråk man finner i exempelvis politiska sammanhang, och även i vissa journalistiska dito, är att de som inte behärskar språket utestängs från viktiga delar av samhället. För att en demokrati ska fungera måste information vara tillgänglig. Det är den inte om folket inte förstår.
Så, varför inte bara låta det glida iväg och skriva därefter? Jo, för att nyanser försvinner i språket, och försvinner nyanserna försvinner även pricksäkerheten i beskrivningar. Språket blir mer och mer en tolkningsfråga (vilket det redan är i stor utsträckning. Hur många tänker på samma sak när jag säger RÖD?). Dessa nyaner försvinner inte av att man skriver mej istället för mig, så länge man vet att båda stavningarna är ok.

Hoppsan, det blev något korstågsliknande. Ska äta frukost istället.
Gissa vad Danmark och Tyskland har problem med i sina länder, jo de kan inte kommunicera riktigt med varandra.

Hur gör vi med dialekter som norrländska och skönska, ska de få särstavningar?

Språket glider iväg ändå, behövs ingen extra knuff, för då rullar snöbollen för snabbt. Jag är för utveckling, men så att ALLA hinner med och att ALLA fortsätter att förstå. Anledningen till att vi har gramatikregler är för att ändrar man ordföljden så får meningen en annan innebörd, man ska inte behöva sitta och "tolka" när man läser andra människors texter.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 11:01   #72
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Åtskilliga av våra "språkpoliser" är avsevärt yngre än mig.
Åtskilliga av våra "språkpoliser" är avsevärt yngre än jag ser ju ut som skit dock, likaså jag är större än han, så allan har rätt men råkade göra ett misstag.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 11:26   #73
spacedog
Registered User
 
spacedogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 332
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Syftar du på fel använda är det korrekt svenska.
Det är alldeles riktigt, men det såg så konstigt ut att jag var tvungen att läsa om meningen flera gånger för att se vad det egentligen stod. Så kan det gå när hjärnan är inställd på en sak men ser en annan.
__________________
Some people play hard to get - me, I play hard to want.

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 11:28   #74
spacedog
Registered User
 
spacedogs avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 332
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
jA vaD kna dte gröa för skllinad? Jga mEanr folk föråstr ändå? sEn att dte tra länrge tid för adnra att försåt är ju itne mitt prolbem! LR hur?
Om det leder till att folk struntar i att läsa det du skriver så är det kanske ett problem?
__________________
Some people play hard to get - me, I play hard to want.

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 11:53   #75
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
Men är just det, ändrar man för mycket så får man till sist ett nytt språk...

Språket ändras alltid och lever i sin egna lilla värld, man behöver inte en massa språkförändrare, man behöver språkriddare som ser till att det hela går sakta men säkert. Om alla skulle prata som Fredrik Lindström, så skulle det inte dröja länge innan språket är kört.

Varför klaga på småbarns gramatik elle dåliga uttal?

Är väl skitsamma om folk säger "ett lastbil eller en lastbil" man fattar ju ändå?
Framförallt blir ju språket väldigt tråkigt och onyanserat när människor skall förenkla och förkorta det. "Jag hjälpte henne att komma igång" som jag skulle skriva/säga låter ju mycket trevligare än "jag hjälpte hon komma igång" (vilket verkligen ser ut som skit). Dej och mej är ju bara fult och "felstavningar", men att säga du/jag/hon/han när det inte skall vara där är ju inget vidare.

Jag råkar ju ofta sätta in en massa väl i meningar, tror det är för att jag är osäker på det jag skriver eller på något sätt vill säkra en flyktväg i det jag har sagt , tidigare sade jag även Man istället för jag. Saker som "men man vill ju inte göra så", även det är väl av osäkerhetsskäl, det är ju man som tycker så, inte jag, fast det har jag nog slutat med numera.

Sedan händer det ju att jag konstruerar konstiga meningar, jag skrev ju nyligen (i något inlägg) en mening med en massa det och det (..) blir ju inte särskilt roligt att läsa, det är mycket trevligare att läsa en mer nyanserad text där olika ord används, språket blir så obildat och tråkigt om det är samma 20 ord rättigenom

En annan sak jag lyckas med ibland är att få två likadana ord efter varandra, kommer inte ihåg vilka jag kan lyckas göra så med, men jag kommer inte på något annat sätt att formulera meningen på när det blir så, men det känns ju som att något är helt galet när samma sak skall stå två gånger i rad. Någon kanske har sett några sådana inlägg från mig och kan berätta när det sker?

Grammatik har jag alltid tyckt har varit tråkigt, så jag går mest på känsla när jag skriver och jag tror det fungerar det med. Mitt ordförråd är väl inget vidare heller, jag kanske borde sätta mig ner och plugga synonymer

Där är en mening jag skulle kunna skriva på flera olika sätt:
Mitt ordförråd är väl inget vidare heller, jag kanske borde sätta mig ner...
Mitt ordförråd är väl inget vidare heller, man kanske borde sätta sig ner...
Mitt ordförråd är väl inget vidare heller, kanske borde sätta mig ner...

Men framförallt, det smög sig in ett omedvetet väl där, det borde ju stå:
Mitt ordförråd är inget vidare heller, jag kanske borde...
Vad fan har "väl" med något att göra, är jag tveksam till om det inte är något vidare eller inte? Jag säger ju att det inte är det? väl? ;D

Får fixa något som bara raderar alla " väl" inmatningar jag gör

Senast redigerad av aliquis den 2005-07-31 klockan 11:57.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)