Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-11, 08:28   #106
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkton Visa inlägg
Jag är konstant täppt i en näsborre när jag är inomhus.
What?

Det är fullt normalt.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:30   #107
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Du är alltid (mer) täppt i en näsborre.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:44   #108
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkton Visa inlägg

Om man köper en luftrenare, är den då enkel att montera/avmontera? Turas just nu om att sova hos mig samt hos tjejen. Just nu bor jag hos tjejen i ett par veckor, kommer det vara enkelt att montera upp den hos henne för att sedan ta ned den och sätta upp den i min lägenhet?
Montera upp och ner? Det är bara trycka in sladden så funkar den. Ingen montering överhuvudtaget. Bara dra ut sladden och konka med dig.
Möjligen den får anslutas till hennes nätverk också, för att styra via mobilen.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-05-11 klockan 08:46.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:50   #109
Bänkton
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
What?

Det är fullt normalt.
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Du är alltid (mer) täppt i en näsborre.
Intressant. Jag är dock helt igenproppad i vänster näsborre när jag är inomhus, andas bara med höger näsborre. När jag är utomhus kan jag andas i båda näsborrarna, förutom nu i pollensäsong.

Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Montera upp och ner? Det är bara trycka in sladden så funkar den. Ingen montering överhuvudtaget. Bara dra ut sladden och konka med dig.
Möjligen den får anslutas till hennes nätverk också, för att styra via mobilen.

Gott, har inte gjort någon research av produkten. Verkar ju väldigt smidigt.
Bänkton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:52   #110
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Bänkton Visa inlägg
Intressant. Jag är dock helt igenproppad i vänster näsborre när jag är inomhus, andas bara med höger näsborre. När jag är utomhus kan jag andas i båda näsborrarna, förutom nu i pollensäsong.









Gott, har inte gjort någon research av produkten. Verkar ju väldigt smidigt.
Det bör variera mellan vänster och höger näsborre då de växlar av varandra.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:16   #111
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Bör påpeka att jag är allergisk mot... väldigt mycket.

Tidigare har jag haft konstant nästäppa, värst var det på morgnarna. Efter två dagar med luftrenare försvann den helt, vilket jag inte förväntade mig. Kunde sluta med både vanlig och kortisonspray cold turkey. Tidigare behövde jag nästan anstränga mig att andas i vissa stunder (även utan nästäppa), men nu flyter allt på såsom det antagligen ska göra.

Vaknar upp på morgonen och känner mig mer utvilad jämfört med tidigare. Mindre hjärndimma. Det är givetvis svårt att kvantifiera men jag upplever iallafall mig själv som mer energisk.

I övrigt gör det ju hemmet till en trevligare miljö generellt. När jag går ut brukar jag passa på att ställa in den högsta effekten. När man kommer tillbaka känns det fräscht och nyvädrat, om inte bättre då man slipper all skit som cirkulerar utomhus. Ja, det sänker behovet av att damma något, och jag pratade med en annan luftrenarentusiast som också nämnde det.

Om man inte har allergiproblem vet jag inte om man märker en så stor skillnad. Men för mig var det helt klart värt de femtonhundra kronorna det kostade mig.
Alltså jag blir bara mer och mer sugen.

Kan man ställa in den att bara köra vissa tider? T.ex att man låter den köra från ~17-20, sen stänger man av den när man ska sova.

Jag är väldigt känslig för ljud när jag sover, så jag sover med öronproppar. Det kanske räcker för att man inte ska höra den när den är igång?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:34   #112
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Alltså jag blir bara mer och mer sugen.

Kan man ställa in den att bara köra vissa tider? T.ex att man låter den köra från ~17-20, sen stänger man av den när man ska sova.

Jag är väldigt känslig för ljud när jag sover, så jag sover med öronproppar. Det kanske räcker för att man inte ska höra den när den är igång?

Det bästa är att den renar luften mer regelbundet, kanske 1-2 ggr /h. Tänk på att det damm och annan smuts som befinner sig i luften renas tämligen snabbt när luftrenaren kör. Men så fort luftrenaren inte går så kommer ju partiklarna tillbaka, en del av dessa lägger sig på golvet, möbler osv och kommer inte att sugas upp av luftrenaren. Bara det som just då är i luften renas.

Det tystaste luftrenare låter väldigt lite i silent/night mode. Inte högre än husets/lägenhetens egna ventilation.
Men då bör du hitta en som låter mindre än 40dB.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:39   #113
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det bästa är att den renar luften mer regelbundet, kanske 1-2 ggr /h. Tänk på att det damm och annan smuts som befinner sig i luften renas tämligen snabbt när luftrenaren kör. Men så fort luftrenaren inte går så kommer ju partiklarna tillbaka, en del av dessa lägger sig på golvet, möbler osv och kommer inte att sugas upp av luftrenaren. Bara det som just då är i luften renas.

Det tystaste luftrenare låter väldigt lite i silent/night mode. Inte högre än husets/lägenhetens egna ventilation.
Men då bör du hitta en som låter mindre än 40dB.
Alright, tack Ska fundera och kika runt lite.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:40   #114
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
En till sak som är bra att veta angående luftrenaren är den faktiska ytan som de klarar att rena effektivt. De flesta verkar ange den maximala ytan men tänk då på att luftrenaren kanske måste gå på max hastighet vilket låter ganska högt. Så vill man ha en som effektivt renar luften i större rum behöver man en ganska stor apparat som kan ta in mycket luft på låg fläkthastighet.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 10:17   #115
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Jag bor i en väldigt liten etta, så ska nog inte vara några problem att den ska fungera i det rummet iallafall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 11:59   #116
Muggadir
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 0
Jag antar att det är lätt att köpa några luftfilter för hus eller rum.
Muggadir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 15:56   #117
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag skulle vilja ha känslan av att alla fordon bytte till el i städer med mycket oljud och smog. Städerna börjar dåna tidigt på morgonen och gårdagens smog hänger redan gul över städerna. Man har torrt snor i hela näsan i omgångar hela dagen och finns det ett berg i staden så kan man gå upp och se hela eländet uppifrån. I alla fall någon fördel med el, jag skulle vilja ha den känslan, vad skulle man höra i stället?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 17:01   #118
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag skulle vilja ha känslan av att alla fordon bytte till el i städer med mycket oljud och smog. Städerna börjar dåna tidigt på morgonen och gårdagens smog hänger redan gul över städerna. Man har torrt snor i hela näsan i omgångar hela dagen och finns det ett berg i staden så kan man gå upp och se hela eländet uppifrån. I alla fall någon fördel med el, jag skulle vilja ha den känslan, vad skulle man höra i stället?
Mesta oljudet kommer dock från däcken och inte motorerna. I alla fall där hastigheten överstiger 50 km/h.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 17:51   #119
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Mesta oljudet kommer dock från däcken och inte motorerna. I alla fall där hastigheten överstiger 50 km/h.
Vid en landsväg kan jag tänka mig det men inne i en stad? Med alla korsningar. Jag kan tänka mig att i t ex Paris kommer man höra ett aggressivt tutande hela tiden, vilket man gör ändå.

Jag har sett något klipp på youtube, kanske Jay Leno, när de kör upp med en elbil mot ett rådjur och det kommer fram till bilen då den inte luktar eller låter. Iofs är amerikanska rådjur mycket mer orädda än svenska.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 17:55   #120
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Vid en landsväg kan jag tänka mig det men inne i en stad? Med alla korsningar. Jag kan tänka mig att i t ex Paris kommer man höra ett aggressivt tutande hela tiden, vilket man gör ändå.

Jag har sett något klipp på youtube, kanske Jay Leno, när de kör upp med en elbil mot ett rådjur och det kommer fram till bilen då den inte luktar eller låter. Iofs är amerikanska rådjur mycket mer orädda än svenska.
Haha. Jämför med våra renar, de flyttar sig inte i första taget heller. Jo inne i en stad lär nog bullernivån sjunka en del.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)