Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-30, 14:19   #1066
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Dagens pass ca 08.00. Försökte slå ihop de två olika helkroppspassen och lyckades nästan men det blev lite för stressigt. Passet tog lite drygt en timme:

Böjstretch, utallsgång, rövaktivering, goblet squats, rotatorcuff inåt och utåt, pallof press osv

Knäböj
1x10 20 kg
3x5 50 kg - 1.25 kgs vikter under hälarna och bredare stans för att försöka komma djupare, mycket ovant och svårt (stelt)

Bänkpress
1x10 20 kg
1x5 50 kg
2x3 75 kg
1x3 80 kg

Pendlayrodd
3x10 40 kg

Militärpress
1x10 20 kg
3x6 30 kg

supersettat med

Chins
3x5 KV - några fula reps

Dips
3x6 KV - ca 30 sek vila

Ok pass, försökte verkligen göra allt för att kunna böja djupt men den vägen är lång att vandra. Kände lite mer aktivering av röven i böjen. Kommer köpa böjskor snarast och ta det därifrån. Bänken okej, gav inget höja sista setet men andra setet kändes bra så fick bli så. Soil - Halo spelades och då går allt upp.

Sen lite snabba rodd, press, chins och dips. Borde kört raka marklyft också men det får bli enligt ovan uppdelning.

Skrapade ihop totalt 25 gympass under 2019, 7 i oktober, 9 i november och 9 i december. Målet för 2020 får bli 120 gympass, mer protein och mindre unnande utan anledning. Tar en sista morgonvikt imorgon och sen blir första passet 2020 på fredag.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-30, 22:34   #1067
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Dagens pass ca 08.00. Försökte slå ihop de två olika helkroppspassen och lyckades nästan men det blev lite för stressigt. Passet tog lite drygt en timme:

Böjstretch, utallsgång, rövaktivering, goblet squats, rotatorcuff inåt och utåt, pallof press osv

Knäböj
1x10 20 kg
3x5 50 kg - 1.25 kgs vikter under hälarna och bredare stans för att försöka komma djupare, mycket ovant och svårt (stelt)

Bänkpress
1x10 20 kg
1x5 50 kg
2x3 75 kg
1x3 80 kg

Pendlayrodd
3x10 40 kg

Militärpress
1x10 20 kg
3x6 30 kg

supersettat med

Chins
3x5 KV - några fula reps

Dips
3x6 KV - ca 30 sek vila

Ok pass, försökte verkligen göra allt för att kunna böja djupt men den vägen är lång att vandra. Kände lite mer aktivering av röven i böjen. Kommer köpa böjskor snarast och ta det därifrån. Bänken okej, gav inget höja sista setet men andra setet kändes bra så fick bli så. Soil - Halo spelades och då går allt upp.

Sen lite snabba rodd, press, chins och dips. Borde kört raka marklyft också men det får bli enligt ovan uppdelning.

Skrapade ihop totalt 25 gympass under 2019, 7 i oktober, 9 i november och 9 i december. Målet för 2020 får bli 120 gympass, mer protein och mindre unnande utan anledning. Tar en sista morgonvikt imorgon och sen blir första passet 2020 på fredag.
Riktigt bra kämpat här i slutet av 2019! Kör på samma sätt 2020 så blir SOAD magiskt!
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-03, 11:12   #1068
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Hade planerat att träna idag men i onsdagskväll när jag la mig så hade jag så ont i bröstbenet, reaktion på träningspasset från i måndags. Antar att det blev för mycket pressar med bänkpress, militärpress och dips på en och samma gång... Smärtan var värre igår men blev något mindre under kvällen. Idag är den begränsad till höger övre bröst och upp mot höger axel, speciellt när jag lyfter höger arm. Försöker köra cirkulationsövningar och stretcha ut bröstryggen så gott det går.

Ska försöka förhandla till mig ett träningspass imorgon lördag, då får det bli såna övningar som kroppen tillåter, typ böj och mark? Återkommer om det blir så.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 12:37   #1069
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Morgonvikt 83.3 kg.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 13:22   #1070
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Dagens pass ca 09.30 efter frukost (mannagrynsgröt och två hårdbröd med ost å en kopp kaffe). Testa kroppen och inte belasta bröst/axel:

Böjstretch, rövaktivering, utfallsgång, rotatorcuffar, goblet squat, stretch baksida lår, vader, fotleder osv osv

Knäböj - fötterna väldigt utåtriktade, fokus komma djupt
1x10 20 kg
2x5 50 kg
1x5 60 kg
1x3 70 kg - kille framför mig i racket och spegeln... flera rack på rad inte supersmart

Marklyft
1x5 50 kg - sumo
1x5 50 kg - vanliga
1x5 70 kg - vanliga
1x3 90 kg - sumo

3 set pallof press och 3 set liggande lårcurl.

Skönt träna, borde kört mer böj. Kom vad som kändes ner riktigt djupt efter all stretch och uppvärmning. Behöver nog försöka filma djupet nåt tidigt pass. Tekniken kändes ok, med böjskor kanske jag når fram till en djup böj?

Marklyften var tunga, varvade vanliga och sumo. Osäkert på hur rygg såg ut på 90 kg, fick slita rejält för att få upp... fick pump till lats och höger bröst efteråt, hoppas bröstet håller ihop. Sen lite mer bål och baksida lår.

Nästa pass blir tisdag, vanligt helkropps men väldigt låga vikter för överkropp kanske? Får se hur kroppen känns.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-05, 16:52   #1071
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Böjguru, kul du leker med vikterna mer nu!
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 11:13   #1072
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Tack John.

Dagens gympass ca 07.45. Väckaren på 6 men segt ta sig upp, få med allt, dricka malto och ta en koffeintablett... La mig efter 23 igår, försent och trött idag. Vanlig arbetsdag med:

Utfallsgång, goblet squat, frog stretch, rotatorcuffar och olika sorters böjstretch, stretch baksida lår, fotleder och vader

Knäböj
1x10 20 kg - dynamisk stretch i bottenläge
1x5 50 kg - fötterna utåt
1x5 60 kg - fötterna utåt, kändes svårt med djup och teknik överlag
1x5 50 kg - fötterna utåt, svårt få till tekniken idag
1x5 50 kg - frontböj med händerna på rätt sätt
1x1 60 kg - frontböj, aj mina underarmar/handleder
1x5 50 kg - frontböj

Bänkpress - FU
1x10 20 kg
1x10 50 kg
1x11 50 kg
1x12 50 kg

Rumänska marklyft
3x8 40 kg

supersettat med

Skivstångsrodd - pronerat grepp

3x8 40 kg

Stretchade höfterna som aldrig förr och kunde sitta riktigt bra på huk utan stång och vikter att ta hänsyn till. Hade svårt få till tekniken på knäböjen och kände mig trött i ryggen. Känner nån mystisk träningsvärk i rumpan med, kan det vara från de (nåja) djupa böjen i söndags? Hoppas. Testade frontböj med händerna framåt (superstretch av handleder/underarmar) och det funkade på 50 kg. Sjukt djup. Testade att höja och då strejkade handlederna/underarmarna direkt. Nåja. Körde FU-bänk och hoppas att bröst/höger axel pallar det. Blev trött i höger axel som vanligt. Sen stressigt slut på passet med superset rumänska marklyft och skivstångsrodd. Sådär utförande på båda, skulle behöva hålla kvar skivstångsrodden i toppläge för att få till ett nyp där. Hade behövt remmarna på slutet och för att kunna höja vikterna. Nästa gång.

Nästa pass torsdag morgon förhoppningsvis runt kl 06.45, då marklyft, militärpress, knäböj och chins.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 09:34   #1073
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Pass 3 2020

Dagens pass, ca 07.30, 07.45 efter uppvärmning och stretch. Dvs en timme senare än vad som krävs. Drack 50 g malto med 5 gram Body Science 3-pH-CM (kreatin) med colasmak. Öppnad förpackning med utgångsdatum 2017 men smakade som det brukar. Får se vad magen säger om det sen.

Igårkväll drack jag 30 g kasein med 2-3 dl mjölk, åt två kokta ägg, två hårdbrödmackor med ost och en gammal utgången proteinbar. Uppladdningen var alltså god:

Uppvärmning med utfallsgång, musslan, frog stretch, goblet squat, rotatorcuffar, ryggrulle, squat to stand och lite annan stretch

Marklyft - sumo
1x5 50 kg
3x5 70 kg

Press
3x10 20 kg

Böj
1x1 50 kg - frontböj, händerna mot mig men handleder/underarmar strejkade direkt
1x5 50 kg - knäböj
2x5 50 kg - frontböj, armarna korsade

Chins - rak chinsstång
3x5 KV - remmar

Skönt pass, mark kändes bättre och bättre. Laborerade med sumomarklyft och olika fotbredd. Tror halvsumo är mest optimalt för mig utifrån rörlighet och kropp. Böjen gick sådär, ville köra frontböj med händerna flexade som man ska men det gick inte. Behöver stretcha underarmar och kanske frontböja på lägre vikter för att jobba successivt uppåt. Bra djup på de andra frontböjarna men tyckte att jag böjde snett, mitt sneda bäcken som uppenbarade sig.

Stressad press med kort vila, vågade inte köra tyngre idag. Mjölksyra av att köra 10or. Chins ok, inte kul sistaövning och vilan var lite kort med. Mycket jobbigare/svårare med rak stång. Sista setet var med raka ben, mycket jobbigare med.

Nästa pass lördag morgon, knäböj, bänkpress, rumänska marklyft och skivstångsrodd. Skulle behöva lägga in lite axlar/armar/vader nånstans men det får bli senare.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 13:55   #1074
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Morgonvikt: 81.5 kg. Lägre än förväntat.

Dagens pass ca 10.00 efter lite mannagrynsgröt, ett ägg och två ostmackor. Samt 50 g malto, kreatin och några koppar kaffe. Hade tänkt träna innan frukosten men livet kom mellan, därav både frukost och malto.

Framme på Friskis&Svettis så är det kö ut 20 m på parkeringen, det här bådar inte gott...

Uppvärmning inför knäböj, utfallsgång, frog stretch, goblet squat, squat-to-stand, musslan, fotleder, vader, höfter och rotetorcuffar. Uppvärmningen tar nog 10-15 min.

Knäböj - low bar
1x5 50 kg
3x5 70 kg - sista setet highbar, kändes lovande

Bänkpress
1x5 40 kg
1x3 50 kg
1x6 70 kg
1x3 80 kg
1x3 85 kg - så nära fail på andra och sista repen, hybris
1x6 70 kg

Rumänska marklyft
3x8-10 40 kg - remmar sista setet, ville se om det blev någon skillnad. Det blev det inte. Lägre vikt nästa

Pendlayrodd
2x8 40 kg

Sälrodd
2x8-10 20 kg - fokus dra upp och försöka nypa ihop skulderbladen. Gick ej, svårt nå toppläge

Dips
1x5 KV
1x5 KV+10 kg
1x5 KV+20 kg - sämre teknik
1x5 KV - slut

Ok pass, bojarna var ok men hade svårt hålla buktryck. Sista setet high bar, tyckte jag böjde jämnare med benen/knäna då.

Bänkpress är jag så viktkåt i och har sån hybris. Har inga problem höja vikter trots att jag inte orkar eller är nära faila. Behöver bromsa i bänken och tänka mer så i andra övningar. 5or på 75 kg mål nästa bänkpressdag.

Rumänska marklyft missnöjd med tekniken, behöver sänka vikterna och få till höftfällningen och stretchen. Pendlayrodden ok, behöver höja här. Sugen testa sälrodd som blev ledig så gjorde det. Svårt/tungt dra med ”bara” armar, gick högt upp och ska testa vidare. Bra avlasta ländryggen ibland och omöjligt fuska upp vikter.

Dips ok, orolig för hur bröst/höger axel ska reagera på passet. Borde hellre köra lutande hantelpressar, armar, axlar, mage eller vader än dips.

Nästa pass måndag, marklyft, militärpress, frontböj och chins. Plus nån extra tror jag. Mindre text nästa pass och mer kg.
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av davvvan den 2020-01-11 klockan 13:57.
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 08:29   #1075
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Vad f*n 3or på 85 kg i bänk!?!?! DIPS 1x5 på 20 KG EXTRA??!?! HAHAHA, slutar skriva i min journal nu.
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 10:51   #1076
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Pass 5 2020

Citat:
Ursprungligen postat av qubie Visa inlägg
Vad f*n 3or på 85 kg i bänk!?!?! DIPS 1x5 på 20 KG EXTRA??!?! HAHAHA, slutar skriva i min journal nu.
Helg och frukost innan ett sent pass Blir rimligare vikter nästa pass.

Morgonvikt idag v.3: 81.9 kg. Vikten känns rimlig, vill ju försöka gå upp lite varje vecka för att förhoppningsvis få lite muskler.

50 g malto, 1,5 skopa 3-pH-cm ( ~6 g kreatin) hemma. Sen cykel till gym och 10 g EAA före passet och 10 g EAA efter passet. Kände mig trött, sliten och lite ont i huvudet utöver en mindre nackspärr? när jag vrider mig åt vänster sida som inte vill ge med sig. Kanske blir drop-in på VC imorrn och höra om någon kan justera lite. Behöver sova mer också, längesen det blev minst 8 h nu.

Uppvärmning, frog stretch, utfallsgång, goblet squat, squat-to-stand + övrig stretch. Glömde musslan

Marklyft
3x5 50 kg - två set sumo, ett set vanliga marklyft

Press - kort vila
1x6 20 kg
3x5 30 kg - svårt slappna av i nacken

Frontböj - kort vila
1x1 30 kg - flexade handleder, AJ
3x5 50 kg - olympiskt grepp, sjukt djup

Chins - kort vila
3x5 KV

Kort stressigt pass, magen tog lång tid att starta igång på morgonen. På gymmet vid 07.30, klar med uppvärmningen 07.45. Passet tog ca 30 min men det blev ett pass i alla fall. Borde kört några fler repetitioner när vikterna var lägre men det kommer. Nästa pass på onsdag, knäböj bänkpress rumänska marklyft och skivstångsrodd. Hoppas handlederna repat sig tills dess.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:34   #1077
qubie
Jul-John
 
qubies avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 710
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Helg och frukost innan ett sent pass Blir rimligare vikter nästa pass.

Morgonvikt idag v.3: 81.9 kg. Vikten känns rimlig, vill ju försöka gå upp lite varje vecka för att förhoppningsvis få lite muskler.

50 g malto, 1,5 skopa 3-pH-cm ( ~6 g kreatin) hemma. Sen cykel till gym och 10 g EAA före passet och 10 g EAA efter passet. Kände mig trött, sliten och lite ont i huvudet utöver en mindre nackspärr? när jag vrider mig åt vänster sida som inte vill ge med sig. Kanske blir drop-in på VC imorrn och höra om någon kan justera lite. Behöver sova mer också, längesen det blev minst 8 h nu.

Uppvärmning, frog stretch, utfallsgång, goblet squat, squat-to-stand + övrig stretch. Glömde musslan

Marklyft
3x5 50 kg - två set sumo, ett set vanliga marklyft

Press - kort vila
1x6 20 kg
3x5 30 kg - svårt slappna av i nacken

Frontböj - kort vila
1x1 30 kg - flexade handleder, AJ
3x5 50 kg - olympiskt grepp, sjukt djup

Chins - kort vila
3x5 KV

Kort stressigt pass, magen tog lång tid att starta igång på morgonen. På gymmet vid 07.30, klar med uppvärmningen 07.45. Passet tog ca 30 min men det blev ett pass i alla fall. Borde kört några fler repetitioner när vikterna var lägre men det kommer. Nästa pass på onsdag, knäböj bänkpress rumänska marklyft och skivstångsrodd. Hoppas handlederna repat sig tills dess.
Vad är det för press du kör? Bra krigat!
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 11:15   #1078
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Pass 6 2020

Citat:
Ursprungligen postat av qubie Visa inlägg
Vad är det för press du kör? Bra krigat!
Mp!

Dagens pass, stressigt som vanligt. På gymmet ca 07.30, uppvärmd och klar 07.45... Passet tog ca 35 min.

Utfallsgång, frog stretch, goblet squat, squat-to-stand, rotatorcuffar... glömde musslan igen. Stretch fotleder, höfter, rumpa osv.

Knäböj
1x10 20 kg - high bar
1x5 50 kg - high bar
2x8 60 kg - high bar
1x8 60 kg - low bar, kändes mycket bättre

Bänkpress
1x10 20 kg
1x5 50 kg
3x8 65 kg

sen var klockan så mycket så det blev oavbrutet supersettande av

Rumänska marklyft
3x8 20 kg

Skivstångsrodd
3x8 20 kg

Böjar ok, jobbigt med 8or men blir low bar nästa pass. Kändes bättre med vinklar, djup och knän. Bänkpressen så jobbigt med 8or. Kanske orkar 5or på 75 kg nästa?

Usel pinsam avslutning och jag måste verkligen vara på gymmet i tid nästa gång. Får försöka kompensera det på nästa pass på fredag... Då blir det försöka få upp lite vikter i mark, militärpress, frontböj och chins. Har tre dagars vila efter det så ska försöka ge mig själv bra förutsättningar att ta i då. Ca 6 h sömn inatt.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 11:29   #1079
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Pass 7 2020

Morgonens pass ca 07.10. 50 g malto, en skopa kreatin och en koffeintablett. Skulle försöka lyfta tungt idag:

Utfallsgång, rotatorcuffar, musslan, frog stretch, goblet squat, squat-to-stand, höfter fotleder baksida lår osv

Marklyft
1x5 60 kg
1x3 80 kg
1x3 100 kg
1x5 60 kg

Press
1x6 20 kg
2x5 35 kg
1x5 40 kg

Frontböj

1x6 40 kg
1x3 70 kg - för tungt för ryggen efter marken
2x5 60 kg - svårt med tekniken och djupet, tyngden hamnade för långt fram foten

Chins - rak stång
1x5 KV
2x5 KV - remmar

Dips
3x6 KV - djupa och långsamma, kort vila

Sälrodd
3x6 20 kg - långsamma, fokus på full ROM (svårt?!)

Ok pass, nöjd med trean på 100 kg även om jag hade svårt orka med buktrycket/ryggen. Men inget som gjorde ont. Bra få lite viktvana. Nästa tunga markpass kanske 3x5 80 kg.

Pressen (militär) kändes bra, ska ju inte höja men kunde inte låta bli. 8or på 32.5 kg nästa pass kanske.

Frontböj hade jag hybris och tänkte femmor på 70 kg, glömde bort att jag var gode slut efter marklyften. Får köra varannat pass tung mark, lätt front och varannat pass lättare mark och tyngre front. Enkel matematik.

Chins som fjärdeövning är verkligen inte tacksamt, 3x5 KV är så tungt och det är svårt att göra de med full ROM hela vägen upp när man är så trött. Vet inte riktigt hur jag ska kunna utvecklas i chins heller. Får väl nöta på och sedan testa att göra chinsen först nåt pass får vi se hur det känns.

Körde dips och sälrodd för att träna lite triceps och för att kompensera lite för den futtiga skivstångsrodden i onsdag.

Vila till på torsdag, då böj bänk rumänska mark och skivstångsrodd. Kommer fokusera på styrka det passet när jag förhoppningsvis är utvilad.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:36   #1080
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Tillägg till mina frontböj: jag behöver verkligen böjskor för att kunna få till djupa böj. Så enkelt är det.
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)