Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-18, 17:22   #19066
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Snart kommer våren och snart kommer formen, ba o kämpa på skuggan!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 11:30   #19067
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Underbar idé, jag vill också träna där
Vr glasögon kanske kan vara en grej med ihop med solljuset
Haha jag ska på riktigt fundera över om jag kan ordna en fullspektrumlampa till hemmet iaf. Ingen aning om det fungerar då vetenskapen är delad runt artificellt ljus och påverkan, men det fungerar ju på växter iaf (inte för att de blir nödvändigtvis gladare, men det stimulerar fotosyntesen iaf lol). Just när det är mörkt 24/7 och kasst väder så dippar min energi något så sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Jag blir trött av uppförsbackar på 20 m, inte 2000m
Kämpa på formen kommer
haha vi får köra lite backintervaller i Safjället i vår

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Snart kommer våren och snart kommer formen, ba o kämpa på skuggan!
Tack, idag skiner solen och det är klarblå himmel plus att jag har en lucka mellan möten på jobbet, så nu ska jag ut och energiladda.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 18:27   #19068
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Rasta fettot - lunchtrail

Träningsform: Traillöpning
Distans: ~ 4,3km
Tid: 40 min (i rörelse ca 30 min)
Snittpuls: 160
Terräng: gnuffgnuff

summering:
Det här är något jag ska se om jag kan implementera i min vardag lite mer frekvent förekommande. Jag har ju ett stillasittande kontorsjobb. I normala fall så rör jag mig från sängen till köket/badrummet, går 10 meter till bilen, kör till jobbet, då vi jobbar absolut längst upp i ett jäkla torn så tar jag hissen till kontorsplatsen och sedan sitter jag still hela dagen förutom besök vid kaffeautomaten.

Under linköpingsresorna är det ännu värre. Då sitter jag 2,5-3 timmar precis blickstill i bilen. Massagestolarna i nya bilen är dock riktigt trevliga för de aktiverar åtminstone rygg och sätesmuskler lite och stimulerar de delarna - men det är inte konstigt annars om jag blir väldigt stel.

Att ta en kort runda på lunchen kanske inte ger SÅ mycket konditionsmässigt. Menar, knappt 4,5 km som idag är ingen jätteboost, men det var rätt teknisk löpning iaf och ett par sega backar så jag slog i 190 i maxpuls. Däremot effekten på jobbet ca 1 timme efteråt är helt enorm. Jag känner mig märkbart mer kreativ, mindre stressad, tänker mer klart i skallen och sorterar information bättre och mycket annat. STOR skillnad. Jag presterar helt klart bättre andra halvan på dagen då jag de dagar då jag inte aktiverar mig på lunchen bara blir som en zombie nästan runt 15-16 på eftermiddagen. Vissa dagar i bilen på väg hem från Linköping har jag varit så trött att jag blivit en farlig bilförare och fått stanna och ta en powernap vid vägkanten.

Nackdelen är att jag jobbar i kostym och jag är en eftersvettare av rang. Jag kan eftersvettas upp till en timme efteråt i värsta fall, men absolut 30 min. Så att springa på lunchen på kontoret, duscha på kontoret och sedan försöka jobba spricker. Äta hinner jag dessutom inte heller då. Jag styr dock min arbetstid själv i mångt och mycket, så jag skulle kunna förlänga lunchrasten till 2 timmar ibland, men framför allt så jobbar jag hemifrån en hel del som idag. Där fungerar det absolut som bäst. Jag kan nämligen hoppa in i möten osv utan att ha duschat, som idag. Jag studsade in i ett telefonmöte iklädd träningskläderna fortfarande.

Jag ska helt klart försöka inkorporera detta, dels för att öka min prestation på jobbet men också för att få lite extra "kilometertid" i kroppen. Och visst, trots den korta sträckan så känns det faktiskt lite i benen nu efteråt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 18:55   #19069
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Har funderat lite i helgen och det är en fördel att känna sig själv och veta hur man fungerar. Så fort jag stagnerar inom vilket område som helst, så är receptet som ALLTID fungerar på mig, att skapa förändring. Jag är en förändringsdriven person som avskyr att hamna i förvaltande läge. Sonika när jag är färdig med husrenoveringen så kommer jag inte att bara ge sjutton i det. Jag kommer att vilja fortsätta förändra. Kanske bara möblera om. Tapetsera om en vägg. Flytta arbetsrummet till nuvarande sovrummet. Etc. Skapa något nytt.

Samma på mitt jobb. Jag är förändringsledare. Jag driver och leder andra för att åstadkomma förändring. Jag drivs av resultat men också förnyelse och effektivisering.

Kopplat till träning, äventyr osv så har jag tidigare kläckt att jag har varit sugen på att satsa lite mer på traillöpning mm. Nu har jag börjat göra slag i saken kan man säga. Lite konkret så kommer jag att profilera mig på ett litet annat sätt och lite mer fokuserat, bland annat i sociala medier. Jag kommer att investera mig i mig själv, vilket kanske ökar möjligheterna för att även andra kommer att göra det. Jag kommer att fortsätta vara ödmjuk då det ligger i min natur, men samtidigt försöka våga "roffa åt mig" mer.

Bara som ett exempel - jag har vänner som har sagt att de gärna skulle sponsra mig och mina äventyr om jag bara startade typ patreon eller kickstarter. Vilket jag vägrar för det känns som om jag tigger och det strider mot min "kansjälv"-mentalitet. Samtidigt har jag mer och mer insett att det finns folk som varken kan eller själva vill komma ut på äventyr som jag ger mig i kast med, men som tycker att det är intressant att få följa en vän, kollega eller bekant som kommer ut på sådant. Så, varför inte låta dem skjuta till en hundralapp - som kanske på sikt gör att jag kan ta mig an något mer spännande? Jag har sjukt många tankar och idéer på äventyr, bland annat ett världsrekordförsök som jag på riktigt ska utvärdera om jag kan ta mig an. ALLT sådant underlättar dock om jag kan få draghjälp ekonomiskt eller utrustningsmässigt sett. Men vem vill boosta någon som inte syns eller hörs?

Så just nu har jag börjat skrida planen till verket och det kommer utan tvekan att ge mig nytändningen till träningen också, något jag letat efter men inte riktigt funnit på sistone. Jag hade buskul på Madeira, men sedan tappade jag lite tråden känns det som. Nu bara bubblar det av träningssug för nu har jag hittat tråden.

Jag har dessutom kommit på en tjänst som jag skulle kunna sälja till en blygsam summa pengar, men som är kopplad till träning och som skulle vara otroligt rolig om jag så bara fick någon enstaka person att köpa den. Jag ska utveckla detta lite mer i mitt huvud och på papper, men det kan bli så att jag pga just denna, åter startar upp ett eget företag och på riktigt satsar mer helhjärtat på primärt traillöpning och bergsbestigning.

Styrketräningen kommer alltid att finnas där och den ska jag boosta än mer nu. Likaså kroppsförvandlingen ska det bli allvar av. Jag har dock inte samma passion för det. Svårt att förklara. Det är kul att styrketräna, det är kul att bli starkare, det är kul att se i min värld en snyggare kropp ta form. Jag har dock ingen passion för det, jag brinner inte för det så pass mycket att jag t.ex. skulle vilja tävla inom BB eller så. Därav kommer inte styrketräningen att ha samma fokus, men jag kommer att knyta den närmare an mina äventyr och min traillöpning. Istället för lösryckta komponenter så kommer jag att väva ihop så att all träning leder mig mot ett gemensamt mål.

Fortsättning följer.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 20:20   #19070
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Kul med nytändning och dina förändringar.
Jag själv är mer vanemänniska.
Kanske därför jag även tycker att det bästa förslaget jag kommer på på namn är att ha kvar ditt nuvarande som är toppenbra!
Happyhiker
Inte kommit på något bättre.
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 21:23   #19071
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Tycker du gör helt rätt!

"Jag kommer att fortsätta vara ödmjuk då det ligger i min natur, men samtidigt försöka våga "roffa åt mig" mer. "

Om inte du gör det som troligtvis levererar något tillbaks så kommer någon annan göra det där kvalitén inte går att säkerställa.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 22:24   #19072
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Kul med nytändning och dina förändringar.
Jag själv är mer vanemänniska.
Kanske därför jag även tycker att det bästa förslaget jag kommer på på namn är att ha kvar ditt nuvarande som är toppenbra!
Happyhiker
Inte kommit på något bättre.
Ja precis, alla är olika, men det är bra att man kommer fram till vad man mår bäst av och kan styra livet så man göder det.

Det blir ett namnbyte, har mer eller mindre bestämt mig nu och är redan igång och designar en logga

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Tycker du gör helt rätt!

"Jag kommer att fortsätta vara ödmjuk då det ligger i min natur, men samtidigt försöka våga "roffa åt mig" mer. "

Om inte du gör det som troligtvis levererar något tillbaks så kommer någon annan göra det där kvalitén inte går att säkerställa.
Exakt så, livet är för kort för att inte ta tillvara på chanser och möjligheter. Varför förkasta sådant liksom?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 22:29   #19073
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bröst


summering:
Kvällens andra pass blev ett rätt planlöst bröstpass bara. Mosade på med lutande hantelpressar i fyra set, körde FU-bänk högrep men skakade något så vansinnigt i armarna så blev bara 2-3 set. Sedan CC-over på det.

Inga vikter att prata om egentligen och jag kände mig energisk, men det visade sig att jag nästan var lite yr. Insåg att jag idag bara ätit fyra snittar med ost+kalkon+mjukost + en proteindrink, så kort och gott kan jag inte ha fått i mig mer än några hundra kalorier ihop med dubbla träningspass.

Nu har jag dock landat lite bättre. Värmde upp en grillad högrevsburgare nomnom och tog även två mindre bitar av fatheadpizzan som jag kockade till nyss. Ost- och mandelmjölsbotten, sedan championjoner och bitar av grillad kotlett på + lök och mer ost. Vitlöksdressing på gräddfil på det. Herrejösses. Den här pizzan kommer bli helt klart en stående favorit. Själva "degen" går snabbt att slänga ihop och medan man förgräddar den i långpanna så fixar man i ordning tillbehören. Har köpt hem kebabkött som ska vara rätt ok enligt recensioner, så det blir det härnäst. Riktigt trevligt att kunna äta pizza men en proteinrik botten! Dock får man se upp för energitätheten drar iväg lite pga all ost, men samtidigt så mättar det finfint med små bitar. De matlådor jag har gjort nu är en fjärdedels storlek mot för en vanlig köpepizza.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 11:49   #19074
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Jag läste glassbilen i ett inlägg. Efter det har jag inte kunnat koncentrera mig...
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 23:09   #19075
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jag läste glassbilen i ett inlägg. Efter det har jag inte kunnat koncentrera mig...
Den kommentaren var typ väntad
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 23:14   #19076
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Marklyft


summering:
Klockan blev på tok för mycket ikväll, hoppade högt då jag såg att hon redan var kvart över tio - men jag ville verkligen inte vara helt stillasittande idag. Har nog inte ens gått 100 steg på hela dagen. Så iväg för att snabbdra lite mark iaf. Rampup, sedan två singlar, därefter några backoffsets. Inget märkvärdigt, men var så pass tunga lyft på fjantvikter att jag såg stjärnor efter ett av lyften. Gutt.

Känner mig assvag i marken men samtidigt känns det som om jag har den bästa tekniken någonsin nu. Ska filma mig från flera vinklar, men kan jag öka i styrka så drar jag hellre 30 kg under mitt gamla PB fast med bättre teknik.

Fick lite sug på SL-baserad träning ikväll. Ska bli skoj att se hur mitt tänkta träningsupplägg nu kommer att leverera trots diet och allt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 03:30   #19077
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Backintervaller


summering:
Körde backintervaller i förrgår... 5-6 st tror jag, långa och försökte undvika att dra på mig mjölksyra, men fick det ändå på krönet. Körde ståvila efter nerjogg då jag ville få pulsen att lugna sig lite innan nästa intervall. Hade fokus på hög höft och körde "kreditkort mellan skinkorna"-tanken hela tiden. Hrmm.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 03:35   #19078
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fettotrail

Träningsform: Traillöpning
Distans: ~ 8km
Tid: 60 min?
Snittpuls: -
Terräng: skogsmys

summering:
Favvosträcka efter Bohusleden idag. Tyvärr så har jag antingen fått en helt brutalt dålig kondis - eller så är något fel på mig. Säkert cancer eller ngt, men pulsen skenar något så djävulskt även på långfartslöpning. Det är inte direkt normalt att jag går upp mot v02max i 7:20-tempo. Har haft flertalet sådana här pass nu där jag reagerar varje gång på att pulsen drar iväg något så förbaskat. Samtidigt så gör det ont eller ja, inte ont kanske, men ger en obehagskänsla någonstans i bröstkorgen.

Är det konditionen som har gått SÅ hårt i fördärvet så har jag en lång, lång, lång uppförsbacke vad gäller löpningen nu. Känslan och löpresultatet är ekvivalent med värre än vad det var för 8 år sedan. Jag får dock inte ihop den ekvationen, att jag ska ha rasat så långt bak konditionsmässigt känns märkligt. Å andra sidan, om det inte är så fallet, så måste det vara något allvarligt fel på mig. Gnarf.

Nåväl, mysig löpning överlag, även om jag tvingades just promenera ett par gånger för att sänka pulsen och bli pånyttfödd.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 10:39   #19079
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bröst


summering:
Håller på att jobba in viktvana och teknik lite, så inga vikter att prata om just. Allt känns tungt, nästan för tungt. Det märkligaste är instabiliteten jag upplever. Alltså på üiberlätta vikter i bänken så skakar och darrar jag som f-n i armarna. Därav är det klokt att få jobba in lite viktvana och teknikvana, få känna att kroppen stabiliseras innan jag ökar. Träna smart.

För självförtroendet är det dock jobbigt att vara så långt ifrån gamla styrkan, men får försöka blunda för det. Det som förvånade mig var hur olika saker och ting kändes.

Jag har aldrig varit stark i lutande hantelpressar, utan alltid varit mycket svagare där rent generellt mot för i bänken. Igår kändes lutande hantelpressar bättre än på länge. Då hade jag ändå kört rampup i bänken till Daily Max, drog av 10 kg och körde backoff sets (men de kändes lite för lätta likaså), så det kändes liksom som om jag egentligen VAR starkare än vad jag fick ut när jag gick upp mot mitt Daily Max i bänken.

Igår var mitt Daily Max som jag upplevde det ca 5 kg ifrån failure. Eller jag tror att hade jag lagt på 5 kg till så hade jag instinktivt inte trott på mig själv i utlyftet och därmed failat. Det gör så sjukt mycket för styrkan på vad man har för mental inställning, i varje fall för mig. Tvivlar jag på mig själv så är det som om jag inte nyttjar full styrkepotential. Så även om den _faktiska_ styrkan kanske var högre igår, så är jag säker på att jag hade failat med 5 kg till på stången. Rätt intressant fenomen.

CC-over kände jag mig också starkare i än på länge, så det var bra hantelpressar, bra cc-over men kass bänk igår kan man summera det som.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 22:15   #19080
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
HIIT + mix


summering:
Solen började gå ner innan jag hann ut för lite härlig löpning och temperaturen störtdök plötsligt ner mot nollan. Jag vägrar springa fler pass i tights nu när jag fått börja springa i shorts, så växlade till inomhusträning. Vilket gav motsatt effekt.

Alltså, gymet i Floda är rätt fräscht och så överlag, men det är urusel ventilation precis vid cardiodelen. Jag hade ändå en golvfläkt bakom mig, men svetten sprutade. Jag tror jag skvätte ner tjejen intill rentav, suck. Jag började köra intervaller med långsam jogg medelst 45-60s i 4-tempo och någon intervall i 3:45-tempo. Helt ärligt så svetten sänkte mig mer än vad själva löpningen gjorde. Saltet bara brände rätt in i ögonen och jag såg mindre och mindre av vad jag pysslade med med ett helt niagarafall rätt ner i ögonen.

Blev lite lack, men tjejen intill verkade vara med i någon idrottsklubb och hon verkade tagga till och körde också korta intervaller. Lite kul för jag kände att hon triggade mig och det verkade som om jag triggade henne också.

Skulle köra lite trappmaskin efter, men kom bara 10 våningar innan värmen och svetten sänkte mig igen. Bytte till roddmaskin, men maskinhelvete satt ju inte kvar på golvet utan när jag rodde så började jag ro själva apparaten baklänges ut på golvet. SÅ hårt tog jag ju inte i, men jag jobbade med kroppen typ..

Kände att det fick räcka, huvuddelen ikväll var ändå att blåsa ur kroppen med lite högre hastighet och jobba med pulsen. Spikade i 192 i puls någon intervall och vilade ner pulsen till 160 ca mellan varje intervall.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)