Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-25, 11:10   #19906
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Om man vill att magen skall balla ut helt under loppet så låter det som ett bra förslag att trycka i sig skräpmat.

Vila är det bästa vid skador. Korrekt löpteknik kan påverka en hel del. Stärka framsidan av vaderna och stretchning kan eventuellt hjälpa till att motverka onda benhinnor. Riskerna att springa med onda benhinnor är benhinneinflammation och på sikt stressfraktur.
Haha, han beskrev också hur magen hade ballat ur innan loppet samt 1 paniktömning under. Märkligt råd.

Skulle du betrakta något överansträngda benhinnor pga för snabb ökning i volym som skada? Joggning känns skönare än promenad och det var med promenaderna jag fick känningarna.
Jag har släppt på snörningen något och det känns mycket bättre att gå nu, kan det varit en sådan simpel grej?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:11   #19907
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Lyssnade på Pappapodden idag och Manne Forsberg hade fått som tips av en av Sveriges bättre maratonlöpare (glömt namn) Att man skall käka massa skräpmat dagen innan loppet.. Vad tycker ni om det tipset?

--

Förra veckan powerwalkade jag måndag-fredag 45 minuter (ca 4.5km) och 1 pass jogg (6km med 6:27tempo) och mina benhinnor blev minst sagt grillade av att gå från 0 till den volymen. Jag har rullat med tennisboll på dem och det känns iaf inget i vardagen längre, kan man göra något mer?

Vad är riskerna med att jogga på lugnt trots sura behinnor?
Ifall man har benhinneproblem och plågar sig genom smärtan och fortsätter träna ändå så kan man förvärra problemen, och man kan få kroniska problem. Det är dock inte nödvändigtvis så att detta kommer ske. Jag gjorde just detta en gång i tiden, och för mig gick bekymmrena över av sig själv efter ett tag. Som jag minns det så kändes det alltid riktigt risigt i början av ett löppass, men det gjorde mindre och mindre ont ju längre in i passet jag kom. Det kunde göra ont i 45min av ett långpass, men sedan kännas bra sista 45min.

Det finns nåt slags "tumregel" om att det kan vara okej att träna med smärta, ifall det inte gör så ont att man kompenserar i tekniken för att komma undan smärtan. Dvs om det gör så ont att man haltar är det inte längre okej. Inte heller okej ifall man måste käka smärtlindrande för att maskera det onda. Dessutom är det inte okej att träna med smärta ifall man får mer ont efter ett träningspass än man hade innan. Det kan vara okej om man har extra ont ett tag efter passet, men det måste gå över relativt snabbt. Jag minns inte om det är uttalat att smärtan måste vara nere på "normalnivå" samma dag eller om det räcker med att det onda går över inom ett par dagar. Man får väl använda lite bondförnuft kanske.

Nya skor och springa på skogsstigar brukar vara trevligt för benhinneproblem. Dvs det kanske inte gör så ont då.

Är det tibialis anterior som är problemet eller vad är det mer exakt du menar med benhinnorna?

Ifall tibialis anterior är lite "ihopklistrad" och man har svårt att aktivera den så kan detta vara en bra grej:

Sitt i en stol och ta tag om högerbenet med vänstra handen, så att fingertopparna liksom gräver sig in i själva muskeln (tib ant). Sätt högra handen ovanpå den vänstra för att få mer tryck. Lyft också upp högerbenet ett par decimeter från golvet, vilket också ökar trycket från fingrarna på muskeln (eftersom gravitationen drar benet neråt men vänsterhandens fingrar håller emot). Gör 4-5 dorsiflektioner (lyft foten uppåt mot skenbenet) med så mycket ROM som möjligt. Detta blir alltså i princip som att rulla muskeln med en boll, fast mycker mer intensivt. Håll maximal kontraktion i tib. ant. c:a 5s vid sista repetitionen.

Börja med vänsterhanden ett par cm ned från toppen av tibia (dvs kanske en decimeter nedanför knät) och flytta handen lite nedåt och upprepa till dess du manglat tib ant längs med hela skenbenet. Det kan också vara en bra idé att flytta fingrarna lite i sidled för att hitta andra delar av muskeln.

En "trevlig" stretchövning för tib ant är att sitta på knä på golvet (på nån matta så man inte mosar knäna) och låta rumpan sjunka ner mellan fötterna. Detta tvingar foten till plantarflektion. Låt inte hälen peka utåt sidan vid denna stretch, eftersom detta motverkar stretchen i tib ant. Man kan ta handen och trycka hälen inåt för att få bättre stretcheffekt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:24   #19908
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man har benhinneproblem och plågar sig genom smärtan och fortsätter träna ändå så kan man förvärra problemen, och man kan få kroniska problem. Det är dock inte nödvändigtvis så att detta kommer ske. Jag gjorde just detta en gång i tiden, och för mig gick bekymmrena över av sig själv efter ett tag. Som jag minns det så kändes det alltid riktigt risigt i början av ett löppass, men det gjorde mindre och mindre ont ju längre in i passet jag kom. Det kunde göra ont i 45min av ett långpass, men sedan kännas bra sista 45min.

Det finns nåt slags "tumregel" om att det kan vara okej att träna med smärta, ifall det inte gör så ont att man kompenserar i tekniken för att komma undan smärtan. Dvs om det gör så ont att man haltar är det inte längre okej. Inte heller okej ifall man måste käka smärtlindrande för att maskera det onda. Dessutom är det inte okej att träna med smärta ifall man får mer ont efter ett träningspass än man hade innan. Det kan vara okej om man har extra ont ett tag efter passet, men det måste gå över relativt snabbt. Jag minns inte om det är uttalat att smärtan måste vara nere på "normalnivå" samma dag eller om det räcker med att det onda går över inom ett par dagar. Man får väl använda lite bondförnuft kanske.

Nya skor och springa på skogsstigar brukar vara trevligt för benhinneproblem. Dvs det kanske inte gör så ont då.

Är det tibialis anterior som är problemet eller vad är det mer exakt du menar med benhinnorna?

Ifall tibialis anterior är lite "ihopklistrad" och man har svårt att aktivera den så kan detta vara en bra grej:

Sitt i en stol och ta tag om högerbenet med vänstra handen, så att fingertopparna liksom gräver sig in i själva muskeln (tib ant). Sätt högra handen ovanpå den vänstra för att få mer tryck. Lyft också upp högerbenet ett par decimeter från golvet, vilket också ökar trycket från fingrarna på muskeln (eftersom gravitationen drar benet neråt men vänsterhandens fingrar håller emot). Gör 4-5 dorsiflektioner (lyft foten uppåt mot skenbenet) med så mycket ROM som möjligt. Detta blir alltså i princip som att rulla muskeln med en boll, fast mycker mer intensivt. Håll maximal kontraktion i tib. ant. c:a 5s vid sista repetitionen.

Börja med vänsterhanden ett par cm ned från toppen av tibia (dvs kanske en decimeter nedanför knät) och flytta handen lite nedåt och upprepa till dess du manglat tib ant längs med hela skenbenet. Det kan också vara en bra idé att flytta fingrarna lite i sidled för att hitta andra delar av muskeln.

En "trevlig" stretchövning för tib ant är att sitta på knä på golvet (på nån matta så man inte mosar knäna) och låta rumpan sjunka ner mellan fötterna. Detta tvingar foten till plantarflektion. Låt inte hälen peka utåt sidan vid denna stretch, eftersom detta motverkar stretchen i tib ant. Man kan ta handen och trycka hälen inåt för att få bättre stretcheffekt.
Låter helt vettigt med bondförnuft, det har hittills fungerat bra med styrkelyftet, skall prova jogga nu på lunchen och se hur de reagerar.

Det är mycket riktigt tibialis anterior som stökar lite! Provade lite snabbt din övning med fingrarna, va skönt det var gjorde lagom ont och man kände hur blodet rann till.

Skall prova stretchen ikväll!


Tack för tipsen!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:30   #19909
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har haft problem med benhinnor sedan i höst. Nu har jag i stort sett vilat bort problemen. Men jag har en öm häl också och jag vet att benhinnorna kommer att börja klaga när jag börjar springa. Detta har dämpat min motivation ganska rejält. Sen slog tanken mig att man kan springa rakt ut i skogen istället. Där är det ju mjukt underlag och pulshöjande. Beställde genast ett par trailskor. Ska bli spännande att se om det här blir flip eller flopp =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:40   #19910
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Låter helt vettigt med bondförnuft, det har hittills fungerat bra med styrkelyftet, skall prova jogga nu på lunchen och se hur de reagerar.

Det är mycket riktigt tibialis anterior som stökar lite! Provade lite snabbt din övning med fingrarna, va skönt det var gjorde lagom ont och man kände hur blodet rann till.

Skall prova stretchen ikväll!


Tack för tipsen!
Skönt?!?! På mig gör det svinont!

Ifall tib ant är problemet så tjänar du troligen också på att stärka denna.

En variant är dorsiflektion sittande på golvet med en foamroller under vaden och ett gummiband runt fotbladet som drar distalt så att foten hamnar i plantarflektion. Dvs lyft fotryggen uppåt mot skenbenet med gummibandet som motstånd. Att "krumma" foten kan vara bra så inte digitorum longus mfl kan hjälpa till också. Dessutom att spänna quads och rumpa samtidigt kan göra att man aktiverar saker och ting på ungefär samma sätt som då man sätter i hälen i marken då man är ute och prommenerar. Dvs man lär musklerna jobba ihop på rätt sätt.

Ifall man inte vill mecka med gummiband och sånt så kan man stå på golvet och lyfta fötterna uppåt mot skenbenen och jobba mot gravitationen istf gummibandet. En bra idé kan vara att se till att man är spikrak i höften genom hela rörelsen. Skjuter man tillbaka höften så förändrar man ju också vinkeln i fotleden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:46   #19911
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har haft problem med benhinnor sedan i höst. Nu har jag i stort sett vilat bort problemen. Men jag har en öm häl också och jag vet att benhinnorna kommer att börja klaga när jag börjar springa. Detta har dämpat min motivation ganska rejält. Sen slog tanken mig att man kan springa rakt ut i skogen istället. Där är det ju mjukt underlag och pulshöjande. Beställde genast ett par trailskor. Ska bli spännande att se om det här blir flip eller flopp =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ömmande häl som i hälsporre/plantar fasciitis? Dvs ont på hålfotssidan av hälen?

Springa i skogen brukar vara en höjdare ifall man har ont i benhinnor och det är själva "stöten" från fotisättningarna som förvärrar det.

Dessutom är ju underlaget rätt ojämt vilket kan göra att man stärker och stretchar diverse småmuskler i princip automatiskt (peroneus, tib post, tib ant). Ifall man är så illa däran att man inte kan belasta fotleden ifall underlaget inte är helt plant så kanske detta kan vara ett problem (för mig har det varit det), men för det flesta är det nog enbart positivt.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-25 klockan 11:48.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 12:53   #19912
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skönt?!?! På mig gör det svinont!

Ifall tib ant är problemet så tjänar du troligen också på att stärka denna.

En variant är dorsiflektion sittande på golvet med en foamroller under vaden och ett gummiband runt fotbladet som drar distalt så att foten hamnar i plantarflektion. Dvs lyft fotryggen uppåt mot skenbenet med gummibandet som motstånd. Att "krumma" foten kan vara bra så inte digitorum longus mfl kan hjälpa till också. Dessutom att spänna quads och rumpa samtidigt kan göra att man aktiverar saker och ting på ungefär samma sätt som då man sätter i hälen i marken då man är ute och prommenerar. Dvs man lär musklerna jobba ihop på rätt sätt.

Ifall man inte vill mecka med gummiband och sånt så kan man stå på golvet och lyfta fötterna uppåt mot skenbenen och jobba mot gravitationen istf gummibandet. En bra idé kan vara att se till att man är spikrak i höften genom hela rörelsen. Skjuter man tillbaka höften så förändrar man ju också vinkeln i fotleden.
Antar att jag har masochistiska drag
Tack för övningarna, kan ju absolut vara nyttig att stärka! Jag har ju inte powerwalkat/joggat sedan oktober och jag hade inga problem när jag sprang och vägde 118kg ner till 112kg förra gången så jag tror det kommer ge mig sig när benen vänjer sig vid aktivitet igen.

joggade precis 5.6km med 6.30 tempo och det kändes lite i uppförsbackarna men inget alls på raksträckor/nedför. Känns som jag kan röra foten mer naturligt när jag lättat på snörningen.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:36   #19913
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vilka specifika sorters pass upplever ni är bra för att förbättra er på fem km? Gärna pass med en totallängd på max sju-åtta km. Jag nöter vidare med mina intervaller men behöver snart variera mig lite, har en dag per vecka som är dedikerad åt snabbare och tuffare löpning. Det finns givetvis en mängd svar att ge här men tänkte mer om ni hade något som ni av någon anledning gillar lite bättre
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:19   #19914
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vilka specifika sorters pass upplever ni är bra för att förbättra er på fem km? Gärna pass med en totallängd på max sju-åtta km. Jag nöter vidare med mina intervaller men behöver snart variera mig lite, har en dag per vecka som är dedikerad åt snabbare och tuffare löpning. Det finns givetvis en mängd svar att ge här men tänkte mer om ni hade något som ni av någon anledning gillar lite bättre
Tröskelträning och VO2max-träning är väl det klassiska.

Man kan ligga på VO2max i ungefär 8-12min, vilket ju samanfaller rätt bra med tiden för 5k ifall man är riktigt vass, eller kanske tiden för 3k ifall man är lite mer medelmåttig. Hur som helst är vVO2max nåt som rimligtvis är viktigt för löpning kring 15-20min.

De där 4x4min/90% av HRmax@3min joggvila som du väl brukar ägna dig åt är väl mer eller mindre optimala för att förbättra syreupptaget, och tempot sammanfaller också som sagt. Så det är nog ett pass som är vettigt att ägna sig åt ifall man vill förbättra sig på 5k.

Sen tror jag det kanske finns lite effektivare protokoll än 4x4min ifall man främst är intresserad av att förbättra vVO2max. Dvs ifall man vill kunna hålla en högre hastighet då man uppnår maximalt syreupptag. Det är väl troligen en av de viktigare aspekterna då det gäller att hinna så lång sträcka som möjligt på 15-20min. Jag minns inte exakt vad det var som var det mest effektiva sättet för detta (men jag tror det står i denna artikeln). Kanske var det 30/30 tills man inte orkade mer. Dvs 30s/vVO2max följt av 30s/jogg.
https://running.pocketoutdoormedia.c...ts-30-30_33782

8x1k/T-tempo@60s joggvila är ju klassiska Daniels "cruisintervaller" (dvs tröskelintervaller). Dessa har alltid funkat väldigt bra för mig för att förbättra mig på alla möjliga distanser (men det jag oftast testat är 5-10k).

Största problemet för mig vad gäller att förbättra mig på såpass korta distanser har varit att benen har tagit såpass mycket stryk av kvalitetspassen att jag tenderat att träna för mycket och bli lite smått övertränad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:32   #19915
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
8x1 km skulle funka! Det kan det nog bli någon kommande måndag Tack för tips.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:54   #19916
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
8x1 km skulle funka! Det kan det nog bli någon kommande måndag Tack för tips.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du kan ju kanske börja med 6x1k ifall du inte kört nån tröskelträning innan. Jag har brukat stega mig upp från 5-6 repetitioner upp mot 10x1k under nån månads tid. Sedan har jag gått på långre intervaller eller kontinuerliga tröskelpass/tempopass under några ytterligare veckor.

20min i kontinuerlig löpning i tröskeltempo brukar ju vara den klassiska ordinationen, och delar man upp det i intervaller så kan man klara av längre tid totalt i samma tempo utan att det sliter så mycket (vilket är hela vitsen med att köra i intervallform och inte kontinuerlig löpning).

Ifall tröskeltempo är 4:30/km så blir ju 8x1km 36min vilket kanske är i längsta laget ifall man är ovan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 18:55   #19917
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Ska köpa nya pjucks och funderar på ett par Merell med 0mm drop. Är det nybörjarlämpligt med den typen av skor? Läst att det är skonsammare för knäna som ofta bråkar lite med mig och de går dessutom att dobbla som klätterskor på längre, lättare klätterturer tack vare vibramsulan
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:39   #19918
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
De där 4x4min/90% av HRmax@3min joggvila som du väl brukar ägna dig åt är väl mer eller mindre optimala för att förbättra syreupptaget, och tempot sammanfaller också som sagt. Så det är nog ett pass som är vettigt att ägna sig åt ifall man vill förbättra sig på 5k.
4x4

Så perfekta att motivera sig för. Fyra minuter kan man alltid genomlida. När andra är klar så är man halvvägs, och sista kan man bara köra på även om man är trött.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:50   #19919
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ska köpa nya pjucks och funderar på ett par Merell med 0mm drop. Är det nybörjarlämpligt med den typen av skor? Läst att det är skonsammare för knäna som ofta bråkar lite med mig och de går dessutom att dobbla som klätterskor på längre, lättare klätterturer tack vare vibramsulan
Är skorna sköna att springa i?

Om de är det så är de troligen bra. Såvitt jag vet så finns det inte nåt annat sätt att välja sko som är bättre och garanterar att man riskerar färre förslitningsskador i förlängningen.

Jag tror inte det finns nåt evidens för att nån särskild typ av sko är bättre än andra typer ifall man inte har nåt specifikt problem som skorna kan justera. Dvs man kanske kan behöva uppbyggt stöd för fotvalvet ifall man har vissa typer av problem, och kanske man behöver extra dämpning ifall man har nåt annat specifikt problem.

Annars är det väl generellt så att löpare numera har problem med fotlederna i större utsträckning nu än på sjuttiotalet, och dessutom har löpare numera istället mindre knäproblem än på sjuttiotalet. Detta sammanfaller ju också med att löparskorna blivit mer teknologiskt avancerade och mer dämpade etc. Huruvida detta är helt sant vet jag inte. Jag har inte sett nån forskning som faktiskt studerat dessa nuffror, men jag har läst detta påstående ett antal gånger. Men som sagt så har jag inte orkat gräva alltför djupt i det.

Huruvida det det är så att väldämpade skor kan sägas hjälpa ifall man har knäproblem och stjälpa ifall man har fotledsproblem tror jag dock inte det finns nåt generellt stöd för. Men det är väl den slutsatsen man kan bli frestad att dra i alla fall.

Vad gäller skor med lite häldrop så kan man väl i alla fall säga att de ställer högre krav på rörlighet i hälsenan. Dvs har man tendenser till att ha ont i hälsenan så kanske sådana skor kan vara extra påfrestande.

Ifall skorna är "barfotaskor" så kan man nog säga att man inte bör gå från att springa 40km per vecka i vanliga löparskor till att springa 40km per vecka i barfotaskor. Då kommer man troligen råka ut för problem i diverse småmuskler i foten som inte är vana vid att behöva jobba så mycket. Dock är det nog bra att springa barfota jsut för att alla dessa småmuskler ska få jobba tillsammans på ett bra sätt. Men man bör vänja sig gradvis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 20:00   #19920
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
4x4

Så perfekta att motivera sig för. Fyra minuter kan man alltid genomlida. När andra är klar så är man halvvägs, och sista kan man bara köra på även om man är trött.
Man får passa sig för att köra dem i för högt tempo bara. Jag tror det är lätt hänt att man kör sådana intervaller som anaeroba intervaller (dvs mjölksyratålighet) och att man då får sämre utdelning på de parametrar man vill påverka. Bästa sättet är (såvitt jag vet) att se till att man kan hålla samma tempo i sista intervallen som i de tidigare.

Själv har jag en historia av att köra dessa för snabbt om jag inte håller koll på detta.

Dock kanske det kompenseras av att jag har brukat köra tröskelintervaller i närmare VO2max tempo istället...

Fan, jag måste ha gjort alla fel man kan tänka sig när det gäller träningsintensitet.

Förutom ovanstående två felaktigheter så har jag ägnat mig åt att i princip varje (eller varannat) pass försöka sätta nytt pers på antingen milbanan eller 6km banan här hemma. Dvs inte direkt 80/20 (snarare 10/90).

Sen fick jag höra talas om LSD-träning och övergav prompt all form av snabbare löpning och sprang istället enbart i lustempo för att kunna få plats med så mycket löpning som möjligt under en vecka. Så det blev väl 100/0 istället för 80/20.

Vad mer kan man göra fel?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)