Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-08-02, 16:58   #1
AJO
Registered User
 
AJOs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 602
Kortison och träning....

Astma mediciner som pulmicort, innehållande kortison har det någon negativ effekt på träningen...?
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 17:12   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kortison ger en försämrad träningseffekt genom att det bryter ner både muskelmassa, fett och lagrat muskelglykogen. Om man brukar kortison kan det vara en god idé att köra lugnare än man hade kunnat, för att inte musklerna skall brytas ner mer än kroppen kan kompensera för. I det fallet ger det alltså bättre resultat att inte gå för fullt. Och är kortisonbaserade mediciner ett måste för att upprätthålla liv och hälsa är det självklart att man får acceptera något sämre resultat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 17:16   #3
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Re: Kortison och träning....

Citat:
Originally posted by AJO
Astma mediciner som pulmicort, innehållande kortison har det någon negativ effekt på träningen...?
Pumlicort används väl bara som förebyggande astmamedicin? Eller?

Nåväl, nu till frågan. Kortison är ju en katabol steroid som bildas när kortisol bryts ned samt att det även kan tillföras via läkemedel eller annan behandling. Med katabolt menas att det har en nedbrytande effekt i kroppen och det är kanske något som muskelbyggare inte vill? Så länge du håller dig till ordinerade doeringar så tror jag inte det har alltför stor betydelse för din träning. Möjligen att du har en kraftigare nedbrytning. Astmamediciner innehåller andra substanser som kan ha positiv effekt på din träning dock men det va ju inte det frågan gällde.

Bara att träna på men som grubben säger, du kommer nog få ett sämre resultat.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 18:07   #4
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
AJO: Hur mycket kortison innehåller denna medicin och hur mycket intages per dag ?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 21:16   #5
AJO
Registered User
 
AJOs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 602
z_bumbi

står att varje dos innehåller 400 mikrogram budesonid
jag tar 2 doser om dagen morgon och kväll.

Jag vet ju att pulmicorten innehåller kortison, är buesonid kortison ?

Står inget annat innehåll.....
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 21:25   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
AJO: Då dosen är ganska liten så borde inte påverkan bli så stor på muskeluppbyggnaden och om den hjälper mot astman så borde slutresultatet bli positivt jämfört med att få astma-anfall.

OBS! Jag är ingen läkare men dock van vid att äta kortison i olika doser. Ovanstående är min personliga uppfattning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 21:34   #7
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Originally posted by AJO
z_bumbi

står att varje dos innehåller 400 mikrogram budesonid
jag tar 2 doser om dagen morgon och kväll.

Jag vet ju att pulmicorten innehåller kortison, är buesonid kortison ?

Står inget annat innehåll.....


Är det inhalator eller tablettform? Finns väl bara som inhalator va? Spray, pulver? Nåja, du står alltså på en dygnsdos motsvarande 800 mikrogram right? Är inte det maxdos med budesonid som aktiv substans eller är jag helt lost? Vid de doseringar som du berättar om så lär du inte ha några nivåförändringar i plasma- kortisolet (vilket kan brytas ned till kortison). Hur gammal är du och hur länge har du tagit pulmicort? Vissa barn/ungdomar som intar maxdosen under lång tid (10+ år) kan känna en avstanning i längden bl.a. pga att det, som grub skrev tidigare, påverkar muskeltillväxten.

Detta är otroligt intressant...skola under sommaren. Nu kanske man tom lär sig något nytt.

__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 21:54   #8
AJO
Registered User
 
AJOs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 602
Tar den som inhalator, 1.budesonid är alltså en form av kortison?

är 20 år, och har inte tagit den så länge, 2.men ni tror alltså att det inte har någon större påverkan på musklerna med 800 mikrogram per dygn...?
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 21:59   #9
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Originally posted by AJO
Tar den som inhalator, 1.budesonid är alltså en form av kortison?

är 20 år, och har inte tagit den så länge, 2.men ni tror alltså att det inte har någon större påverkan på musklerna med 800 mikrogram per dygn...?
1. Ja, budesonid är ett kortisonämne.

2. Jag TROR inte det nej men så länge som det inte finns bevis för det så kan man inte ta något för givit. Jag tycker dock att det låter osannolikt att en sån liten (trots maxdos) dos ska ha märkbar effekt på ditt tränande. Om det nu möjligen skulle kunna ha någon effekt alls så lär det vara på väldigt lång sikt just av den anledningen som jag skrev i det tidigare inlägget. Jag tror däremot att på de som tar maxdos budesonid plus intramuskulära injektioner av kortison pga allergi eller andra tillstånd kan det ha inverkan på muskeltillväxten men endast i långa loppet.

Träna på och var glad så länge du har resten av hälsan i behåll.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-02, 23:46   #10
obbe
Naturbegåvning
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Kristianstad
Inlägg: 292
Detta är lite kul! eller inte alls förresten. För ca 8 veckor sedan tog jag en kortison spruta mot min allergi och utan att ha vetat om detta ni har skrivit här så har jag faktiskt blivit förvånad över min muskulära nedgång! Detta trots att min kost faktiskt har blivit förbättrad i sommar! Kanske har med det att göra då...
obbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-08-03, 07:11   #11
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Originally posted by obbe
Detta är lite kul! eller inte alls förresten. För ca 8 veckor sedan tog jag en kortison spruta mot min allergi och utan att ha vetat om detta ni har skrivit här så har jag faktiskt blivit förvånad över min muskulära nedgång! Detta trots att min kost faktiskt har blivit förbättrad i sommar! Kanske har med det att göra då...
Som jag skrev, det kan mkt väl ha med det att göra. Kortison är en mkt effektiv steriod mot allergi och annat men för muskelbyggare så är den ond .
Jag kan dock inte svara på hur lång tid det tar för kortisonet att elimineras ur kroppen men det är bara att vänta och se. Håller du kosten, tränar lika hårt som du gjort tidigare så kommer resultaten förr eller senare.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:11   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Bump. Råkar inte finnas någon ny forskning kring detta? Har fått pulmicort utskrivet men om det dödar gainsen så skiter jag nog i att ta den.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 16:27   #13
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Lokalverkande kortisonspray i näsan? Det borde inte påverka särskilt mycket, frågan är vad som påverkar träningen mest negativt. Lokalbehandling kortison eller astma. Testa 6 veckor och utvärdera.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)