Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-20, 13:00   #1
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Ärtprotein - fullvärdigt?

Hej!

Jag kör nu på ärtprotein istället för vassle. Har googlat en del och kommit fram till att ärtprotein kan behöva kompletteras med methionine för att få en bättre sammansättning av aminosyror.

Då är mina funderingar, spelar detta någon roll för en specifik måltid? Dvs om jag endast tar en shake med ärtprotein och inget annat. Kommer bristen av den specifika aminosyran vara en flaskhals för hur mycket proteinsyntesen stimuleras av den måltiden? Jag kompletterar upp med alla aminosyror som behövs totalt över en dag, dock vid senare tillfälle.

Och när det gäller att komplettera aminosyrorna för ärtprotein, någon som har några tips? Jag brukar ofta köra 70g havregryn och 30g ärtprotein-pulver, de gånger jag inte tar endast protein.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:31   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns inte många studier på det. En med begränsande antal deltagare såg att ärtprotein resulterade i lika stora ökningar som vassleprotein tidigare i år:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6358922/

Rent generellt anses det inte att man behöver komplettera proteiner i enskilda måltider. Det sköter kroppen självt över tid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:37   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inte många studier på det. En med begränsande antal deltagare såg att ärtprotein resulterade i lika stora ökningar som vassleprotein tidigare i år:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6358922/

Rent generellt anses det inte att man behöver komplettera proteiner i enskilda måltider. Det sköter kroppen självt över tid.
Inte ens leucin om det är för lite för att stimulera MPS maximalt?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:43   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om man tittar på proteinsyntes och mätperioden är någon timme kommer det att göra skillnad på resultatet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 14:06   #5
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inte många studier på det. En med begränsande antal deltagare såg att ärtprotein resulterade i lika stora ökningar som vassleprotein tidigare i år:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6358922/

Rent generellt anses det inte att man behöver komplettera proteiner i enskilda måltider. Det sköter kroppen självt över tid.
Tack för utförligt svar Grub

Behöver nog inte oroa mig så mycket över de gånger jag tar ärtproteinet helt självt.

Dock så har jag kommit över en burk BCAA 2:1:1, piller. Hade detta varit när jag använde vassle hade jag kastat den direkt. Men kan dessa aminosyror ha en positiv effekt om jag tar de tillsammans med mina ärtprotein-shakes?
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 15:24   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man tittar på proteinsyntes och mätperioden är någon timme kommer det att göra skillnad på resultatet.
Jag tänker snarare scenariot att det är en vana och det upprepas någon gång eller två per dag under en längre period.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)