Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-21, 09:25   #1216
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg


Tack för svar, kör pull-ups och dips på ett utegym men är för svag för l-sit på deras parallel-bars vilket är rimligt då jag ej lagt en sekund på träning för det, haft ett långt uppehåll av styrketräning o aldrig kört calisthenics specifikt utan på gym.

Bara tränat en månad kör "reddit recommended routine"
På vilodag tänkte jag göra l-sit progressions, och HSPU-progressions, undrade mest om man behövde "paralettes" för det.

Antar att detta funkar?
https://www.youtube.com/watch?v=IUZJ...r&index=4&t=0s
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 09:44   #1217
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
[/SPOILER]

Tack för svar, kör pull-ups och dips på ett utegym men är för svag för l-sit på deras parallel-bars vilket är rimligt då jag ej lagt en sekund på träning för det, haft ett långt uppehåll av styrketräning o aldrig kört calisthenics specifikt utan på gym.

Bara tränat en månad kör "reddit recommended routine"
På vilodag tänkte jag göra l-sit progressions, och HSPU-progressions, undrade mest om man behövde "paralettes" för det.

Antar att detta funkar?
https://www.youtube.com/watch?v=IUZJ...r&index=4&t=0s
Paralletter behövs inte för några av de sakerna, mer en smaksak och/eller om man vill variera lite. Det fungerar bra på det sättet som Antranik gör i din länk. Stepupbrädor eller viktplattor fungerar lika bra också, typ som i pike pull-throughs (en övning som L-sits kan vara en komponent av).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 20:51   #1218
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Är målet att behålla prestationen kring 25 reps även efter du kör med vikter då? I så fall antar jag att det är vettigt att nå det målet först och sedan öka i så små steg som möjligt med småvikter. Om inte så kan man ju göra något styrketest och se vad repsantalet till nära failure ligger på t.ex. 10/15/20/25kg. Om någon kombo är målet kanske det kan vara bra att köra något pass för att bibehålla 25-repparna och något som är mer inriktad på 5-8 reps för styrka?
Jag avbröt programmet och maxade idag och gjorde 27 st chins. Ska göra en sista vända med exakt samma program fast med nytt pers, jag utvecklas fortfarande och tror att det finns mer. Vill iallafall göra 30. Sen får jag ta mig en funderare.

Troligtvis blir det mer fokus på kroppsvikt i dips och viktade chins.

Avbröt eftersom jag kännde på mig att jag skulle faila inom 2-3 pass oavsett. Och hade ändå en positiv känsla.

Jag kommer iallaflall ha chins som första övning och prio. Det har jag inte haft innan.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 07:32   #1219
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag avbröt programmet och maxade idag och gjorde 27 st chins. Ska göra en sista vända med exakt samma program fast med nytt pers, jag utvecklas fortfarande och tror att det finns mer. Vill iallafall göra 30. Sen får jag ta mig en funderare.

Troligtvis blir det mer fokus på kroppsvikt i dips och viktade chins.

Avbröt eftersom jag kännde på mig att jag skulle faila inom 2-3 pass oavsett. Och hade ändå en positiv känsla.

Jag kommer iallaflall ha chins som första övning och prio. Det har jag inte haft innan.
27 på rad alltså? Det är ju sjukt imponerande! Så planen är 30 och sedan gå ned i antal reps för att öka i intensitet istället? Det går ju att re-testa ditt max med något intervall (6-8 veckor?) för att se om du har kvar det. Är målet med viktade chins t.ex. en OAC i slutändan?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 16:48   #1220
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
27 på rad alltså? Det är ju sjukt imponerande! Så planen är 30 och sedan gå ned i antal reps för att öka i intensitet istället? Det går ju att re-testa ditt max med något intervall (6-8 veckor?) för att se om du har kvar det. Är målet med viktade chins t.ex. en OAC i slutändan?
Japp, 27 st på raken.
Gick snabbt upp till 20 sen blev det en riktig grind. Jag gjorde 19 st under en minut. I (athletic fitness har man "bara" en minut på sig.)

Målet var att göra så många jag bara orkade. Anpassade därför tempot för att inte trötta ut mig för tidigt.

När jag började träna var Ako rahim en stor förebild. Så om man jämför resultatet med af killarna är det inte så imponerande.

Att klara en oac hade varit riktigt kul.
Och att köra viktade chins en period, försöka sig på en oac är nog skönt för huvudet framför allt.

Om jag nu ö.h.t klara 30 chins känns de som det är dags för nästa utmaning oavsett. Hade nog inte brytt mig så mycket om det minskar i antal.

Jag har svårt för att motivera mig själv för att köra chins varje dag för att e.v öka 2-5 reps i chins liksom, om ens de.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 19:30   #1221
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Testade excentriska nordics i veckan till golvnivå och lyckades nå hela vägen 3 reps med god kontroll, vilket kändes jäkligt bra. Sist jag testade full ROM i nordics var innan jag började med hela mikroprogressionsträningen, typ 2-3 år sedan kanske och då blev det mer eller mindr någon hybrid mellan nordics och armhävningar, alt gummiband. Nu blir det 2 set unilateral knäcurl, följt av 2 set upphöjda nordics (+25cm) 8 reps styck och sedan 2 set x 3 reps excentriska till golvet. Ska testa att höja typ 0.5kg per pass där och se om kvalitén kan bibehållas. Likaså med de höjda setten, då det snabbt blir rejält mycket tyngre om jag tar ned höjningen en liten bit (är ju svårt att ta ned i ministeg när man har feta viktplattor staplade i höjd).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 06:30   #1222
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Någon som sitter inne med något trevligt program eller träningspass.

Är på semester och har med mig mina ringar. Ingen övrig utrustning.

Har lite svårigheter med t ex armhävningar (kan ej flexa min handled pga skada). Kan dock jobba mig runt det rätt bra, genom att t ex sätt händerna mot en slutande klippa så jag slipper flexa handleder lika mycket.

Hade tidigare i riktigt härligt program, där man hade olika utmaningar. Om man klarade det gick man vidare till nästa nivå med ökad svårighetsgrad.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 14:19   #1223
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Rimligt att armhävningar med fötterna upphöjda, ger mig sets till fail redan runt 20 reps? Kör långsam negativ med paus då bröstet nuddar marken.

Kroppsvikt runt 85-86kg, jag kan göra 10or med 100kg i bänken. Armhävningar på detta sätt ger mig bättre kontakt och kräver ej gymbesök..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 14:33   #1224
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Rimligt att armhävningar med fötterna upphöjda, ger mig sets till fail redan runt 20 reps? Kör långsam negativ med paus då bröstet nuddar marken.

Kroppsvikt runt 85-86kg, jag kan göra 10or med 100kg i bänken. Armhävningar på detta sätt ger mig bättre kontakt och kräver ej gymbesök..
jmfbart med typ 70 kg lutande bänk så ja, rimligt. det brukar vara 70% av kv vid vanliga armhävningar om man ställer sig på en våg, bör ju vara mer om man har upphöjda fötter. du kan ju ta fram badrumsvågen och kolla
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 14:49   #1225
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Någon som sitter inne med något trevligt program eller träningspass.

Är på semester och har med mig mina ringar. Ingen övrig utrustning.

Har lite svårigheter med t ex armhävningar (kan ej flexa min handled pga skada). Kan dock jobba mig runt det rätt bra, genom att t ex sätt händerna mot en slutande klippa så jag slipper flexa handleder lika mycket.

Hade tidigare i riktigt härligt program, där man hade olika utmaningar. Om man klarade det gick man vidare till nästa nivå med ökad svårighetsgrad.
Kör recommended Routine från reddit? den kör jag fast delat upp den på två delar under dagen, ett pass tar så lång tid.

https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 13:06   #1226
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Kör recommended Routine från reddit? den kör jag fast delat upp den på två delar under dagen, ett pass tar så lång tid.

https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine
Hittade det efter jag skrev. Hade gärna haft lite mer övningar mot lever, planche och allt vad det heter. Men kommer köra på det och lägga till lite smågrejer.

Tack hur som helst!
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 15:42   #1227
MXK
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 3
Hey there! I hope you guys can help out here! I am new on this forum and i come from Denmark...

I recently started working on and off in the Malmö area, and was wondering if you guys could maybe help me locate some of your favorit outdoor workout spots..? Or where to look for them online maybe..?

Hope you can help! Thanks in advance!
__________________
Music + Calisthenics
MXK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 21:05   #1228
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av MXK Visa inlägg
Hey there! I hope you guys can help out here! I am new on this forum and i come from Denmark...

I recently started working on and off in the Malmö area, and was wondering if you guys could maybe help me locate some of your favorit outdoor workout spots..? Or where to look for them online maybe..?

Hope you can help! Thanks in advance!
En googlesökning: google

Jag har inte koll på utegymmen i Malmö själv, men du hittar nog några där.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 21:20   #1229
MXK
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 3
Thanks Sarco! But my experiences from here in Denmark, is that the best are not easy to find through a google search... :-)

But i will give it a try though... And maybe i will do a little networking when working out there! ;-)

Have a nice summer!
__________________
Music + Calisthenics
MXK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 21:58   #1230
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Mitt pb blev
32 chins med dragremmar
Kv 87,5kg

Russian Fighter Pull-Up Program
https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0

Sista chins passet innan jag maxade var
19, 18, 17, 16 15. 85 reps totalt.

Jag kände att jag var nära att faila på träning och orkade helt enkelt inte pusha hårdare. Jag tror att jag max hade 2-3 pass kvar att ge.

Hade en bra känsla i kroppen. Tog en vilodag och bestämde mig för att maxa. Tidigare pb var 27. Gick snabbt upp till 22 sen blev det en riktig grind.

Har kört programmet i 2-3 månader och har ökat från
15, 22, 27 och slutligen 32. Rekommenderar det starkt. Min kropp svarade bra på det.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)