Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-21, 13:01   #1276
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kör ni bulgarisk splitböj mycket? Skulle behöva tips på att göra övningen utmanande med minimalt med vikter.

Jag har tränat ben hemma de senaste månaderna och har haft 10kg i vikter hemma som jag har använt i bulgarisk splitböj bland annat. Har lagt vikterna i en ryggsäck som jag har hållit framför mig i min famn, samtidigt som jag har haft bakbenet i sänghöjd. Problemet är att jag nu har jobbat upp till 25 reps per ben det första setet vilket blir lite problematiskt... Tar lång tid samt är riktigt plågsamt. Hur mycket vikt tror ni att jag behöver för att jag ska kunna göra 10or på varje ben?

Har fyllt lite flaskor med vatten och har nu kommit upp i 15kg extra vikt som jag ska använda idag...

Kanske extra lång negativ fas?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 13:20   #1277
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Reddittråden "Hardest bodyweight leg moves" innehåller ju en del inspiration hur man kan göra benträning tung nog med bara kroppsvikt eller inte så mycket extramotstånd.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 13:29   #1278
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har fyllt lite flaskor med vatten och har nu kommit upp i 15kg extra vikt som jag ska använda idag...
Har du möjlighet så fyll med sand i stället. Det använder jag när jag marchtränar. 2L petflaska med sand väger 3kg.
Andra saker man kan hitta hemma som är tunga men oömma är böcker & konserver.

Jag stoppade 2st 5L påsar med kattsand i en ryggsäck ett marchpass. ca 17kg vägde den lasten inkl väska då.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 14:34   #1279
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad tycker ni om mitt benpass jag kör hemma?

Bulgarisk splitböj till fail/1 rep ifrån fail
+15kg x 15, 12, 10, 8, 7, 6
Tar främst framsida lår och lite rumpa

Enbens glutebridge till fail
13, 11, 9
Tar främst rumpa och mycket baksida lår

Glute ham raise på soffkanten till fail
20, 18, 16
Tar främst på ländrygg och lite rumpa

(Eventuellt slänger jag här in lårcurl med band, 3 set. Tycker ni att detta behövs?)

Sen lite mage

Senast redigerad av smerk den 2020-12-21 klockan 14:36.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 16:59   #1280
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag velar runt som vanligt (verkar det som) med min träning. Tyckte min rygg fick galen utveckling när jag körde chins varje dag under sommaren, nu har jag tänkt klara en strikt muscle up.

Just nu kör jag explosiva chins till bröstet och nedanför bröstet. Tänkte köra längre o längre ner ju explosivare jag blir i rörelsen om man säger så.

Hur tränar man bäst på själva vändmomentet?

Tycker jag bör klara en strikt om jag kör på ett tag med lite varianter och går ner en 6-8 kg under tiden. Alltså runt 95kg.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 19:16   #1281
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tycker ni om mitt benpass jag kör hemma?

Bulgarisk splitböj till fail/1 rep ifrån fail
+15kg x 15, 12, 10, 8, 7, 6
Tar främst framsida lår och lite rumpa

Enbens glutebridge till fail
13, 11, 9
Tar främst rumpa och mycket baksida lår

Glute ham raise på soffkanten till fail
20, 18, 16
Tar främst på ländrygg och lite rumpa

(Eventuellt slänger jag här in lårcurl med band, 3 set. Tycker ni att detta behövs?)

Sen lite mage
Reko pass. Kör du främre benet i BSS höjt eller på mark? Jag höjde med cirka 25cm och har således i det närmsta fullt djup. Blev med ens tyngre.
Kanske att jag hade bytt ut de sista seten i BSS mot cosack squats, eller från stående till skräddarsits. Vad man nu kallar det. Crossed leg Sit to stand heter det visst. Lite mer kuriosa kanske, men man skall ha kul också.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 09:27   #1282
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag velar runt som vanligt (verkar det som) med min träning. Tyckte min rygg fick galen utveckling när jag körde chins varje dag under sommaren, nu har jag tänkt klara en strikt muscle up.

Just nu kör jag explosiva chins till bröstet och nedanför bröstet. Tänkte köra längre o längre ner ju explosivare jag blir i rörelsen om man säger så.

Hur tränar man bäst på själva vändmomentet?

Tycker jag bör klara en strikt om jag kör på ett tag med lite varianter och går ner en 6-8 kg under tiden. Alltså runt 95kg.
Vissa tycker ju att gummiband är ett av de bättre sätten och att man kör just övergångsdelen som en separat övning (då bandet ger dåligt med hjälp om man kör hela vägen från bottenläget i en pullup, då hjälper den ju mest där i starten). Vissa föredrar att köra excentriskt först. Vissa menar att den motoriska inlärningen är viktigast att fokusera på. En liten kombo av både styrka och motorik finns t.ex. i denna video av svenska gymnasten Sid Paulson.



Han har generellt ganska många bra videos och tips på olika calisthenicsövningar. Hans instagram.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 10:07   #1283
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Det här var minst sagt galet starkt! https://www.instagram.com/p/CDwHcJoB-Gg/
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 10:16   #1284
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det här var minst sagt galet starkt! https://www.instagram.com/p/CDwHcJoB-Gg/
Han är en av dem som vad jag har sett har lagt ut bland de starkaste decline nordics. Ett av de stora hamstringsstyrkemålen! Mina nordics velade runt en period där jag inte hade grepp om vilket upplägg som var bäst för mig (excentriska? partiell ROM? osv). Har landat i att full ROM till golvet med ett lätt (rött) gummiband som avlastning och 5-6 reps per set funkar bäst och sedan gradvis lägga på 0.5kg per session. Är uppe i 2.5kg nu. Ska se exakt vilken vikt som motsvarar att kunna göra 5 reps utan band sedan. Re-testar utan band när jag nått varje nytt kg (dvs nästa retest nästa pass när jag kört ett par set på +3kg). Kommer nog sedan att fortsätta lägga på vikt + kroppsvikt och sedan i något senare skede börja testa decline.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 10:22   #1285
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Reko pass. Kör du främre benet i BSS höjt eller på mark? Jag höjde med cirka 25cm och har således i det närmsta fullt djup. Blev med ens tyngre.
Kanske att jag hade bytt ut de sista seten i BSS mot cosack squats, eller från stående till skräddarsits. Vad man nu kallar det. Crossed leg Sit to stand heter det visst. Lite mer kuriosa kanske, men man skall ha kul också.
Kör ej främre upphöjt, djupet är nog snäppet grundare än vad "SL-djup" i knäböj är. Får se om jag kan lyckas hitta något bra att höja upp med, kan tänka mig att jag tom slipper extravikten till en början med längre rörelse.


Ni som hållt på med kroppsvikt ett tag, vad tycker ni är respektabla siffror att sikta mot i chins i allmänhet, samt i min situation på 80kg kroppsvikt? PBn är i nuläget 23 reps samt +20kg x 10. Tror att jag vägde 82-83 när dessa PBn sattes.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 10:46   #1286
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Han är en av dem som vad jag har sett har lagt ut bland de starkaste decline nordics. Ett av de stora hamstringsstyrkemålen! Mina nordics velade runt en period där jag inte hade grepp om vilket upplägg som var bäst för mig (excentriska? partiell ROM? osv). Har landat i att full ROM till golvet med ett lätt (rött) gummiband som avlastning och 5-6 reps per set funkar bäst och sedan gradvis lägga på 0.5kg per session. Är uppe i 2.5kg nu. Ska se exakt vilken vikt som motsvarar att kunna göra 5 reps utan band sedan. Re-testar utan band när jag nått varje nytt kg (dvs nästa retest nästa pass när jag kört ett par set på +3kg). Kommer nog sedan att fortsätta lägga på vikt + kroppsvikt och sedan i något senare skede börja testa decline.
Så progresserade jag i Nordic med och i början av 2016 innan mitt uppehåll så klarade jag av två reps med kroppsvikten till golvet, men det tog ett bra tag att komma dit! Framtidsmålet är ta mig dit igen och att någon gång förhoppningsvis kunna köra femmor
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 11:01   #1287
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vissa tycker ju att gummiband är ett av de bättre sätten och att man kör just övergångsdelen som en separat övning (då bandet ger dåligt med hjälp om man kör hela vägen från bottenläget i en pullup, då hjälper den ju mest där i starten). Vissa föredrar att köra excentriskt först. Vissa menar att den motoriska inlärningen är viktigast att fokusera på. En liten kombo av både styrka och motorik finns t.ex. i denna video av svenska gymnasten Sid Paulson.







Han har generellt ganska många bra videos och tips på olika calisthenicsövningar. Hans instagram.
Tack Termy, ska kika på det verkar finnas lite alternativ då i alla fall.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 11:11   #1288
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Tack Termy, ska kika på det verkar finnas lite alternativ då i alla fall.

Skickat från BÖJRACKET
Den varianten han kör på lådan blir ju som nån slags russian dip / elbow dip. Den borde man ju kunna belasta med viktbälte också om man vill öka i den biten, då det ändå är en nedskalad version av att göra det på ringar. Du lär väl dock ha råstyrkan med marginal redan?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-23, 11:12   #1289
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Så progresserade jag i Nordic med och i början av 2016 innan mitt uppehåll så klarade jag av två reps med kroppsvikten till golvet, men det tog ett bra tag att komma dit! Framtidsmålet är ta mig dit igen och att någon gång förhoppningsvis kunna köra femmor
Nu drar vi inte på oss några fler skador i hamstrings i alla fall. Hammies of steel, let's go
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 19:57   #1290
Bumb
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 109
Jag har gymmat senaste åren utan vidare resultat men är sjukt sugen på att träna mera utomhus med kroppsvikt och mestadels böj på gym bara .

Hur har ni som slutat gymma mestadels och gått över till kroppsvikt och calisthenics fått för resultat på muskelmassa och styrka?

Har ni några för/efter bilder ?
Bumb är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)