Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-12, 09:29   #1
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Min fot vill rotera utåt när jag lutar mig framåt - wtf?

Skadade ländryggen i januari när jag körde knäböj, gjorde jädrans ont i 1-3v och gör fortfarande ont idag men inte mer än lite obehag + att jag inte vågar köra knäböj med tunga vikter längre.

Till frågan, när jag kör dessa övningar: Mark, raka mark, knäböj, good mornings så märker jag att min högra fot vill rotera utåt och gör det ibland när jag inte aktivt tänker på att hålla tillbaka den. Varför händer detta och är det något farligt?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 14:11   #2
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Kan det vara så att du har fått en funktionell skolios av ryggskadan som gör att du blir skev? Är din ena höft i en annan nivå än den andra om du står framför en spegel avslappnat med korrekt hållning?
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 19:21   #3
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Kan det vara så att du har fått en funktionell skolios av ryggskadan som gör att du blir skev? Är din ena höft i en annan nivå än den andra om du står framför en spegel avslappnat med korrekt hållning?
Min sambo tycker att det ser ut som att den högra höften (samma sida som den roterande foten) möjligtvis är något högre upp än den andra. Vad innebär det

Skadan skedde i bottenläget när jag körde böj och det kändes som att det knakade om jag minns rätt (slarvade med buktrycket och böjdes framåt - knak - släppte stången).
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:36   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Kan också vara en stramhet i höftens utåtrotatorer som påverkas av ökad höftflexion.
Kan också vara så att det alltid varit så men att du blivit mer uppmärksam på hur du står efter du skadade ryggen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 12:21   #5
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Kan också vara en stramhet i höftens utåtrotatorer som påverkas av ökad höftflexion.
Kan också vara så att det alltid varit så men att du blivit mer uppmärksam på hur du står efter du skadade ryggen.
Tack för svaret! Får nog kontakta fysioterapeut igen snart gått ett år sedan skadan men har fortfarande (i princip) daglig smärta. Tror ni att man kan "kräva" röntgen?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 20:46   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 859
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Tack för svaret! Får nog kontakta fysioterapeut igen snart gått ett år sedan skadan men har fortfarande (i princip) daglig smärta. Tror ni att man kan "kräva" röntgen?
Du blir inte friskare av röntgen, men det kan absolut hjälpa till i diagnostiken. Det är rätt få man behöver röntga för att hjälpa dock.

Angående att du kontaktar Fysio igen, hur gick det förra gången du kontaktade fysio? Blev det ingen skillnad, bättre, helt bra, sämre?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 08:46   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Min sambo tycker att det ser ut som att den högra höften (samma sida som den roterande foten) möjligtvis är något högre upp än den andra. Vad innebär det

Skadan skedde i bottenläget när jag körde böj och det kändes som att det knakade om jag minns rätt (slarvade med buktrycket och böjdes framåt - knak - släppte stången).
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Kan också vara en stramhet i höftens utåtrotatorer som påverkas av ökad höftflexion.
Kan också vara så att det alltid varit så men att du blivit mer uppmärksam på hur du står efter du skadade ryggen.
Det kan ju kanske också vara nåt knas med quadratus lumborum.
Testa att stretcha den genom att ställa högra foten bakom och till vänster om den vänstra foten, och sedan luta överkroppen åt vänster (utan att kompensera genom att böja framåt i höft eller rygg). Det kan vara lite meckigt att hitta exakt rätt position så man får kanske laborera lite med att flytta runt högerfoten. Att stå i en dörrpost kan också underlätta så man kan ta hjälp att balansera.

Förutom att också försöka förbättra rörligheten i utåtrotatorerna/abduktorerna på utsidan av höften och skinkan (piriformis och gluteus medius) så kan nog också hamstrings laterala fibrer vara en del av problemet. Dessa fibrer kan man stretcha genom vanlig hamstringstretch och att rotera överkroppen utåt över det utsträckta benet.

Men det kan ju också tänkas att det är ett problem med att aktivera höftens inåtrotatorer som gör att lårbenet inte roterar inåt då det behövs. Om jag minns rätt så är det väl främst gluteus medius och gluteus minimus som gör detta. Så du kan ju ockå testa att hitta nån övning som aktiverar dessa. Nåt i stil med motsatta clamshells kanske (dvs ligga på sidan och försöka lyfta det undre benet och "stänga skalet").
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)