Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2024-04-09, 13:33   #26146
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Nej, det var faktiskt Seskarö Trail Run jag tänkte på. Men ett lopp räcker den dagen. Kul att ha något att se fram emot. Men minns att du skrivit om Star-loppet tidigare. Ser att det går redan 9 maj. Jag hade kunnat springa tre lopp i maj då. Får se hur väl det går ihop med mitt liv i övrigt.

Jag kan sitta och bli nervös inför hur hårt jag kommer att pressa mig på tävling. Fler tävlingar skulle sänka pressen och stressen för det helt klart. Även om jag inte kunde vara mer nöjd över mitt lopp förra året.
Aha, visste inte att Seskarö erbjöd trippel också, men det loppet har funnits i bakhuvudet också, nu blev det plötsligt mer intressant som ett jippo att åka på


STAR är inte prio för mig, Porsörundan är ju lite obligatorisk då jag är med i föreningen som arrangerar och sen är det ju Stadsmaran så man hinner ju ändå få lite egentid i tävlingslinne i maj.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-09, 14:42   #26147
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Lopp är nog väldigt bra form-byggare skulle jag tro
Ja. För att inte tala om att man blir bättre på att tävla. Jag är horribel när det kommer till att ställa upp på lopp och därmed blir det "världens grej" när jag väl gör det. Har nog aldrig startat ett lopp med tanken "det får gå som det går" eller att jag har sett det som bra träning. Ska jag tävla på någon vanlig och jobbig distans likt fem km eller milen så sker det bara när jag verkligen har tränat för det och har goda chanser att persa, annars ställer jag inte upp. Det är något jag kan och ska försöka bli bättre på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 18:14   #26148
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag började på det viset. Som otränad gubbe på plus 100kg. Men om det känns oöverkommligt så kan du träna efter tid istället.

Börja med 15 min ut och 15 min tillbaka. Öka med 5 min varje vecka tills du är uppe på timmen iaf.
Du fick rätt i slutändan, idag lyckades jag lägga till 7min/945 meter låter ändå rätt ambitiöst att lägga på det vecka ut och vecka in. Men ja, jag ska sikta på att öka någon faktor varje vecka iaf, samt inte fokusera på tempo som du sa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Vad hände efter 24 minuter? Var du maximalt slut då?
Nej hittills är det egentligen inte uthålligheten som sätter stopp, utan att jag får håll/mjälthugg, sista minuten blir då närmast haltande löpning, och då stoppar jag.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 21:00   #26149
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Kanske testa att jogga 4 min och gå 1 minut istället. Då kanske du slipper håll.

Jag håller ofta 6:30 tempo på mina lugna pass. Sedan springer jag 4:30 fart på tävlingar.

Att jogga lugnt har många fördelar och att gå på pass är inget nederlag.

Dina 945m på 7 min är kanske lite för snabbt pm det ger dig håll.

Håll oss uppdaterade om hur det går framöver

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-11, 12:38   #26150
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 029
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nej hittills är det egentligen inte uthålligheten som sätter stopp, utan att jag får håll/mjälthugg, sista minuten blir då närmast haltande löpning, och då stoppar jag.
Då tror jag verkligen på att dela upp det mer. Jogga ett tag, gå ett tag och med det höjer du tid på fötterna lite i taget. Mitt exempel med 10 min och 3 minuter vila/gång var bara ett exempel. Jag tror att de flesta av oss tänker att du nog kommer att utvecklas ganska snabbt ifrån din position. Men öka försiktigt och känn efter. Träna smart istället för hårt.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-12, 10:25   #26151
Kush Preka
Registered User
 
Reg.datum: May 2023
Inlägg: 7
Jag har anmält mig till ett 5km lopp i maj månad och mitt mål är att springa det under 30 min. Det låter troligen som ett lätt mål för majoriteten.

Jag har varit ute några ggr där jag blandat lite jogging med att gå. Det har funkat bra.

Jag provade dock springa på löpbandet häromdagen och jag blev förvånad hur mkt lättare det kändes - jämfört med att springa ut. Det kändes som jag kunde springa hur långt som helst. Jag försökte matcha hastigheten så gott jag kunde och t.om. höja den (på löpbandet).

Har ni upplevt att löpbandet känns mkt lättare? Vad tror ni att det kan bero på?
Kush Preka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-12, 12:03   #26152
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av Kush Preka Visa inlägg
Jag har anmält mig till ett 5km lopp i maj månad och mitt mål är att springa det under 30 min. Det låter troligen som ett lätt mål för majoriteten.

Jag har varit ute några ggr där jag blandat lite jogging med att gå. Det har funkat bra.

Jag provade dock springa på löpbandet häromdagen och jag blev förvånad hur mkt lättare det kändes - jämfört med att springa ut. Det kändes som jag kunde springa hur långt som helst. Jag försökte matcha hastigheten så gott jag kunde och t.om. höja den (på löpbandet).

Har ni upplevt att löpbandet känns mkt lättare? Vad tror ni att det kan bero på?
För majoriteten är löpband lättare.

Du har inget luftmotstånd.
Du har inga backar.
Du har ett underlag som ger dig mer studs tillbaka än t.ex asfalt.
Du har ett konstant jämnt underlag.

Sen beror det mycket på hur bandet är kalibrerat och av vilken kvalité.

Vissa brukar sätta en lutning på 1-1.5 för att det ska likna utomhuslöpning mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-12, 12:49   #26153
BreeceDJPancake
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av Kush Preka Visa inlägg

Har ni upplevt att löpbandet känns mkt lättare? Vad tror ni att det kan bero på?
När man springer själv i eller nära sin maxfart är det svårt att hålla uppe tempot själv. Det är därför ryggar är så bra/viktiga när man vill "persa". Bandet hjälper dig ju att hålla farten (på samma sätt som en bra rygg gör). Det kan göra att det känns lättare (åtminstone om man springer i en hastighet som är nära ens max).
BreeceDJPancake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-13, 12:47   #26154
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Blev milen på 43 idag under varvetmilen. Satsar på sub40 nästa gång jag provar.

Startgruppen i göteborgsvarvet känns tuff

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-13, 19:55   #26155
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Snyggt att sätta 43 när målet var 45. Måste känts bra ifrån start?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-13, 21:48   #26156
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 029
Citat:
Ursprungligen postat av Kush Preka Visa inlägg
Jag har anmält mig till ett 5km lopp i maj månad och mitt mål är att springa det under 30 min. Det låter troligen som ett lätt mål för majoriteten.

Jag har varit ute några ggr där jag blandat lite jogging med att gå. Det har funkat bra.

Jag provade dock springa på löpbandet häromdagen och jag blev förvånad hur mkt lättare det kändes - jämfört med att springa ut. Det kändes som jag kunde springa hur långt som helst. Jag försökte matcha hastigheten så gott jag kunde och t.om. höja den (på löpbandet).

Har ni upplevt att löpbandet känns mkt lättare? Vad tror ni att det kan bero på?

Bandet var nog inte kalibrerat. Det tar även på lite andra muskler kring foten. Sen slipper du vind, backar och kurvor.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Blev milen på 43 idag under varvetmilen. Satsar på sub40 nästa gång jag provar.

Startgruppen i göteborgsvarvet känns tuff

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

Grattis till PB!
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 08:48   #26157
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Snyggt att sätta 43 när målet var 45. Måste känts bra ifrån start?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Det kändes bra, jag ställde mig dock för långt bak så att jag fick springa om folk första halvan. Kändes som att mer fanns att ge

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Bandet var nog inte kalibrerat. Det tar även på lite andra muskler kring foten. Sen slipper du vind, backar och kurvor.

Grattis till PB!
Tack.


Åkte på skavsår under foten. Hur hanterar ni detta när det väl uppstått? Kan jag löpa innan det läkt? Oundvikligt att trampa på såret vid varje steg.

Proaktivt inför halvmarat får det bli att tejpa

Senast redigerad av smerk den igår klockan 08:49.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 08:59   #26158
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg

Tack.


Åkte på skavsår under foten. Hur hanterar ni detta när det väl uppstått? Kan jag löpa innan det läkt? Oundvikligt att trampa på såret vid varje steg.

Proaktivt inför halvmarat får det bli att tejpa
Kör på Compeed skavsårsplåster. Fungerar bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 09:29   #26159
Thunde12
Registered User
 
Thunde12s avatar
 
Reg.datum: Jun 2023
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Blev milen på 43 idag under varvetmilen. Satsar på sub40 nästa gång jag provar.

Startgruppen i göteborgsvarvet känns tuff

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Snyggt jobbat!
Thunde12 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)