Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-09-10, 20:13   #12046
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
.
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Då är väl det enklaste att räkna kalorier då vet du ju vad du får i dig? Så svårt är det ju inte. Finns ju många bra hjälpmedel här på forumet.
Det är ju det jag har tänkt och jag vet att det inte är svårt att räkna heller. Jag var bara intresserad och nyfiken på ungefär hur många kalorier folk här hade börjat äta vid samma vikt, längd och aktivitetsnivå och sedan utgå från det, det är allt.

Senast redigerad av Wilshere den 2022-09-10 klockan 20:14.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 21:27   #12047
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av Wilshere Visa inlägg
.

Det är ju det jag har tänkt och jag vet att det inte är svårt att räkna heller. Jag var bara intresserad och nyfiken på ungefär hur många kalorier folk här hade börjat äta vid samma vikt, längd och aktivitetsnivå och sedan utgå från det, det är allt.
Jävlar vad efterbliven jag är läste inte din grundfråga noga, sorry. Säger samma som Energiöverskott, 2500 och så kan du se vart de landar om någon vecka eller så. Lycka till.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 21:45   #12048
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jävlar vad efterbliven jag är läste inte din grundfråga noga, sorry. Säger samma som Energiöverskott, 2500 och så kan du se vart de landar om någon vecka eller så. Lycka till.
Haha, det är sånt som händer och det är inga problem. Ja, det får nog bli något sånt och tack så mycket!
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-14, 16:32   #12049
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
86.5kg i vikt denna veckan, lägsta på 1.5 år iaf skulle jag tro
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-01, 18:50   #12050
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Har ni några tips på mat att ha hemma till dom tillfällena när man inte orkar laga mat, vill ha något som ändå är rätt gott (så man lyckas motivera bort suget för snabbmat). Och som är helt ok för en deff?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-01, 19:02   #12051
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har ni några tips på mat att ha hemma till dom tillfällena när man inte orkar laga mat, vill ha något som ändå är rätt gott (så man lyckas motivera bort suget för snabbmat). Och som är helt ok för en deff?
Neutral keso, smaksätt med en skvätt valfri funlight.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-01, 21:17   #12052
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har ni några tips på mat att ha hemma till dom tillfällena när man inte orkar laga mat, vill ha något som ändå är rätt gott (så man lyckas motivera bort suget för snabbmat). Och som är helt ok för en deff?
Kvarg 0% 600 kalorier 100g protein med lite bär : ) Mättar rätt bra.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 07:35   #12053
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har ni några tips på mat att ha hemma till dom tillfällena när man inte orkar laga mat, vill ha något som ändå är rätt gott (så man lyckas motivera bort suget för snabbmat). Och som är helt ok för en deff?
Om du känner att du orkar ta 10-15 minuter så tycker jag proteinfluff nästan är lika gott som glass och att äta en gigantisk bunke glass av valfri smak som tar 35-40 minuter att äta tar bort allt vad sug efter eventuell snabbmat/skräpmat heter.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 09:12   #12054
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
84.8kg idag

Lägsta vikten på 1.5 år. Är rätt nöjd nu. Midjan är nere på normala nivåer. -6 till 7kg sen jag startade i Juli. Har inte räknat kalorier och bara gjort små livsstilsförbättringar varje dag. Försökt stressa mindre, sova bättre, träna lite mer och äta lite bättre. Äter fortfarande skit emellan åt men inte alls som innan.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 12:19   #12055
Beachen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2022
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
84.8kg idag

Försökt stressa mindre, sova bättre, träna lite mer och äta lite bättre. Äter fortfarande skit emellan åt men inte alls som innan.

Bra jobbat! Vill du berätta lite mer konkret vilka förändringar du gjort, även lite om ditt mintset kring förändringarna?

Är mitt i en liknande resa men upplever att jag har en mer rigorös approach som sen skapar små snedsteg på vägen, och vill snarare åt ett upplägg liknande ditt som verkar lite mer följsamt.

Senast redigerad av Beachen den 2022-10-10 klockan 12:22.
Beachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 13:29   #12056
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av Beachen Visa inlägg
Bra jobbat! Vill du berätta lite mer konkret vilka förändringar du gjort, även lite om ditt mintset kring förändringarna?

Är mitt i en liknande resa men upplever att jag har en mer rigorös approach som sen skapar små snedsteg på vägen, och vill snarare åt ett upplägg liknande ditt som verkar lite mer följsamt.
Tanken var att innan i mitt liv har jag gjort "radikala" förädnringar där jag försökt göra allting överseriöst och slutar oftast med att jag inte klarar av det för att det blir för stor förändring och man slutar osv.

Så tanken denna gången var att bara försöka välja en riktning mot en bättre hälsa och göra små förbättringar längs vägen och var ärlig med mig själv om det är rimliga förändringar eller inte.


Stress åt på kvällar, började göra lite andningsövningar varje dag för det hjälper mot de problemen och försökte ta tag i grundproblemen med.

Åt ganska mycket skit, så försökte äta mindre skit och lite mer näringsrik mat. Självklart äter jag en kanelbulle om någon bjuder eller tårta om man är på någon familjeträff.

Träning så gjorde jag bara saker jag tycker om, promenader med familj och vänner, vandringar, lättare styrketräning.

Sömnen så försökte jag bara göra enkla saker som att varva ner mer i tid, detta har varit lite svårt för är roligt helt enkelt att sitta uppe och uggla


Och om jag klantar till det någon dag så är det okej det med, försök bara hoppa upp på hästen igen och forsätta framåt.



Tror man kan sammanfatta det som att försök inte krångla till det allt för mycket och var lite mer rimlig med valen man gör.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 15:38   #12057
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Tanken var att innan i mitt liv har jag gjort "radikala" förädnringar där jag försökt göra allting överseriöst och slutar oftast med att jag inte klarar av det för att det blir för stor förändring och man slutar osv.

Så tanken denna gången var att bara försöka välja en riktning mot en bättre hälsa och göra små förbättringar längs vägen och var ärlig med mig själv om det är rimliga förändringar eller inte.


Stress åt på kvällar, började göra lite andningsövningar varje dag för det hjälper mot de problemen och försökte ta tag i grundproblemen med.

Åt ganska mycket skit, så försökte äta mindre skit och lite mer näringsrik mat. Självklart äter jag en kanelbulle om någon bjuder eller tårta om man är på någon familjeträff.

Träning så gjorde jag bara saker jag tycker om, promenader med familj och vänner, vandringar, lättare styrketräning.

Sömnen så försökte jag bara göra enkla saker som att varva ner mer i tid, detta har varit lite svårt för är roligt helt enkelt att sitta uppe och uggla


Och om jag klantar till det någon dag så är det okej det med, försök bara hoppa upp på hästen igen och forsätta framåt.



Tror man kan sammanfatta det som att försök inte krångla till det allt för mycket och var lite mer rimlig med valen man gör.
Så himla mycket klokt i det här inlägget.

Jag tror misstaget många gör är att de går alldeles för hårt in. Tävlande fitnessatleter vars liv kretsar 150% kring gymet och kosten syns väldigt ofta och mycket i dagens samhälle och många försöker efterapa den typiska "fitnesslivsstilen" där allt är på liv och död. Vilket det i princip är om man ska tävla i någon fitness/byggargren.

Vill man "bara" tappa fett, se rätt okej ut, ha ett gott liv och leva hälsosamt krävs det inte att man hänger på gymmet 7 dagar och 18 timmar i veckan, att man väger vartenda salladsblad och ägnar all båe fysisk och mental energi åt kost, träning och allt där till. Då gäller det som du så klokt pratar om Calle, att hitta saker man mår bra av och tycker är kul att göra. Om man inser att det kanske inte är kul att hänga på gymet längre, men att skogspromenader är sjukt skönt och att lite armhävningar känns gött iband, så är det just det man ska ägna sig åt. Sedan kan det gå i perioder också, vilket är både naturligt och okej.

Tror många fastnat i att det är ett måste att leva "the fitness lifestyle" och slänga sig med massor coola citat och leva ut det genom instagram och diverse sociala medier och att många hade mått betydligt bättre om man bara hade gått till roten med vad man faktiskt gillar, för det är ofta det som kommer leda till något långsiktigt hållbart och givande på så många sätt.

Sedan säger jag inte att fitnesslifestyle grejen är fel, för visst fan finns det gott om folk som älskar det, som självfallet då ska hålla på med allt därtill.

Men nyckeln är att finna det man gör givande och jag gillade ditt inlägg, Calle så jag var tvungen att skriva lite kring det bara.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 18:59   #12058
Beachen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2022
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
TEXT

Tror man kan sammanfatta det som att försök inte krångla till det allt för mycket och var lite mer rimlig med valen man gör.

Tack för utförligt svar!
Beachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-06, 17:27   #12059
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Vikten har stabiliserat sig nu på 86-86.5kg. Får göra någon till förändring om jag vill att den ska gå ner igen.
Planen är 80-82kg tills nästa sommar. Så får vi se hur det går tills dess.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 14:46   #12060
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har ni några tips på mat att ha hemma till dom tillfällena när man inte orkar laga mat, vill ha något som ändå är rätt gott (så man lyckas motivera bort suget för snabbmat). Och som är helt ok för en deff?
Kvarg med salt och vatten. Blir som ayran typ om du gillar det. 300 kcal på typ 1kg "yoghurt" beroende på mängden vatten du använder. Man blir mätt..
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)