Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-24, 13:45   #23311
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Läskigt. Starkt att orka krypa så länge även om jag antar att det är något som kommer automatiskt om man är medveten om att förfrysningsskador eller döden är alternativet.

Jag har mindre säkerhetsåtgärder som jag vidtar när jag ska springa långt på lite avlägsna ställen. Har alltid med en powerbank utifall att telefonen skulle dö samt om jag springer extremlångt så ser jag till att det finns någon tillgänglig som kan hämta mig om något skiter sig. Framförallt så tar jag det dock jävligt piano när jag är ute i skogen på långpass och går om det ser ut att finnas minsta risk för att ramla och slå sig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 13:54   #23312
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
På tal om Barkleys så kan jag tipsa om denna:



Mitt första intryck var att det var någon seriös motionär som hade gjort en alldeles för seriös dokumentär om sig själv. Visade sig dock vara en duktig löpare som hade ett par FKT's, bland annat Appalache-leden. I filmen får man följa flera olika lopp och hans historia där Barkley Marathons är crescendot. Tyckte att den var sevärd.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 15:15   #23313
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Fråga om Garmin Forerunner 235:

Jag tycker att det fungerar kanon att importera träningspass till klockan. Det jag saknar är att få upp varvtiden på klockan när jag markerar nytt varv. Jag vill liksom se hur snabbt varje fyrahundring har gått. Var ställer man in detta?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 16:40   #23314
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fråga om Garmin Forerunner 235:

Jag tycker att det fungerar kanon att importera träningspass till klockan. Det jag saknar är att få upp varvtiden på klockan när jag markerar nytt varv. Jag vill liksom se hur snabbt varje fyrahundring har gått. Var ställer man in detta?


Hmm min säger till varje gång det är nytt varv, antingen om jag trycker Lap själv eller om det kommer från det inlagda passet. Tror inte jag ändrat någonting för att få det... vad säger din klocka när det är nytt varv då?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 16:42   #23315
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hmm min säger till varje gång det är nytt varv, antingen om jag trycker Lap själv eller om det kommer från det inlagda passet. Tror inte jag ändrat någonting för att få det... vad säger din klocka när det är nytt varv då?
Varvfunktionen fungerar, det som jag saknar är att få upp varvtiden på klockan. Nu när vi springer så får Ante hålla kolla på tempot eftersom att jag inte kan se hur snabbt respektive varv har gått.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 16:56   #23316
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Varvfunktionen fungerar, det som jag saknar är att få upp varvtiden på klockan. Nu när vi springer så får Ante hålla kolla på tempot eftersom att jag inte kan se hur snabbt respektive varv har gått.
Menade att den även säger hur långt senaste Lap tog. Är det vad du söker, eller vill du se tiden för pågående Lap? Det borde isf kunna göras under Data fields i själva klockan.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 17:54   #23317
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Varvfunktionen fungerar, det som jag saknar är att få upp varvtiden på klockan. Nu när vi springer så får Ante hålla kolla på tempot eftersom att jag inte kan se hur snabbt respektive varv har gått.


Alltid kommit upp på min utan att jag, vad jag kommer ihåg, behövde ställa in det.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 20:21   #23318
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Menade att den även säger hur långt senaste Lap tog. Är det vad du söker, eller vill du se tiden för pågående Lap? Det borde isf kunna göras under Data fields i själva klockan.
Det förstnämnda.
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Alltid kommit upp på min utan att jag, vad jag kommer ihåg, behövde ställa in det.
Fan vad störande. Så här står det på min när jag markerar varv och är inne i ett egetkomponerat pass.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:23   #23319
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det förstnämnda.Fan vad störande. Så här står det på min när jag markerar varv och är inne i ett egetkomponerat pass.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Ok, säkert annorlunda när man skapar egna pass. Ska jag köra ett pass på bana orkar jag inte skapa passet utan trycket bara på varvknappen under ett vanligt pass.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:30   #23320
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ok, säkert annorlunda när man skapar egna pass. Ska jag köra ett pass på bana orkar jag inte skapa passet utan trycket bara på varvknappen under ett vanligt pass.
Värdelöst ju. Då behöver jag alltid ha någon med mig om jag ska köra på bana med egetskapat pass och använda varvknappen, annars har jag ju ingen aning om hur väl jag pacear mig själv. Allt är kanon med egna passen utom just detta... Var en kille på Reddit som frågat om samma sak utan att någon kunde hjälpa honom.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 21:54   #23321
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Varvfunktionen fungerar, det som jag saknar är att få upp varvtiden på klockan. Nu när vi springer så får Ante hålla kolla på tempot eftersom att jag inte kan se hur snabbt respektive varv har gått.
Nu vet jag inget om just denna Garmin, men rent generellt så brukar det ju finnas två varianter av "laps". Dels sådana man själv markerar genom att trycka på nån knapp (dessa kallas kanske oftast splits), och dels sådana autolaps som klockan automatiskt knäpper varje kilometer (eller vilken distans man nu ställt in).

Det kan ju skilja sig åt hur klockan hanterar dessa, och vad som visas.
Så ifall du kollar på inställningarna så kanske du kollar på fel inställning?

Annars verkar det gå att skapa egna "data screens" som visar precis det man själv vill. Det vanliga är väl att man kan skapa en handfull helt egna sådana screens som man kan surfa runt mellan medans man springer. Men sedan finns det ju kanske också några speciella screens (typ som den som eventuellt visas under några sekunder efter man tryckt på mellantidsknappen), och dessa special skärmar kanske man inte kan modifiera på samma enkla sätt. Man kan iaf inte det på min Polar.

https://www8.garmin.com/manuals/webh...6C275CA7E.html

https://www8.garmin.com/manuals/webh...E25D21331.html

Tiden för föregående lap kallas "Last Lap Time" här. Ifall du vill veta tempot på förra varvet så är det "Last Lap Pace" du ska använda.

EDIT: Du kanske inte kan få upp exakt det du vill genom att trycka på "lap" knappen. Men du kan få upp infon genom att stega till en annan skärm. Eller så har du alltid en skärm uppe som visar föregående varvtid "Last Lap Time" och snittempo för pågående varv "Lap Pace" och kanske puls och/eller total träningstid eller snittempo för hela passet...

Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-24 klockan 21:58.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 23:42   #23322
Ishnak
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Värdelöst ju. Då behöver jag alltid ha någon med mig om jag ska köra på bana med egetskapat pass och använda varvknappen, annars har jag ju ingen aning om hur väl jag pacear mig själv. Allt är kanon med egna passen utom just detta... Var en kille på Reddit som frågat om samma sak utan att någon kunde hjälpa honom.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Om du har den inställd på svenska så hittar du det under Aktivitetsinställningar->Datasidor->Skärm1(eller vilken du ni vill ändra)->Välj ett Fält->Välj Fartfält->Välj Senaste varv fart.
Bör fungera.
Ishnak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 08:01   #23323
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Text..
Citat:
Ursprungligen postat av Ishnak Visa inlägg
Om du har den inställd på svenska så hittar du det under Aktivitetsinställningar->Datasidor->Skärm1(eller vilken du ni vill ändra)->Välj ett Fält->Välj Fartfält->Välj Senaste varv fart.
Bör fungera.
Jag tror er metod kommer att fungera. Det blir ju en kompromiss, bäst är om varvtiden dyker upp direkt när man trycker på varvknappen MEN har jag "Last lap time" aktiverat så bör jag ju kunna se den direkt efteråt. Tack så mycket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:13   #23324
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Söndag: vila
Måndag: vila
Tisdag: 15 km(hårt, intervaller)
Onsdag: 15 km
Torsdag: 10 km
Fredag: 10 km(hårt, tröskel)
Lördag: 30 km

Ovan är mitt ungefärliga schema en vanlig vecka. Under början av året var tisdagsintervallerna 10x400 m eller 4x1000 m och då fungerade det bra med tröskel på fredagen. Därefter har tisdagen de senaste veckorna istället varit i tur och ordning 5K-maxning, 5K-maxning, längre intervaller och längre intervaller. Då har det inte funkat med tröskel på fredagen, benen har varit stumma.

Jag vill ju tro att man ska kunna köra t.ex. 2x1600 m + 2x800 m + 2x400 m(exempel på längre intervaller) på tisdagen och sedan vara fräsch nog på fredagen för ett tröskelpass. Jag förstår dock att en 5K-maxning kan sitta i ett tag.

Om jag vill underlätta återhämtningen för benen från tisdagens insats men ändå få ihop mina 25 km under onsdagen och torsdagen, hur hade ni gjort då? Byta ut 15 km till 7+8? Byta ut 10 och 15 km till 8 och 8+8? Jogga 8 km måndag, 8 km på onsdag och 8 km på torsdag? Har gillat att ha två återhämtningsdagar men å andra sidan sliter ju 8 km jogg typ nada.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:18   #23325
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Kan skjuta in att jag uppläggsmässigt är väldigt nöjd med det där schemat. Det är enbart torsdagspasset som blir ren utfyllnad. 15 km på onsdagen är egentligen utfyllnad men i.o.m. längden så ser jag det som ett kort långpass och det får något sorts specifikt syfte.

Men det håller inte att i en milsatsning bara palla ett snabbt pass per vecka så något måste korrigeras.

Ett till tillägg: jag tror ju inte att 10x400 samt 4x1000 m slet så mycket på benen utan handlade mer om flås. Därför fungerade tröskelpasset på fredagen. Så ett alternativ är ju att återgå till den typen av intervaller för att palla fredagströskeln. Tycker ni att man ska palla två snabba pass som bägge sliter på benen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2020-02-26 klockan 16:21.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)